نویسنده : باقی سمند ر

 

5 اکتبر 2005

                                 { برداشت های من }                                 

   بعد از انتخابات ولسی جرگه وولایتی جرگه های افغانستا ن

   { قسمت سوم }   

 

برای دیدن صفحه انتخابات پارلمانی افغانستان  اینجا را کلیک کنید

                                  {  نقض قانون ودیموکراسی زیر نقاب دیموکراسی } 

 خواننده های ارجناک !

 

 در بخشهای پیشتر خواستم تا توجه شما را به خواندن مطالب ریز و درشت و اوضاع انتخابات و ماحول انتخابات  جلب نمایم. اینک میکوشم تا باهم آنچه را ببینیم که ملیونها انسان در کشور ما و دنیا  نمیخواهند ، ببینند.

در برگها و اوراق زیادی خواندیم که بسم الله بسمل رییس دفتر مشترک تنظیم انتخابات است و در اعلامیه مطبوعاتی 28 سنبله که از طرف دفتر مشترک تنظیم انتخابات نیز منتشر شده است میخوانیم که :

« رییس دفتر مشترک تنظیم انتخابات ، محترم آقای بسم الله بسمل میگوید : " مردم افغانستان باید از برگزاری رای گیری بدون موانع ، منظم  و صلح آمیز افتخار نمایند، رای دهندگان از آزادی بهره جسته و نمایندگانی را که به آن باور داشتند انتخاب نمودند. »

این  سخنان بسم الله بسمل را مورد ارزیابی و نگرش انتقادی قرار میدهم تا دیده  شود که اسناد و فاکت ها چه میگویند ؟. انچه هیچ قابل انکار نیست اینست که بسم الله بسمل  به حیث رییس دفتر مشترک تنظیم انتخابات ایفا وظیفه نموده است . آنچه باز پوشیده و پنهان نیست ، اینست که اقای بسم الله بسمل خود شان خود را نیز کاندید نموده اند و اسم شان در فهرست سه صدو نود {390} نفری که برای انتخابات ولسی جرگه سال 1384 در کا بل دیده میشود.  شماره 243 با نشان تنتل جواری  مربوط به اقای بسمل الله بسمل است.

آیا او حق داشته است تا خود را کاندید کند یا خیر ؟ پاسخ به این پرسش هم آری و هم نه است . آری بخاطری که او مانند هرشهروند ی که باید دارای اوصاف حقوقی کاندید شدن باشد، میباشد و او دارای اوصاف ایست که میتواند خود را نامزد نماید ،به نام شهر وند افغانستان ،. اما نه ، به خاطریکه بازهم قانون انتخابات صریحا مخالف کاندید شدن شخص شخیص آقای بسم الله بسمل میباشد. کاندید و نامزد شدن او نقض صریح قانون و سو استفاده از نام دیموکراسی و اعتماد مردم با سواد و بیسواد، چیز فهم و غیر متخصص ها است.  انهاییکه متن کامل قانون انتخابات را خوانده باشند ، میدانندکه متن کامل قانون انتخابات افغانستان دریازده فصل و شصت و دو ماده بروز 31 ماه می سال 2004 تصویب شده ودر 27 می سال 2004توشیح و امضا شده است. در ماده دهم این قانون میخوانیم که :

یک _ استخدام مسوولین احزاب سیاسی و نامزدان انتخاباتی  به حیث کارکن انتخابات جواز ندارد.

دو _ نامزدی کارکنان انتخابات در زمان تصدی وظیفه به حیث نامزد جواز ندارد.

چهار _ شخصی که به ارتکاب تخطی در جریان ثبت نام و انتخابات متخلف شناخته شود ، نمیتواند به حیث کارکن انتخابات ایفای وظیفه کند.

