پنجم دلو سال 1384 .برابر به 24 جنوری 2006

باقی سمندر

  تقدیم میکند

          نیم نگاهی به افغانستان

       در آیینه خبر گزاری باختر

             و نشرات کابل

                                            { قسمت دوم }

دوستان ارجمند !

در بخش یک نیم نگاهی به افغانستان دلیل پخش این نوع پخش اخبار را نگاشتم که اینک باعث آزار شما نمیگردم و آرزو دارم که  بااین گزارش ناتراش و ناخراش شمارا در جریان وقایع مهم کشور قرار داده بتوانم.

حامدکرزی رئیس جمهورافغانستان عازم سویس گردید

حامد کرزی  رئیس جمهوری اسلامی افغانستان  جهت اشتراک  در کنفرانس  ، جوامع مسلمان در دنیای   مدرن  و در نشستی  غیر رسمی  مجمع  اقتصادی جهان  صبح  امروز عازم  داووس  پایتخت  سویس گردید .

 حامد کرزی  رئیس  جمهور  اسلامی  افغانستان  در حاشیه  ، کنفر انس   جوامع مسلمان در دنیای  مدرن   با خانم انکلا مار کل  صدراعظم  جمهوری المان،  جنرال  پرویز  مشرف رئیس  جمهور جمهوری  اسلامی  پاکستان  ، رجب  طیب  اردوغان  صدراعظم  جمهوری ترکیه  ، کارلوس  گویترس  وزیر  تجارت  ایالات متحده  امریکا  ، مارک  آدمس  رئیس  اجرای  مجمع  اقتصادی  جهان  و همچنان  با روسای   چند کمپنی  مهم تجارتی  ملاقات  و گفتگو  خواهد  کرد .

همچنان  قرار است  رئیس  جمهوری اسلامی افغانستان  روز  شنبه هشتم  دلو  در کنفرانس  دیگری  که تحت  عنوان ،، اجندای  آزادی  و دموکراسی  امریکا ،،  در شهر  زوریخ  سویس  تدویر  می یابد  اشتراک  نماید

حامد کرزی  بعد از  دیدار  چهار روزه  از سویس  به دعوت  دولت  شاهی دنمارک  عازم  انکشور خواهد  گردید .

در کشور دنمارک  رئیس جمهور ی اسلامی  افغانستان  با علیاحضرت  ملکه، صدراعظم  ووزیر خارجه  د ولت شاهی  دنمار ک  ملاقات  و گفتگو  خواهد کرد

رئیس جمهور  افغانستان  متعاقب  دیدار  و گفتگو  با مقامات  عالیرتبه  ، سویس  و دنمارک  به منظور  اشتراک  در کنفرانس  لندن  به تاریخ  یکشنبه  9 دلو  عازم کشور  بریتانیا  خواهد شد .

 دراین سفر  ها رئیس  جمهور کشور را  دوکتور  عبد الله  وزیر امور خارجه ، دوکتور زلمی رسول  وزیر مشاور  در امور امنیت ملی، انوارالحق احدی وزیر مالیه،  دوکتور رنگین  داد فر سپنتا  وزیر مشاور  در امور بین المللی  ،  جاوید لودین  رئیس دفتر  مقام ریاست  جمهوری  وولی  منور رئیس تشریفات  ریاست جمهوری  همراهی  مینماید .   

 بعضی ازحسابات بانکی ملا عمر رهبرطالبان تثبیت گردیده و به کشورانتقال داده میشود

ملیونها دالر پول بیت المال وسرمایه افغانستان  که از سوی طالبان به بانک های خارج انتقال یافته  حساب های بانکی آن  تثبیت و این پول ها به زودی به کشور انتقال می یابد.

علی شاه  یکتیا وال رئیس پولیس انتر پول افغانستان گفت: پولیس انتر پول افغانستان اسنادی را به دست آورده است که  نشان میدهد گروه طالبان در اواخر حکومت شان ملیونها دالر سرمایه ملی را به خارج کشور انتقال داده اند.

مکتوبی در این زمینه وجود دارد که ملا محمدعمر رهبر طالبان در اواخر حکومت  خود عنوانی وزیر مالیه ورئیس د افغانستان بانک در آن وقت صادر نمود وهدایت داد تا دارائی د افغانستان بانک را به حساب افراد  قابل اعتماد این گروه در کشور های خارج انتقال دهند . و یکی از این  افراد حاجی عبد الباری میباشد که پولی گزافی به حساب بانکی او در دوبی انتقال یافته است.

بادریافت این اسناد انتر پول افغانستان داخل اقدام شده و مابه کمک حارنوالی ، حکم وزیر داخله، افراد آن را معلوم نمودیم.   اکنون تثبیت گردیده که این پول ها به بانکهای دوبی،مالیزیا ، پاکستان و بعضی شرکت های خصوصی افغانستان انتقال یافته است.

تنها پانزده حساب بانکی این افراد در پاکستان تثبیت گردیده  و دونفر  از اعضای  خانواده  عبدالباری را  در پاکستان  تحت نظارت  قرار گرفته  اند .

علی شاه  پکتیا وال  اضافه نمود کار بالای  تثبیت  بیشتر افراد  و بلاک  نمودن حسابات  بانکی انها  ا دامه دارد .

محمد یوسف ستانیزی  سخنگوی وزارت امور داخله   گفت: شرکت ها و موسسات  خصوصی  در داخل  افغانستان  نیز وجود  دارند که  ملا محمد عمر  رهبر طالبان  پول بیت المال  را به  انها  انتقال داده ا ست  ما کار می نمایم  تا تثبیت شود که این  شرکت ها  کدام  ها اند  و حسابات  انها  در کدام  بانک  و در کجای  دنیا  قر ار دارد . 

 حمله با بم دستی بالای قنسلگری هندوستان و وزارت امورزنان

  حمله کننده گان حوالی هشت شب گذشته با استفاده از وسایط تیز رفتار یک بم دستی را به قنسلگری هند در شهر قندهار و یک بم دستی را حوالی  نه و نیم  شب  گذشته در زیر سایه بان  وزارت امور زنان پرتاب نموده اند.

منبع افزود! این حوادث تلفات جانی در قبال نداشته و تاهنوز حمله کننده گان شناسائی نگردیده است.

   کنفرانس  لندن به جامعه بین الملی این وقت را میدهد تابه نگرانی های موجود در باره افغانستان برای پنج سال اینده وفراتر از ان پاسخ دهند  

روزنامه هرالد تربیون بین الملی در شماره دیروز خود مطلبی دارد در باره افغانستان و در آن کنفرانس قریب الوقوع لندن در مورد این کشور را هم یک رویداد مهم و نقطه عطف و هم یک  چالش برای امریکا و جامعه بین المللی میخواند.

نقطه  عطف از انرو که این کنفرانس ادمه توافقات بن برای هموار کردن راه به منظور گزینش دولت  منتخب به شمار میرود و چالش از این جهت که این  کنفرانس آغازی برای مرحله جدید در افغانستان  پس از برخاستن از میان خاکستر د هاسال جنگ و تخریب  خواهد بود.

نویسنده گان هرالد تربیون در این مقاله علی الرغم موفقیت های بدست امده، نظیر  انتخاب رئیس  جمهور و پارلمان و ترتیب قانون اساسی، معتقد هستند که افغانستان هنوز در معرض خطر قرار دارد.

چراکه شورش های به رهبری  عناصر طالبان و القاعده  پایان نیافته ، افغانستان منبع عمده تولید موا   د مخدر در جهان است، فساد در ان روبه گسترش است و در همین حال بسیار ی از افغانها میپرسند که چارسال پس از حضور جامعه بین المللی، انها به وعده های خود برای باز سازی  جاده  ها، مکاتب، مراکز صحی و تامین آب و برق عمل کرده اند؟ 

به نوشته هرالد تربیون در کنفرانس لندن، شصت کشور و سازمان بین الملی چار چوب جدید پس از توافقات بن را برای همکاری و مشارکت  افغانستان تدوین خواهند کرد و در آن جدول زمانی برای رسیدن  به اهداف مشخص در زمینه های امنیت،حکومت داری و توسعه ظرف پنج سال اینده تعیین  خواهدشد، نویسنده گان معتقد اند که این اجلاس کشور های کمک کننده امکان  میدهد که بررسی کنند تا چه میزان به تعهدات داده شده در دو کنفرانس دیگر پیش از این در مورد افغانستان یعنی اجلاس توکیودر سال 2002 و برلین در سال2004 که به نوشته انان اهداف آنان  بدست نیامده، عمل شده است، هرالد تربیون در پایان مینویسد،  کنفرانس  لندن به جامعه بین الملی این وقت را میدهد تابه نگرانی های موجود در باره افغانستان برای پنج سال اینده وفراتر از ان پاسخ دهند.  

  در جلسه امروزی شورای عالی ستره محکمه  که تحت ریاست  قضاوت پوه مولوی فضل الهادی شینواری قاضی القضات و رئیس ستره محکمه دایر شد موارد ذیل تصویب شد

1-                   پیش نویس موافقتنامه  18 ماده ئی  همکاری در رابطه  به مبارزه با ترافیک غیر قانونی مواد مخدر، مواد تخریب کننده روان انسان و ترکیبات آنهامیان حکومت فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی افغانستان که  از طریق مدیریت ملل متحد و کنفرانسهای وزارت خارجه جهت ابراز  نظر ارسال گردیده بود تحت غور قرار گرفت و به کمیسیون با صلاحیت وظیفه سپرده شد تا موضوع را همه جانبه تدقیق و مطالعه  و چگونگی را در جلسه بعدی شورای عالی گزارش دهد. 

2-                   مراتب تقاضای سفارت پاکستان  در مورد استرداد یکتن از اتباع آن کشور که در قضیه قتل در قندهار زندانی میباشد از طریق ریاست قونسلی وزارت محترم خارجه واصل و در زمینه به دارالانشا وظیفه  سپرده شد تا سوابق موضوع را مطالبه و چگونگی نوعیت جرم وی را به جلسه بعدی شورای عالی گزارش دهند.    

3-                   شورای عالی در مورد  حکم مقام ریاست جمهوری  اسلامی افغانستان مبنی بر توزیع  قطعی منازل رهایشی  قصبه کار گری به ساکنین موجود منازل مذکور که از طریق اداره حراست قانون و امور قضائی ریاست جمهوری مواصلت ورزیده بود تصویب نمود تا محاکم عند المراجعه ساکنین در حصه اجرای قباله منازل شان بعد از طی مراحل اصول و قانونی با توجه به حکم فوق و مصوبه شماره 17 جلسه فوق العاده شورای وزیران اقدام نمایند.

4-                   شورای عالی در رابطه به دوسیه  مقدار  67 کیلو  هیرو ئین به اتهام  عبد الله ولد نعمت الله که از طرف محکمه امنیت عامه ولایت پکتیا به مدت 16 سال حبس تنفیذی محکوم شده بود ولی فیصله مذکور به اساس قرار  قضائی دیوان امنیت عامه استیناف مرکزی نقض و متهم رها گردیده بود با مطالعه سوابق موضوع و تائید نظر مشخص ریاست تفتیش ستره محکمه تصویب نمود تا دوسیه دوباره جهت بررسی قضائی به دیوان امنیت عامه ولایت پکتیا ارسال شود.

