باقی سمندر   تقدیم میکند .

8 dalwa  1384      28  jan.

2006

نیم نگاهی به افغانستان

 در آیینه خبر گزاری باختر

و نشرات کابل

 

دوستان ارجمند و گرامی !

اینک اخبار دو روز افغانستان را که خبر گزاری باختر پخش نموده است باهم میخوانیم. روز جمعه در افغانستان رخصتی عمومی بوده است . از اینرو خبری ار روز جمعه به دسترس قرار ندارد.

 ریزش برف درولایات کشور خوشی ها و نگرانی ها ی را ببار آورده است

ریزش  برف  در اکثر  ولایات کشور  از شب گذشته  تا کنون به وقفه  ها ادامه داشته  و زارعان  از برف  باری  ها استقببال  نموده اند .

این در حالیست که برخی  از هموطنان  نگران  اند که  از اثر  این بر فباری  ها متضرر نشوند  زیرا قسمت  اعظم  ساکنان  در کشور در زیر کلبه های گلی  زنده گی  مینمایند .

گزارشات از ولایات  پنجشیر  ، پکتیا ، غزنی ، سمنگان  ، فاریاب ،  لغمان ، بدخشان  و کابل حاکیست که ریزش  برف توام  با باران در مناطق مربوط  ولایات  از شب گذشته تا کنون بوقفه ها ادامه  داشته چنانچه در ولسوالی  پریان ولایت  پجنشیر  حدود یک متر  وشصت  سانتی  برف  تخمین شده  که راه های  مو اصلاتی  ان ولسوالی  را بمرکز  پنجشیر  مسدود  نموده  است  و مسئولین آن ولایت  بنابر  عدم وسایط  تخنیکی  از مرکز  خواهان  همکاری  شده  اند .

   ریز ش  برف  در اکثر   از نقاط  مختلف  ولایات  یاد شده  به ده تا بیست   سانتی  تخمین  گردیده که دهاقین  و ز ارعین  انرا فال  نیک دانسته و  انرا  برای زراعت  مفید دانسته  اند .

درهمین حال  برخی از  ساکنان  ولایت  کندز ابراز  نگرانی کرده  اند  که این بارنده گی  سبب  آسیب  پذیری  آنان  نگردد .

 دهاقین  ولایات  گفته اند  خشکسالی  چند سال اخیر  به زراعت  انها خیلی  ها صدمه  رسانیده  و نمی  توانستند  حاصلات  خوب زراعتی  از مزارع  خویش  بر دارند .

 انها که ریزش  این برف  را بالای  زمین های  زراعتی شان  یک فال نیک  پنداشته  گفته اند  در سال  اینده  میتوانیم  در عرصه کشت  گندم ، جو، جواری  لبلبو  و سایر  حبوبات  اقدام  و حاصل  خوبی  بدست  بیاوریم .

 انها  گفتند :- ما از دولت  تقاضای  کمک  بیشتری  رادر توزیع  کودکیمیاوی  ، تخم های اصلاح  شده بذری  و سامان  الات زراعتی  داریم تا در همکاری  دراین عرصه  حاصلات خوبتری را بدست اورده وضرورت از وارد کردن مواد غذایی  بخصوص گندم را از خارج  نداشته  باشیم .  

ملاقات حامدکرزی با رئیس و موسس مجمع جهانی اقتصاد

حامد کرزی  رئیس جمهوری اسلامی افغانستان صبح امروز با پرو فیسر شهاب رئیس  و موسس مجمع جهانی  اقتصاددر حاشیه کنفرانس این مجمع در شهر داووس سویس دیدار کرد.

رئیس جمهور کشور از دعوت افغانستان به مجمع جهانی اقتصاد اظهار امتنان نموده گفت که این کنفرانس  فرصت های خوبی را برای مطرح ساختن موضوعات مهم و نزدیکی با کشور های دعوت شده برای افغانستان  فراهم آورد.

متعاقبا رئیس مجمع جهانی اقتصاد، پیشرفت افغانستان در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی را که در طی چهارسال  گذشته به دست امده اند قابل قدردانسته آرزو کرد که در سالهای آینده  کنفرانس مجمع  جهانی اقتصاد در افغانستان برگزار گردد، چراکه افغانستان نمونه خوبی از رشد اقتصادی را در طی چهار سال گذشته نشان داده است.  

در این دیدار داکتر عبد الله  وزیر امور خارجه و داکتر انوار الحق احدی وزیر مالیه کشور نیز اشتراک داشتند.

ملاقات حامد کرزی با سناتور ایالات متحده امریکا

حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی  افغانستان صبح امرزو با سناتور میکن از ایالات متحده امریکا در حاشیه کنفرانس  مجمع  جهانی اقتصاد در شهر  داووس سویس دیدار و گفتگو کرد.

 در این دیدار طرفین در مورد پیشرفت های افغانستان در طی چهار سال گذشته، نقش امریکا در باز سازی  افغانستان و چالشهای که منطقه و جهان به آن رو به رو است، بحث و مذاکره نمودند.

سناتور میکن از پیشرفت های افغانستان در عرصه های مختلف باد کرده، بازسازی را در نهادینه شدن  فرهنگ دموکراسی در افغانستان موثر شمرد.

رئیس جمهور کشور در این دیدار از همکاری های ایالات متحده امریکا به مردم افغانستان ابراز امتنان کرد و پیشرفت های افغانستان را بدون عزم قوی مردم و کمکهای جامعه جهانی بخصوص امریکا غیر ممکن دانست.

اخبار از روزنامه ها:

اراده:

انفجار درولایت هلمند

دراثر انفجار  میانی در مربوطات ولسوالی گرشک ولایت هلمند  دوتن از نیروهای امنیتی کندک شاهراه نیمروز کشته شده و دو تن دیگر زخمی شدند.

انفجار  حوالی ساعت 8 صبح روز جمعه  درحالی صورت گرفته است که نیروهای  امنیتی کندک شاهراه ولایت  نیمروز میخواستند  ازطرف گرشک بطرف نیمروز بروند که موتر حامل شان با ماین  تعبیه شده درمسیر راه   ولسوالی گرشک ومنطقه  یخچال اصابت نمود خان محمد قوماندان  امنیه گرشک  این خبررا تائید نموده وگفت که درین حادثه دو عسکر زخمی شده است ودو نفرآنها  شهید شدند.

به گفته  قوماندان امنیه  ولسوالی گرش  ولایت هلمند  این ماین توسط  ریموت کنترول  ازدور انفجار داده شده است وی اضافه نمود این انفجار از سوی دشمنان وطن صورت گرفته است که تحقیقات درین رابطه فعلاً جریان دارد.

اراده:

درگیری در کندهار

درولایت کندهار  دیروز در گیری بین قوای حکومتی و  طالبان به وقوع  پیوست  که درآن چند تن از طالبان به هلاکت رسیدند دریک رویداد  تازه چار تن از افراد  مظنون طالبان دریک درگیری با نیروی های دولتی در ولایت کندهار به قتل رسیدند  گفته میشو دکه این درگیری در ولسوالی ریگستان  کندهار زمانی  صورت گرفته است که حدود 20  تن از شورشیان طالب ساعت 3  شب پنجشنبه  بالای مرکز ولسوالی ریگستان کندهار حمله ورشدند  قوماندان تورجان معاون قوماندانی امنیه ولسوالی ریگستان گفت: حوالی ساعت 3 شب بود که دشمن ازسمت شمال بطرف  ما حمله کرد ما متقابلاً  به حمله جوابیه پرداختیم که تا حوالی ساعت  4  جنگ ادامه داشته درنتیجه طالبان اجساد  سه تن شان را به خود بردند وجسد یک تن آنها درهمین  جا باقی مانده است.

اراده:

اختلافات در پارلمان

فراخواندن کابینه به پارلمان موضوع داغست که درمیان نماینده گان اختلافاتی را ببار آورده است. شماری از اعضای ولس جرگه بدین باورهستند که هر وزیر به تنهایی فراخوانده شود ورای اعتماد بدست آورد. اما شماردیگری از نماینده گان میگویند که کابینه باید بصورت کل از پارلمان رای اعتماد بدست آورد. نماینده گان ولسی جرگه از دیروز به بحث درمورد درخواست وزراء به پارلمان پرداختند.

درمورد فراخواندن وزراء به پارلمان دیروز رای گیری صورت گرفت که اکثریت نماینده گان بدین نظر بودند که کابینه بشکل انفرادی فراخوانده شود. اما بعضی او وکلاء میگویند که باید دو باره رای گیری صورت گیرد ویابه شکل دسته جمعی به کابینه رای اعتماد داده شودیکی از نماینده گان گفت :

برخی ازوکلاء تلاش میورزند تا هر مسله را به قوم وسمت گرائی ارتباط دهند . این درحالیست که شماری از کارشناسان میگویند که کارولسی جرگه چندان امیدوار کننده نیست زیرا از افتتاح پارلمان تاکنون آنها نتوانستند تنها طرز العمل وظایف داخلی خود را به تصویب برسانند.

چراغ:

کار گاهی پیرامون  " کمپیوتری سازی  گمرکات افغانستان"  تدویر شد

کارگاه اسیکودا به منظور رایج  ساختن سیستم کمپیوتری اطلاعات گمرکی  درافغانستان روز سه شنبه 4 دلو  دروزارت تجارت،  تدویر گردید.

ضیاً  الحق معین وزارت تجارت افغانستان در افتتاح این کار گاه  گفت که همین اکنون درکشور های همسایه ورود کالا های تجار افغانی  با بسیار مشکلات  صورت میگیرد که بعضاً درجریان راه اموال تجاربه  هدر میرود، چنانچه قبلاً  چنین شواهدی وجود داشته است.

ضیاً  افزود که کشور های همسایه  مثل پاکستان  تعهد نموده بودند  تا مال  تجار افغانی را  بدون  معطلی انتقال  دهند؛ ولی خلاف   آن این اموال به مدت طولانی به داخل افغانستان  نمیرسد ودر خاک این کشور باقی میماند.

معین وزارت تجارت  گتف که اسیکودا میتواند این گونه مشکلات   را که همین اکنون افغانستان با کشور های همسایه  دارد، حل کند اسیکودا کمپیوتری ساختن مراحل تصفیه اموال گمرکی یکی از عناصر  اساسی برنامه اصلاحات  ونوسازی گمرکات می باشد که ازسوی  وزارت مالیه با سیستم بین المللی  گمرکات وصل گردانیده میشود. این برنامه قرار است  ازآغاز سال آینده  در تمام گمرکات  افغانستان مورد تطبیق  قرار گیرد.

چراغ:

چاپ چهار عنوان کتاب  از سوی موسسه " فرهنگ وجامعه مدنی"

تازه ترین کتب تحت عناوین  " بهار تنهایی " و " سایه بان  بی سایه" میباشد که به کمک فرهنگ  وجامعه مدنی  به نشر رسیده است .

این کتابها که مجموعه  داستانهای  کوتاه میباشد ،  برای بلند بردن قدرت داستان نویسی شاگردان  مکاتب طرح گردیده است.

درعین حال دوکتاب   دیگر که اندکی  قبل از نشر این  دوکتاب چاپ شده،  تحت عناوین " بررسی پیامد های اجتماعی – فرهنگی کاشت ومصرف مواد مخدر  درافغانستان " و " بررسی عوامل  وپیامد  های اعتیاد  در افغانستان"  میباشد که در زیر  چتر برنامه بیداری  ملی موسسه فرهنگ وجامعه مدنی  توسط  آقایان پروفیسور احمد ضیاء سید نور الدین علومی ومحمد امیر نوری کرمانی، تحقیق و نوشته شده است .

این دو کتاب  به شکل عمیقتری  مسایل مربوط به کشت مواد مخدر واعتیاد را در افغانستان بررسی کرده است.

چراغ:

افغانستان  درفهرست کشور های  ناامن برای  امریکاییها

وزارت  خارجه امریکا  خواستار پرهیز اتباع این کشور  ازسفر به  26  کشور جهان شد وازآنان خواسته است که از سفربه این کشور ها خودداری کنند. براساس گزارش سایت انترنتی   وزارت خارجه امریکا، چهار کشور  افغانستان ، کلمبیا ، کانگو ونیجریه در فاصله  زمانی کمتر از دو هفته  گذشته وارد کشور های  بی ثبات برای شهروندان امرکایی شده اند. ایران، عربستان سعودی، عراق ، یمن ، اندونزی، لبنان ،  سودان، بوسنی هرزگوین، سومالی ، الجزایر، فلسطین اشغالی، ازبکستان وپاکستان  کشور های خطرناک برای سفراتباع  امریکا معرفی شده اند .