{ماده دهم فصل دوم فقره یک ، دو و چهار }

اکنون داوری و قضاوت از خود شماست . فردی که نتنها کارکن عادی دفتر انتخابات بلکه رییس دفتر است، قانون را نقض کرده است، از دیگران چه توقع دارید . این نقض قانون و نقض دمکراسی است که این قماش دموکرات ها از آن به نفع خود سوء استفاده مینمایند. یکبار دیگر چند  نام  را برای بسم الله بسمل پیش از نام وی و بعد از وی مینویسم. . نفر دارای نمبر 240 محمد داود سلطانی است. 241 شهلا ابوی ، 242 عثمان اکرم سرگردان ، 243 بسمل الله بسمل.244 محمد اعظم شریفی  و همینطور ادامه می یابدو.

 اینک بر رسانه های گروهی  و افراد منتقد است تا  دفتر مشترک و ناظرین بین المللی  انتخابات  را در جریان بگذارند و اقای بسمل از مردم افغانستان معذرت بخواهد و به کیفر عمل ناشایسته اش که همانا نقض قانون ودموکراسی است، برسد و از وکیل شورا شدن کنار برود.

سخن دیگر در مورد برخورد ضد انسانی به یک کاندید از مزار شریف :

گزارش ها از مزار شریف حاکیست که یک نامزد پارلمانی بنام اشرف رمضان در مزار شریف به قتل رسیده است و گرد هم آیی  و راه پیمایی هایی بر ضد قاتلین در شهر مزار شریف براه انداخته شده است. حاجی محمد محقق گفته است که " اشرف رمضان به دنبال دریافت تهدید ها به کابل آمد و مدتی نمیتوانست به مزار شریف برگردد اما سر انجام با ترس و لرز رهسپار مزار شریف شد و بعد کشته شد."

آقای رمضان در میان کاندیدهای پیشتاز بلخ مقام پنجم را داشت.

اشرف رمضان در بیست و هفت سپتامبر هنگامیکه مرکز شمارش آرا را ترک میگفت در جریان حمله چند مرد مسلح ناشناس به قتل رسید.  صد ها تن از وابستگان و طرفداران آقای رمضان در پایان مراسم خاکسپاری او در برابر دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در مزار شریف تجمع کردند و خواهان شناسائی و محاکمه عاملان این قتل شدند." { بی بی سی 29 سپتامبر2005}

اگر در آغاز پروسه پارلمان حل مشکلات بین گروه ها این طور باشد ، عاقبت به خیر. من به تمام وابستگان و علاقمندهای اشرف رمضان تسلیت میگویم وآرزو دارم که قاتلین و محرکین قتل وی با سایر قاتلین وکلا و نامزد ها در میز محاکمه کشانده شده و به کیفر اعمال ضد انسانی شان برسند. روان اشرف رمضان شاد باد.

 

نیم نگاهی به جریا ن انتخابات :

در گزارش روز انتخابات که در 29 سنبله 1384 از طرف دفتر مشترک تنظیم انتخابات بیرون شده است ، میخوانیم که :

« خلاصه اجراات :

در 6267 موقعیت در سراسر کشور به تعداد 25240 محل رای گیری به رای دهندگان فرصت فراهم نمود تا از حق آزادی خود استفاده نموده و نما یندگان خویش را در ولسی جرگه وشوراهای ولایتی انتخاب نمایند.

  افتتاح شورای ملی پایان دوره انتقالی و بیرون آمدن افغانستان را از پروسه بن رقم خواهد زد.

...طبعا تمام طیف بی نظمی های محیط بعد از جنگ موجود بود _ مانند کارت های جعلی ثبت نام رای دهندگان ، رای دهی دو مرتبه ای ، رای دهی بجای دیگران ، تطبیق نادرست طرز العمل ها ، ارعاب و مداخله توسط نمایندگان ....

تعداد وقوعات یا حملات امنیتی بالای مراکز رای گیری به حد اقل آن بود.  تنها وقوعاتی که در روز انتخابات به وقوع پیوست ناچیز بوده و تاثیر اساسی با لای پروسه رای گیری نگذاشت.  سه  رای دهنده زخم برداشتند . در روز انتخابات چند واقعه مرگ آور در کشور صورت گرفت ، اما وابسته به انتخابات نبود.

در یک تعداد ناچیز مراکز رای گیری برای یک مدت کوتاه در باز شدن و بسته شدن آنها در طول روز وقفه صورت گرفت ، اما صرف هفت مرکز رای گیری هرگز باز نشدند. دلایل اصلی بسته شدن موقتی یا دایمی مراکز رای گیری عبارت از موضوعات امنیتی و کارمندان بود.