5-   شورای عالی در رابطه به پیشنهاد یه حارنوالی  استیناف امنیت ملی لوی حارنوالی  ،مبنی بر اینکه یک عده قضایای جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی در ولایت هرات که مراحل ابتدائی انها طی  گردیده و قابل رسیده گی استینافی اند ولی ارگانهای امنیتی نسبت مشکلات نمیتوانند متهمین رابه مرکز اعزام نمایند تصویب نمود تا محکمه استیناف جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی در رسیده گی قضائی دوسیه های فوق اقدام نماید.

همچنان در جلسه روی یک تعداد استهداآت و تقاضای تبدیلی محاکم نیز بحث بعمل آمده و تصامیم لازم اتخاذ گردید.

اضافه ازهشت هزار کیلو گرام تخم چرس بدست پولیس افتاد

موظفین  قو ماندانی امنیه ولایت  فاریاب  دیروز هشت  هزار  و چهار صد   کیلو گرام تخم چرس را کشف  و بدست  اورد .

   هشت هزار و چهار صد کیلو گرام  تخم چرس  که در دوعراد ه موتر کاماز  جا سازی  گردیده بود  توسط پولیس  قوماندانی امنیه  انولایت  در حومه قلعه نو  کشف و بدست  آمد .

   به اتهام  قضیه  4 نفر  دستگیر   گردیده است .

طبق یک  خبر دیگر  پولیس قوما ند انی  امنیه ولایت  فاریاب  دیروز  بیست و دو  کیلو گرام  تریاک  را ا ز مربوطات  ولسوالی  بل چراغ  انولایت  کشف  وبدست  آورد

 افغانستان درمعرض خطر شیوع مرض انفلونزای مرغی قرار دارد

سازمان خوراکه  و زراعت سازمان ملل متحد هشدار داده است  که افغانستان در معرض خطر  شیوع مرض  انفلونزای  مرغی قرار دارد .

  این در حالیست که  گفته میشود در قزاقستان  این مرض شیوع یافته  و ملیونها  پرنده  توسط  کشور ایران  بخاطر جلوگیری  از سرایت  مرض متذکره  از بین برده   شده است .

درهمین حال  سازمان زراعت  و خوراکه جهان  5/1  ملیون  دالر را  بخاطر جلوگیری  از این مرض  به افغانستان  اختصاص  داده است .

دریک اعلامیه  آن سازمان  که در کابل  انتشار یافته  گفته شده  افغانستان در مسیر  خط السیر  مهاجرت  اقسام  مختلف  پرنده گان  قرار دارد امکان دارد این کشور مورد سرایت  این مرض قرار گیرد .

همچنان سرجی  ورینا هو نماینده  آن سازمان در افغانستان  گفته که  حال ما باید راه جستجو  عمل  برای جلوگیری  از شیوع  این مرض  باشیم .

در همین  حال مقامات  وزارت صحت عامه  افغانستان میگویند  که انها قبلا " این هشدار  را به مردم  داده ا ند و از انها خواسته  اند تا در زمینه  همکار باشند .

 داکتر سید محمد ا مین  فاطمی وزیر  صحت عامه دراین مورد گفت که  ما پنج ماه قبل دست بکار شدیم  و پیوسته مردم  کشور  را درجریان  قرار داده ایم .

داکتر فاطمی  همچنان  گفت که  خوک ها و مرغابی های وحشی  میزبان  این مرض  میباشند .

به گفته  وی درافغانستان  تربیه  خوک  وجود ندارد  ولی از ناحیه  عبور مرغابی  های  وحشی  آسیب  پذیر  میباشیم .

داکتر فاطمی  بیشتر در مورد  مرض معلومات داده گفت این مرض  از پرنده گان  به مرغها  و از مرغها   به انسانها  انتقال میکند .

به گفته وی H5 نوع کشنده این مرض میباشد  که تغییر شکل  میدهد و این  نوع  خطرناک  ان  میباشد  که از انسان به انسان  سرایت  میکند .

به گفته  فاطمی  در سالهای  1950 و 1968  یک ملیون انسان  ابتلابه  این مرض  جانهای شانرا  از دست داده  اند .

فاطمی گفت  تاکنون  افغانستان  از این مرض  مصئون است  ولی باید  آگاه بود .

تلاش وجود دارد که این مرض  جهان شمول  نشود  در صورت جهان شمولی    این مرض  در سال  2006  از 5- 150  ملیون انسان  قربانی  این مرض  خواهد شد .

 فاطمی  گفت در امریکا  دوماه  بعد واکسین  ویروس  تولید  میشود .

درهمین  حال وزارت  زراعت ،مالداری  و موا د غذایی  نیز بخاطر  جلوگیری  از ا ین مرض  اقداماتی  را انجام داده  است . داکتر  عزیز  الله

عثمانی  رئیس عمومی  خدمات  مالداری  و صحت  حیوانی  وزارت زراعت  ،مالداری و مواد غذایی  گفت که  در پانزده  ولایت کشور  هئیات  چهار  نفری  ان  وزارت  اعزام  و 1507 نمونه مرغ  ها جمع اوری  گردیده  46 نمونه افرازات مرغ ها،  31 نمونه  ضایعات جگر ، معده  و 62 بیضه  تخم  را جمع اوری  و همین  اکنون زیر لابراتوار  میباشد .

وی افزود  فعلا" حادثه یی در کشور  نداریم ولی  افغانستان از ناحیه  عبور  مرغابی وحشی  معروض به خطر است .

وزیر صحت عامه  ورئیس عمومی  خدمات  مالداری وزارت  زراعت ،مالداری و مواد غذایی از مطبوعات  خواستند تا مردم را پیوسته  از این مسله درجریان قرار  دهند .    

وزارت معادن و صنایع درصدد ایجاد تصفیه خانه نفتی درکشوراست

 وزیر معادن وصنایع  میگوید  سروی و ارزیابی  نشان میدهد که در افغانستان  هفتاد  ترلیون  متر مکعب گاز  موجو بوده که استخرا ج آن  به همکاری  سکتور خصوصی  نیازمند است .

دیپلوم انجینر محمد صدیق ایشان گفت :  درافغانستان  ذخایر  عظیم  گاز وجود  دارد که  تا هفتاد ترلیون  متر مکعب میرسد که استخراج آن  به همکاری سکتور  خصوصی  و سرمایه  گذاری  ضرورت  دارد .

به گفته  وزیر معادن وصنایع ذخایر گاز در کشور از ساحات  مربوط  به  تالقان مرکز  ولایت تخار  اغاز ودامنه آن  تا به بادغیس  میرسد  . در استخراج  و تصفیه گاز  متخصصین  بر چهار موارد  بودن وداشتن گاز ، مقدار  ، جنسیت  و ساحه  آن تاکید دارند .

اکنون  تثبیت  گردیده که درافغانستان گاز به شکل وافر  وجود دارد که مرحله اول کار است سه مورد  یا مرحله دیگر  ان به کمک  متشبثین  خصوصی  نیاز دارد .

وزیر معادن و صنایع همچنان  یاد اور  شد که ذخایر  پطرول  در ولایات جنوب  غربی  منجمله  هلمند و فراه  کشف گردیده  که مقدار آن تاکنون

  تثبیت  نگردیده  . موصوف  پدیر فت  که قبلا"  درولایات کشورمنجمله ولایت سرپل از ذخایر تیل  بصورت غیر قانونی  و غیر  علمی  استفاده گردیده  که مشکلاتی  را ببار اورده  مشکل  استخراج  در ا فغانستان در عدم  موجودیت  یک  تصفیه خانه  نهفته است  که وزارت معادن وصنایع  غرض این مشکل در نظر دارد  تایک  تصفیه خانه  نفت را در ولایت  سرپل  ایجاد نماید . با کمپنی  های مورد  نظر تماس  ها برقرار گردید .و قرار است  بتاریخ  20 دلو  مطابق  پانزده فبروری  مجلس  داوطلبی  به همین  منظور در وزارت معادن وصنایع  راه اندازی  گردد .  

هئیات رسیده گی  به مشکلات  بیجا شده گان  داخلی به ولایات  غور  و هرات سفر  نمود  

 این  هئیات در نظر دارد  مشکلات بیجا شده گان  و مستحقین  کمک را بررسی  نمایند .

   هئیات دیگری  به این منظور  به  ولایت کنر  سفر نموده است .

منابع  وزارت امور مهاجرین  و عو دت کننده گان  میگویند  امروز هئیاتی  به این منظور  به ولایات سرپل  و فاریاب  سفر   می نمایند .

 ندیم رئیس نشرات  ان وزارت گفت:  هئیاتی  که به ولایات  غور و هرات  سفر نموده  حدود یک ونیم ملیون  افغانی را  به مستحقین  توزیع خواهند کرد .

وبرای  ولایات سرپل  و فاریاب  ، کنر  و پکتیا  یک یک  ملیون افغانی اختصاص  داده شده است .

در ولایات  سرپل  و فاریاب  1250  خانواده  عودت کننده  وبیجا شده  در کنرها  650  خانواده   و در پکتیا  300  خانواده  وجود دارد . 

به عودت  داوطلبانه  تدریجی  و مصئون  مهاجرین  افغان  مقیم پاکستان  توافق صورت  گرفت

این توافق درجلسه  مشترک  افغانستان  ، پاکستان   و کمشنری  عالی  سازمان ملل متحد  که چند  روز قبل  در ژنیو  دایر گردید  صورت  گرفت .

 علی الرغم  شکایات مکرر  مهاجرین افغان  در پاکستان  بخاطر  عودت  اجباری  مهاجرین  و اذیت مهاجرین توسط پولیس  انکشور  مقامات  وزارت  امور  مهاجرین  و عودت  کننده گان  میگویند  که بر عودت  داوطلبانه  ، مصئون  و تدریجی  مها جرین  در پاکستان  توافق صورت  گرفت .

در پاکستان  کمتر  از دوملیون  مهاجر افغانی  زنده گی  میکنند .

 دولت پاکستان در نظر  دارد  تا کمپ های مهاجرین  ، کچه گری  ، جلوزی  ،

پیر علی زی  و گردی  جنگل را  مسدود سازند .

ندیم رئیس نشرات  وزارت امور مهاجرین  و عودت کننده  گان  گفت که  بخاطر بررسی  این مساله   هئیات  توظیف گردیده  تا بررسی  را اغاز  نماید .

در کمپ  کچه  گری  9752  خانواده   ، در کمپ  پیر علی زی  7574  خانواده  و در کمپ  جلوزی  24201  خانواده  افغان  زنده گی  میکنند .

همچنان  دراین جلسه  فیصله  شده است  تا مهاجرین  افغان مقیم پاکستان  تا اواخر  سال  2006  میلادی  درانکشور  زنده گی  بدون نگرانی  را دنبال  نمایند

 دراین جلسه  از جانب افغانستان  معین  وزارت امور مهاجرین  و عودت  کننده گان  ریاست  هئیات  را عهده  دار بود

درولایت خوست  مداخلات کشورهای مغرض درامورافغانستان تقبیع گردید

والی خوست از مردم آنولایت خواست تا به تروریستان  اجازه فعالیت در مناطق شان را ندهند.

  معراج الدین پتان والی خوست که امروز در گرد همائی مردم آنولایت اشتراک نموده بود سخنرانی نموده گفت ،مردم وظیفه وطنی و دینی  دارند که تروریستان را در مناطق شان شناسائی و به پنجه قانون بسپارند.         