چراغ:

استراتیژی انکشاف ملی افغانستان به اجلاس لندن  پیشکش میشود

سند استراتیژی  موقت انکشاف ملی افغانستان  به نماینده گان بیش از هفتاد کشور وموسسات بین المللی بتاریخ 12 دلو 1384  درلندن ارایه خواهد شد.

اعلامیه مطبوعاتی که روز دوشنبه 3 دلو در کابل منتشر گردیده به نقل ازداکتر عبد الله عبد الله وزیر خارجه افغانستان نوشته است که افغانستان با وجود پیشرفت های قابل ملاحظه طی چهار ال گذشته هنوز هم چالشهای  عظیمی دربرابردارد.

ژان آرنولد  نماینده خاص سرمنشی  ملل متحد نیز گفته است که این کنفرانس در ظرفیت  سازی برای مردم افغانستان  موثر بوده اطمینان برای همکاری دربازسازی افغانستان  می باشد.

خانم روزالیند مارسدن بریتانیا ضمن اظهار خورسندی از تدویر کنفرانس درکشورش آنرا برای تداوم همکاریهای اقتصادی وتوسعه  یک افغانستان دموکراتیک  ارزشمند ارزیابی کرد.

اراده:

اشتراک در کنفرانس لندن

حامد کرزی رئیس جمهور کشور ازروسای مشرانو جرگه  وولسی جرگه وهم چنین از  شماری از اعضای  این دومجلس خواسته است تا درکنفرانس  لندن شرکت کنند دراعلامیه  یی که از سوی دفتر مطبوعاتی   رئیس جمهور منتشر شده آمده است که اولین سفر روسا  وشماری از اعضای  مشرانو جرگه  وولسی جرگه   درقالب یک  هیئت بلند پایه  به خارج از کشور  اززمن تشکیل شورای ملی می باشد کنفرانس  قرار است در  31  ماه جنوری سال  میلادی جاری در پایتخت  انگلستان برای  پنج سال آینده کشور برگذار شود.

آرمان ملی:

سربازان کانادایی بازهم درقندهار مورد حمله  قرارگرفتند

صبح دیروز  یک انفجار   درمسیر راه کاروان  سربازان کانادایی  درولایت قندهار  رخ داد.

این انفجار تلفات   جانی دربرنداشت اما به  یک موتر سربازان کانادایی آسیب رسانیده است .

خبرهای واصله حاکی است، زمانی  که کاروان موتر های سربازان کانادایی درحال  گذشتن ازمنطقهء  لوی ویاله واقع درشمال قندهار بودند این  انفجار به وقوع  پیوست.

به تاریخ 25 جدی  نیز یک موتر  سربازان کانادایی درساحهء  دوراهی سپین بولدک   شهر قندهار مورد حملهء انتحاری قرار گرفت که دراثرآن  برعلاوهء  شخص انتحاری، چهار  سرباز کانادایی  ویک تعداد  عابرین نیز کشته شده اند .

چهارگروپ سیاسی درمشرانوجرگه تشکیل شد

در جلسه  مشرانو جرگه  به ریاست سید حامد گیلانی نائب اول مشرانو جرگه امروز چهار گروپ سیاسی  تشکیل گردید.

  گروپ های سیاسی بر اساس اصول وظایف داخلی و برای سهل ساختن پرو گرامهای کاری وشریک  ساختن نظریات  مشابه سیاسی تاسیس شده اند.

گروپ سیاسی تحت نام حمایت از حقوق مردم بر یاست  سناتور سلیمان یار

گروپ سیاسی  صداقت به ریاست سناتور حاجی فقیر محمد ،   گروپ سیاسی صلح آوران تحت ریاست  سناتور حاجی عبد الغنی     محمدکاکر، قاضی سعد الله       

گروپ سیاسی میثاق ملی تحت ریاست سناتور عبد الصبور فرید تشکیل گردید.

روسای چهار گروپ سیاسی فوق در مورد خط مشی گروپ های شان بیانات شان را ارایه نمودند، قرار است فردا چند گروپ سیاسی دیگر نیز ایجاد گردد.

در جلسه امروزی مشرانو جرگه همچنان فیصله شد که دوکتور سید مخدوم رهین وزیر  اطلاعات، فرهنگ و توریزم برای مشوره و نجیب  روشن رئیس رادیو تلویزیون ملی برای  استجواب به خاطر ضعف های نشراتی روز سه شنبه به ساعت ده قبل از ظهر به مشرانو جرگه  حاضر شوند.

در جلسه  مشرانو جرگه  بنابه پیشنهاد پیر سید ابراهیم گیلانی سناتور ولایت زابل وتعداد  دیگر از سناتوران مشکلات اداری و خدماتی شوراهای ولایتی مورد بررسی قرار گرفته تصامیم لازم اتخاذ گردید

امریکا در  جریان  کنفرانس بین المللی لندن کمک  بزرگی آنکشوررا به افغانستان  اعلام خواهدکرد

این کمکها برعلاوه ده ملیارد دالر امریکا است که پس از سقوط  طالبان تاکنون آنکشور به منظور باز سازی نهاد های مختلف، توسعه دموکراسی و ایجاد جامعه مدنی به افغانستان داده است.

در همین حال رئیس جمهور افغانستان گفته است که  دولتش آرزو دارد تا جامعه  بین المللی کمک های شانرا از طریق دولت افغانستان به مردم آنکشور انجام دهند.    

برنز یک مقام بلند پایه در دولت امریکا اعلام نموده است که  امریکا در کنفرانس لندن یک  کمک بزرگ را برای مردم افغانستان پیش خواهد کرد.

  وزیردفاع بریتانیا:  ماموریت  ما انجام  عملیات  تهاجمی  علیه تروریستها نیست

جان رید  وزیر دفاع  بریتانیا  این نظر را  که نیروهای اضافی  بریتانیایی  که به افغانستان  اعزام میشوند  در تعقیب  بقایای طالبان  شرکت خواهند کرد،  رد کرده است .

او گفت  ، مقابله  با شورشیان  و مبارزه با تروریزم  فرق دارد  . مبارزه  با تروریزم  آنطوریکه نیروهای  امریکایی  مشغول  ان هستند  در برگیرنده  تعقیب  فعالانه  تروریستها  ، زندانی کردن  ، از بین بردن  وبیرون راندن  انها ا ست  اما ما  با این هدف  در انجا  نرفته ایم .

   وی گفت  :-  مقصد ما اینست  که یک چار چوب  امنیتی  بوجود بیاوریم  تابه وسیله  آن  به امر  اموزش  و تربیت  نیروهای

امنیتی افغانستان  ، توسعه   اقتصادی  و گسترش  اقتدار  دولت  مرکزی  و محلی  تحت کنترول  دموکراتیک دراین کشور  کمک کنیم ، اما طبیعی  خواهد  بود که  وقتی در افغانستان  هستیم  با حمله  شورشیان  روبرو خواهیم  شد  و از خود  دفاع  خواهیم کرد  ما با هر نوع  حمله شورشیان  مقابله  خواهیم کرد . اما  ماموریت  خود را  تغییر نخواهیم  داد .

وی در پاسخ به این سوال  که ایا تعداد  سربازان  با در نظر  داشت  خطیر بودن  وظایف انها  در افغانستان  واقعبینانه  است  ؟  وزیر دفاع  بریتانیا  گفت  ، ما  فقط  بخشی  از یک نیروی  نظامی  چند ملیتی  هستیم که دراین  منطقه  مستقر  میشو یم . در شرق  قندهار  دوهزار  و پنجصد  نیروی کا نادایی  وجود  خواهد  داشت ، کابینه  ها لند نیز  تو ا فق  کرده ا ست  که سرباز  بفرستند . البته  تصمیم نهایی  هالند  در  هفته  آینده  مشخص  خواهد شد  اما به هر حال  یک نیروی  یکهزار  و چهار صد  نفری  در شمال  قندهار   مستقر  خواهد شد .  بنابر  این مجموع  نیروی اعزامی  به جنوب افغانستان  حدود  نه  هزار  سرباز  خواهد بود  و نه صرفا"  سه هزار  وسه صد  سربازی  که ما ا عزام  می کنیم  ، شمار  سربازان  تحت رهبری  ناتو در افغانستان حدود هژده  هزار و پنجصد سرباز است.

 وزیر  خارجه استرالیا  به هالند  سفر میکند تا در باره فرستادن  عساکر انکشور   در افغانستان  مذاکره  کند

 قبلا" هالند  متعهد گردیده بود  تا یکهزار  و چهار صد  عسکر خودرا  در چوکات  تیم های باز سازی  به افغانستان  بفرستد .

گزارشات وجود دارد  که وزیر  خارجه  استرالیا  روز  جمعه  بخاطر  مذاکرات  با مقامات  انکشور  عازم   هالند گردد

کشور ا سترالیا  نیز  تعهد دارد  تا دوصد  سرباز  دیگر  خود را  به افغانستان  بفرستد  .

مساله  اعزام  عساکر هالندی  پس از ان  موثق میگردد  که پارلمان انکشور  روی این  موضوع  فیصله کند .

حزب دموکرات  در هالند  مخالف اعزام  عساکر  هالندی  به افغانستان  میباشد .

گز ارشات  واصله حاکی  است که  وزیر خارجه  ا سترالیا  در هاگ  پایتخت  هالند   با وزیر  خارجه  هالند ووزیر دفاع  انکشور  مذاکره خواهد کرد  . 

 حکم قطع  دست و پای یک افغان درپاکستان صادرگردید

یک محکمه ابتدایی  در پاکستان  حکم  قطع  دست  و پای یک  تبعه افغانستان  را به اتهام  سرقت صادر  نموده  است .

این افغان  که گفته شده  باشنده  شهر جلال آّباد  میباشد  متهم  است که  در سال 2005  میلادی  در پشاور  به یک  تاجر  در ایستگاه  سرویس حمله  کرده وسی و دو هزار  کلدار  وی را   ربوده است .

بگزارش  روزنامه  دان  این حکم در  ایالت  شمالغرب پاکستان  انجا که  ائتلاف  احزاب  اسلامی  یعنی مجلس  متحده عمل  حاکمیت دارد  صاد ر گردیده است .

توقع میرود  سازمانهای  حقوق بشر  برای حکم  ستمگرانه  ای پاکستان  که حکومت  نظامی دارد اعتراض  نمایند .

اما   اکنون دیده  میشود  که در پاکستان  چنین  احکام صادر  میگردد .

 انفجارماین درولایت هلمند جان دو پولیس را گرفت

در اثر انفجار یک حلقه ماین در سرک عمومی قریه سیدان ولسوالی گرشک  ولایت هلمند دیروز دوتن کشته و دوتن مجروح گردید.

پاسوال عبد الرحمن صابر قوماندان امنیه ولایت هلمند  گفت، ماین متذکره که توسط دشمنان صلح و آرامش مردم درسرک قریه متذکره جابجا گردیده بود زمانی انفجار نمود که یک عراده موتر پولیس ولایت نیمروز از ان مسیر در حالی حرکت بود .

منبع گفت: در اثر انفجار ماین مذکور یک افسر و یک سرباز کشته شده و دوتن سرباز دیگر مجروح گردیدند.

مجروحین غرض تداوی به شفاخانه ایمر جنسی ولسوای گرشک انتقال  گردیده اند.

 

یک مکتب دخترانه را آتش زدند

یک مکتب دخترانه شب گذشته در مرکز شهر لغمان توسط دشمنان علم و دانش آتش زده شده است.

نصر الله معاون ریاست معارف ولایت لغمان  گفت: دشمنان صلح و آرامش شب گذشته مکتب نسوان حیدرخان شهر مهترلام را آتش زده که تماما وسایل و کتب درسی شاگردان  آن مکتب در اثر آتش سوزی حریق گردیده اند.

یکتن از مسوولین قوماندانی امنیه ولایت لغمان به اظهارداشت: در این ارتباط تاکنون کسی دستگیر نشده و پولیس در جستجوی عاملین این قضیه میباشد.