این انتخابات وسیعا توسط جوانب ذیربط و بین المللی مراقبت و مشاهده شد.  نسبت به سال گذشته تعداد افرادی که اعتبار نامه حاصل نمودند ، سه چند زیا د بود.

یک کاندید از ولایت فراه 48 ساعت قبل از رای گیری وفات نموده ...

باتوجه به آنکه 95% گزارش های ختم رای گیری و بستن محلات رای گیری مواصلت نموده است ، چنین تصور میشود که تعداد تخمینی رای دهنده گان که در انتخابات شرکت نموده اند به 6،8 ملیون نفر میرسد که 43 % آنان زن و 57% مرد بوده اند. که این تناسب مشابه تناسب زنان ومردان در لست ثبت رای دهنده گان است.

در انتخابات ریاست جمهوری میزان مشارکت حدود 7،3 ملیون نفر بود.  ..مسایل سیاسی میتواند دلیلی بر این کاهش باشد ، که توضیح آن به دفتر مشترک تنظیم انتخابات ارتباط نمی یابد.

عمومیات

  پروسه نامزدی کاندیدان در ماه می در طول مدت یک ماه صورت گرفت که طی آن 6103 تن افغانها اعم از مرد وزن اوراق نامزدی شانرا ارائه و درج نمودند.

... در اخیر دوره نامزدی ، بعد از نهائی شدن همه انصراف ها و رد صلاحیت ها 5800 کاندید به شمول 582 کاندید زن باقی ماند. یک قرعه کشی ورق رای نیز در کابل صورت گرفت تا ترتیب قرار گرفتن اسامی کاندیدان را بروی ورق تعیین نماید.

همه افغانان بالاتر از 18 سال عمر و دارای کارت ثبت نام رای دهی میتوانستند در روز انتخابات رای دهند.

رای گیری بتاریخ 27 سنبله در 26240 محل رای گیری واقع در 6267 مرکز رای گیری در سراسر افغانستان صورت گرفت ، افغانها در محلات رای گیری مختص به طبقه ذکور یا اناث که در آنها 160000 نفر کارمند رای گیری 60000 نفر پرسونل امنیتی استخدام و جا بجا گردیده بودند، رای دادند.

آمادگی برای روز انتخابات

محلات رای گیری مردان بیشتر از محلات رای گیری زنان ایجاد گردید تا با تعداد رای دهندگان همساز گردد. اما پوشش و دسترسی هم برای مردان و هم برای زنان یکسان بود.

پروسه تشخیص و تثبیت رایگیری کوچیها برمبنای نقشه ها و خصوصیات مهاجرتی گروهای کوچی در سراسر کشور استوار بود. با کمک هشت تن مامورین ارتباطی حوزوی کوچی ها ، محلات قبلی

رایگیری بازدید و تغییر مکان های گروه های مختلف نقشه برداری گردید. این پروسه باعث ایجاد 1616 محل رای گیری کوچی ها در 32 ولایت شد.

ارتباطات عامه

دیپارتمنت ارتباطات عامه دار الانشای دفتر مشترک تنظیم انتخابات طیف وسیع شیوه ها را غرض نشر معلومات بکار برد. ابتدا بیشتر از 1800 مبلغ آگاهی عامه فعالیت های آگاهی رویا رو را در سراسر افغانستان براه انداختند.، به بیشتر از 9 ملیون افغان از این طریق رسیدگی صورت گرفته است.

رسانه های معمولی { رادیو، تلویزیون، روزنا مه ها و مجلات } و غیر معمول { رادیوی سیار ، سینما و نمایشات } مورد استفاده قرار گرفت  تا در مناطق شهری و روستائی اطلاع رسانی صورت گیرد.

از طریق 600 پروگرام کمک های کوچک به 215000 نفر در سراسر کشور اطلاع رسانی صورت گرفته است.