درین گرد همائی  غازی نواز تنی  رئیس شورای قومی همبستگی ولایت خوست صحبت نموده همکاری مردم را در زمینه ابرازداشت.

اشتراک کننده گان این گرد همائی در اخیر قطعنامه شش ماده یی را به اتفاق آرا تصویب نمودند.

درین قطعنامه مداخلات کشور های مغرض درکشور شدیدآ تقبیح گردد.

  مردم ولایات بامیان و بادغیس خواهان قطع مداخلات پاکستان درامورکشورشان شدند

هزاران تن از مردم ولایت  بامیان امروز طی یک راهپیمائی حمله انتحاری در سپین بولدک  ولایت قندهار را شدیدآتقبیح نمودند.

  در این راهپیمائی هزاران تن از ملا امامان مساجد، علما و اهالی آنولایت اشتراک نموده بودند و  با شعارهای مرگ به پاکستان ، مرگ بر، ای، اس ،آی ،پاکستان ، مداخلات پاکستان را  محکوم نمودند.    

تظاهر کننده گان قطعنامه پنج فقری شانرا به  اتفاق آرا تصویب کردند که در ان خواستار خاتمه بخشیدن  مداخلات پاکستان و شناسایی عاملین  انفجارات اخیر در قندهار  شدند.

طبق یک خبردیگر

   هزاران تن از مردم ولایت  بادغیس  امروز با راه اندازی  تظاهرات  مداخلات  استخبارات  پاکستان  را در امور  داخلی کشورما  محکوم نمودند

   این تظاهرات  در ولسوالی  قادس  ولایت بادغیس  که دران هزاران  تن  از باشنده گان نقاط مختلف  ان ولایت  شرکت داشتند  صورت گرفت .

 قاضی  عنایت الله عنایت  والی  بادغیس ، اعضای  شورای ولایتی  ،عده ای  از علما  و روحانیون  ضمن سخنرانی  مداخلات بی شرمانه  وضد بشری  سازمان استخباراتی  پاکستان   ای . اس.ای   را شدیدا"  تقبیح  نمود ند .

تظاهر کنندگان  از رهبری  دولت وجامعه  بین المللی و بخصوص  سازمان ملل متحد  تقاضا کردند  تا عاملین  حمله ای انتحاری  را که چندی قبل  در ولسوالی  سپین بولدک  ولایت قندهار  انجام شد  و باعث قتل  و زخمی شدن تعدادی  از افراد  بیگناه گردید  شناسایی  نموده وبه  پنجه قانون  بسپارند . 

 سه قوماندان محلی درولایت پکتیا اسلحه دست داشته شان را تسلیم نمودند

سه تن از قوماندانان محلی امروز سلاح و مهمات شانرا بطور داوطبانه به برنامه جمع آوری  سلاح در ولایت پکتیا سپردند.

  در میان  اسلحه و مهمات که از سوی عبد الکبیر، امیر محمد و محمد حکیم به کمیسیون  جمع آوری اسلحه  سپرده شد. صد ها فیر مرمی دهشکه، ماین  ضد وسایط ، ماین های هاوان ، دهشکه، زیکویک و ده ها نوع مهمات و اسلحه مختلف النوع دیگر شامل است.

قوماندان متذکره قبلا" در ولسوالی های سید کرم و کردی حیری ولایت پکتیا فعالیت داشتند .

حکیم تنیوال والی ولایت پکتیا از این احساس نیک آنها در جهت تحکیم صلح و امنیت اظهار سپاس نمود

حامدکرزی: به هر ترتیبی که میشود باید کوکنار از افغانستان گم شود من دراین مورد هیچ معذرتی را قبول نمی کنم

 حامدکرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان امروز در پنجمین اجلاس والیان و قوماندانان امنیه نزده ولایت کشور گفت : کشت مواد مخدر، تروریزم را درکشور تقویت میکند.

  در ادامه تلاش های دولت در امر جلوگیری از کشت مواد مخدر در کشور امروز جلسه والیان ،قوماندانان امنیه ، روسای شورای ولایتی و علمای دینی نزده ولایت کشور تدویر یافت .

حامدکرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در صحبتی اضرار اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی کشت موادمخدر را به تحلیل گرفته شاخص های عمده ای را دراین مورد برشمرده وزرع خشخاش ونباتات مولد مواد مخدر را در کشور سبب بدنامی افغانستان خوانده گفت کوکنار باعث بد نامی افغانستان است .

اگر ازاین سرزمین گم نشود باعث دوری و رو گردانیدن جامعه بین المللی از افغانستان میشود و ما دیدیم که در سی سال گذشته همسایه های افغانستان را به چه بلا های مبتلا نکردند.

رئیس جمهور کشور به زیان های اقتصادی این پدیده  تماس گرفته گفت : زرع خشخاش اقتصاد مملکت را از پا می اندازد وبه فقر دچار میسازد. چرا؟  بخاطریکه پول که از طریق کوکنار حاصل میشود به افغانستان نمی اید بلکه به بانک های جهانی میرود و حاصل ملیاردها دالر ان به جیب قاچاقبران و مافیای بین المللی میرود .

 رئیس جمهور کشور دراین صحبت ضرر کشت خشخاش را در نظام سازی نیز توضیح نموده گفت : کشت ،تولید و قاچاق مواد مخدر هیچ وقت افغانستان را صاحب نظام و دولت نمی سازد و مانع دولت سازی و نظام سازی در افغانستان میگردد.

تا زمانیکه کوکنار و مواد مخدر ا زاین کشور گم نشود از جمله کشورهای صاحب نظام نمی باشیم .

رئیس جمهور کشور تاثیر این پدیده را در بخش اجتماعی بررسی نموده گفت : اگر کوکنار دراین کشور گم نشود اعتیاد به کوکنار در افغانستان روز به روز زیاد میشود و این مسئله جوانان وطن رابه مرگ تدریجی می برد و جامعه را مریض میسازد .

رئیس جمهور کشور زرع خشخاش را از دیدگاه دین مبین اسلام نیز بررسی کرده گفت : بین شراب و هیروئین از دیدگاه اسلام فرقی وجود ندارد چون هردوی این پدیده نحس کشنده اخلاق در جامعه و کشنده انسان میباشد .

رئیس جمهور در ادامه سخنرانی خود گفت که جهان در این مسئله جدی میباشد به هر ترتیبی که میشود باید کوکنار از افغانستان گم شود زیرا دشمن ازین بابت بخاطر بدنامی مردم وکشور ما استفاده میکند مبارزه با مواد مخدر بخاطر بقای این کشور جدی میباشد .

من به والیان و مسوولین دولتی هدایت میدهم که در ولایات خود در نابود سازی مزارع خشخاش از تمام امکانات دست داشته شان استفاده کنند.

 من دراین مورد هیچ معذرتی را قبول نمی کنم .

 رئیس جمهور کشور همچنان افزود: جامعه جهانی و مطبوعات ان بالای یک ، یک ما شک دارند ، ما عزت نفس داریم و یک ثانیه نظر بد انها را دراین عرصه تحمل نکنیم .

 کرزی افزود: مابجای رسیده ایم که بیرق جمهوری اسلامی افغانستان درتمام جهان در اهتزاز است به خاطر حفظ دین اسلام  وبیرق کشور هرچه در توان داریم در مبارزه علیه این پدیده منفور به کارببندیم .

دراین جلسه محمد داود داود معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله صحبت نموده گفت این جلسه به ادامه چهارمین اجلاس والیان و قوماندانان امنیه ولایات کشور بخاطر جلوگیری از زرع خشخاش در کشور به اساس هدایت رئیس جمهور کشور تدویر یافته است .

 به گفته وی در مبارزه علیه مواد مخدر امکانات از طریق کشورهای انگلستان و ایالات متحده امریکا در اختیارما قراردارد و حدود 1300 پولیس ملی اماده گردیده تا به ان ولایات که زرع خشخاش وجود دارد و پولیس به ان مقابله کرده نمیتواند بفرستیم و در امر هدف بزرگ دولت یعنی نابودی مواد مخدر در افغانستان ساعی باشیم . دراین اجلاس نماینده گان ولایات اشتراک کننده نیز نظریات و پیشنهادات شانرا با ارائه مشکلات مطرح نمودند

 رئیس جمهوری اسلامی افغانستان عوامل  انفجارهای شهر  اهواز جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد  

قبل از ظهر امروز در دو نقطه شهر اهواز مرکز ولایت خوزستان ایران دو بم منفجر شد و در آن، دست کم شش نفر کشته و حدود چهل تن  دیگر زخمی گردیدند.

رئیس جمهور کشور با ابراز تاسف نسبت به وقوع این انفجارها گفت: مردم افغانستان  درد و الم ناشی از وقوع  چنین اعمال را که منجر به کشته و زخمی شدن افراد بیگناه میگردد،  به خوبی درک میکنند و در این حالت باملت برادر ایران همدردی کامل دارند.

رئیس جمهور کشور به نماینده گی از مردم افغانستان مراتب تسلیت خود را به خانواده های قربانیان این حادثه  ابراز نموده، امید وار است زخمی شده گان هرچه زودتر شفا یابند. 

 وزیرحج و اوقاف در مراسم افتتاح حرم بنام خانه ادیان درشهر استانه قزاقستان شرکت میکند

سفیر قزاقستان مقیم کابل از وزیر حج و اوقاف دعوت نمود تا بخاطر اشتراک در کنگره رهبران ادیان و مذاهب جهان به قزاقستان سفر نماید .

کنگره رهبران ادیان و مذاهب جهان قرار است در ماه سپتامبر در شهر استانه پایتخت قزاقستان دایر گردد.

  در ملاقاتیکه امروز میان پوهاند نعمت الله شهرانی وزیر حج و اوقاف و سفیر قزاقستان در کابل صورت گرفت ، طرفین بر روابط همکاری در عرصه های مختلف میان دوکشور تاکید نمودند .

سفیر قزاقستان ضمن دعوت از وزیر حج و اوقاف به کشورش جهت اشتراک در کنگره رهبران ادیان و مذاهب جهان ازوی خواست تا در مراسم افتتاح حرم بنام خانه ادیان درشهر استانه نیز شرکت نماید .

حرم متذکره به منظور رفع خشونت و همبستگی ادیان جهان در شهر استانه اعمار گردیده است . پوهاند شهرانی ضمن پذیرفتن دعوت یاد شده خواهان همکاری های قزاقستان با کشور ما گردید.

ازیک عمل تخریبکارانه درولایت بغلان جلوگیری بعمل آمد

پولیس قوماندانی امنیه ولایت بغلان امروز یک فیر مرمی بی ام یک را با یک مقدار مواد انفجاریه بدست آورده است.

سمونوال محمد قسیم آمر امنیت قوماندانی امنیه ولایت بغلان گفت:یک فیر مرمی بی ام یک همراه با مقداری از مواد انفجاریه که در مسیرسرک در منطقه تره خیل ولایت بغلان از سوی دشمنان صلح و آرامش کشور جابجا گردیده بود توسط پولیس بدست آمد.

 از یک انفجار در ولایت میدان وردک  جلو گیری گردید

  دشمنان صلح و ارامش مردم در یک عراده موتر تونس مواد انفجاریه را جاسازی نموده و دریک محل مزدحم در مقابل یک دکان توقف داده بودند.