سه باب مکتب درهلمند به آتش کشیده شد

سه باب  مکتب  شب گذشته  در ولایت هلمند  توسط دشمنان  صلح وآرامش  مردم به آتش کشانیده شده ا ست .

 عبدالرحمن  صابر قوماندان  امنیه  ولایت هلمند گفت :-  این مکاتب  در قریه  منگل زایی   ، سرخدوز و هزار  دست ولسوالی  ناوه  انولایت  توسط  گروه از دشمنان  علم و دانش  به اتش  کشیده شده است .

گفته میشود  کتب  ووسایل درسی  همراه  با میز و چوکی  شاگردان  تماما  حریق  گردیده  اند .

منبع افزود :- تا حال  کسی به ارتباط  این قضیه  دستگیر  نشده و پولیس  در جستجوی  عاملین  ان میباشد . 

اعضای تیم ملی والیبال و تیم منتخبه والیبال جوانان شهر کابل   انتخاب گردید

 در مسابقاتیکه میان تیم های والیبال مرکز و ولایات راه اندازی  گردیده بود شانزده نفر از ورزشکاران  از ولایات کابل ، ، ننگرهار، هرات، لغمان، کنرها، پروان، کاپیسا و فراه به تیم  های والیبال کشور انتخاب  و همچنان دوازده ورزشکار از کلپ های آزاد و رسمی  به تیم ملی جوانان انتخاب گردیده اند.

ورزشکاران تازه به تیم بزکشی قندز راه یافتند

پانزده نفر ورزشکاربرتیم منتخب بزکشی ولایت قندز انتخاب گردیدند

محمد عارف پیمان مسوول  نشرات کمیته ملی المپیک   گفت: در مسابقاتیکه به منظور انتخاب تیم منتخب بزکشی میان چهار تیم از ولسوالی ها ودوتیم از مرکز در ان ولایت  راه اندازی گردیده بود  در نتیجه پانزده نفر به تیم منتخب بزکشی آنولایت انتخاب گردیدند.

به گفته وی  در ختم  مسابقات تحایف که از سوی والی انولایت تهیه گردیده بود برای ورزشکاران توزیع گردید.

بررسی مطبوعات:

دوستان عزیز توجه فرمائید به بررسی مطبوعات:

روزنامه اراده سرمقاله امروزی اش را تحت عنوان" چرا از خدمت ملی بس به مردم کاسته شده ؟" نوشته است: خدمات عامه درکشور مانند سایرعرصه ها وضع نابه سامان وآشفته یی دارد. ملی بس که درگذشته بصورت تصدی فعالیت داشت میتوانست تا حدود زیادی مشکلات شهری شهروندان را برطرف سازد. طی سالهای جنگ، نه تنها این تصدی متلاشی شده بلکه بس های آن به وسیله  قوماندان صاحبان به گونه ملکیت شخصی به ولایات وحتی به آنسوی مرزبرای فروش پای کشید درحالیکه بخشی ازین بس ها بوسیله راکتهای کورجنگاوران ونیروهای متخاصم شهر کابل، چنان منهدم شده که اسکلیت های آن همین اکنون درداخل احاطهء ملی بس روبهم انبارشده اند. درسالهای نخست تشکیل حکومت موقت وانتقالی ،کشوردوست هندوستان ،جاپان وایران همینطورپاکستان ،یکتعداد زیاد ازین بس ها رابه افغانستان اهداء کردند، اکنون طوریکه دیده میشود درکنار آشفته بازارترافیک شهری که دربی بازخواستی وخود سری بی مانندی سیرمی کند ودرشهربی بازخواست کابل، دراکثر لین ها وبخش های شهری نه تنها ازملی بس خبری نیست بلکه دهها وصدها موتر کرایی فعالیت دارد. جای تعجب است که این عراده ها با استفاده ازبی قانونی مسلط درکشورو وضع نابه سامان شهری به  صورت خود سرانه کرایه های شان را معین می کنند وهرروز با وزیدن بادی وباریدن برفی ، کرایه شانرا بالامبراند. ازجمله لین های ازینگونه یکی هم لین مکروریانهاست که صدها عراده موترکرایی خود سر درین ساحه فعالیت دارند؟

دراین میان از یکسوموثریت اداره ملی بس وشیوه کارآن مورد سؤال است که چرا نمیتواند برای برخی ازلین ها را طوری که لازم است اکمال کند، ازسوی دیگر دیده میشود که بخصوص درساعات رفت وآمد مامورین دولت ، ملی بس این بس ها راکه باید درخدمت همشهریان باشد، درخدمت ادارات دولتی قرار میدهند. پرسش اینست که آیا این ریاست ملی بس یک تصدی است ویا یک اداره انتفاعی دولت!؟؟

قابل گفتن است که ریاست ملی بس دریوران رامکلف ساخته تا یکمقدار معین پول را روزانه هرطوری شده به ریاست ملی بس تحویل بدهند ودرواقع بس ها رابه اجاره داده است از همینرو دریوران تا میتوانند بس ها رااز مردم نا چار ومنتظر ایستگاهها، انباشته میسازند، که درنتیجه علاوه براذیت مردم ، به استهلای زودرس این بس ها نیزمی انجامد .با چنین وضعیتی این پرسش به میان می آید که اداره ملی بس به کدام راه می رود؟ به راه یک تصدی خصوص و وابسته به بازارآزاد؟یا به سوی یک اداره غیرانتفاعی ومربوط به دولت؟ویا هم به سوی یک بنیاد انتفاعی وابسته به دولت ؟ کدام یکی؟ وسخن آخر اینکه اگراین بس ها به گونه انتفاعی ویا یک تصدی فعالیت دارند؟ چرا از کلمه ملی استفاده نا به جا مینمایند؟!

روزنامه ملی انیس سرمقاله اش را تحت عنوان" ناتوبا مسؤولیت جدیدش" اخیرآ جان رید، وزیردفاع بریتانیا گفته است که تعداد نیروهای بریتانیایی درافغانستان درطول سال جاری میلادی  به چهار هزار ویکصد وپنجاه نفر افزاش خواهد یافت.  همه میدانند دررابطه به حضور ونقش  نیروهای ائتلاف وقوتهای ناتو دریک سال اخیر بحث ها وگفت وشنود های داغ میان ایالات متحدهء امریکا  ومتحدین اروپایی  وناتو درجریان  بوده است.

پیمان  ناتو اکنون پذیرفته است که مسوولیت  بیشتر ر ابه عهده  بگیرد وبه تدریج  جای قوتهای ائتلاف ضد تروریزم را تکمیل سازد. ازاین ایده ومفکوره درابتدا اکثر کشور های اروپایی شانه خالی می کردند، تا اینکه درین اواخر متکی برتصمیم  وزیران دفاع وامور خارجه  کشور های عضو پیمان ناتو در بروکسل فعالیت های شدید دیپلوماتیک  سبب شد تا جوانب  ذیدخل  به این فیصله برسند تا حدود شش هزار سرباز جدید از کشور های شامل در پیمان  ناتو در سال  جدید عیسوی وارد  افغانستان  گردد. وعمدتاً  درمناطق جنوب کشور مستقر گردند.

تعداد زیادی از کارشناسان  افغانستان  ومنطقه معتقد اند که ا فزایش بیلانس  قوتهای نظامی ناتو در مناطق جنوب  به نفع صلح ثابت خواهد شد و اکنون که دولت بریتانیا تصمیم گرفته  است نیروهای خود را  تا چهار هزار ویکصدو پنجاه  نفر افزایش دهد  ونیروهای مناسب را برای انجام کار به نحو احسن درافغانستان  مستقر سازد،  درواقع افزایش چشمگیر نیروهای بریتانیا را وانمود میکند. آیا به تغییر  وکاهش قسمی نیروهای امریکایی  در جنوب  وافزایش نیروهای  ناتو دراین  استقامت وضع بهتر خواهد شد یا خیر؟ این سوالی است که آینده وچگونگی  روند انکشاف  اوضاع به آن پاسخ خواهد داد، اما نچه که  مسلم است، آنست شبکه تروریستی القاعده  وبقایای طالبان نسبت به گذشته فعالتر گردیده  واوضاع امنیتی  را درتمام مناطق جنوب وشرق  به چالش روبرو  ساخته است.

روزنامه اصلاح سرمقاله اش را تحت عنوان" چالش های موجود تعریف واحد  ندارند" کنفرانس لندن درحالی برگزار میگردد که ؛ افغانستان  بتأسی از گزارش رسانه ها شاهد موج جدید  ناامنی وچالش های امنیتی است.

وقوع انفجارات  پیاپی درقندهار،  خوست ، هلمند وبرخی نقاط دیگر کشور  حاکی از آنست که ، اگر مخالفین دولت بصورت مستقیم توانایی رو یا روی را با دولت ندارند، اما بصورت پراگنده وپارتیزانی نه تنها  ، با دولت  مصروف مبارزه ومخالفت  اند، بلکه  دربرخی نقاط کشور ، جهت  ایجاد روحیه ارعاب وخوف قربانی گرفتن  ازمیان  مردم مبادرت کرده اند.

تظاهرات خود جوش دراکثر ولایات  کشور ، بیانگر واکنش شدید ملت  برعلیه جنگ  وناامنی بوده، ملت به هرنام وعنوانی که باشد به  ادامه  مخالفت وبحران آمادهءدادن کوچکترین باج به نام این وآن نمیباشد.

علاوه  بر این چالش فرایند تولید، ترافیک وقاچاق مواد مخدر  درافغانستان  بصورت درست تعریف نیافته ، نامبتنی برآن تعریف جهت محو آن مبارزه  جدی صورت گیرد. مضاف براین دوچالش ، مسأله ظرفیت سازیو جذب همکاری کشور هیا دونر تا اکنون  تعریف مشخصی نیافته ، یکی از عوامل سردرگمی  وکلافه بودن فرایند بازسازی ازدید کارشناسان همین موضوع  است.

اگر مجموع چالش های کشور درحول  وحوش همین سه اصل محور یافته  است، باید  پیش از مواجه شدن  با ین مسایل دولت تعاریف واحد تکنیکی واکادمیک جهت برخورد با این چالش ها را بیابد.

زیرا برخی منتقدین دولت به این باور اند که ، به دلیل  جوان بودن سکتور دولت درافغانستان  وابعاد بحرانهای  ناامنی، دولت هرگز مجال آنرا نیافته  است، بامشکلاتی  که درراستای کارآن قرار دارد برخورد علمی ، مسوولانه ومتعهدانه  به اصول منافع  ملی نماید.

نبودیک  تعریف جامع  ومانع جهت ابعاد  یابی مشکلات کنونی زمینه ساز آن شده است، تا مصایب کنونی عمر بیشتر یافته وبربقایی خود ادامه دهند.

اکنون که قرار است،  همکاریهای کنفرانس لندن به صورت  مستقیم برای دولت تحویل گردد ، دولت باید جهت جذب  این کمک ها ظرفیت  سازی نموده، وبرای تمام چالش های موجود پاسخ  مستدلل ومقنع ارائهی نماید.

اگر دولت وپارلمان موجود موفق به یافتن  تعاریف جدید برای برون رفت ازمشکلات  موجود نگردد وفرایند کار بتأسی از گمانه  زنی وفرضیه ها احتمالی پیش بینی  شود، افغانستان  هم چنان درکابوس  گرفتاری های موجود دست وپنجه نرم کرده، وبحران  ناامنی قاچاق  مواد مخدر وبحران بی ظرفیتی به بقای خود  ادامه خواهد داد.

چالش های موجود تعریف واحد  ندارند

کنفرانس لندن درحالی برگزار میگردد که ؛ افغانستان  بتأسی از گزارش رسانه ها شاهد موج جدید  ناامنی وچالش های امنیتی است.

وقوع انفجارات  پیاپی درقندهار،  خوست ، هلمند وبرخی نقاط دیگر کشور  حاکی از آنست که ، اگر مخالفین دولت بصورت مستقیم توانایی رو یا روی را با دولت ندارند، اما بصورت پراگنده وپارتیزانی نه تنها  ، با دولت  مصروف مبارزه ومخالفت  اند، بلکه  دربرخی نقاط کشور ، جهت  ایجاد روحیه ارعاب وخوف قربانی گرفتن  ازمیان  مردم مبادرت کرده اند.

