زن مي تواند!

بنفشه بهشتی

06-03-08

استدلال و تفسیر موضوعاتی كه پالايش دهنده ضعف زن در امور زندگي و شكنجه زنان می باشد، شايد همانند صداهاي باشددر فراز امواج صوتي كه  قالب كلمات را در جسم بروكراسي بپيمايد؛ پي گیری اين موضوع بدان معني نيست ، كه تنها ناتواني­ها بغرنج بودن، نقض حقوق زن ، مشكلات ذلت و خواري و حتي بدبختي هاي زنان را دامن بزنيم و بلاخره زن انسان است، انسان به معني تلاش ، حركت، ابتكار ، خلاقيت و ساختن.

 برازندگي ديگري كه زن دارد؛ مقام با ارزش مادر است، مادر مقدس ترين و زیبا ترين كلمه  هستی بوده در قالب اين مفهوم چهره ديگري  بنام فرشته ظاهر مي گردد و اين را ثابت مي سازد كه آن ها ناتوان نيستند بلكه جامعه و حتي جهان ساز و جهان آرا هستند. از دامن پاك زن پيامبران، نخبگان ، صاحب نظران و حتي خود مادر بدنيا آمده و هستي او را ثابت ساخته و شكل ديگری تداعي كننده مهر، محبت و عطوفت زن مي باشد، زن  پرستار است يعني حفاظت كننده شوهر واولاد!  دين مقدس اسلام به اين وظيفه پربار آن ها ارج مي نهد.

چنانچه رسول الله ص در اولين بيانيه اش روي حقوق زن تأكيد ورزيده و فرمود: " زن همانند مرد انسانيست با حيثيت؛ در جامعه  نيمی از جامعه بشري را تمثيل مي كند و مادر نصف ديگري آن مي باشد پس همه ي جامعه و ملت است." دين مقدس اسلام وجود زن را قبل از گفته هاي دانشمندان و صاحبنظران و پيش از همه قوانين دنيا و مؤسسات جهاني حاضر كه براي دفاع از حقوق زن ايجاد شده است با صراحت اعلان داشته و وجود زن را به حيث يك انسان کامل تحسين مي كند، بغرنج بودن زندگي آن هارا با خوشي فرزندان و احترام متقابل از طرف شوهر و در ضمن ارزش معنويي و ثابت كه از جانب جامعه برايش داده مي شود حل و فصل مي نماييد.

شايان حال است كه تمام انسان ها از حقوق برخوردار هستند و يگانه  نکته که امروز جلب توجه همه جهانیان قرار گرفته و بزرگترین مراجع بین المللی، مبحثی را بالای آن انجام می دهند و حتی منجر به ایجاد مؤسسات دفاعی در اطراف و اکناف دنیا می گردد، آن دفاع از حقوق زن و جلوگیری از نقض حقوق زن؛ حتی امروز بن  بست های که بین جامعه اسلام و غرب جریان دارد همه عواملی است که از موضوع خشونت علیه زنان سر چشمه می گیرد؛ جامعه غرب به عنوان دفاع از حقوق زن اهداف و پالیسی های خود را تحقق می بخشد از یک طرف در گوشه و کنار براي حمايت از نقض حقوق زن شایعاتی را ترویج می دهند و از جانب دیگر برنامه های خود را پیاده می کند.

 از زبان زنان حرف می زنند در باره تحمل مشکلات و زیر بار شکنجه بودن زنان سخن می گویند صدا، چهره و ذلت زن افغان را به گوش جهاینان می رسانند و این نه تنها بلند ساختن آواز پربار و رنج آور زن است بلکه این همه به عقیده و پیشروی آن ها را نیرو می بخشد ما نباید از حقيقت دور رفته و تحت تاثیر این گونه معادلات مجهول برویم بلکه باید پی ببریم که اسلام در قدم اول حقوق زن را با خط زرین نگاشته و در نخستین قرار داده است. دین مقدس اسلام حقوق زن را با افتخاردر صدر به قلم کشیده است، اگر کمی دقیق شویم همه این ارزش ها برملا اند؛ حقوق و وظایف ایشان را با مردان یک رنگ بیان می کند چنانچه خداون(ج) در سوره بقره آیه 228 چنین فرموده " وَلَهُنَ مَثّلُ الّذِینَ عَلَیهّنَ بِالّمَعّرُوف " به این معنی که برای زنان حقوق شایسته است همانند  و ظیفه که به عهده آن هاست.