موضوعات اساسی دوره معلومات رای گیری عبارت بود از : شما دورای خواهد انداخت، یکی برای نماینده ولسی جرگه و یکی هم برای نماینده شورای ولایتی خود. شما صرف در ولایتی رای داده میتوانید که نام آن در کارت ثبت نام رای دهی شما ذکر گردیده باشد.، شما باید شخصا رای بدهید ، تمام آرا مساوی میباشد، محلات جداگانه رای دهی برای مردان و زنان وجود دارد و رای بدهید و در آینده  افغانستان سهیم گردید.

روابط خارجی

 دارالانشای دفتر مشترک تنظیم انتخابات کوشش نموده است تا با یک تعداد موسسات همکار روابط ایجاد نماید.

دارالا نشا در هر دو هفته یک بار با احزاب سیاسی افغانستان در اجلاس مشورتی احزاب سیاسی ملاقات نموده و با موسسات همکار مانند انستیتوت ملی دموکراسی و نهاد جمهوری خواهان همکاری نزدیک داشت تا برای نمایند گان احزاب و کاندیدان مستقل تسهیلات آموزشی را فراهم سازد.

همچنان مرکز نتایج رسانه ها ایجاد گردید تا منحیث نقطهء ارتباطی برای نشر نتایج انتخابات عمل نموده و برای رسانه ها یک تعداد منابع را فراهم سازد تا در گزارش دهی در مورد انتخابات مساعدت نمایند.

بخش  تسهیلات صدور اعتبارنامه و مشاهده گروپ های مشاهدملی و بین المللی ، ژورنالیستان، نمایندگان احزاب و مامورین دیپلوماتیک را قادر ساخت تا از روند انتخابات مشاهده به عمل آرند و به شفافیت و مشروعیت انتخابات بیفزایند. الی روز انتخابات به بیشتر از 220000 تن اعتبار نامه صادر گردیده بود، که شامل 10370 تن مشاهد داخلی، 781 تن مشاهد بین المللی ، 31854 تن نمایندگان احزاب سیاسی ، 170190 تن نمایندگان کاندیدان و 1280 تن نمایندگان رسانه های خبری می گردید.

روز انتخابات

اکثریت مراکز رای گیری در وقت مقرر باز شدند، باوجودیکه از هر ولایت گزارش هایی از باز شدن ناوقت مراکز مواصلت نمود.

  حوزه مرکزی ، حوزه مرتفع مرکزی و شمال شرقی گزارش داد که محلات اناث نسبت به ذکور کمی دیر تر باز گردیدند و حوزه شرقی گزارش داد که مراکز شهری نسبت به ولسوالی های دهات زودتر گشایش یافتند. این مساله شاید بخاطر ارتباط نزدیکتربا ناظمین ساحوی ولسوالی در ساحه بوده است.  حوزه جنوبی گزارش داد که نیمروز تنها ولایتی بوده که بخاطر ارتباطات ضعیف جهت تغییر پالیسی در گشایش به مشکلات مواجه گردید. حوزه شمالی گشایش دیر تر را بخاطر محدودیت های امنیتی { بخاطر واقعه امنیتی در سر پل } و همچنان دیر رسیدن کارمندان رای گیری بیان نمودند.

تاخیر در این حوزه به نظر میرسد که دیر نپاییده است.

بعد از گزارش از 85 فیصد 6267 مراکز رای گیری ،  فقط هفت مرکز جهت مسایل امنیتی و کارکنان شان هرگز باز نگردیدند. از این موارد ، شش مرکز در ولسوالی گیزاب ولایت دایکند ی و یکی دیگر در ولسوالی شاهد حساس ولایت ارزگان میباشد.  این مساله بخاطر عدم موجودیت نیروی امنیتی و خود داری آنها از رفتن به آن جا ها صورت گرفت. کلیه این مراکز رای گیری در موقعیت هایی میباشند که وضعیت امنیتی در آنها در طول چندین ماه متشنج بود.