تظاهرات خود جوش دراکثر ولایات  کشور ، بیانگر واکنش شدید ملت  برعلیه جنگ  وناامنی بوده، ملت به هرنام وعنوانی که باشد به  ادامه  مخالفت وبحران آمادهءدادن کوچکترین باج به نام این وآن نمیباشد.

علاوه  بر این چالش فرایند تولید، ترافیک وقاچاق مواد مخدر  درافغانستان  بصورت درست تعریف نیافته ، نامبتنی برآن تعریف جهت محو آن مبارزه  جدی صورت گیرد. مضاف براین دوچالش ، مسأله ظرفیت سازیو جذب همکاری کشور هیا دونر تا اکنون  تعریف مشخصی نیافته ، یکی از عوامل سردرگمی  وکلافه بودن فرایند بازسازی ازدید کارشناسان همین موضوع  است.

اگر مجموع چالش های کشور درحول  وحوش همین سه اصل محور یافته  است، باید  پیش از مواجه شدن  با ین مسایل دولت تعاریف واحد تکنیکی واکادمیک جهت برخورد با این چالش ها را بیابد.

زیرا برخی منتقدین دولت به این باور اند که ، به دلیل  جوان بودن سکتور دولت درافغانستان  وابعاد بحرانهای  ناامنی، دولت هرگز مجال آنرا نیافته  است، بامشکلاتی  که درراستای کارآن قرار دارد برخورد علمی ، مسوولانه ومتعهدانه  به اصول منافع  ملی نماید.

نبودیک  تعریف جامع  ومانع جهت ابعاد  یابی مشکلات کنونی زمینه ساز آن شده است، تا مصایب کنونی عمر بیشتر یافته وبربقایی خود ادامه دهند.

اکنون که قرار است،  همکاریهای کنفرانس لندن به صورت  مستقیم برای دولت تحویل گردد ، دولت باید جهت جذب  این کمک ها ظرفیت  سازی نموده، وبرای تمام چالش های موجود پاسخ  مستدلل ومقنع ارائهی نماید.

اگر دولت وپارلمان موجود موفق به یافتن  تعاریف جدید برای برون رفت ازمشکلات  موجود نگردد وفرایند کار بتأسی از گمانه  زنی وفرضیه ها احتمالی پیش بینی  شود، افغانستان  هم چنان درکابوس  گرفتاری های موجود دست وپنجه نرم کرده، وبحران  ناامنی قاچاق  مواد مخدر وبحران بی ظرفیتی به بقای خود  ادامه خواهد داد.

چرا از خدمت ملی بس به مردم کاسته شده؟

خدمات عامه درکشور مانند سایرعرصه ها وضع نابه سامان وآشفته یی دارد. ملی بس که درگذشته بصورت تصدی فعالیت داشت میتوانست تا حدود زیادی مشکلات شهری شهروندان را برطرف سازد. طی سالهای جنگ، نه تنها این تصدی متلاشی شده بلکه بس های آن به وسیله  قوماندان صاحبان به گونه ملکیت شخصی به ولایات وحتی به آنسوی مرزبرای فروش پای کشید درحالیکه بخشی ازین بس ها بوسیله راکتهای کورجنگاوران ونیروهای متخاصم شهر کابل، چنان منهدم شده که اسکلیت های آن همین اکنون درداخل احاطهء ملی بس روبهم انبارشده اند. درسالهای نخست تشکیل حکومت موقت وانتقالی ،کشوردوست هندوستان ،جاپان وایران همینطورپاکستان ،یکتعداد زیاد ازین بس ها رابه افغانستان اهداء کردند، اکنون طوریکه دیده میشود درکنار آشفته بازارترافیک شهری که دربی بازخواستی وخود سری بی مانندی سیرمی کند ودرشهربی بازخواست کابل، دراکثر لین ها وبخش های شهری نه تنها ازملی بس خبری نیست بلکه دهها وصدها موتر کرایی فعالیت دارد. جای تعجب است که این عراده ها با استفاده ازبی قانونی مسلط درکشورو وضع نابه سامان شهری به  صورت خود سرانه کرایه های شان را معین می کنند وهرروز با وزیدن بادی وباریدن برفی ، کرایه شانرا بالامبراند. ازجمله لین های ازینگونه یکی هم لین مکروریانهاست که صدها عراده موترکرایی خود سر درین ساحه فعالیت دارند؟

دراین میان از یکسوموثریت اداره ملی بس وشیوه کارآن مورد سؤال است که چرا نمیتواند برای برخی ازلین ها را طوری که لازم است اکمال کند، ازسوی دیگر دیده میشود که بخصوص درساعات رفت وآمد مامورین دولت ، ملی بس این بس ها راکه باید درخدمت همشهریان باشد، درخدمت ادارات دولتی قرار میدهند. پرسش اینست که آیا این ریاست ملی بس یک تصدی است ویا یک اداره انتفاعی دولت!؟؟

قابل گفتن است که ریاست ملی بس دریوران رامکلف ساخته تا یکمقدار معین پول را روزانه هرطوری شده به ریاست ملی بس تحویل بدهند ودرواقع بس ها رابه اجاره داده است از همینرو دریوران تا میتوانند بس ها رااز مردم نا چار ومنتظر ایستگاهها، انباشته میسازند، که درنتیجه علاوه براذیت مردم ، به استهلای زودرس این بس ها نیزمی انجامد .با چنین وضعیتی این پرسش به میان می آید که اداره ملی بس به کدام راه می رود؟ به راه یک تصدی خصوص و وابسته به بازارآزاد؟یا به سوی یک اداره غیرانتفاعی ومربوط به دولت؟ویا هم به سوی یک بنیاد انتفاعی وابسته به دولت ؟ کدام یکی؟ وسخن آخر اینکه اگراین بس ها به گونه انتفاعی ویا یک تصدی فعالیت دارند؟ چرا از کلمه ملی استفاده نا به جا مینمایند؟!

 ناتوبا مسؤولیت جدیدش

اخیرآ جان رید، وزیردفاع بریتانیا گفته است که تعداد نیروهای بریتانیایی درافغانستان درطول سال جاری میلادی  به چهار هزار ویکصد وپنجاه نفر افزاش خواهد یافت.  همه میدانند دررابطه به حضور ونقش  نیروهای ائتلاف وقوتهای ناتو دریک سال اخیر بحث ها وگفت وشنود های داغ میان ایالات متحدهء امریکا  ومتحدین اروپایی  وناتو درجریان  بوده است.

پیمان  ناتو اکنون پذیرفته است که مسوولیت  بیشتر ر ابه عهده  بگیرد وبه تدریج  جای قوتهای ائتلاف ضد تروریزم را تکمیل سازد. ازاین ایده ومفکوره درابتدا اکثر کشور های اروپایی شانه خالی می کردند، تا اینکه درین اواخر متکی برتصمیم  وزیران دفاع وامور خارجه  کشور های عضو پیمان ناتو در بروکسل فعالیت های شدید دیپلوماتیک  سبب شد تا جوانب  ذیدخل  به این فیصله برسند تا حدود شش هزار سرباز جدید از کشور های شامل در پیمان  ناتو در سال  جدید عیسوی وارد  افغانستان  گردد. وعمدتاً  درمناطق جنوب کشور مستقر گردند.

تعداد زیادی از کارشناسان  افغانستان  ومنطقه معتقد اند که ا فزایش بیلانس  قوتهای نظامی ناتو در مناطق جنوب  به نفع صلح ثابت خواهد شد و اکنون که دولت بریتانیا تصمیم گرفته  است نیروهای خود را  تا چهار هزار ویکصدو پنجاه  نفر افزایش دهد  ونیروهای مناسب را برای انجام کار به نحو احسن درافغانستان  مستقر سازد،  درواقع افزایش چشمگیر نیروهای بریتانیا را وانمود میکند. آیا به تغییر  وکاهش قسمی نیروهای امریکایی  در جنوب  وافزایش نیروهای  ناتو دراین  استقامت وضع بهتر خواهد شد یا خیر؟ این سوالی است که آینده وچگونگی  روند انکشاف  اوضاع به آن پاسخ خواهد داد، اما نچه که  مسلم است، آنست شبکه تروریستی القاعده  وبقایای طالبان نسبت به گذشته فعالتر گردیده  واوضاع امنیتی  را درتمام مناطق جنوب وشرق  به چالش روبرو  ساخته است.

 

 6    Dalwe   1384   26  jan.2006

پیام تسلیت و همدردی حامدکرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان

با اندوه فراوان اگاهی حاصل کردم که خان عبدالولی خان شخصیت بزرگ سیاسی منطقه و رهبر معزز عوامی نشنل پارتی از دنیای فانی چشم بسته است .

انالله و انا الیه راجعون

شاد روان خان عبدالولی خان در خانواده خان عبدالغفار خان رهبر بزرگ خدایی خدمتگار ، قهرمان صلح و ازادی و مبارزبزرگ سیاست و اصلاح اجتماعی چشم به دنیا گشود و از همان طفولیت تمام خصوصیات سیاست مبارزه و اصلاح اجتماعی را تحت رهنمایی پدر قهرمان خود از ان خود ساخت .

بعداز فراگیری تحصیل منحیث یک خدمتگار فداکار داخل میدان سیاست عملی و مبارزه شد و تازمان مرگ خود را وقف امورسیاسی و خدمت به مردم ساخت .

درجریان مبارزات طویل ملی و سیاسی، رشادت سیاسی خود ر در ایجاد نشنل عوامی پارتی و عوامی نشنل پارتی و در رهبری حزب ثابت ساخت .

توده های مردم را به تنظیم و به روحیه ملی تربیه نمود .

 شادروان خان عبدالولی خان در مبارزات سیاسی زندان هارا سپری نموده هرنوع مشکلات دیگر را متقبل شد مگر تا اخیر در تصمیم خود چون کوه مستحکم و ثابت قدم بود که در نتیجه همین اراده راسخ و قوی قومی و عزم مستحکم ملی از مراحل ازمون سخت تاریخ پیروز برامد کارنامه های سیاسی و ملی خان در قلب تاریخ منطقه مانده گار خواهد بود. مرگ اندوهگین خان عبدالولی خان برای حلقات سیاسی منطقه یک ضایعه جبران ناپذیر میباشد .

مراتب تسلیت و همدردی خود را به خانواده شاد روان خان ، اعضای عوامی نشنل پارتی و به تمام مردم منطقه ابراز میدارم خداوند متعال به شادروان خان عبدالولی خان جنت و به خانواده وی صبر جمیل را نصیب گرداند .    

پیام تسلیت مشرانو جرگه شورای ملی افغانستان به مناسبت وفات خان عبدالولی خان 

 مشرانو جرگه شورای ملی افغانستان به مناسبت وفات خان عبدالولی خان رهبر پیشین عوامی نشنل پارتی پاکستان و شخصیت اجتماعی و سیاسی پیام تسلیت و همدردی خود را به دوستان  ، اقارب و اعضای عوامی نشنل پارتی پاکستان فرستاده و برای ایشان صبر جمیل ارزو می نماید .

 مشرانو جرگه شورای ملی وفات خان عبدالولی خان را برای اعضای عوامی نشنل پارتی و مردم منطقه یک ضایعه دانسته از بارگاه الهی برای مرحومی بهشت برین استدعا می دارد  

     خان  عبدالولی خان  رهبر پیشین  نشنل عوامی پارتی پاکستان  صبح امروز  وفات نمود

  خان عبدالولی خان  دو روز پیش دچار سکته  مغزی شد  وصبح امروز  به عمر هشتادونه  سالگی  داعیه اجل را لبیک گفت .

 ولی خان  بیشتر از یکسال  به اینسو ا ز تکلیف  شکر رنج میبرد  به گفته  سنگین ولی  پسر  مرحومی  دو روز قبل  حمله ای  بالایش آمد  دچار  کوما شد .

خان عبدالولی خان  از شخصیت  های سیاسی  معروف منطقه بود  و همواره در  امر وحدت  پشتون ها تلاش  میکرد و تلاش می نمود  تا مردم  دو سوی مرز  باهم نزدیک  باشند .

خان عبدالولی خان  پسر خان عبدالغفار خان  و پدر  اسفندیار  ولی رهبر   فعلی  عوامی نشنل  پارتی پاکستان  بود .

اسفندیار  ولی گفته است  او سیاست پددرش  را دنبال میکند .

 شیخ  رشید  وزیر اطلاعات  پاکستان  مرگ وی  را ضایعه  دانسته است .