 به گفته مقامات امنیتی محلی ان ولایت پولیس قبل از انفجار دست بکار شد و از انفجار احتمالی جلوگیری نمود.

دفتر مطبوعاتی وزارت امور داخله گفت : پولیس این موتر را دیروز در میدان شهر شناسایی نمود.

طبق یک خبردیگر : موظفین قوماندانی امنیه ولایت بامیان دوازده میل سلاح مختلف النوع را در مربوطات ولسوالی شبر از نزد یکتعداد افراد غیر مسوول جمع اوری و به قوماندانی امنیه ان ولایت انتقال داده اند. 

یک طالب مسلح با کارت شناسایی پاکستانی دستگیرشد

 یک طالب مظنون که بمنظور اجرای اعمال خرابکارانه داخل شهر گردیز شده بود دیروز توسط موظفین امنیتی در ولایت پکتیا دستگیر شد.

  موظفین امنیتی ولایت پکتیا شخص مذکور را بنام عبد السلام  یاد نموده که کارت شناسائی پاکستانی را با خود داشت.

از نزد وی دو عد دبم دستی . چند نمره تیلفون که  اربتاط ویرا به حلقات تروریستی به اثبات میرساند بدست آمده است.

برق وارداتی ازبکستان درشهرمزارشریف قطع گردید

 محمد اسماعیل وزیر انرژی و آب امروز در ملاقات با سفیر ازبکستان  مقیم کابل خواهان  تامین مجدد جریان  بر ق وارداتی آنکشور به شهر مزار شریف گردید.

برق شهر مزار شریف که از کشور ازبکستان  تامین میگردید امروز از سوی آنکشور قطع گردیده است.

به گزارش آژانس باختر، در این ملاقات سفیر ازبکستان  وعده نمود تا هرچه زود تر در مورد تامین مجدد برق شهر مزار شریف با مقامات کشورش تماس  بگیرد.

همچنان طرفین  در رابطه به قرارداد یکه بخاطر برق وارداتی میان دو کشور صورت میگیرد نیز صحبت نمودند.

وزیر انرژی و آب  تقاضا نمود تا مقامات کشور ازبکستان در امضای موافقتنامه با هیات آن وزارت که به ازبکستان رفته اند همکاری لازم نمایند.

وزیر انرژی وآب همچنان از سفیر  ازبکستان خواست تا کشورش در قیمت برق وارداتی آنکشور به افغانستان تخفیف را نیز در نظر بگیرد.

 قرارداد کمک دونیم ملیون دالری میان هیات امریکایی و وزیرامورزنان امضا شد

دولت ایالات متحده امریکا  5ر2 ملیون  دالر را طی دوسال به اختیار وزارت امور  زنان قرار میدهد.

قرارداد این  همکاری بین  وزارت  اموز زنان و هیات بلند رتبه  کانگرس ایالات متحده امریکا به امضا رسید.

منابع مربوط به وزارت زنان میگویند، از این مساعدت در رشد قابلیت ها و مهارت های زنان،  تدویر سیمینار ها ، ورکشاپ ها و تهیه ذخیره معلومات در رابطه به ریاست های امور زنان در ولایات وولسوالیها استفاده میشود.

این قرار داد توسط داکتر مسعوده جلال وزیر امور زنان و رئیس اداره انکشافی ایالات متده امریکا خانم ایلینا در حالیکه  هیات کانگرس امریکا حاضر بود امضا شد. 

 افغانستان ،نه هزار و ششصد تن میوه خشک را به خارج صادر میکند  

حبیب رئیس اتحادیه تجاران در قندهار گفت : انها طی ماه گذشته به مقدار نه هزار و ششصد تن میوه خشک را به کشور های هندوستان و پاکستان صادر نموده اند که مبلغ پانزده ملیون دالر امریکایی عاید داشته است .

وی گفت : این میوه خشک شامل کشمش ، زردالو ، بادام ، پسته ، نخود و توت بوده است.

 او گفت : در گذشته صدور این مواد به خارج از کشور باپرابلم های مختلفی روبرو بود ، که حالا از بین رفته و دولت د رمورد بخشیدن تکس طی سه سال گذشته بامامورین مربوط صحبت نموده است .

او افزود : دراین اواخر تعداد کسانی که میخواهند محموله های مواد صادراتی خود را بخارج از کشور صادر نمایند افزایش یافته   و حملات انتحاری اخیر بالای انها تاثیر نداشته است .

حبیب گفت : طالبان شرایط سختی را فرا راه تاجران قرار داده بودند و انها مردم را مجبور به زرع خشخاش میساختند.

 حاجی فدا محمد یک تن از اهالی ولسوالی ارغنداب که بخاطر راجستر محموله مواد صادراتی خود به این مرکز امده بود گفت : امده ام تا محموله کشمش خود را از طریق این مرکز بخارج صادر نمایم، او گفت در سالهای گذشته انها با مشکلات فراوانی روبرو بودند اما حالا ای – آی – سی – سی در بازار های بین المللی زمینه بازاریابی مواد صادراتی را برای انها فراهم نموده است . 

غارت چهارقلم آثارباستانی درولایت بادغیس

چهار قلم آثار تاریخی در ولایت بادغیس توسط قاچاقچیان  بغارت برده شده است.

به قول رئیس امنیت ولایت بادغیس ، قاچاقچیان آثار تاریخی، از چندی بدینسو در مناطق تگاب علم، دوزخ دره و داودی ولسوالی جوند ولایت  بادغیس دست به حفر یات زده اند و چهار قلم  آثار تاریخی را که متشکل از یک عدد مجسمه شیر، یک عدد گلوبند، یک قلم زانوی هفت جوش و همچنان یک تخت کاشی که قدامت تاریخی قبل از میلاد را دارد با خود برده و به مناطق دور دست ولایت فاریاب انتقال نموده اند.

موظفین امنیتی ولایت بادغیس گفته اند که اثار متذکره به مناطق دور دست ولایت فاریاب  انتقال یافته که متاسفانه ورود در آنجا مشکل بوده ولی در تلاش آن هستیم که با تفاهم با مقامات ولایت فاریاب، قاچاقچیان را دستگیر و اثار سرقت شده را مجددا" بدست بیاوریم.

کار بالای نحوه برگزاری انتخابات  شاروال ها ادامه دارد

بسم الله  بسمل رئیس کمیسیون مستقل انتخابات گفت که کمیسیون  یاد شده بالای  نحوه  ای انتخابات شاروال ها کار میکنند وی در مورد برگذاری انتخابات شوراهای و لسوالی  گفت، بخاطر تعیین حدود مرزی  ولسوالی ها که از صلاحیت پارلمان کشور میباشد این مساله فعلآ معطل میباشد.

مطابق قانون اساسی کشور شاروال ها از طریق  برگزاری  انتخابات انتخاب میگردند.

افغانستان  دارای 34 ولایت میباشد در هر ولایت ریاست شاروالی وجود دارد.

آژانس اطلاعاتی باختر با ولایات و جهان خارج وصل گردید

به دوام تطبیق پروژه شبکه مخابراتی دولتی جی – سی – ان امروز اژانس اطلاعاتی باختر و وزارت اطلاعات ، فرهنگ و توریزم ذریعه تیلفون و انترنت با ولایات و جهان خارج وصل شد .

 پروژه جی – سی – ان که به منظور تامین ارتباط ادارات مرکزی دولت با همدیگر، تامین ارتباط انها با واحد های دومی در ولایات ایجاد شده بعداز نصب و مونتاژ وسایل تخنیکی در وزارت اطلاعات فرهنگ و توریزم افتتاح شد. با افتتاح این پروژه وزارت اطلاعات ، فرهنگ و توریزم و به صورت خاص آژانس اطلاعاتی باختر قادر خواهد شد تا غرض تسریع امور و اخذ خبر از ولایات با تحرک عمل نماید .

داکتر سید شفیع راحل رئیس عمومی اژآنس اطلاعاتی باختر در مراسم افتتاح پروژه جی – سی – ان گفت : مسوولین در وزارت اطلاعات ، فرهنگ و توریزم و اژآنس اطلاعاتی باختر در تلاش اند تا اژآنس باختر را به یک موسسه ملی خبری تبدیل نمایند تا مردم از وقایع و انکشافات در کشور د روقت و زمان ان باخبر شوند. عدم موجودیت وسایل و امکانات تخنیکی در کشور مانع عمده در رشد و انکشاف آژانس باختر بود که مشکل ارتباط و تیلفون به همکاری وزارت مخابرات رفع گردید. ضمنا" داکتر راحل دراین مراسم پیرامون برنامه های انکشافی اژانس باختر معلومات داد.

داکترسید مخدوم رهین وزیر اطلاعات ، فرهنگ و توریزم در مراسم افتتاح پروژه جی – سی – ان ضمن انکه از همکاری وزارت مخابرات در ایجاد و مونتاژ این پروژه اظهار امتنان کرد گفت : امروز مرحله دیگری از فعالیت ملی اژانس اطلاعاتی باختر اغاز میگردد ، اتصال اژآنس باختر با ولایات فصل نوین از موفقیت های اژآنس باختر میباشد . داکتر رهین امید برد که با این حرکت اژآنس باختر به زودی به یک موسسه خبر رسانی ملی در کشور تبدیل گردد.

انجنیر امیرزی سنگین وزیر مخابرات ضمن انکه مفاد و موثریت پروژه جی – سی – ان را توضیح نمود اظهار داشت که وزارت مخابرات طبق برنامه این پروژه را درتمام ادارات دولتی تحقق خواهد بخشید . و در هر هفته دو تا سه وزارت شامل پروژه  جی – سی – ان خواهند شد .

وزارت مخابرات با تحقق پروژه متذکره قادر به عرضه خدمات تیلفونی ، خدمات انترنتی و خدمات ویدیو کنفرانس خواهد شد، با تطبیق این پروژه تمام ارگانها و ادارات مرکزی با همدیگر وواحد های دومی در سرتاسر کشور وصل میشوند علاوه بران ارسال به موقع و سریع هدایات میسر میگردد، ضمنا" کارمندان دولتی بابه کارگیری این تکنالوژی به دستاورد ها و انکشافات در عرصه ساینس و تکنالوژی در جهان دسترسی پیدا می نمایند .  

 یک کارمند موسسه جنوب آسیا به اتهام جعل کاری درامورتنظیم حجاج دستگیر شد

کارمند یکی از موسسات همکار در امور تنظیم  حجاج افغانی در مکه معظمه به نسبت جعل کاری از سوی هیات بعثه حج  افغانی دستگیر گردید.

شخص مذکور که تعبه افغانی بوده، یک تعداد حجاج را قرار بود با اخذ پول و بدون نوبت  به پرواز های باز گشت تنظیم نماید که از سوی هیئت  شناسائی و گرفتار گردیده است.

مولوی محمد قاسم معین  وزارت حج و اوقاف گفت: متهم که کارمند موسسه جنوب آسیا میباشد، از سوی هیات بعثه افغانی گرفتار گردیده است.

وی گفت شخص مذکور: ازنزد یکصد حاجی پول اخذ نموده است.

مردم ولایت میدان وردک وقوع حملات انتحاری را درکشورکارسازماندهی شده ازسوی استخبارات پاکستان خواندند

اهالی و مسوولین ولایت میدان وردک دیروز  طی یک گرد همائی حملات انتحاری را در کشور به شدت تقبیح و محکوم نمودند.