چندین مرکز رای گیری وجود داشت که جریان رای گیری بطور موقت جهت مسایل امنیتی و کارمندان مراکز متذکره متوقف گردید.  تیر اندازی با اسلحه خفیف در نزدیک تعداد ی از مراکز رای گیری , عمدتا قبل از گشایش رای گیری بوده و جریان رای دهی منظم را متاثر نساخت. در یک حادثه در ولایت کندهار گزارش داده شدکه کارکنان رای گیری یک مرکز را بطور موقت بستند ، که معلوم گردید یک کاندید رای دهندگان را در مرکز مزکور تهدید مینمود . انفجار مواد منفجره تعبیه شده و حملات راکتی در نواحی مرکز رای گیری باعث بسته گردیدن موقت مرکز دیگری گردید.

امنیت

در کل ، روز انتخابات بدون کدام واقعه مهم امنیتی سپری گردید. آنچه که واقع شده به طور پراگنده و نا منظم بوده و تاثیر ناچیزی در پروسه انتخابات داشت. اکثریت واقعاتی که مستقیما پروسه انتخابات را مورد هدف قرار داد صبح زود و قبل از ساعت ده قبل از ظهر در مناطق دور دست جنوب ، جنوب شرق و شرق رخداد. عمده ترین این حادثات حمله راکتی در ساعت   7،40 صبح در محوطه سازمان ملل در کابل بود که اهمیت آن بخاطر موقعیت آن بود نه تاثیر تخریب آن.

مرکز عملیاتی دفتر انتخابات تقریبا19 مرکز رای گیری راکه از شام 26 الی 27 سنبله مورد حمله قرار گرفته اند   ثبت کرده است. احتمالا اطلاعات بیشتری پیرامون واقعات مشخص در روز های آینده دریافت خواهد گردید که میتواند تعداد حوادث را افزایش یا تقلیل دهد. هیچیک از این مراکز به دلیل حملات مذکور بسته نگردید.

اگرچه واقعات راکتی و کوشش جهت جابجایی مواد منفجره تعبیه شده وجود داشت، ولی اکثر حملات در مراکز  رای گیری توسط سلاح خفیفه صورت گرفته اند. کارکنان دار الانشای دفتر مشترک تنظیم انتخابات در پکتیکا مورد حمله قرار گرفتند که متحمل جراحات سطحی گردیدند و همچنان یک سرباز اردوی ملی در ولایت غزنی مجروح گردید. به نظر میرسد که جدی ترین حمله در دره پیچ واقع در کنر رخ داد که حملات سلاح خفیف باعث زخمی شدن سه رای دهنده گردید. در شام روز انتخابات یک حمله مواد منفجره تعبیه شده در یک لاری محموله اوراق رای در ننگرهار صورت گرفت ، اما هیچ زخم وجرح و ضایعه ای بجز اینکه آسیب جزیی به موتر محموله وارد گردید رخ نداد موترمذکور بدون ترمیم توانست به راه خود ادامه دهد و به منزل رسد.

موضوع رنگ

رنگ پاک نشدنی بطور کلی درست استعمال گردید و منحیث یک وسیله باز دارنده از رای دهی چندین مرتبه ای بکار گرفته شد. گزارشهای پراگنده مخصوصا صبح زود ، از رفتن رنگ وجود داشت.

  در عین حال ، چندین گزارش معتبر در باره پاک شدن رنگ توسط ماده کیمیاوی فرساینده رسیده است.  آموز گاری در ولایت تخار رای دهنده ای را در قطار دید که ظاهرا نشانه رنگ را بالای انگشت خود داشت. وقتیکه آموز گار از او در باره این مسئله پرسید ، مرد مرکز رای دهی را بزودی ترک کرد. در ولایت کابل ، کنترول کنندگان قطار ها همچنین اثرات رنگ را بالای انگشتان کسانی یافتند که بار دوم رای میدادند و برای شان اجازه ورود به محل انتخابات داده نشد.

