از حماسه های تاریخی و دیر پای جهاد

سوم حوت

محمد نسیم فقیری
22.02.08

نعره های پر صلابت و كفر شكن تكبیر شهریان كابل ، دلهای متجاوزین روسی و چاكران داخلی شان را به لرزه در آورده و خواب را از چشمان شان ربوده است....

این نعره های توحید و نفی هر گونه كفر، الحاد ، ستم و تجاوز از شبانگاهان آغاز و تا بامدادان ادامه می یابد.
كابل شهر باستانی و قلب كشور مرد خیز و سلحشور افغان یكپارچه خشم و طغیان شده است.
هنوز دو ماه از یورش وحشیانه لشكریان سفاك و ویرانگر شوروی نگذشته است و ابر قدرت جهانخوار سرخ به دنیا چنگ و دندان نشان داده و با عزم قوی در پی سركوب جهاد و مجاهدان است....

هنوز غرب و پكت وارسا در ادامه عقب نشینی های پی در پی و شكست های روز افزون از جهانگیری و توسعه طلبی شوروی ، سخت پریشان و هراسان است و هنوز ایمان و اراده و زور بازوی ملت مجاهد و قهرمان و مجاهد مردان دلیر و فخر آفرین افغان را باور نكرده است.

اردوی متجاوز شوروی آمده است تا جهاد را سركوب و مجاهدین را نابود سازد تا دیگر كسی در هیچ نقطه از دنیا به قیام علیه رژیم های دست نشانده مسكو جرئت نكنند و قیام علیه این رژیم ها و سرنگونی آنرا ممكن تصور ننمایند!!

اردوی غارتگر با سلاح پیشرفته و تباه كن آمده است تا یك كشور كوچك و فقیر ولی مومن ، آزادی خواه و سر افراز را با زنجیر های الحاد و ستم در بند كشیده و در دراز مدت ضمیمه قلمرو استعماری خویش سازد و سلاح های جدید را بر مردمان مجاهد و بپا خواسته آن به آزمایش بگیرد.

اردوی یكصد هزار نفری شوروی آمده است تا قدرت نظامی و برتری تسلیحاتی خویش را در سركوب مجاهدین افغانستان به نمایش بگذارد و به هراس و وحشت و دهشت رقبای استعماری خود بیافزاید. اردوی مجهز شوروی با قوت و شدت هر چه تمامتر میخواهد كه جهان را به ترساند و طلسم شكست ناپذیری خویش را یكبار دیگر ثابت سازد !!

بلی ! اردوی متجاوز شوروی آمد و دنیا را ترساند .

از هجوم لشكریان تجاوز گر و انتقالات نیروهای هوائی و زمینی ، همه رسانه ها گزارش ها دادند و جهانیان آنرا خواندند و شنیدند. ولی مردم كابل آنرا از نزدیك دیدند و لمس كردند. عجبا !‌ جهان لرزید و جهانیان ترسیدند ولی شهر كابل و مردم مجاهد پرور و سلحشور آن نه تنها ترس و هراسی را بخود راه نداند كه بیشتر از پیش در برابر متجاوزین و چاكران داخلی شان ایستادگی كرده و اقدام به قیام مسلحانه نمودند.

شهریان كابل اعم از زن و مرد ، پیر و جوان در یك صف و با یك شعار در جاده ها و سرك های كابل براه افتادند و با سردادن نعره های تكبیر و مرگ بر شوروی ، مرگ بر كمونست ها ، مرگ بر خلق و پرچم و مرگ بر ببرك ، خشم و نفرت عمیق خویش را از متجاوزین شوروی و نوكران حقیر و فرومایه شان ابراز داشتند.

مردم كابل با دست های خالی بپا خاسته و بعد از حمله بر ماموریت ها ی پولیس با سلاح علیه سربازان شوروی و چاكران داخلی شان یورش برده و پایگاه های آنان را به آتش كشیدند. دختران و پسران كابل با خون های مقدس خویش به آن قیام عظمت و بزرگی بی نظیری بخشیدند... طیارات و هیلیكوپتر ها پرواز كردند اما تظاهر كننده گان در سرك ها و كوچه ها برای خود سنگر های با سنگ و چوب ساختند ... تانك ها یورش بردند ... اما نعره های تكبیر گفتن از پشت بام ها ، بستن دكان ها و بی رونق ساختن بازار ها و فلج نمودن ادارات و وزارت خانه ها روز های پیهم همچنان ادامه داشت.

این امر در كندهار و بعضی از شهر های بزرگ دیگر نیز تقلید گردید ( مردم) میگفتند: ( بچه های لینین چرا به كشور ما آمده اید ، وطن ما را ترك گوئید). در این روز تاریخی و درجریان قیام سه حوت بیش از پنج هزار تن از شهریان كابل شهید و مجروح گردیدند.

این قیام پرشكوه و افتخار آفرین بیانگر همبستگی عمیق شهریان كابل با سنگر های جهادی و نشان دهنده عظمت و حقانیت جهاد مقدس ما بود.

برین مناسبت بود كه افسران شوروی و رژیم دست نشانده هرگز به شهر كابل و شهریان آن رحم نكردند و بگونه ها و بهانه های مختلف و حتی پس از خروج اردوی شوروی و سقوط رژیم دست نشانده - با نفوذ در گروه های قدرت طلب از شهر كابل و مردم آن انتقام گرفتند...

به همه حال قیام دلیرانه شهریان كابل در سوم حوت 1358 از حماسه های جاویدان و بیاد ماندنی تاریخ جهاد و افغانستان است كه نسل های امروز و فردا به عظمت آن می بالند و یاد و خاطره قهرمانان این حماسه پرشكوه را گرامی میدارند.

سلام بر روان پاك شهدای سوم حوت و سایر شهدای جهاد ...