 در گردهمائی که به همین منظور در مقر ولایت میدان وردک تدویر یافته بود عبدالجبار نعیمی والی میدان وردک  نیات شوم دشمنان و انگیزه حملات انتحاری را بخصوص در ولسوالی  سپین بولدک ولایت قندهار که باعث  شهادت بیست و هفت تن  وزخمی شدن بیست تن از باشند گان آنولایت شده است بیان داشته بر اتحاد و اتفاق اقوام ساکن در کشور تاکید نمود.

 متعاقبا" چندتن  از نماینده گان مردم نیز ضمن  سخنان  شان اعمال شوم و پلید دشمنان صلح و آرامی در کشور را  تقبیح نموده، تصریح داشتند که این حملات از سوی استخبارات پاکستان  سازماندهی میگردد.   گرد همائی با صدور قطعنامه پایان یافت.

 

سه مظنون مسلح درولایت پکتیا دستگیرگردیدند

سه مرد مسلح که مسوولین  قول اردوی 203 تندرپکتیا آنهارا با گروه متواری طالبان نسبت میدهند دیروز در ولایت پکتیکا گرفتار شد.

 منسوبین لوای یک قول اردوی  203 تندر در منطقه  خیر کوت ولایت پکتیکا این سه نفر را حین عملیات تجسسی به دام انداختند . از نزد آنها سه میل اسلحه  سبک و یک میل تفنگچه بدست آمده است.

گرفتار شده گان غرض تحقیق به ادارات امنیتی سپرده شده اند. 

 دو مطلب از روزنامه های پراودا و خلیج که دررابطه به افغانستان نشرگردیده است

روزنامه پراودا می نویسد : افغانستان بار دیگر به سنگر دهشت افگنی جهانی تبدیل خواهد شد . جامعه بین المللی با مشغولیت بسیار زیاد با نفت عراق ، یک نقطه داغ دیگر یعنی افغانستان را فراموش میکند .   روزنامه به ادامه می نویسد ، به هر اندازه یی که جنگ عراق دوام کند ، به همان پیمانه به تعداد روز افزون قربانیان در افغانستان توجه کمتر میشود انفجارات ، قتل ها و حملات جز زنده گی عادی در عراق شده است در عین زمان اوضاع در یک نقطه داغ دیگر جهان یعنی افغانستان ، عناوین اخبار مهم را نمی سازد . روزنامه پراودا به ادامه می نویسد ، درست است که جنگ فعلی در افغانستان که به صورت بطی ادامه دارد ، نسبت به جنگ عراق کمتر خونین است از همین لحاظ اطلاعاتی که از افغانستان در باره تلفات جانی که عساکر دول عمده غربی متحمل میشوند ، در مطبوعات جهان به صورت گسترده منعکس نمی شود روزنامه پراودا در زمینه کاروان عسکری کانادا که چندی قبل در قندهار مورد حمله قرار گرفت ، به حیث مثال ذکر میکند، روزنامه معتقد است که حادثه قندهار که دران یک دیپلومات ارشد کانادایی هلاک و سه عسکر ان مجروح شد ، با احتمال زیاد یک دلیل دیگر است که وزارت دفاع امریکامی خواهد حضور عساکر خارجی را در افغانستان افزایش بخشد . پراودا اظهار عقیده می کند که ایالات متحده ، قوای خود را از افغانستان به تدریج خارج میسازد و این به خاطر جنگ در عراق میباشد .

روزنامه خلیج درباره انکشاف تجارت دوبی با افغانستان گزارشی را به نشر رسانیده است روزنامه به نقل قول از مدیر عمومی اتاق های تجارت دوبی که در یک کنفرانس تجارت و سرمایه گذاری در افغانستان صحبت نمود می نویسد ، تجارت خارجی دوبی با افغانستان از چار صد و شصت ملیون درهم درسال 2002 به هشتصد و هفتاد و سه ملیون درهم در سال 2004 افزایش یافت احصائیه ها نشان میدهد که مجموعه واردات دوبی از افغانستان در سال 2004 به چارده ملیون و دوصد هزار درهم رسید و درهمان سال صادرات دوبی به افغانستان یکصد و چهل و دو ملیون و نهصد هزار درهم بالغ گردید روزنامه از قول مدیر عمومی اتاق های تجارت دوبی علاوه میدارد که افغانستان از یک عامل بالقوه اقتصادی برخوردار است و ذخایر قابل توجه معادن ، گاز و سایر منابع دارد که سرمایه گذاران در امارات متحده عربی میتوانند ازان بهره برداری کنند در ساحات زراعت ، اعمار سرک ها ، بندها و دستگاه های تولید برق نیز فرصت های سرمایه گذاری وجود دارد روزنامه خلیج می نویسد که سلطان ابن سعید المنصوری وزیر مخابرات امارات متحده عربی ضمن ایراد بیانیه یی در کنفرانس ثبات اوضاع در افغانستان و طرق ممکنه همکاری بین دو کشور را تشریح نموده علاوه کرد از انجائیکه تعداد زیاد تجار افغانی در امارات متحده عربی مشغول تجارت اند ، دوبی یک مرکز عمده برای تجارت افغانستان شده میتواند روزنامه د راخیر می نویسد که در کنفرانس دوبی که دران چندین وزیر کابینه و روسای موسسات عمده تجارتی افغانستان نیز اشتراک کرده بودند در باره فرصت های سرمایه گذاری ، بانکداری و مالیه بحث و مذاکره صورت گرفت  

شهریان هرات خواهان عدم مداخله استخبارات پاکستان شدند

هزاران تن از شهریان ولایت هرات امروز باراه پیمایی، اعمال بی شرمانه تروریستان را شدیدا" تقبیح نمودند.

راه پیمایان که در چوک شهرهرات تجمع نموده بودند شعار میدادند مرگ برپاکستان ما نمیخواهیم این تروریستان را که از سوی استخبارات پاکستان علیه کشور ما بخاطر کشتار افراد بی گناه و تخریبات تاسیسات دولتی فرستاده شوند  

مظاهره کننده گان می گفتند ما درمقابل این همه دشمنی های پاکستان علیه کشور خویش بی تفاوت نمانده در مقابل هرگونه عمل عکس العملی را انجام خواهیم داد تظاهرکننده گان بعدا" مقابل دروازه ولایت هرات تجمع نموده از والی هرات تقاضا نمودند تا اواز انها را به رهبری دولت رسانیده و جلو همچو تروریستان را هرچه زودتر گرفته و انها را به جزای اعمال شان برساند           

 

تلاش برای دریافت هلیکوپتر مفقود شده کشور ترکمنستان در افغانستان ادامه دارد

وزارت خارجه ترکمنستان دراین رابطه یادداشت رسمی را به مقامات دروزارت امور خارجه افغانستان سپرده است .

نوید احمد معز سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان  گفت : داکتر عبدالله وزیر امور خارجه کشور به تعقیب دریافت یادداشت رسمی وزارت خارجه ترکمنستان موضوع را با مسوولین در وزارت های دفاع و داخله درمیان گذاشته و از انها خواسته تا به منظور پیگیری قضیه، اقدامات لازم نمایند.

 به گفته معز تا شام دیروز از سرنوشت هلیکوپتر مفقود شده اطلاعی دریافت نگردید.

مسوولین در وزارت دفاع ملی دراین رابطه گفتند به مقامات محلی ولایات که در مسیر پرواز این هلیکوپتر قرار داشتند هدایات داده شد .

 ضمنا" قوای ائتلاف و ایساف در مناطق سرحدی و ساحات کوهستانی جنوب و شرق کشور به تجسس ادامه داده اند .

گفتنی است باوجود کوشش و تلاش ، سرنوشت هلیکوپتر مفقود شده ترکمنستان روشن نیست این هلیکوپتر که هفت عمله داشت و ازسوی صلیب سرخ جهانی کرایه شده بود به روز جمعه بعد از انکه ماموریت سه ماهه خود را در مناطق زلزله زده پاکستان به پایان رسانید حین عزیمت جانب ترکمنستان در فضاء افغانستان مفقود شد .

اخبار از روزنامه ها:

اراده:

اختلافات در پارلمان

فراخواندن کابینه به پارلمان موضوع داغست که درمیان نماینده گان اختلافاتی را ببار آورده است. شماری از اعضای ولس جرگه بدین باورهستند که هر وزیر به تنهایی فراخوانده شود ورای اعتماد بدست آورد. اما شماردیگری از نماینده گان میگویند که کابینه باید بصورت کل از پارلمان رای اعتماد بدست آورد. نماینده گان ولسی جرگه از دیروز به بحث درمورد درخواست وزراء به پارلمان پرداختند.

درمورد فراخواندن وزراء به پارلمان دیروز رای گیری صورت گرفت که اکثریت نماینده گان بدین نظر بودند که کابینه بشکل انفرادی فراخوانده شود. اما بعضی او وکلاء میگویند که باید دو باره رای گیری صورت گیرد ویابه شکل دسته جمعی به کابینه رای اعتماد داده شودیکی از نماینده گان گفت :

برخی ازوکلاء تلاش میورزند تا هر مسله را به قوم وسمت گرائی ارتباط دهند . این درحالیست که شماری از کارشناسان میگویند که کارولسی جرگه چندان امیدوار کننده نیست زیرا از افتتاح پارلمان تاکنون آنها نتوانستند تنها طرز العمل وظایف داخلی خود را به تصویب برسانند.

چراغ:

کار گاهی پیرامون  " کمپیوتری سازی  گمرکات افغانستان"  تدویر شد

کارگاه اسیکودا به منظور رایج  ساختن سیستم کمپیوتری اطلاعات گمرکی  درافغانستان روز سه شنبه 4 دلو  دروزارت تجارت،  تدویر گردید.

ضیاً  الحق معین وزارت تجارت افغانستان در افتتاح این کار گاه  گفت که همین اکنون درکشور های همسایه ورود کالا های تجار افغانی  با بسیار مشکلات  صورت میگیرد که بعضاً درجریان راه اموال تجاربه  هدر میرود، چنانچه قبلاً  چنین شواهدی وجود داشته است.

ضیاً  افزود که کشور های همسایه  مثل پاکستان  تعهد نموده بودند  تا مال  تجار افغانی را  بدون  معطلی انتقال  دهند؛ ولی خلاف   آن این اموال به مدت طولانی به داخل افغانستان  نمیرسد ودر خاک این کشور باقی میماند.

معین وزارت تجارت  گتف که اسیکودا میتواند این گونه مشکلات   را که همین اکنون افغانستان با کشور های همسایه  دارد، حل کند اسیکودا کمپیوتری ساختن مراحل تصفیه اموال گمرکی یکی از عناصر  اساسی برنامه اصلاحات  ونوسازی گمرکات می باشد که ازسوی  وزارت مالیه با سیستم بین المللی  گمرکات وصل گردانیده میشود. این برنامه قرار است  ازآغاز سال آینده  در تمام گمرکات  افغانستان مورد تطبیق  قرار گیرد.

چراغ:

چاپ چهار عنوان کتاب  از سوی موسسه " فرهنگ وجامعه مدنی"

تازه ترین کتب تحت عناوین  " بهار تنهایی " و " سایه بان  بی سایه" میباشد که به کمک فرهنگ  وجامعه مدنی  به نشر رسیده است .