در این جا یک مسأله را باید متوجه شویم که زنان اگر از خود خلاقیت نشان دهند و با تمام ذوق معیار های معینهْ از طرف مکتب اسلام، جامعه و خانواده را در نظر بگیرند و مطابق به معیار های دین مقدس اسلام در شکل بخشیدن بُعد های خوب جامعه کارنمایند. بی شک که موجودیت خود را افتخار می بخشند شاید این امر مطرح نباشد که چه در خانه یا در سطح جهان نمایان باشند یک زن با ابتکار با شایستگی و نیروی­پرعظمت معنویی که دارد  می تواند در خانه بهترین مادر، خوبترین همسر و با اراده ترین زن در جامعه  باشد، یک زن با استعداد توانایی این را دارد تا فرزندان با مهارتی به کشور خود تقدیم کند .

ویژگی دیگر زن صبر است، صبر زن آتشی بوده که همه مشکلات ، خواری و حتی بدبختی ها را در دراز مدت از بین می برد ، چراکه در وجود زن هم انسان بودن و هم انسان شدن نهفته می باشد که روندش انسان ساز بوده است.

 همین زن از اوایل تا به حال مراحل زیادی را طی نموده در دوران جاهلیت زنده به گور کردن دختران، به بد دادن دختران وهمسان اين مشكلات؛ خواری های زيادي را متحمل مي شدند. در زاویه دیگري از زنان قهرمان هم می توان نام برد که مانند سپهسالار جنگجو در عرصه علم و معرفت مثلا ُ قهرمان ملالی، زرغونه، ناهید، گوهرشادبیگم و یا استعداد های مانند رابعه بلخی، فاطمه بلخی، مخفی بدخشی و امثال اینان؛ زنانی بوده اند که توانستند بیرق شهامت زنان افغانستان را با غرور بلند کنند. اگر از یک دید جهانی و بزرگ ببنیم زنان واقعاَ برازندگی های شهیر در گیتی دارند که حتی دوره های سلطنت و شاهی را سپری نموده اند.

در عصر امروز خلاقیت ذاتی زنان برملا شده و به همگی معلوم دار است که" زن است و مي تواند!" اما به خاطر قوت بخشیدن این جمله زنان باید تصمیم بگیرند، اراده کنند و از یاد نبرند، نکات ذیل وجود هستي آن ها را  با نام نيك جاويد مي دارد:

1-              حاکمیت بالای خود

2-              ارده ، تصمیم قوی و سوق دادن به راه راست

3-              مطابقت خود به روند خانواده

4-              درک نزاکت های جامعه

5-              کسب علم و دانش

6-              خدمت در راه علم و دانش و اولاد وطن

 

به هر صورت وجود زن دنيا ساز است و زنان در همه عرصه های اجتماعی می توانند خدمت کنند زنان مثل داکتر ، معلم ، انجنیر، سیاستمدار، اقتصاد دان و بلاخره مادر؛ در همه بخش ها فعالیت می نمايند.

در نتیجه اگر دایم از مشکلات زن بگوییم و دست به الاشه بنشینیم پس ما چیزی نکردیم بیایید کاری بکنیم که سبب تشویق و بهبودی زندگی زنان گردد ، تا آن ها بتوانند هستی خود را در خانواده و در بین اجتماع درک نمایند چرا که آن ها چه در خانه و  چه در بیرون از خانه باشند معیار های اخلاقی را پیاده نموده و باخره ثابت بسازند؛ که زن می تواند!