مشرف: ما جمهوری کیله ها نیستیم

 

(جمهوری کیله طنزی است که بیشتر متوجه هاندوراس بوده اما آن جمهوریهای کوچک امریکای لاتین را نیز در نظر دارد که با تولیدات تک محصولی کیله، زیرساختهای ناقص، فقر و بی عدالتی گسترده، دارای دیکتاتوریهای نظامی اند که به سهولت در برابر اوامر امریکا تمکین می کنند. تذکر از هيت تحريريه گفتمان)

 

  راپورتاژ

رئیس جمهورمشرف دراروپا است. با يک پیغام قابل توجه:؛ ما هرگز زندانیهای سیاسی نداریم.  

 ازخبرنگار ما : بارت دیرکس.

 بروکسل : نباید برای آنچه که در پاکستان میگذرد سراسیمه گردید. ما را درک کنید و جرئت بدهید بجای آنکه ما را متهم کنید،

. مثل آنچه را که من در اینجا شنیدم. ما را کمک کنید ،لطفاُ ما را کمک کنید، بجای آنکه انتقاد کنید.

یکنیم سال قبل پرویزمشرف به بروکسل آمد ملبس به یونیفورم نظامی،ولی روزدوشنبه وی با دریشی(کوت وشلوار) آمده بود. رئیس جمهور پاکستان برای روابط تجارتی مبارزه میکند ،تا بتواند بیکاری ،فقر،تروریسم و افراط گرائی را از میان بردارد.  البته پارلمان اروپا از جناهای چپ تا راست ویرا دوباره مورد انتقاد شدید قراردادند.

آیا مامورین امنیت ملی باندازه کافی برای جلوگیری از قتل بی نظیر بوتو انجام وظیفه نموده اند؟.  چه زمانی وکلا و قضات منتقد از زندانی شدن در خانه آزاد خواهند گردید؟.   آیا زندانی های سیاسی قبل ازانتخابات پیش رو آزاد خواهند گردید؟.   و انتخابات به تعویق افتاده، آیا صادقانه به انجام خواهد رسید؟.

مشرف،که این هفته با رئیس جمهور فرانسه سارکوزی هم ملاقات خواهد داشت،و با وزرا مختلف و هم در نشست بانک جهانی و اقتصاد در سوئیس با رئیس بانک جهانی در دافوس شرکت خواهد نمود،همه انتقادات را رد نمود.  انتقاد کننده ه اباید خودشان بیایند و ببینند،که چقدر آزادی مطبوعات است،ما فقط یک فرستنده دولتی داشتیم،مگر حالاپنجاه کانال هست. مطبوعات ما آزادترین و مستقلترین مطبوعات در جهان است.

مخالفین که در زندان ها اند، بالحن شدید گفت:؛ هرگز در پاکستان زندانی سیاسی وجود ندارد. وکلا و قضاتی که زندانی اند رشوت خوارها اند. آنهایکه شما زندانی سیاسی می خوانید،استیشن قطار را به آتش کشیده اند،و دوکانها را چپاول کرده اند، و مقام عالی قضائی در خانه زندانی نیست:او نمی خواهد از خانه خویش خارج شود.

مشرف قطعاُ با هر گونه تحقیقات بین المللی بی طرف و مستقل در مورد ترور بوتو مخالفت نمود، و حمایت از(سکات لندیار)هم محدود است : ما جمهوری کیله ها نیستیم! و یا شما گاهی فکرمیکنید که ما بی کفایت هستیم؟؛ رئیس جمهور گفت: سبب قتل بی نظیربوتواصولاُ خودش گردید. امنیت وی کاملاُ تضمین گردیده بود ،مگر وی نباید از موتر خویش خارج میگردید.؛

شک و تردید زیادی دردوره دوم طرح سوالات باقی ماند. معلوم گردید که ؛دفاع شما چندان قانع کننده نبود،هرگاه خودتان به سیستم قضائی احترام نمیگذارید.

عضو پارلمان اروپا "ریااومن" از حزب دیموکرات مسیحی به رئیس جمهور گوشزد نمود که :شما باید تلاش کنید که آزادی بیان را ضمانت نمائید.؛در صورتیکه :پلی بطرف اقتدار دیموکراسی بزنید.، او کاملاُ (مشکوک) است.(اومن) بعد از جلسه ابراز کرد.  ولی ما این مرد را دعوت نمودیم که علیه تروریزم مبارزه کند. سوال اینجا است که: او به اندازه کافی کاری در زمینه انجام میدهد یا خیر؟.من کاملاُ شوکه شدم، وقتیکه از وی شنیدم که مخالفین وی در زندانها باید باشند، زیرا همه رشوت خوارانی بیش نیستند. بدین ترتیب تمام سیستم قضائی پاکستان فاسد است.

مشرف اطمینان داد که ؛ انتخابات تاریخ 18 فیبروری ،آزادانه ،صادقانه، شفاف و آرام برگذارخواهد گردید. ما نمی توانیم که برای خود درد سر بیشتری را اجازه بدهیم.

به نقل ازروزنامه هُلندی " دفولکس کرانت" روزنامه مردم. شماره سه شنبه 22-1-08

برگردان از: ا .و.پولادین.