این کتابها که مجموعه  داستانهای  کوتاه میباشد ،  برای بلند بردن قدرت داستان نویسی شاگردان  مکاتب طرح گردیده است.

درعین حال دوکتاب   دیگر که اندکی  قبل از نشر این  دوکتاب چاپ شده،  تحت عناوین " بررسی پیامد های اجتماعی – فرهنگی کاشت ومصرف مواد مخدر  درافغانستان " و " بررسی عوامل  وپیامد  های اعتیاد  در افغانستان"  میباشد که در زیر  چتر برنامه بیداری  ملی موسسه فرهنگ وجامعه مدنی  توسط  آقایان پروفیسور احمد ضیاء سید نور الدین علومی ومحمد امیر نوری کرمانی، تحقیق و نوشته شده است .

این دو کتاب  به شکل عمیقتری  مسایل مربوط به کشت مواد مخدر واعتیاد را در افغانستان بررسی کرده است.

چراغ:

افغانستان  درفهرست کشور های  ناامن برای  امریکاییها

وزارت  خارجه امریکا  خواستار پرهیز اتباع این کشور  ازسفر به  26  کشور جهان شد وازآنان خواسته است که از سفربه این کشور ها خودداری کنند. براساس گزارش سایت انترنتی   وزارت خارجه امریکا، چهار کشور  افغانستان ، کلمبیا ، کانگو ونیجریه در فاصله  زمانی کمتر از دو هفته  گذشته وارد کشور های  بی ثبات برای شهروندان امرکایی شده اند. ایران، عربستان سعودی، عراق ، یمن ، اندونزی، لبنان ،  سودان، بوسنی هرزگوین، سومالی ، الجزایر، فلسطین اشغالی، ازبکستان وپاکستان  کشور های خطرناک برای سفراتباع  امریکا معرفی شده اند .

چراغ:

استراتیژی انکشاف ملی افغانستان به اجلاس لندن  پیشکش میشود

سند استراتیژی  موقت انکشاف ملی افغانستان  به نماینده گان بیش از هفتاد کشور وموسسات بین المللی بتاریخ 12 دلو 1384  درلندن ارایه خواهد شد.

اعلامیه مطبوعاتی که روز دوشنبه 3 دلو در کابل منتشر گردیده به نقل ازداکتر عبد الله عبد الله وزیر خارجه افغانستان نوشته است که افغانستان با وجود پیشرفت های قابل ملاحظه طی چهار ال گذشته هنوز هم چالشهای  عظیمی دربرابردارد.

ژان آرنولد  نماینده خاص سرمنشی  ملل متحد نیز گفته است که این کنفرانس در ظرفیت  سازی برای مردم افغانستان  موثر بوده اطمینان برای همکاری دربازسازی افغانستان  می باشد.

خانم روزالیند مارسدن بریتانیا ضمن اظهار خورسندی از تدویر کنفرانس درکشورش آنرا برای تداوم همکاریهای اقتصادی وتوسعه  یک افغانستان دموکراتیک  ارزشمند ارزیابی کرد.

اراده:

اشتراک در کنفرانس لندن

حامد کرزی رئیس جمهور کشور ازروسای مشرانو جرگه  وولسی جرگه وهم چنین از  شماری از اعضای  این دومجلس خواسته است تا درکنفرانس  لندن شرکت کنند دراعلامیه  یی که از سوی دفتر مطبوعاتی   رئیس جمهور منتشر شده آمده است که اولین سفر روسا  وشماری از اعضای  مشرانو جرگه  وولسی جرگه   درقالب یک  هیئت بلند پایه  به خارج از کشور  اززمن تشکیل شورای ملی می باشد کنفرانس  قرار است در  31  ماه جنوری سال  میلادی جاری در پایتخت  انگلستان برای  پنج سال آینده کشور برگذار شود.

***

آرمان ملی:

سربازان کانادایی بازهم درقندهار مورد حمله  قرارگرفتند

صبح دیروز  یک انفجار   درمسیر راه کاروان  سربازان کانادایی  درولایت قندهار  رخ داد.

این انفجار تلفات   جانی دربرنداشت اما به  یک موتر سربازان کانادایی آسیب رسانیده است .

خبرهای واصله حاکی است، زمانی  که کاروان موتر های سربازان کانادایی درحال  گذشتن ازمنطقهء  لوی ویاله واقع درشمال قندهار بودند این  انفجار به وقوع  پیوست.

به تاریخ 25 جدی  نیز یک موتر  سربازان کانادایی درساحهء  دوراهی سپین بولدک   شهر قندهار مورد حملهء انتحاری قرار گرفت که دراثرآن  برعلاوهء  شخص انتحاری، چهار  سرباز کانادایی  ویک تعداد  عابرین نیز کشته شده اند .

چراغ:

ناپدید شدن یک چرخبال  ترکمنستان  درفضای افغانستان

جوسیکا بری رئیس بخش هماهنگی دفتر  صلیب سرخ جهانی  درکابل با تائید این خبرگفت: این  چرخبال  که روز جمعه قرار داد فعالیت آن با صلیب  سرخ جهانی در پشاور  به پایان رسیده بود ودر حال بازگشت  ازپاکستان  به مقصد ترکمنستان بود درآسمان  افغانستان  ناپدید شده است .

وی افزود: چرخبال  کشور ترکمنستان  دارای هفت سرنشین  بود که تاکنون  اطلاعی در مورد آنان در  دست نیست.

تاکنون مقامات  دولتی افغانستان  ازاین موضوع  اظهار بی اطلاعی  کرده وگفته اند  که هیچ گونه خبری  دراین باره به آنان  مخابره نشده است .

بری تاکید کرد که درمیان سرنشینان  چرخبال  هیچ یک از کارمندان صلیب سرخ  وجود نداشته است .

پاییز امسال نیز یک فروند  هواپیمای  باربری گرجستان  در 30 کیلو متری شمال شهر کابل  پایتخت  افغانستان  سقوط کرد و  8 تن از سرنشینان  آن کشته شدند.

اراده:

تقبیح حملات اخیر درکشور

صد ها تن از ساکنان  ولایت لوگر با راه اندازی تظاهرات  حملات اخیر در جنوب  کشور را تقبیح کرده  وپاکستان را متهم  به مداخله دراین  حملات کردند.  آنها درحالیکه دربازار   شهر پل علم مرکز آن ولایت  جمع شده بودند شعار های ضد دولت  پاکستان  را سر می دادند شرکت کننده گان  این تظاهرات میگفتند   که آنها باخانواده   های قربانین حوادث  کندهار خود را غم شریک میدانند وهمچنان صد ها تن از مردم  ولایت بغلان درشمال کشور هم دراعتراض   به حملات انتحاری اخیر درولایات جنوب درشهر پلخمری  گردهمایی به راه انداختند   وپاکستان  را متهم به آموزش وتجهیز  حمله کننده  گان کردند آنها درحالیکه  شعار های ضد پاکستانی  سر می دادند از دولت وجامعه بین المللی   خواستند که مبارزه ای شانرا  با تروریستان شدت  بخشند.

 بررسی مطبوعات:

سلام دوستان عزیز توجه فرمائید به بررسی مطبوعات امروز!

روزنامه اراده  سرمقاله امروز اش را تحت عنوان" دادن رأی اعتماد باید موشکافانه باشد!" اختصاص داده و نوشته است: به نظر میرسد که این مسأله بازهم دودستگی را درمیان اعضای مجلس به میان آورده است . همه میدانند که دادن رأی اعتماد به وزراء از اهمیت فوق العاده یی برخوردار است .

چنانچه دیدیم وشنیدیم ، گزینش وزراء آنگونه که درتصامیم وفیصله های ملی وبین المللی ووعده های داده شده به مردم تبلور یافته بود، با تأسف عملی نشد ومصلحتها ! جای همهء معیارهای از پیش تعیین شده را گرفت.

از ین گذشته طی چهار سال اخیر، این امر مسلم است که صرف نظر از نارسایی هایی که اوضاع وشرایط ملی وبین المللی به میان آورده بود، برخی از وزراء درکارشان تحرک وابتکار نداشته وجلب اعتماد مردم را نتوانسته اند ودر مجموع کارکردهای شان با نارسایی های فراوانی توأم بوده که پیامدهای آنرا از شکایات مستقیم وغیر مستقیم مردم میتوان دریافت.

مردم انتظار دارند که یک وزیر باید دقیقانه وموشگافانه درمعرض ارزیابی نماینده گان مردم قرار گیرد، واین ارزیابی همه کارکردهای وزار تخانهء مزبور رادربربگیرد . درینصورت ایجاب میکند که هروزیر جداگانه وبه صورت مشخص مورد ارزیابی قرار گیرد، زیرا سرنوشت بخشی از مبرمترین مسایل کشوربدوسپرده میشود.

 آنچه مردم ازنماینده گان شان میخواهند وتوقع دارند، اینست که درارزیابی های شان مسایل قومی و وابستگیهای سمتی وزبانی را موقع ورود ندهند ، زیراین امراض واپید می در د هلیزهای ادارات بخوبی قابل احساس است وگاهی عملکردهای برخی ازافراد  مسوول را متأثر میسازد.

ولذا نماینده گان ملت باید مانند یک مشت بسته و واقعبینانه، مصالح ملی وافغانی را درنظر بگیرند ومظهر مطمنی از اتحاد ملی وتفاهم همگانی باشند.

روزنامه  چراغ سرمقاله اش را تحت عنوان" خواسته ها وتظاهرات مردم" اختصاص داده و آورده است: دراین اواخر یک رشته حملات انتحاری دربعضی نقاط کشوراز جمله ولایت کندهار، جایی که حامد کرزی رئیس جمهوربرحال وملاعمر رهبر فراریان طالب درآن ولایت تولد شده اند،تشدید یافته ودراثرآن اکثرا" افراد ملکی وبیگناه جان های شان را از دست داده اند که به طور نمونه میتوان ازحمله انتحاری اخیر درولسوالی سپین بولدک کندهار نام برد که بیست وچند کشته وبیست وچند زخمی برجاگذاشت .

اما مقامات عالی دولتی درپاسخ به آن کمافی السابق صرف با گفتن تاثرات عمیق ، خواستن فردوس برین ، صبروشکیبایی برای بازمانده گان اکتفا کرده و مرهمی که درد مردم را دوا کند، پیدا نکرد ونتوانست لااقل با کشوری که انتحار میشوند، گفتگو نموده ویا خود تغییر سیاست دهد.

مردم میگویند دولت با گفتن کلماتی ؛ چون  این ضعف دشمن است ، حمله بزدلانه است و... میخواهد آنها رابه گونه یی دراستقامت دیگری مصروف سازد تا متوجه ضعف مدیریت ، ناکارآیی نیروهای مسلح داخلی وخارجی ودسیسه کشوری که تروریستان داخلی وخارجی درآن تربیت یافته ، مسلح شده و وارد افغانستان میشوند، نگردند.

مگر مردم افغانستان طی جنگهای سه دهه اخیرآن قدرتجربه حاصل نموده اند که دیگر نمیتوان آنها را فریب داد؛ زیرا مردم از نوع واهداف رژیمهای کشور خود شان وهمسایه ها به خصوص پاکستان کاملا"آگاهی داشته ومیدانند که دولت پاکستان جزانجام خصومت واعمال ناجونمردانه دیگر هیچ کدام اقدام مثبتی درراه تامین امنیت و رشد وانکشاف افغانستان که یگانه خواست مردم است ، ازخود نشان نداده وروزتا روز عرض ریختن خون افغانها طرحهای شوم اش  راعملی نموده ومیخواهند دولتهای افغان را با ریموت دست داشته اش سوق ورهنمایی نماید.