بی نظمی ها مربوط به کارت ثبت نام رای دهندگان

گزارشها  در باره بی نظمی ها در کارت های ثبت نام رای دهندگان ، بشمول کوشش در استفاده از چند کارت های ثبت نام رای دهی خارج از مملکت که از انتخابات سال گذشته باقی مانده بودند ، کارت های تقلبی و کارت هاییکه مربوط خود شان نبودند، موجود بود. در ولایت تخار ، رای دهندگان با بیشتر از یک کارت ثبت نام رای دهی در قطار ها دیده شدند.{ یکی آنها از ثبت نام سال گذشته و یکی هم از ثبت نام رای دهندگان که امسال تجدید گردیده است }

گزارشهای از حوزه های شمالی، شمال شرقی ، جنوبی و جنوب غربی دریافت گردید مبنی بر اینکه مردمی در قطار ها دیده شده اندکه رسید های ثبت نامی را داشتند که برای انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته توزیع گردیده بود. یک گزارش از مزار شریف میگوید که مردم را با کارت های فوتو کوپی شده دیده اند.

در چندین گزارش از حوزه جنوب شرق ، مامورین رای گیری ملاحظه کردند که مرد ها اکثرا با کارت های ثبت نام رای دهی خانم های فامیل خود به محلات رای گیری می آمدند. بسیاری آنها با وجود توضیح مامورین رای گیری خلاف آن خواست مامورین رای گیری اصرار میکردند که برای شان اجازه داده شود که اوراق رای این خانم هارا در صندوق بریزند.

گزارشها از ولایت ننگرهار ، کاپیسا و کابل در باره رای دهی کسانی بود که عمر شان کمتر از 18 سال بودند. در واقعات بسیار روشن این تخطی ، مامورین رای دهی برای آنها حق رای دهی ندادند.  به هر حال بسیاری از افغانها تاریخ دقیق تولد خود را نمیدانند و یا شاید به مقایسه عمر خود جوانتر معلوم شوند.

کاندیدان و نمایندگان

گزارش ها مبنی بر ارعاب رای دهندگان ، تبلیغ در مراکز رای گیری و تخطی از موارد که در اصول رفتار بر ای مشاهدین ذکر یافته است ، از سراسر کشور وصول گردیده است، و در جاهایی که چنین مسایل بروز مینمود از پولیس ملی افغانستان تقاضا گردید تا همکاری نمایند . در ساعات اولیه صبح گزارش هایی از ولایت کابل مبنی بر حضور نمایندگان مرد در محلات رای گیری زنانه وصول گردید که سعی داشتندزنان را از دخول به محلات رای گیری دلسرد نمایند.

در ولایت تخار گزارش هایی وجود داشت که نمایندگان کوشش مینمودند تا رای دهند ه گان را در نشانی نمودن ورق رای یاری رسانند .

در ولایت بغلان نمایندگان نشان های مشخصه اعتبار نامه را که برای سایر افراد صادر گردیده بود، با خود حمل می نمودند. در اواسط روز گزارش های سوء رفتار نمایندگان بسیار زیاد نشر گردید.

گزارش ها از ولایت پروان حاکی براین بود که نمایندگان شماره های ثبت نام رای دهندگان را درج می نمودند.

از ولایت وردک چنین گزارش داده شد که نمایندگان رای دهندگان را در عقب غرفه ها همراهی مینمودند.

موارد دیگر از حمل نشانهای مشخصه توسط نمایندگان غیر اصلی از ولایت کندوز و بغلان گزارش شد.

در مورد مبارزات کاندیدان در بیرون محلات رای گیری ، از حوزه شرقی ، ولایت ارزگان ،بلخ و فاریاب گزارش رسیده است. از کابل گزارش بدست آمده است که یک کاندید برای رای دهندگان پول داده است تا برای وی رای بدهند.

در ولایت هلمند و قندهار ادعا شده است که یک کاندید با همکاری پلیس رای دهندگان را مورد تهدید

قرار داد.

سوء رفتار کارمندان 

چندین گزارش در باره کارکنان رای گیری وجود دارد که یا طرز العمل ها را عملی نکرده اند و یا اصول رفتار را بصورت درست تعقیب نکرده اند.

در ولایت بامیان کارمندان غرفه های رای دهی را طوری گذاشته بودندکه روی آن بطرف اتاق بود و یکی از کارمندان به همراه هر رای دهنده کمک میکرد. همچنین در بامیان گزارشی موجود بود که مدیر مرکز ، رای دهندگان را رهنمایی میکرد.