سر قنسل  افغانستان  در پشاور  به نمایندگی  از حکومت  افغانستان  دیروز  از عبدالولی خان  عیاد ت  نموده  گفته بود که خان عبدالولی خان  یک شخصیت ملی  و اجتماعی  در منطقه میباشد .  

 حجم تجارت کویت به افغانستان به هشت هزار و هفتادو سه بلیون درهم افزایش یافته است

تجار امارات متحده عربی خواهان حضور در مارکیت های تجارتی افغانستان میباشند

عبدالرحمن التاوی رئیس اتاق تجارت و صنایع دوبی در کنفرانس تجارت افغانستان در دوبی گفته که طی پنج سال گذشته انها شاهد افزایش غیر قابل ملاحظه تجارت غیر نفت در افغانستان بوده اند.

  حجم تجارت کویت به افغانستان از دو هزار و چهار صدو شصت بلیون به هشت هزار و هفتادو سه بلیون درهم افزایش یافته است.

احصائیه نشان میدهد که درسال 2004 واردات انکشور از افغانستان چهار اعشاریه دوبلیون درهم بوده و صادرات ان به چهل دو اعشاریه نه بلیون درهم افزایش یافته است .  

 دوتن با صدها کیلوگرام خاشخاش دستگیر گردیدند

 پولیس  قوماندانی  امنیه  ولایت فار یاب  دیروز  مقدار   هشت  هزار وچهار  صد کیلوگرام  خاشخاش  را از مربوطات  انولایت  کشف وبدست  اورد .

مدیر مبار زه  با مواد مخدر  قوماندانی امنیه انولایت گفت:- خاشخاش  یادشده  که در یکصد  بوجی  جابجا شده  بود توسط  دو عراده  موتر کاماز  ازولایت بلخ   بولایت  فار یاب  انتقال  میگردید  که توسط  پولیس  قوماندانی  امنیه فاریاب  دستگیر گردید  .

 منبع  افزود  دریوران  ان  دستگیر  و تحت تحقیق  قرار دارند .

 دوزن خودشان را آتش زدند تا از خشونت رهایی یابند

 دوتن از زنان دیروز در ولایت بادغیس دست به خود سوزی زدند.

 حلیمه رئیسه امور زنان ولایت بادغیس گفت : این دو زن که در مربوطات ولسوالی های قادس و اب کمر انولایت زنده گی می نمودند به اثر منازعات خانواده گی دست به خود سوزی زده اند .

وی گفت : قراراظهارات این دو خانم انها از مدت ها به اینطرف تحت شکنجه و لت و کوب شوهران شان قرار داشتند و دست به خود سوزی زده اند.

 دکتوران موظف در شفاخانه بادغیس گفته اند وضع صحی این دو خانم روبه بهبودی میباشد . 

 کنفرانس انترپول تحت ریاست افغانستان درهفته آینده دایر میگردد

قراراست کنفرانس جهانی انترپول به تاریخ های دوازده و سیزده دلو در باکومرکز اذربایجان دایر گردد، ریاست این کنفرانس به عهده افغانستان خواهد بود.

جنرال علی شاه پکتیاوال رئیس انترپول افغانستان گفت : دراین کنفرانس به شمول معاون سرمنشی ملل متحد و رئیس انترپول جهانی نماینده گان یکصدو هشتاد و چهار کشور عضو اشتراک خواهند نمود . که ریاست هیات های اشتراک کننده را وزرای داخله و یا مقامات عالی رتبه پولیس کشور های عضو به عهده خواهند داشت .

دراین کنفرانس کارکرد یکساله انترپول ارزیابی میگردد و غرض هماهنگی بیشتر میان کشور های عضو بحث خواهد شد .

افغانستان در سال 2002 درکنفرانس سالانه انترپول که درکشور افریقایی کامرون دایر شده بود به عضویت ان سازمان جهانی پولیس پذیرفته شد .

 به گفته جنرال پکتیاوال مبارزه علیه تروریزم ، مواد مخدر ، اختطاف، جلوگیری از قاچاق و سرقت اثار عتیقه و یا دریافت ان کشف و تثبیت حسابات خصوصی باندها و افراد جنایتکار ا زجمله وظایف عمده پولیس انترپول میباشد که انترپول افغانستان در کشف چنین وقایع موفقیت های داشته است .

 تصنیف سرود ملی کشور توسط یک افغان مهاجر درآلمان ترتیب میگردد 

ببرک وسا کمپوزیتور که از بیست و پنج سال به این طرف در المان زنده گی میکند ماموریت گرفته تا تضیفی را برای سرود ملی جدید کشور تحریر و یا ترتیب نماید .

به گزارش آژانس باختر، وسا روز دوشنبه گفته که وی مسرور است بخاطر این ماموریت و بسیار زود تصیف آرگستر را انجام خواهد داد.

 وسا که پنجاه و هشت سال عمر دارد درسال 1980 میلادی بنابه دلایل سیاسی افغانستان را ترک گفته است او گفت میلودی ساخت او برای سرود ملی به زودی در افغانستان و همچنان در تمام جهان شنیده خواهد شد .  

 درنمایشگاه بین المللی توریزم به غرفه افغانستان دلچسپی خاصی وجود داشت

درنمایشگاه بین المللی توریزم که ازتاریخ 24 جدی الی 2 دلو در شهر برلین جرمنی تدویر یافته بود ، سوابق اثار و فوتو هائیکه نمایانگر صنعت توریزم در افغانستان است در غرفه مربوط به افغانستان که بنام دشت ها و هندوکش مسمی بود به نمایش گذاشته شد .

نصرالله ستانکزی معین توریزم وزارت اطلاعات ، فرهنگ و توریزم  گفت : این نمایشگاه که یک هفته دوام یافت حدود شش هزار نفر از ان دیدن نمودند و نسبت به غرفه افغانستان دلچسپی خاصی وجود داشت، مسوولین سفارت افغانی در برلین دراین نمایشگاه از دولت افغانستان نماینده گی نمودند انها ضمن تدویر کنفرانس مطبوعاتی د رمورد فرهنگ ، عنعنات سنن مردم افغانستان معلومات دادند .

نمایشگاه متذکره از سوی یک کمپنی خصوصی المان بنام ایلتس دایر گردیده بود.

 مسوول این کمپنی ضمن ملاقات بامعین توریزم گفت : هدف از گشایش غرفه افغانستان دراین نمایشگاه معرفی توریزم افغانستان به جهان و انکشاف این صنعت در افغانستان بود.

معین توریزم ا زهمکاری کمپنی متذکره و تلاش های مسوولین سفارت افغانی در شهر برلین اظهار امتنان کرد .

 

 جلسه کمیته اقتصادی شورای وزیران امروز تدویر یافت  

 در اغاز جلسه احمدضیا مسعود سرپرست ریاست جمهوری گزارش اجراات برخی وزارتها و ادارات مستقل را در رابطه به مصوبات قبلی کمیته استماع نموده و به منظور حل مشکلات ، هدایات لازم صادر نمود.

  بعدا" مطابق اجنداء طرح شاروالی کابل به منظور ایجاد کانالیزاسیون و تنظیف شهر کابل ارائه گردید و تصمیم اتخاذ شد که مطالعات بیشتری در رابطه صورت گرفته و جنبه های تخنیکی و تمویل پروژه ، پس از وضاحت بیشتر به کمیته اقتصادی ارائه شود .

متعاقبا" طرح قرار داد سرد خانه سبزیجات و میوه جات میان وزارت زراعت ، مالداری و مواد غذایی و اتاق های تجارت بین المللی به مجلس ارائه گردید و تصمیم اتخاذ شد که قرارداد متذکره مطابق قانون تدارکات در معرض داوطلبی و مزایده گذاشته شود.

بعدا" مشکلات موجود ه میان شاروالی کابل ، وزرات معادن و صنایع و سکتور خصوصی در رابطه به سرمایه گذاری در بخش ریگریشن مورد بحث قرارگرفته با توجه به نظریات کمیته موظف تخنیکی و با رعایت معیارهای حفظ محیط زیست و منافع دولت و سکتور خصوصی ، تصمیم اتخاذشدتا دستگاه های ریگریشن در طی شش ماه تدریجا" به ساحات خارج از شهر انتقال داده شود .

درپایان کمیته اقتصادی شورای وزیران ، پروژه ازمایشی اعطای قرضه برای مامورین و کارمندان دولت به منظور اعمار سرپناه را مورد بررسی قرارداده و ضمن مثبت خواندن طرح متذکره ، تصمیم اتخاذ نمود تا بخش سهمیه ادارات ووزارتخانه ها به منظور اخذ تصمیم نهایی به جلسه کابینه نیز ارائه گردد.

 محمد یونس قانونی : اشتراک هیات پارلمان در کنفرانس بین المللی لندن به معنی تائید و تصویب معاهده ئیکه صورت میگیرد نمی باشد .

  رئیس ولسی جرگه همچنان تصریح نمود که تائید ، یا رد و تعدیل معاهدات مطابق قانون اساسی از صلاحیت شورای ملی کشور میباشد .

وی دراین کنفرانس خبری از نقش پارلمان افغانستان در جلب حمایت بین المللی یاد اوری کرده گفت هیات پارلمان افغانستان در کنفرانس بین المللی لندن بریاست رئیس جمهو رکشور اشتراک میکند.

رئیس ولسی جرگه دراین کنفرانس خبری دررابطه به تامین روابط بین الپارلمانی میان افغانستان و پارلمان های کشور های منطقه تاکید نموده افزود، پارلمان افغانستان علاقمند توسعه انکشاف و تحکیم روابط بین ا لپارلمانی با سایر کشورها میباشد .

 به گفته وی پارلمان افغانستان پس از سی سال با تجربه جدید انتخاب گردیده و انها نیازمند کسب تجارب پارلمانی در مورد حاکمیت قانون، ترویج فرهنگ دموکراسی و مردم سالاری میباشند .

 او یکباردیگر تاکید نمود که انها ترجیح میدهند با تحکیم روابط پارلمان افغانستان با سایر کشورها، روابط پارلمانی افغانستان با اتحادیه بین الپارلمانی بین المللی که 141 کشور عضویت دارند توسعه دهند .

رئیس ولسی جرگه دراین کنفرانس درمورد منع کشت خشخاش تابعیت دوگانه برخی از وزرا وو کلا نیز توضیحات داده شایعات مبنی برائتلاف پارلمان را با شخصیت های مطرح در پارلمان و ریاست جمهوری رد نموده گفت که هیچ نوع تبانی یا معامله یا تفاهمی دراین مورد وجود ندارد . 

درپی یک انفجار درخوست یکتن دستگیر گردید

 انفجاری صبح امروز دریک عراده موتر در مرکز ولایت خوست صورت گرفت که به کسی اسیبی نرسیده است .

 سمونوال محمد زمان امر امنیت قوماندانی امنیه ولایت خوست گفت : بمی در یکعراده موتر شخصی که بنظر تعبیه کننده موتر دولتی تشخیص شده بود جابجا گردیده بود که در حین حرکت در داخل شهر منفجر گردید که به دریور واسطه اسیب نرسید.

منبع گفت : به اثر انفجار بم مذکور به کسی اسیب نرسیده است یکتن به ارتباط قضیه دستگیر و تحت بازداشت قرارداده شده است . 

 وزارت صحت عامه  طی ابلاغیه ای در مورد انفلونزای پرنده گان اطلاعاتی را  قرارآتی به نشرسپرده است

انفلونزای پرنده گان که در کشور ما به نام انفلونزای مرغی شهرت یافته است، مرض ساری و یروسی است که اساسآ پرنده گان و از جمله حیوانات، خوک ها را مصاب ساخته و از حدود صد سال به این طرف شناخته شده است.

منبع عمده ذخیروی ویروسها یک نوع مرغابی وحشی میباشد که میتواند با مهاجرت از یک کشور به کشور دیگر سبب انتقال ویروس تابیرون از مرزها گردد.