پس باید مردم از طریق تظاهرات ، صدای شان را بلند وابراز احساسات ضد پاکستانی وانزجارونفرت ازوقوع حملات نمایند؛ زیرا دولت افغانستان کسانی را که امروز دست به خود کشی وبرادر کشی میزنند، دیروز از زندانهای کشوربه رسم همسایه گی نیک ورضایت خاطر جنرالان پاکستان رها نمود وهنوز سیاست جامعه جهانی نیزکه از فواصل بسیار دورتحت عنوان تامین امنیت افغانها به این سرزمین لشکرکشی کرده ودرسرحدات بین افغانها به این سرزمین لشکر کشی کرده ودرسرحدات بین افغانستان و پاکستان مستقراند، اززیرتوپ وتفنگ شان تروریستان مرزرا عبور کرده ودست به حملات میزنند.

فلهذا باید دولت وهم جامعه جهانی از لفاظی صرف نظر کرده وعملا" به واسطه نیروهای مسلح شان کمربند های امنیتی را ایجاد ودرقلع وقم دشمنان اقدام بسیار جدی نمایند وهم بردولت پاکستان فشار آورند تا از لجام  گسیخته گی بر آن احساسات وتظاهرات مردم عواقب ناگواری خواهد داشت وآن وقت مسؤولیت آن را یکی به دوش دیگری خواهند انداخت .

همچنان روز نامه اصلاح سرمقاله امروزی اش را تحت عنوان" جامعه مدنی باید براین خطه واقتصاد آن اتکا داشته باشد" اختصاص داده و نوشته است: جرگه های قومی وملی درسراسر افغانستان ، شورای علما،شواری ریش سفیدان وبرزگان محل می تواند نمودی ازین ساختار ها باشد . ازهمین جاست که رئیس جمهور محترم حامد کرزی درکنفرانس جامعه مدنی خطاب به آنها گفتند:

جامعه مدنی ازقرن ها به این طرف اساس صلح وثبات را درکشور ماتشکیل داده است ومردم آن رابه شکلی که وجود داشته است می شناسند.

بعداز تحولات بن جامعه مدنی ونهادهای مربوط آن درپیروی ازالگوی غرب وبه سرعت به یاری کشور ها ونهاد های بین المللی شکل گرفت ، ایجاد وحضور این نهادها امربایسته ونیکواست ولی تا آنجا که دیده میشود جامعه مدنی تاهنوز درد واقعی این جامعه را بازیابی ، ارزیابی وبه منصه داوری ودرمان نکشیده است ،تاهنوز سوژه های را دنبال میکند که به میل تمویل کنندگان سازگاراست.

ایدس راعنوان می کنند که درافغانستان 49 نفربه آن معضل گرفتاراست واز فقر که 20 ملیون انسان با آن دست وگریبان است کمتر سخن می گویند . اگراین  نهادها برپای خود ایستاد نشوند ، پرابلم های واقعی را عریان ودرمان نخواهد توانست .

درهمین راستاست که حامد کرزی رئیس جمهور کشورخطاب به جامعه مدنی گفت: وجود شمامایه تقویت افغانستان میشود به شرط آن که براساس توان اقتصادی مردم افغانستان فعالیت کنید هرگاه، با پول های بدست آمده از کشورهای خارجی فعالیت کنند به محض قطع شدن آن سقوط می کنند . این اساسی ترین نکته است که جامعه مدنی باید متوجه آن باشد . زمانی جامعه مدنی میتواند ، رسالتمندانه فعالیت نماید که این ویژه گی را نصیب گردیده باشد .

اگر جامعه مدنی در راستای استقلالیت خویش گام برندارد وخویش رابه شکایات مصروف سازد وبیشتر رضایت تمویل گران رادر نظر داشته باشد، تا منافع ملت، همانست که رسالت ومسوولیت خویش را فراموش می نماید . وتبدیل می گردد به یک نهاد انتفاعی که چند گرداننده از کنارآن سد جوع می نمایند وبس . درپرهیز ازین خطر است که رئیس جمهور کشور محترم حامد کرزی خطاب به جامعه مدنی یاد آورشدند:

انتظارات مردم ازجامعه مدنی این است که نه به حکومت تعلق داشته باشند ونه هم به احزاب وسازمان های سیاسی نه به شرکت های سهامی ونه هم به انجویزم مبدل شوند.

آرزومندیم این توقعات مردم وتوصیه های رئیس جمهور کشوربه منصه عمل دراید وجامعه مدنی همچنان رسالت آن است،  دررازگشایی، شفافیت بخشی ، ایجاد ارتباط سالم وارجمند میان دولت ومردم، نقش سازنده وبزرگی را ایفا نماید ونمادی باشد ازدموکراسی نوپا وآزادی بیان وعمل درین کشور.

 خواسته ها وتظاهرات مردم

دراین اواخر یک رشته حملات انتحاری دربعضی نقاط کشوراز جمله ولایت کندهار، جایی که حامد کرزی رئیس جمهوربرحال وملاعمر رهبر فراریان طالب درآن ولایت تولد شده اند،تشدید یافته ودراثرآن اکثرا" افراد ملکی وبیگناه جان های شان را از دست داده اند که به طور نمونه میتوان ازحمله انتحاری اخیر درولسوالی سپین بولدک کندهار نام برد که بیست وچند کشته وبیست وچند زخمی برجاگذاشت .

اما مقامات عالی دولتی درپاسخ به آن کمافی السابق صرف با گفتن تاثرات عمیق ، خواستن فردوس برین ، صبروشکیبایی برای بازمانده گان اکتفا کرده و مرهمی که درد مردم را دوا کند، پیدا نکرد ونتوانست لااقل با کشوری که انتحار میشوند، گفتگو نموده ویا خود تغییر سیاست دهد.

مردم میگویند دولت با گفتن کلماتی ؛ چون  این ضعف دشمن است ، حمله بزدلانه است و... میخواهد آنها رابه گونه یی دراستقامت دیگری مصروف سازد تا متوجه ضعف مدیریت ، ناکارآیی نیروهای مسلح داخلی وخارجی ودسیسه کشوری که تروریستان داخلی وخارجی درآن تربیت یافته ، مسلح شده و وارد افغانستان میشوند، نگردند.

مگر مردم افغانستان طی جنگهای سه دهه اخیرآن قدرتجربه حاصل نموده اند که دیگر نمیتوان آنها را فریب داد؛ زیرا مردم از نوع واهداف رژیمهای کشور خود شان وهمسایه ها به خصوص پاکستان کاملا"آگاهی داشته ومیدانند که دولت پاکستان جزانجام خصومت واعمال ناجونمردانه دیگر هیچ کدام اقدام مثبتی درراه تامین امنیت و رشد وانکشاف افغانستان که یگانه خواست مردم است ، ازخود نشان نداده وروزتا روز عرض ریختن خون افغانها طرحهای شوم اش  راعملی نموده ومیخواهند دولتهای افغان را با ریموت دست داشته اش سوق ورهنمایی نماید.

پس باید مردم از طریق تظاهرات ، صدای شان را بلند وابراز احساسات ضد پاکستانی وانزجارونفرت ازوقوع حملات نمایند؛ زیرا دولت افغانستان کسانی را که امروز دست به خود کشی وبرادر کشی میزنند، دیروز از زندانهای کشوربه رسم همسایه گی نیک ورضایت خاطر جنرالان پاکستان رها نمود وهنوز سیاست جامعه جهانی نیزکه از فواصل بسیار دورتحت عنوان تامین امنیت افغانها به این سرزمین لشکرکشی کرده ودرسرحدات بین افغانها به این سرزمین لشکر کشی کرده ودرسرحدات بین افغانستان و پاکستان مستقراند، اززیرتوپ وتفنگ شان تروریستان مرزرا عبور کرده ودست به حملات میزنند.

فلهذا باید دولت وهم جامعه جهانی از لفاظی صرف نظر کرده وعملا" به واسطه نیروهای مسلح شان کمربند های امنیتی را ایجاد ودرقلع وقم دشمنان اقدام بسیار جدی نمایند وهم بردولت پاکستان فشار آورند تا از لجام  گسیخته گی بر آن احساسات وتظاهرات مردم عواقب ناگواری خواهد داشت وآن وقت مسؤولیت آن را یکی به دوش دیگری خواهند انداخت .

***

دادن رای اعتماد باید موشکافانه باشد!

جریا ن استیضاح ودادن رای اعتماد به کابینهء کشور مباحث داغ ولسی جرگه را تشکیل میدهد.

به نظر میرسد که این مسأله بازهم دودستگی را درمیان اعضای مجلس به میان آورده است . همه میدانند که دادن رأی اعتماد به وزراء از اهمیت فوق العاده یی برخوردار است .

چنانچه دیدیم وشنیدیم ، گزینش وزراء آنگونه که درتصامیم وفیصله های ملی وبین المللی ووعده های داده شده به مردم تبلور یافته بود، با تأسف عملی نشد ومصلحتها ! جای همهء معیارهای از پیش تعیین شده را گرفت.

از ین گذشته طی چهار سال اخیر، این امر مسلم است که صرف نظر از نارسایی هایی که اوضاع وشرایط ملی وبین المللی به میان آورده بود، برخی از وزراء درکارشان تحرک وابتکار نداشته وجلب اعتماد مردم را نتوانسته اند ودر مجموع کارکردهای شان با نارسایی های فراوانی توأم بوده که پیامدهای آنرا از شکایات مستقیم وغیر مستقیم مردم میتوان دریافت.

مردم انتظار دارند که یک وزیر باید دقیقانه وموشگافانه درمعرض ارزیابی نماینده گان مردم قرار گیرد، واین ارزیابی همه کارکردهای وزار تخانهء مزبور رادربربگیرد . درینصورت ایجاب میکند که هروزیر جداگانه وبه صورت مشخص مورد ارزیابی قرار گیرد، زیرا سرنوشت بخشی از مبرمترین مسایل کشوربدوسپرده میشود.

 آنچه مردم ازنماینده گان شان میخواهند وتوقع دارند، اینست که درارزیابی های شان مسایل قومی و وابستگیهای سمتی وزبانی را موقع ورود ندهند ، زیراین امراض واپید می در د هلیزهای ادارات بخوبی قابل احساس است وگاهی عملکردهای برخی ازافراد  مسوول را متأثر میسازد.

ولذا نماینده گان ملت باید مانند یک مشت بسته و واقعبینانه، مصالح ملی وافغانی را درنظر بگیرند ومظهر مطمنی از اتحاد ملی وتفاهم همگانی باشند.

***

جامعه مدنی باید براین خطه واقتصاد آن اتکا داشته باشد

اگر جامعه مدنی ونهادهای غیر دولتی  وسازمان واسط میان دولت ومردم بدانیم ، درکشورما وپیشنه این نهادها به صد ها سال وبه هزاره هامی رسد . از پیشنه های دوردرین جامعه نهادهای وجود داشته است که ازمتن مردم برخاسته اند وسخن مردم را عنوان می کرده اند و حاکمیت ها را مشوره داده ودرراستای منافع مردم عمل می کرده اند.