گزارش داده شده است که کارمندان در یک محل رای دهی در بدخشان رای دهندگان بیسواد را به قسم غیر مناسب رهنمایی میکردند.

در کندهار یک مرکز رای دهی قفل بود در حالیکه در داخل آن رای داده میشد.

کمیسیون شکایات انتخاباتی

درزمان بسیار نزدیک به روز رای دهی ، کمیسیون شکایات انتخابات ، به ملاحظه موارد رد صلاحیت کاندیدان پرداختند. انها بعضی از تصامیم خویش را در دقایق اخیر اتخاذ نمودند که این مساله باعث گردید فرصت کافی برای مطلع نمودن رای دهندگان از کسانی که رد صلاحیت شده بودند،  وجود نداشته باشد.

در نزدیکی روز رای دهی تقریبا 5800 کاندید در اوراق رای وجود داشت که از جمله 6 تن فوت کرده بودند و 28 تن توسط کمیسیون شکایات انتخاباتی رد صلاحیت شده بودند. آرای داده شده به نفع کاند یدان متوفی و رد صلاحیت شده غیر قابل اعتبار پنداشته شده و حساب نمیشوند.

میزان اشتراک رای دهندگان

دارالانشای دفتر مشترک تنظیم انتخابات بعد از ختم رای گیری بساعت 4 عصر در روز انتخابات مصروف جمع آوری گزارشات بوده است. در زمان نوشتن این گزارش ، 95% مراحل رای گیری راپور داده بودند.

انتظار میرود نعداد تخمینی رای دهندگانی که در انتخابات اشتراک نموده اند به 6،8 ملیون نفر میرسد که 43% آنان زن و 56% مرد بوده اند ، که این تناسب مشابه تناسب زنان و مردان در لست ثبت رای دهنده گان { که هم اکنون 12،5ملیون نفر در آن ثبت شده اند } می باشد. در انتخابات ریاست جمهوری میزان مشارکت حدود 7،3 ملیون نفر بود.

میزان اشتراک رای دهندگان با مقایسه با دیگر دموکراسی های پیشرفته در جا های دیگر خوبتر مقایسه میگردد.

نتایج انتخابات پارلمانی بوسنی هرزه گوینا در سال 1383 / 55% در کولمبیا 42 % ، در هندوستان 59% و در سویس 42 % بوده است. انتخابات توسط 220000 افراد ذیعلاقه ملی ملی و بین المللی نظارت و مشاهده گردید. اما با آنهم اتحادیه اروپا اظهار نگرانی دارد .

این بخش را با نگرانی اتحادیه اروپا از موارد تخلف در انتخابات بپایان میرسانم.

در روز 30 سپتامبر بساعت 13،13 وقت گرینویچ خبری را بی بی سی پخش نمود که چنین است.

" هیئات ناظر اتحادیه اروپا طی بیانیه ای گفته است که در برخی ولایات مواردی از پر کردن صندوق های رای از مجرای غیر قانونی ، رای دهی چند باره و ارعاب رای دهندگان گزارش شده است.

بیانیه اتحادیه اروپا بر اساس گزارش های 68 ناظر این اتحادیه که انتخابات را در سراسر افغانستان نظارت کرده اند تهییه شده است.

اتحادیه اروپا از دفتر مشترک تنظیم انتخا بات افغانستان که زیر چتر حمایت ملل متحد قرار دارد ، خواسته است تا به شکایات مبنی بر تخلف بصورت موثر و عادلانه رسیدگی کند تا به اعتبار انتخابات صدمه نرسد.

بیانیه اتحادیه اروپا درست یک روز پیش از آن منتشر شده است که مقامات برگزاری انتخابات در افغانستا ن اعلام کردند : دو کارمند شمارش آرا به دلیل پر کردن برگه های رای به نفع نامزد های معین از کارش برکنار شدند. یکی از این کارمندان برکنار شده زنی بود که بوسیله قلم ابروی خو د به نفع نامزد معین برکه های رای را پر کرده بود.»

         در مورد پارلمان و ولایتی جرگه ها بعدا خواهم نوشت.

 یار زنده و صحبت باقی . روز سه شنبه 4 اکتوبر 2005/ هامبورگ