در مجموع تاحال  15 نوع عامل مرض انفلونزای پرندگان شناسایی شده که ازجمله نوع/   اچ 5 ان -آی و اچ 7 و اچ 9 آن  قابلیت مصاب ساختن انسانهارا دارامیباشد. در کشور های همسایه نوع /   اچ7 / و / اچ9   / شیوع یافته است که نوع/ اچ5  / آن در انسانها کشنده و خطرناک است. چون ویروس قابلیت تغییر شکل و مقاومت در برابر قوای دفاعی و تداوی را دارا میباشد در انسانها نیز سیر و خیم دارد که از تب و گلو درد اغاز شده با علایم  شدید سیستم تنفسی همراه میباشد. واکسین مرض در مرحله تحقیق قرار داشته، خیلی گران است.     

بدینوسیله وزارت صحت عامه به اطلاع همو طنان میرساند که نکات آتی را مدنظر داشته، رعایت نمایند.

به خاطر اطمینان از سلامت مرغ های خانگی  حتما" با مسوولین مربوط در وزارت زراعت تماس بگیرند.

بزرگ سالان و به ویژه اطفال از تماس نزدیک با مرغ های خانگی و دیگر پرنده گان پرهیز نمایند.

تماما" پرنده گان و گوشت پرنده گان که از خارج کشور تورید میگردد باید دارای سرتفکیت  سازمان  صحی جهان و یا وزارت های صحت عامه  همان کشور ها باشد در غیر ان تورید پرند گان و گوشت  پرنده گان غیر مجاز به شمار می آید.

جهت جلو یگری از تورید پرنده گان و گوشت پرنده گان که دارای سرتفکیت های معتبر بین المللی نیمباشند همکاری وزارت های تجارت،  امور داخله و دیگر ارگانهای ذیدخل را خواهانیم.

واکسین انفلونزای پرنده گان در حال پروسس تولید است وزارت صحت عامه با دیپارتمنت امراض ایالات متحده امریکا/   سی-دی-سی/ در تماس است. دیپارتمنت متذکره با وزارت صحت عامه و عده نموده که حین تولید واکسین  متذکره را در اختیار افغانستان قرار دهد.     

از تجار ملی تقاضا به عمل می آید تا بخاطر منافع علیای کشور از تورید پرنده گان و گوشت های منجمد که دارای سرتفکیت معتبر بین المللی نمیباشد جدا" خود داری نمایند.

گرچه مرض از طریق خوردن گوشت پرنده گان  مصاب انتقال نمی نماید، ترجیحا" جهت خوردن از گوشت مرغی که تحت شرایط صحی ذبح شده و به شکل یخ زده در بازاربه  فروش میرسد، ودارای سرتفکیت باشد استفاده شود. و از خوردن تخم و گوشت پرنده گان بصورت خام یا نیمه پخته جدا" اجتناب ورزیده  تخم و گوشت  راخوب پخته و بعدا" صرف گردد. 

اگر  محصول  خشخاش  زیر پا گردد  ،  مالداری  میتوا ند  کاندید  عاید ا ن  به دهقانان گردد

دانشمندان  بریتانیایی  گفته اند  پیشرفت و انکشاف  مالداری در افغانستان  میتواند  کشت خشخاش  را مهار  سازد .

   ساینس دانان   انستیتوت  تحقیقاتی   سکولای  لندیوز ابردین  این پیشنهاد را  در گزارشی  که از طریق  شعبه  انکشاف  بین المللی  آن انستیتوت   انتشار یافته  نموده است .

دراین تحقیقات  گفته شده  محصولات  چهار پایان  اهلی در  اعمار دوباره  افغانستان  جنگ زده عاید بهترو نقش مهم  دارد .

در گزارش  گفته شده  تفاوت سود ویا مفاد از بابت محصولات  حیوانات  نمیتواند  با خشخاش  رقابت  کند . اگر  محصول  خشخاش  زیر پا گردد  ،  گاو ، بز  ، گوسفند و غیره  میتوا ند  کاندید  عاید ا ن  به دهقانان گردد .   

  اخبار از روزنامه ها:

اراده:

اختلافات در پارلمان

فراخواندن کابینه به پارلمان موضوع داغست که درمیان نماینده گان اختلافاتی را ببار آورده است. شماری از اعضای ولس جرگه بدین باورهستند که هر وزیر به تنهایی فراخوانده شود ورای اعتماد بدست آورد. اما شماردیگری از نماینده گان میگویند که کابینه باید بصورت کل از پارلمان رای اعتماد بدست آورد. نماینده گان ولسی جرگه از دیروز به بحث درمورد درخواست وزراء به پارلمان پرداختند.

درمورد فراخواندن وزراء به پارلمان دیروز رای گیری صورت گرفت که اکثریت نماینده گان بدین نظر بودند که کابینه بشکل انفرادی فراخوانده شود. اما بعضی او وکلاء میگویند که باید دو باره رای گیری صورت گیرد ویابه شکل دسته جمعی به کابینه رای اعتماد داده شودیکی از نماینده گان گفت :

برخی ازوکلاء تلاش میورزند تا هر مسله را به قوم وسمت گرائی ارتباط دهند . این درحالیست که شماری از کارشناسان میگویند که کارولسی جرگه چندان امیدوار کننده نیست زیرا از افتتاح پارلمان تاکنون آنها نتوانستند تنها طرز العمل وظایف داخلی خود را به تصویب برسانند.

**چراغ:

کار گاهی پیرامون  " کمپیوتری سازی  گمرکات افغانستان"  تدویر شد

کارگاه اسیکودا به منظور رایج  ساختن سیستم کمپیوتری اطلاعات گمرکی  درافغانستان روز سه شنبه 4 دلو  دروزارت تجارت،  تدویر گردید.

ضیاً  الحق معین وزارت تجارت افغانستان در افتتاح این کار گاه  گفت که همین اکنون درکشور های همسایه ورود کالا های تجار افغانی  با بسیار مشکلات  صورت میگیرد که بعضاً درجریان راه اموال تجاربه  هدر میرود، چنانچه قبلاً  چنین شواهدی وجود داشته است.

ضیاً  افزود که کشور های همسایه  مثل پاکستان  تعهد نموده بودند  تا مال  تجار افغانی را  بدون  معطلی انتقال  دهند؛ ولی خلاف   آن این اموال به مدت طولانی به داخل افغانستان  نمیرسد ودر خاک این کشور باقی میماند.

معین وزارت تجارت  گتف که اسیکودا میتواند این گونه مشکلات   را که همین اکنون افغانستان با کشور های همسایه  دارد، حل کند اسیکودا کمپیوتری ساختن مراحل تصفیه اموال گمرکی یکی از عناصر  اساسی برنامه اصلاحات  ونوسازی گمرکات می باشد که ازسوی  وزارت مالیه با سیستم بین المللی  گمرکات وصل گردانیده میشود. این برنامه قرار است  ازآغاز سال آینده  در تمام گمرکات  افغانستان مورد تطبیق  قرار گیرد.

چراغ:

چاپ چهار عنوان کتاب  از سوی موسسه " فرهنگ وجامعه مدنی"

تازه ترین کتب تحت عناوین  " بهار تنهایی " و " سایه بان  بی سایه" میباشد که به کمک فرهنگ  وجامعه مدنی  به نشر رسیده است .

این کتابها که مجموعه  داستانهای  کوتاه میباشد ،  برای بلند بردن قدرت داستان نویسی شاگردان  مکاتب طرح گردیده است.

درعین حال دوکتاب   دیگر که اندکی  قبل از نشر این  دوکتاب چاپ شده،  تحت عناوین " بررسی پیامد های اجتماعی – فرهنگی کاشت ومصرف مواد مخدر  درافغانستان " و " بررسی عوامل  وپیامد  های اعتیاد  در افغانستان"  میباشد که در زیر  چتر برنامه بیداری  ملی موسسه فرهنگ وجامعه مدنی  توسط  آقایان پروفیسور احمد ضیاء سید نور الدین علومی ومحمد امیر نوری کرمانی، تحقیق و نوشته شده است .

این دو کتاب  به شکل عمیقتری  مسایل مربوط به کشت مواد مخدر واعتیاد را در افغانستان بررسی کرده است.

چراغ:

افغانستان  درفهرست کشور های  ناامن برای  امریکاییها

وزارت  خارجه امریکا  خواستار پرهیز اتباع این کشور  ازسفر به  26  کشور جهان شد وازآنان خواسته است که از سفربه این کشور ها خودداری کنند. براساس گزارش سایت انترنتی   وزارت خارجه امریکا، چهار کشور  افغانستان ، کلمبیا ، کانگو ونیجریه در فاصله  زمانی کمتر از دو هفته  گذشته وارد کشور های  بی ثبات برای شهروندان امرکایی شده اند. ایران، عربستان سعودی، عراق ، یمن ، اندونزی، لبنان ،  سودان، بوسنی هرزگوین، سومالی ، الجزایر، فلسطین اشغالی، ازبکستان وپاکستان  کشور های خطرناک برای سفراتباع  امریکا معرفی شده اند .

چراغ:

استراتیژی انکشاف ملی افغانستان به اجلاس لندن  پیشکش میشود

سند استراتیژی  موقت انکشاف ملی افغانستان  به نماینده گان بیش از هفتاد کشور وموسسات بین المللی بتاریخ 12 دلو 1384  درلندن ارایه خواهد شد.

اعلامیه مطبوعاتی که روز دوشنبه 3 دلو در کابل منتشر گردیده به نقل ازداکتر عبد الله عبد الله وزیر خارجه افغانستان نوشته است که افغانستان با وجود پیشرفت های قابل ملاحظه طی چهار ال گذشته هنوز هم چالشهای  عظیمی دربرابردارد.

ژان آرنولد  نماینده خاص سرمنشی  ملل متحد نیز گفته است که این کنفرانس در ظرفیت  سازی برای مردم افغانستان  موثر بوده اطمینان برای همکاری دربازسازی افغانستان  می باشد.

خانم روزالیند مارسدن بریتانیا ضمن اظهار خورسندی از تدویر کنفرانس درکشورش آنرا برای تداوم همکاریهای اقتصادی وتوسعه  یک افغانستان دموکراتیک  ارزشمند ارزیابی کرد.

اراده:

اشتراک در کنفرانس لندن

حامد کرزی رئیس جمهور کشور ازروسای مشرانو جرگه  وولسی جرگه وهم چنین از  شماری از اعضای  این دومجلس خواسته است تا درکنفرانس  لندن شرکت کنند دراعلامیه  یی که از سوی دفتر مطبوعاتی   رئیس جمهور منتشر شده آمده است که اولین سفر روسا  وشماری از اعضای  مشرانو جرگه  وولسی جرگه   درقالب یک  هیئت بلند پایه  به خارج از کشور  اززمن تشکیل شورای ملی می باشد کنفرانس  قرار است در  31  ماه جنوری سال  میلادی جاری در پایتخت  انگلستان برای  پنج سال آینده کشور برگذار شود.

آرمان ملی:

سربازان کانادایی بازهم درقندهار مورد حمله  قرارگرفتند

صبح دیروز  یک انفجار   درمسیر راه کاروان  سربازان کانادایی  درولایت قندهار  رخ داد.

این انفجار تلفات   جانی دربرنداشت اما به  یک موتر سربازان کانادایی آسیب رسانیده است .

خبرهای واصله حاکی است، زمانی  که کاروان موتر های سربازان کانادایی درحال  گذشتن ازمنطقهء  لوی ویاله واقع درشمال قندهار بودند این  انفجار به وقوع  پیوست.

به تاریخ 25 جدی  نیز یک موتر  سربازان کانادایی درساحهء  دوراهی سپین بولدک   شهر قندهار مورد حملهء انتحاری قرار گرفت که دراثرآن  برعلاوهء  شخص انتحاری، چهار  سرباز کانادایی  ویک تعداد  عابرین نیز کشته شده اند .

چراغ:

ناپدید شدن یک چرخبال  ترکمنستان  درفضای افغانستان

جوسیکا بری رئیس بخش هماهنگی دفتر  صلیب سرخ جهانی  درکابل با تائید این خبرگفت: این  چرخبال  که روز جمعه قرار داد فعالیت آن با صلیب  سرخ جهانی در پشاور  به پایان رسیده بود ودر حال بازگشت  ازپاکستان  به مقصد ترکمنستان بود درآسمان  افغانستان  ناپدید شده است .

وی افزود: چرخبال  کشور ترکمنستان  دارای هفت سرنشین  بود که تاکنون  اطلاعی در مورد آنان در  دست نیست.

تاکنون مقامات  دولتی افغانستان  ازاین موضوع  اظهار بی اطلاعی  کرده وگفته اند  که هیچ گونه خبری  دراین باره به آنان  مخابره نشده است .

