محاصره پایان یافت اما حادثه آغاز شد

8           صبح

         پولیس پس از آن به محاصره خانه جنرال دوستم در منطقه وزیر اکبر خان کابل پایان داد که گفته می شود موضوع حمله افراد آقای دوستم به خانه اکبر بای، به لوی سارنوالی محول شده است.

به گفته محمد سالم احساس، فرمانده پولیس کابل، حوالی ساعت یک بامداد روز یک شنبه جنرال دوستم با حدود 50 مرد مسلح به خانه اکبر بای حمله کرده، شماری از اعضای خانواده وی را مورد ضرب و شتم قرار داده و شخص اکبربای را با خود بردند.

براساس شواهد، محاصره خانه جنرال دوستم پس از ده ساعت در حالی پایان یافت که به گفته سخنگوی وزارت امور داخله جنرال دوستم پذیرفته است که موضوع به لوی سارنوالی محول شود.

گفته می شود که پس از رهایی اکبر بای از خانه جنرال دوستم، وی به شفاخانه منتقل شده است.

در همین حال براساس برخی اظهارات، در جریان حمله جنرال دوستم و همراهانش به خانه اکبربای، لطیف پدرام رهبر کنگره ملی افغانستان، شاکر کارگر و فیض بوده اند.

در حالی که سخنگوی وزارت داخله بدون این‫که حضور و عدم حضور افراد ذکر شده را تایید کند گفته است که دو تن از اعضای شورای ملی هریک عالم ساعی و آقای اورتاق همراه با جنرال دوستم بوده اند. این در حالی است که معاون کنگره ملی، آقای بشیر بیژن روایت دیگری از حادثه را به روزنامه 8 صبح بیان کرده گفت که اکبر بای شب یک شنبه مهمان جنرال دوستم بود و آنها تا دیر وقت شب با هم گفتگو کرده و بعد زمانی که اکبر بای روانه خانه خود شد ظاهرا موتر نداشت و جنرال دوستم موتر خود را در اختیار اکبربای قرار داد و زمانی که اکبربای به منزل خودش رسید سروصدا راه انداخت که گویا افراد دوستم آمده اند و او را مورد ضرب و شتم قرار داده و اختطاف می کنند. پولیس کابل در هنگام محاصره خانه جنرال دوستم، تمام جاده های منتهی به خانه وی را بست و جاده‫ها را به شدت زیر نظر گرفت. اکبر بای که در حال حاضر رییس شواری ترک تباران افغانستان است و قبلا عضویت جنبش ملی اسلامی افغانستان را داشت. هم چنان جنرال عبدالرشید دوستم در حال حاضر دستیار ارشد نظامی حامد کرزی رییس‫جمهور افغانستان و رییس ارکان قوای مسلح افغانستان است. در همین حال شماری از منابع نزدیک به جنرال دوستم در تماس با رسانه ها، محاصره خانه وی را از سوی پولیس "توطیه علیه جنرال دوستم" خوانده و دولت را متهم کرده اند که علیه جنرال دوستم دست به این کار زده است، اما سخنگوی وزارت امور داخله این ادعای طرفداران آقای دوستم را رد کرد.

برخی از کارشناسان نیز، حمله جنرال دوستم بر خانه یک فرد دیگر را خلاف قانون دانسته و آن را نوعی "نقض صریح قوانین نافذه افغانستان" می‫خوانند.

هرچند ممکن است قضیه حمله بر خانه اکبربای و محول کردن این قضیه به لوی سارنوالی به نوعی از سوی حکومت و فشار های که وارد خواهد شد، بی‫نتیجه بماند، اما محاصره خانه جنرال دوستم در روز روشن نیز تبعاتی را در پی خواهد داشت که آینده ی نه چندان دور آن را روشن تر خواهد کرد.

در همین حال، جنرال عبدالرشید دوستم در یک اعلامیه رسمی که از سوی تلویزیون آیینه به نشر رسید، اتهام حمله بر خانه اکبربای را از سوی خودش، توطیه ای از سوی وزیر امور داخله خوانده و گفته است که محاصره خانه اش سر آغاز "تشنج و اغتشاش" خواهد بود و باعث " برانگیختن احساسات مردم" خواهد گردید.

این در حالی است که گفته می شود محاصره خانه جنرال دوستم از سوی پولیس یک عمل غیرقانونی بوده و می بایست دولت در صورت محاصره خانه وی، از پولیس نظامی استفاده می کرد و دستور سرقوماندان اعلی قوای مسلح افغانستان، یعنی حامد کرزی را نیز با خود می داشت.

قبلا اقدام ناسنجیده دوکتور نجیب الله رییس جهمور وقت در مورد برطرفی شماری از مقام های نظامی شمال افغانستان، باعث سرآغاز یک دوره نکبت باری گردید که برخی ها عامل اصلی آن را ایجاد اختلاف میان حکومت وقت و جریان های که به جنرال دوستم امید بسته بوند، می دانند.

البته شرایط امروز با دوران حکومت دوکتور نجیب الله کاملا فرق می کند، اما اگر اوضاع در ولایت های که جنرال دوستم از نفوذ قابل ملاحظه ای در آن برخودار است، خراب شود، معلوم نیست که حکومت کابل در آن صورت جنوب را از لحاظ امنیتی اولویت خواهد داد یا شمال را.

وضعیت شکننده فعلی امنیتی در افغانستان، حکم می‫کند که حکومت در برخورد با قضایای از این دست محتاطانه و هوشیارانه برخورد کند و نباید زمینه را چنان فراهم کند که تجربه های تلخ گذشته یک بار دیگر تکرار شوند.