بری تاکید کرد که درمیان سرنشینان  چرخبال  هیچ یک از کارمندان صلیب سرخ  وجود نداشته است .

پاییز امسال نیز یک فروند  هواپیمای  باربری گرجستان  در 30 کیلو متری شمال شهر کابل  پایتخت  افغانستان  سقوط کرد و  8 تن از سرنشینان  آن کشته شدند.

اراده:

تقبیح حملات اخیر درکشور

صد ها تن از ساکنان  ولایت لوگر با راه اندازی تظاهرات  حملات اخیر در جنوب  کشور را تقبیح کرده  وپاکستان را متهم  به مداخله دراین  حملات کردند.  آنها درحالیکه دربازار   شهر پل علم مرکز آن ولایت  جمع شده بودند شعار های ضد دولت  پاکستان  را سر می دادند شرکت کننده گان  این تظاهرات میگفتند   که آنها باخانواده   های قربانین حوادث  کندهار خود را غم شریک میدانند وهمچنان صد ها تن از مردم  ولایت بغلان درشمال کشور هم دراعتراض   به حملات انتحاری اخیر درولایات جنوب درشهر پلخمری  گردهمایی به راه انداختند   وپاکستان  را متهم به آموزش وتجهیز  حمله کننده  گان کردند آنها درحالیکه  شعار های ضد پاکستانی  سر می دادند از دولت وجامعه بین المللی   خواستند که مبارزه ای شانرا  با تروریستان شدت  بخشند.

 بررسی مطبوعات:

دوستان عزیز توجه فرمائید به بررسی مطبوعات امروز!

روزنامه چراغ سرمقاله اش را تحت عنوان" مداخله حکومت درکار وکلا " اختصاص داده و نوشته است"مداخله حکومت درکار وکلا"

هنوز حدود یکماه ازکار شورای ملی افغانستان نمیگذرد که نماینده گان مردم از مداخله حکومت وتحت فشار قرار دادن وکلا از سوی این مرجع، انتقاد مینمایند. کابینه دولت افغانستان که زیاده از یکسال ،بدون کسب رای اعتماد ازشورای ملی به کار خود ادامه داده است، حالا قرار است طبق صراحت قانون اساسی  افغانستان ازشورای ملی رای اعتماد کسب نماید وبه آن مشروعیت بدهد.

مردم افغانستان که با  آغاز کارکابینه جدید،امیدواربودند تا بهبود لازم درکار دولت وزنده گی آنان به وجود خواهند آمد؛ اما طوری که یکسال از آغاز کاراین  کابینه میگذرد مردم چندان دلی خوش ندارند، چون میپنداشتند، کابینه قبلی که از کفایت کاری لازم برخوردار نبود، شاید کابنیه جدید که با آغاز کاررئیس جمهورمنتخب مردم ، معرفی گردیده ، بتواند به انتظارات دیرین آنها که ختم بروکراسی، کار شکنی وبی کفایتی ادارات دولتی میباشد، خط پایان بکشد.

ولی طوری که زنده گی مردم وکار کرد یکساله کابینه دولت نشان داد برخی وزرا ضعیف وغیر مسؤولا نه تر از سلف خود برخورد نمودند. طبق گزارشهایی که از سوی مقامات دولت و منابع بین المللی وجود دارد. زیاده از دوازده ملیارد دالر امریکایی مساعد تهای جامعه جهانی تا کنون درافغانستان سرازیر شده ؛ مگر تاثیرات آن بالای زنده گی طبقه فقیر مردم چندان محسوس نبوده به تعداد گروه های بیکاران افزوده شده ، مهاجرت های مردم زیاد گردیده ؛زیر ساختهای اقتصادی افغانستان فعال نگردیده وفعالیت پروژه های عمده یی اقتصادی یا هیچ در برنامه کاری نیست ویا این که مجریان آن منتظر بهبود اوضاع امنیتی وسیستم اداری میباشند. پس درچنین حالتی ، بی تفاوتی ومعامله درمقابل کار برخی وزرا به معنی بی تفاوتی دربرابر خواست واراده مردم، که نماینده گان شان رابه شورای ملی (پارلمان)انتخاب داشته اند، میباشد.

 مردم افغانستان با واقعبینی امید دارند تا ابتدا کار وزرا بررسی گردیده وبعدآ به آنها به صورت فردی نه دسته جمعی رای اعتماد داده شود. درکشورهای دیگر معمول است که  وزرا جزاین که  مسؤولیت وکاربیشتر رابه خاطر ترقی جامعه بردوش میداشته باشند، امتیاز دیگری نسبت به مردم شان ندارند؛ ولی درافغانستان برعکس  آن ، برخی از این آقایان جزاین که بر سرمایه گذاری های شخصی شان فکر نمایند واشخاص واجب الاحترام وخارق العاده جامعه خود رابپندارند، چیزدیگری بوده نمیتوانند.

دراین صورت مردم افغانستان که دهه های متوالی رادر آتش جنگ سوخته اند وپیکرنحیف شان تحمل رنج بیشتر ازاین را ندارند، آیا مستحق نیستند که صاحب کابینه پرکار، دلسوز وپاسخگوی باشند؟

پس حالادولت افغانستان باید همنوابا خواست مردم بربی کفایتیها وبی تفاوتیها خط بطلان بکشد ونگذارد تا ملت بهای آن را بپردازند.

روزنامه ملی انیس سرمقاله اش را تحت عنون"تذکره رسمی خشخاش برای افغانستان!" اختصاص داده آورده است:

اخیرا" مسؤولان نهاد بین المللی سنلس که مرکز آن درپاریس است گفته اند که کشت خشخاش وتولید مواد مخدر درافغانستان باید قانونمند شود، استدلال آنها این است که مواد مخدر حالا ابعاد مختلف سیاسی ، اقتصادی وامنیتی پیدا کرده وهر نوع تصمیم گیری درمورد آن تمامی این ابعاد را متأثر می سازد.

استدلال این نهاد وپیش نویس طرحی که قرار است به اجلاس لندن وپارلمان افغانستان ارائه کند، باتوجه به اقتصاد ضعیف وبیمار افغانستان ممکن است در نگاه اول کمی دلچسپ بنماید اما ظاهرآ کسی درمورد پیامد آن برای حیثیت واعتبارملی ما فکری نکرده است ؛دقیقآ معلوم نیست که نهاد بین المللی سنلس زیرتأثیر کدام انگیزه ومتکی برکدام معلومات واسناد واقعی به صدورچنین فتوایی مبادرت ورزیده است ، تردیدی نیست که مسله خشخاش ومواد مخدر چنان هیولای سنگین برروح وروان اقتصاد افغانستان سایه افگنده وخون فاسد تریاک است که درشریان های اقتصاد کم خون ما جاریست اما آیا علاج این بیماری تسلیم شدن در برابرآن وتجویز گردش خون فاسد دررگ های جامعه واقتصاد کشور است ؟

تیوری قانونمند شدن کشت خشخاش که اخیرآ سروصدای آن دربرخی محافل داخلی وبین المللی بلند شده است، سخت شک آور وگمان انگیزاست ، حتی اگر نیت ارائه کننده گان این تیوری درست هم باشد، بازهم نمی توان دریچه ذهن رابرروی برخی حدس وگمانها بست ،آیا پیچیده گی ومهابت مواد مخدر وقدرت مافیا، نهاد بین المللی سنلس راهم مرغوب ساخته است ؟

یا اینکه درپس طراحات این تیوری ها، کمپنی های بزرگ انحصارگرجهانی قرار دارد؟ در دوران استعمار معمولا مستعمره ها تبدیل به مزرعه کشته تک محصولی می شدند تا نیاز کشور ما رابر آورند ونام این کشورا با یگانه محصول شان گره می خورد، کیوبا با نیشکر، الجزایرباانگور، ترکمنستان با پخته و.. این محصولات فابریکه های ممالک استعمار گررا به گردش درمی آورد وبرشکوه و رونق اقتصادشان می افزود اما برای کشورهای استعمار زده جزدست های پینه بسته وقامت های خمیده وفقر مستمرچیزی دربرنداشت.آیا اکنون افغانستان به قعر دوره استعماری سقوط می کند ونامش با تریاک ، با خشخاش وبا شناسنامه مواد مخدر گره می خورد؟ نهاد بین المللی سنلس که مقرآن درپاریس است ظاهرأ راه حل معضل مواد مخدر درافغانستان را درلابه لای دوسیه های طبقه بندی شده دوره استعمار فرانسوی درافریقا وامریکای لاتین یافته است.شاید درتفکر لیبرال دموکراسی مبتنی برمادیت ، اقتصادی راکه  مبتنی برعواید نامشروع مانند مواد مخدر وفراحش واستثماروبهره کشی های دیگر باشد، قباحتی نداشته باشد اما درنظام فکری مردم افغانستان که مبتنی برارزشهای فرهنگی واعتقادی اسلام است ، چنین عواید  وچنین اقتصادی، سراسر زنده گی راملوث می سازد .

شاید با عنایت به همین  امربوده است که رئیس جمهور افغانستان دردیدار با والیان کشوربا صراحت تأکیدکرد که کشت کوکنار به حیثیت افغانستان لطمه وارد کرده است.

رئیس جمهور با درک واحساس یک زعیم ملی گفت:

هم دین ،هم منافع وطن،هم منافع افرادوطن ، هم تجارت وطن، هم منافع آبادی ورفاه وخوشبختی مردم افغانستان برما حکم می کند که کوکنار رااز کشور خود محو کنیم ، اگر ما این را نکنیم ، کوکنار ما را محو خواهد کرد...»

یکبار دیگر سخنان رئیس جمهور رامرورکنیم کوکنارما رامحوخواهد کرد. اگرما کوکنار رامحو نکنیم .

دهقانانی که به کشت خشخاش مشغول اند نباید تصور کنند که قانونی شدن کشت کوکنار به سود آنان است، بلکه آنان وسیله سود سرشارشان کمپنی هایی خواهند شد که سود سرشارشان ننگ وبدنامی به دهقانان خواهند بخشید ، باید راه چاره دیگر جست که هم گشایش درکار دهقانان پدید آید و هم سیمای افغانستان ازلکه سیاه تریاک پاک شود.

همچنان روزنامه اصلاح سرمقاله امروزی اش را تحت عنوان"

افغانستان درشرایط کنونی به یک کانون اکادمیک اسلامی نیازدارد" اختصاص داده و نوشته است:

آقای حامد کزری رئیس جمهور دولت اسلامی افغانستان ،پریروز تهداب مرکز آموزش اسلامی سید جمال الدین افغانی راگذاشت.

بتأسی ازارزش های قانون اساسی ،دولت ملکف به حمایت ازمساجد ، تکایا ومدارس بوده وباید پروژه های مذکور تحت حمایت مستقیم وجدی دولت باشند.

برمبنای آمار وارقام وزیرتعلیم وتربیه همین اکنون درافغانستان 260مدرسه تحت پوشش برنامه های توسعوی دولت قرار داشته ،واین فرایند با گذشت هرروزدرحال توسعه است .

باوجود آنکه دانشنمدان عرصه اسلام شناسی مادراجتهاد وفقاهت درگذشته جایگاه بزرگی را درتعریف ارزش های دین اسلام داشتند، اما دریک قرن اخیربه دلایل متعدد ، طلبای افغانستان مدارک تحصیلی خود را از بخارا، دیوبند هند ودرسال های اخیر ازمدارس دینی پاکستان بدست می آوردند.

بی التفاتی وکم توجهی دولت های گذشته ، این فرایند راتقویت نمود، تا جوانان کم بضاعت کشوربه انگیزه تأمین امکانات کوچک به مدارس کشورهای همجوارروی آورده واین پروسه باعث ایجاد اختلاف درمیان شعب ومذاهب اسلام شده است .

موجودیت فرقه های سلفی ، اهل سنت والجماعه وسایر گروه های کوچک حتی باعث نگرانی ها درمیان عوام دراکناف کشوربوده ، واین چالش منحیث یک نگرانی جدی درعصر کنونی برای مردم افغانستان مطرح است .

اکثر صاحب نظران به این باوراند که ،ایجاد شعب مختلف درمیان مسلمانان، ناشی ازشگرد آموزش آنها درمدارس کشورهای همسایه بوده ودرواقع این پروسه به زبان اصل مرصوص اسلام ومردم انجامیده است. تأسیس مرکزآموزش اسلامی سید جمال الدین افغان، درشرایط واوضاع جاری یک اقدام هدفمند ، وروبنای ملی بوده ودرآینده اگراین مرکز به طرح یک نصاب تعلیمی واحد واستندرد موفق شود، درواقع بخش بزرگی ازمشکلات جامعه ماراحل نموده است . زیرا موجودیت نصاب های تعلیمی متعدد ازبخارا ،دیوبند ، کانپور هند وپاکستان عامل ایجاد شعب وفرقه های اسلامی درکشوربوده ، ودرحقیقت به زبان اصول محکم دین انجامیده است .

حمایت دولت ازاین پروژه ملی وروبنایی ، طرح واستخراج یک نصاب تعلیمی واحد واکادمیک بدون شک درجهت تأمین منافع ملی مؤثر بوده ومردم افغانستان رااز کابوس ده ها فشار وتشنج نجات مید هد.

  تذکره رسمی خشخاش برای افغانستان!

اخیرا" مسؤولان نهاد بین المللی سنلس که مرکز آن درپاریس است گفته اند که کشت خشخاش وتولید مواد مخدر درافغانستان باید قانونمند شود، استدلال آنها این است که مواد مخدر حالا ابعاد مختلف سیاسی ، اقتصادی وامنیتی پیدا کرده وهر نوع تصمیم گیری درمورد آن تمامی این ابعاد را متأثر می سازد.

استدلال این نهاد وپیش نویس طرحی که قرار است به اجلاس لندن وپارلمان افغانستان ارائه کند، باتوجه به اقتصاد ضعیف وبیمار افغانستان ممکن است در نگاه اول کمی دلچسپ بنماید اما ظاهرآ کسی درمورد پیامد آن برای حیثیت واعتبارملی ما فکری نکرده است ؛دقیقآ معلوم نیست که نهاد بین المللی سنلس زیرتأثیر کدام انگیزه ومتکی برکدام معلومات واسناد واقعی به صدورچنین فتوایی مبادرت ورزیده است ، تردیدی نیست که مسله خشخاش ومواد مخدر چنان هیولای سنگین برروح وروان اقتصاد افغانستان سایه افگنده وخون فاسد تریاک است که درشریان های اقتصاد کم خون ما جاریست اما آیا علاج این بیماری تسلیم شدن در برابرآن وتجویز گردش خون فاسد دررگ های جامعه واقتصاد کشور است ؟

تیوری قانونمند شدن کشت خشخاش که اخیرآ سروصدای آن دربرخی محافل داخلی وبین المللی بلند شده است، سخت شک آور وگمان انگیزاست ، حتی اگر نیت ارائه کننده گان این تیوری درست هم باشد، بازهم نمی توان دریچه ذهن رابرروی برخی حدس وگمانها بست ،آیا پیچیده گی ومهابت مواد مخدر وقدرت مافیا، نهاد بین المللی سنلس راهم مرغوب ساخته است ؟

یا اینکه درپس طراحات این تیوری ها، کمپنی های بزرگ انحصارگرجهانی قرار دارد؟ در دوران استعمار معمولا مستعمره ها تبدیل به مزرعه کشته تک محصولی می شدند تا نیاز کشور ها رابر آورند ونام این کشورا با یگانه محصول شان گره می خورد، کیوبا با نیشکر، الجزایرباانگور، ترکمنستان با پخته و.. این محصولات فابریکه های ممالک استعمار گررا به گردش درمی آورد وبرشکوه و رونق اقتصادشان می افزود اما برای کشورهای استعمار زده جزدست های پینه بسته وقامت های خمیده وفقر مستمرچیزی دربرنداشت.آیا اکنون افغانستان به قعر دوره استعماری سقوط می کند ونامش با تریاک ، با خشخاش وبا شناسنامه مواد مخدر گره می خورد؟ نهاد بین المللی سنلس که مقرآن درپاریس است ظاهرأ راه حل معضل مواد مخدر درافغانستان را درلابه لای دوسیه های طبقه بندی شده دوره استعمار فرانسوی درافریقا وامریکای لاتین یافته است.شاید درتفکر لیبرال دموکراسی مبتنی برمادیت ، اقتصادی راکه  مبتنی برعواید نامشروع مانند مواد مخدر وفراحش واستثماروبهره کشی های دیگر باشد، قباحتی نداشته باشد اما درنظام فکری مردم افغانستان که مبتنی برارزشهای فرهنگی واعتقادی اسلام است ، چنین عواید  وچنین اقتصادی، سراسر زنده گی راملوث می سازد .

شاید با عنایت به همین  امربوده است که رئیس جمهور افغانستان دردیدار با والیان کشوربا صراحت تأکیدکرد که کشت کوکنار به حیثیت افغانستان لطمه وارد کرده است.

رئیس جمهور با درک واحساس یک زعیم ملی گفت:

هم دین ،هم منافع وطن،هم منافع افرادوطن ، هم تجارت وطن، هم منافع آبادی ورفاه وخوشبختی مردم افغانستان برما حکم می کند که کوکنار رااز کشور خود محو کنیم ، اگر ما این را نکنیم ، کوکنار ما را محو خواهد کرد...»

یکبار دیگر سخنان رئیس جمهور رامرورکنیم کوکنارما رامحوخواهد کرد. اگرما کوکنار رامحو نکنیم .

دهقانانی که به کشت خشخاش مشغول اند نباید تصور کنند که قانونی شدن کشت کوکنار به سود آنان است، بلکه آنان وسیله سود سرشارشان کمپنی هایی خواهند شد که سود سرشارشان ننگ وبدنامی به دهقانان خواهند بخشید ، باید راه چاره دیگر جست که هم گشایش درکار دهقانان پدید آید و هم سیمای افغانستان ازلکه سیاه تریاک پاک شود.

مداخله حکومت درکار وکلا

هنوز حدود یکماه ازکار شورای ملی افغانستان نمیگذرد که نماینده گان مردم از مداخله حکومت وتحت فشار قرار دادن وکلا از سوی این مرجع، انتقاد مینمایند. کابینه دولت افغانستان که زیاده از یکسال ،بدون کسب رای اعتماد ازشورای ملی به کار خود ادامه داده است، حالا قرار است طبق صراحت قانون اساسی  افغانستان ازشورای ملی رای اعتماد کسب نماید وبه آن مشروعیت بدهد.

مردم افغانستان که با  آغاز کارکابینه جدید،امیدواربودند تا بهبود لازم درکار دولت وزنده گی آنان به وجود خواهند آمد؛ اما طوری که یکسال از آغاز کاراین  کابینه میگذرد مردم چندان دلی خوش ندارند، چون میپنداشتند، کابینه قبلی که از کفایت کاری لازم برخوردار نبود، شاید کابنیه جدید که با آغاز کاررئیس جمهورمنتخب مردم ، معرفی گردیده ، بتواند به انتظارات دیرین آنها که ختم بروکراسی، کار شکنی وبی کفایتی ادارات دولتی میباشد، خط پایان بکشد.

ولی طوری که زنده گی مردم وکار کرد یکساله کابینه دولت نشان داد برخی وزرا ضعیف وغیر مسؤولا نه تر از سلف خود برخورد نمودند. طبق گزارشهایی که از سوی مقامات دولت و منابع بین المللی وجود دارد. زیاده از دوازده ملیارد دالر امریکایی مساعد تهای جامعه جهانی تا کنون درافغانستان سرازیر شده ؛ مگر تاثیرات آن بالای زنده گی طبقه فقیر مردم چندان محسوس نبوده به تعداد گروه های بیکاران افزوده شده ، مهاجرت های مردم زیاد گردیده ؛زیر ساختهای اقتصادی افغانستان فعال نگردیده وفعالیت پروژه های عمده یی اقتصادی یا هیچ در برنامه کاری نیست ویا این که مجریان آن منتظر بهبود اوضاع امنیتی وسیستم اداری میباشند. پس درچنین حالتی ، بی تفاوتی ومعامله درمقابل کار برخی وزرا به معنی بی تفاوتی دربرابر خواست واراده مردم، که نماینده گان شان رابه شورای ملی (پارلمان)انتخاب داشته اند، میباشد.

 مردم افغانستان با واقعبینی امید دارند تا ابتدا کار وزرا بررسی گردیده وبعدآ به آنها به صورت فردی نه دسته جمعی رای اعتماد داده شود. درکشورهای دیگر معمول است که  وزرا جزاین که  مسؤولیت وکاربیشتر رابه خاطر ترقی جامعه بردوش میداشته باشند، امتیاز دیگری نسبت به مردم شان ندارند؛ ولی درافغانستان برعکس  آن ، برخی از این آقایان جزاین که بر سرمایه گذاری های شخصی شان فکر نمایند واشخاص واجب الاحترام وخارق العاده جامعه خود رابپندارند، چیزدیگری بوده نمیتوانند.

دراین صورت مردم افغانستان که دهه های متوالی رادر آتش جنگ سوخته اند وپیکرنحیف شان تحمل رنج بیشتر ازاین را ندارند، آیا مستحق نیستند که صاحب کابینه پرکار، دلسوز وپاسخگوی باشند؟

پس حالادولت افغانستان باید همنوابا خواست مردم بربی کفایتیها وبی تفاوتیها خط بطلان بکشد ونگذارد تا ملت بهای آن را بپردازند.

 افغانستان درشرایط کنونی به یک کانون اکادمیک اسلامی نیازدارد

آقای حامد کزری رئیس جمهور دولت اسلامی افغانستان ،پریروز تهداب مرکز آموزش اسلامی سید جمال الدین افغانی راگذاشت.

بتأسی ازارزش های قانون اساسی ،دولت ملکف به حمایت ازمساجد ، تکایا ومدارس بوده وباید پروژه های مذکور تحت حمایت مستقیم وجدی دولت باشند.

برمبنای آمار وارقام وزیرتعلیم وتربیه همین اکنون درافغانستان 260مدرسه تحت پوشش برنامه های توسعوی دولت قرار داشته ،واین فرایند با گذشت هرروزدرحال توسعه است .

باوجود آنکه دانشنمدان عرصه اسلام شناسی مادراجتهاد وفقاهت درگذشته جایگاه بزرگی را درتعریف ارزش های دین اسلام داشتند، اما دریک قرن اخیربه دلایل متعدد ، طلبای افغانستان مدارک تحصیلی خود را از بخارا، دیوبند هند ودرسال های اخیر ازمدارس دینی پاکستان بدست می آوردند.

بی التفاتی وکم توجهی دولت های گذشته ، این فرایند راتقویت نمود، تا جوانان کم بضاعت کشوربه انگیزه تأمین امکانات کوچک به مدارس کشورهای همجوارروی آورده واین پروسه باعث ایجاد اختلاف درمیان شعب ومذاهب اسلام شده است .

موجودیت فرقه های سلفی ، اهل سنت والجماعه وسایر گروه های کوچک حتی باعث نگرانی ها درمیان عوام دراکناف کشوربوده ، واین چالش منحیث یک نگرانی جدی درعصر کنونی برای مردم افغانستان مطرح است .

اکثر صاحب نظران به این باوراند که ،ایجاد شعب مختلف درمیان مسلمانان، ناشی ازشگرد آموزش آنها درمدارس کشورهای همسایه بوده ودرواقع این پروسه به زبان اصل مرصوص اسلام ومردم انجامیده است. تأسیس مرکزآموزش اسلامی سید جمال الدین افغان، درشرایط واوضاع جاری یک اقدام هدفمند ، وروبنای ملی بوده ودرآینده اگراین مرکز به طرح یک نصاب تعلیمی واحد واستندرد موفق شود، درواقع بخش بزرگی ازمشکلات جامعه ماراحل نموده است . زیرا موجودیت نصاب های تعلیمی متعدد ازبخارا ،دیوبند ، کانپور هند وپاکستان عامل ایجاد شعب وفرقه های اسلامی درکشوربوده ، ودرحقیقت به زبان اصول محکم دین انجامیده است .

حمایت دولت ازاین پروژه ملی وروبنایی ، طرح واستخراج یک نصاب تعلیمی واحد واکادمیک بدون شک درجهت تأمین منافع ملی مؤثر بوده ومردم افغانستان رااز کابوس ده ها فشار وتشنج نجات مید هد.