 جرگه های قومی وملی درسراسر افغانستان ، شورای علما،شواری ریش سفیدان وبرزگان محل می تواند نمودی ازین ساختار ها باشد . ازهمین جاست که رئیس جمهور محترم حامد کرزی درکنفرانس جامعه مدنی خطاب به آنها گفتند:

جامعه مدنی ازقرن ها به این طرف اساس صلح وثبات را درکشور ماتشکیل داده است ومردم آن رابه شکلی که وجود داشته است می شناسند.

بعداز تحولات بن جامعه مدنی ونهادهای مربوط آن درپیروی ازالگوی غرب وبه سرعت به یاری کشور ها ونهاد های بین المللی شکل گرفت ، ایجاد وحضور این نهادها امربایسته ونیکواست ولی تا آنجا که دیده میشود جامعه مدنی تاهنوز درد واقعی این جامعه را بازیابی ، ارزیابی وبه منصه داوری ودرمان نکشیده است ،تاهنوز سوژه های را دنبال میکند که به میل تمویل کنندگان سازگاراست.

ایدس راعنوان می کنند که درافغانستان 49 نفربه آن معضل گرفتاراست واز فقر که 20 ملیون انسان با آن دست وگریبان است کمتر سخن می گویند . اگراین  نهادها برپای خود ایستاد نشوند ، پرابلم های واقعی را عریان ودرمان نخواهد توانست .

درهمین راستاست که حامد کرزی رئیس جمهور کشورخطاب به جامعه مدنی گفت: وجود شمامایه تقویت افغانستان میشود به شرط آن که براساس توان اقتصادی مردم افغانستان فعالیت کنید هرگاه، با پول های بدست آمده از کشورهای خارجی فعالیت کنند به محض قطع شدن آن سقوط می کنند . این اساسی ترین نکته است که جامعه مدنی باید متوجه آن باشد . زمانی جامعه مدنی میتواند ، رسالتمندانه فعالیت نماید که این ویژه گی را نصیب گردیده باشد .

اگر جامعه مدنی در راستای استقلالیت خویش گام برندارد وخویش رابه شکایات مصروف سازد وبیشتر رضایت تمویل گران رادر نظر داشته باشد، تا منافع ملت، همانست که رسالت ومسوولیت خویش را فراموش می نماید . وتبدیل می گردد به یک نهاد انتفاعی که چند گرداننده از کنارآن سد جوع می نمایند وبس . درپرهیز ازین خطر است که رئیس جمهور کشور محترم حامد کرزی خطاب به جامعه مدنی یاد آورشدند:

انتظارات مردم ازجامعه مدنی این است که نه به حکومت تعلق داشته باشند ونه هم به احزاب وسازمان های سیاسی نه به شرکت های سهامی ونه هم به انجویزم مبدل شوند.

آرزومندیم این توقعات مردم وتوصیه های رئیس جمهور کشوربه منصه عمل دراید وجامعه مدنی همچنان رسالت آن است،  دررازگشایی، شفافیت بخشی ، ایجاد ارتباط سالم وارجمند میان دولت ومردم، نقش سازنده وبزرگی را ایفا نماید ونمادی باشد ازدموکراسی نوپا وآزادی بیان وعمل درین کشور.

 روزنامه آرمان ملی

نفوذ تفنگداران درقسمت های مختلف افغانستان پا برجاست

سازمان حقوق بشر هیومن رایت واچ که مرکز آن در کشور امریکا قرار دارد،درراپور اخیر خود نوشته است که خشونت در افغانستان افزوده و در نتیجه افزایش حملات طالبان و متحدین آنها ، افراد بی گناه و زنان و اطفال کشته می شوند.

اما سیما سیر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر د رزمینه با خبرنگار رادیو آزادی طی صحبتی گفت: راپور هیومن رایت واچ رقیق است زیرا ازدواج های اجباری و ازدواج اطفال وجود دارد.

وی اضافه کرد که نفوذ تفنگداران د رقسمت های مختلف افغانستان پا برجاست، خلع سلاح که باید تحقق می یافت صورت نگرفته ، حتی د رپروسه جمع آوری سلاح غیر قانونی (دایاگ ) یک تعداد افراد و قوماندانانی که کاندیدا بودند و آنها توانستند در پارلمان راه بیابند، و این در صورتی بود که باید آنها در پروسه دایاگ شرکت می کردند و هنوز آنها سلاح دارند و سلاح خویش را تسلیم نکرده اند.

وی اضافه کرد با این که چهار سال از سقوط طالبان سپری شده ، ولی هنوز قانون به شکلی که باید باشد حاکمیت ندارد و در بسیاری از ولسوالی های کشور هنوز دفاتر دولتی و شعباتی که نماینده گی از دولت مرکزی نماید وجود ندارد به طورمثال در یک تعداد از ولسوالی ها ولسوال خود را خود شان مقرر کرده و آنها از طرف دولت مرکزی مقرر نشده اند ، بنأ د راین حالت جه توقعی وجود دارد که صورت گیرد.

سیما سمر اضافه نمود: پولیس ملی در کشور ایجاد شده است اما مشاهده می شود که این پولیس ملی طور شاید و باید مورد اعتماد مردم قرار نگرفته است.

طبق یک خبر دیگر :

کمیسیون مستقل خقوق بشر افغانستان طی اعلامیه حملات اخیر تروریستی د رکشور را محکوم نمود.

در اعلامیه آمده است:

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان مراتب تاثرات عمیق خویش را به مناسبت کشته شدن مردم بیگناه که در اثر عملیات تروریستی جان های شان را از دست داده اند، ابراز میدارد و خود را در اندوه بازمانده گان شهدا و وارثان آنها شریک میداند.

 کمیسیون ، عملیات تروریستی ، عاملان و حامیان آنها را شدیدأ تقبیح نموده و در مورد آنها خواهان محاکمه و تطبیق عدالت می باشد.

هدف قرار دادن انسانهای بیگناه برای رسیدن به مقاصد سیاسی و غیر انسانی در هیچ منطق ، مکتب و مذهبی نمی گنجد و به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از دولت جمهوری اسلامی افغانستان ، جامعه بین المللی ، سازمان ملل متحد و همسایگان افغانستان جدأ میخواهد تا به منظور حفظ جان و آرامش مردم افغانستا ن ، مساله عدالت و امنیت را د رمحور برنامه ها و اقدامات خویش قرار دهند .»

جریده ارده مینویسدکه :

 

  "" این ملت  وسرزمین  به دلسوزی نیاز دارد

جفاهای که براین خطه   واین مردم طی چند دهه روا داشته شده برای هفت پشت، کفایت می  کند. درریشه یابی  وبازشناسی این جفا ها  وجفا کاران  دو بعد  داخلی وخارجی به روشنی جلب  توجه می نماید. ازبیگانه به قول مردم گله نیست، چه بیگانه  منافع خو درا در نظرداشته  ودرراستای آن از جفا برخطه وملت ما دریغ نداشته است. اما گله  ازدوست، وازخودی بر جاست. وباید بیاد داشته باشیم  که بیشترین جفا ها برگردهء این ملت توسط خودی  ها تحمیل  گردیده است .  درروز گاری به نام  فیودال، ضد انقلاب ، دشمن مردم، ناسیونالیست، افراطی و... مردم شکنجه  شدند، احوال ودارایی  شان به غارت  رفت ومصادره  شد که این  امر فقر غربت فراوانی  راسبب  گردید.

زمانی هم  به نام جاسوس،  کمونست، میهن فروش وغیره، اموال ودارایی های مردم دردهات ومناطق مختلف مصادره  شد واز تعدادی  دیگر به بهانهء یاری به جهاد وفرض میهن،  کمک هایی  به زور وبه  رضا گرفته شد که این همه سبب بیچارگی  توده ها و ثروتمندی تعدادی ازافراد شد .

درزمان طالبان،  به نام مال بیت المال  ودارایی شر وفساد ، ثروت مردم تاراج  شد گروه گروه مسوولان به ولایت مختلف روان شدند که بعد از چند ماه غارت  مردم تفویض می گردیدند .

این پروسه  تقریباً تمامیت جامعه را به خط زیر  فقر سوق داد. در شرایط  حاضر با اینکه در صداقت دولت برای خدمت ، به باز سازی، تامین  امنیت وختم تجاوز وبحران آفرینی  همسایه ها و  بیگانه ها، شبیه یی وجود ندارد . فراوان  اند شخصیت ها ونیروهای  درداخل نظام که به گونهء دیگر درصدد فقر بیشتر ملت و غنای  خویش اند.  این روند در دو بخش قابل شناسایی است نخست کسانی که درتبانی  با موسسات وکشور ها ونهاد ها ، دربرنامه ریزی  های خورد ویا بزرگ  سهیم اند وزمینه  را طوری عیار می سازند  که بیشتر پول به جیب  ایشان وشرکای داخلی  وخارجی می رود وکمتر به مصرف پروژه ویا ساختمانی درکشور گروه دوم  کسانی که به فکر فروش تمام ثروت ملی وطبیعی این ملت اند یگانه مکان  ایشان بازار آزاد است . این که دربازار آزاد همه بخش ها را نهاد های خصوصی اداره  می کند ومسوولیت  دول بسیار  محدود است . این پروسه از دو دید گاه زیانبار است.

اول اینکه  ما در شرایط  حاضر کاملاً ظرفیت پذیرش  بازار ازاد را نداریم. نهاد های خصوصی با ید تا حدی رشد نماید  که درزمینه اشتغال  ملت مشکلی وجود نداشته  باشد وآنگاه می شود به خصوصی سازی کامل  رسید.

دیگر  اینکه درکشور های  به گونهء افغانستان  دولت نا گزیر است سیاست مختلط را در پیش گیرد وبخشی از خدمات  را در قبال مردم به دوش  کشد، افراد ونهاد های که از قانون خصوصی  سازی استفاده می کنند واخلاق، و جایب ومکلفیت  های بخش خصوصی را  برخویش تطبیق نمی نمایند،  این ملت را پوست خواهند کرد. وسخن دیگر این است که  افراد ونهاد های درداخل دولت به بهانهء  خصوصی سازی بی علاقه نیستند و یا  سخت علاقمند هستند به تنهایی  ویا با اشتراک  موسسات خارجی تمام داشته های ملت ، فابریکه  ، معدن، تصدی ها، شرکت ها وزمینهای این کشور را برای خویش  خریداری نمایند وآنهم به بهای کمتر از مفت درین صورت می ماند  یک دولت محدود که درهیچ زمینه ینی مردم به آن توجه ندارد، یک ملت فقیر که تمام  ثروت وهستی ملی وطبیعی  اش دراختیار  چند ش تلاش  برای  دریافت  هلیکوپتر  مفقود شده  ترکمنستان  در خاک افغانستان  ادامه دارد .

هلیکوپتر  / ام  تی 8 /  ساخت  روسیه  مربوط  به ترکمنستان  که از سوی  کمیته بین  المللی  صلیب  سرخ جهانی  غرض  امداد  رسانی  برای آسیب  دیده گان  زلزله  اخیر در کشمیر  پاکستان به کرایه  گرفته شده بود  از روز جمعه  به اینطرف  مفقود شده ا ست  .

این هلیکوپتر  که هفت  نفر عمله  داشت  بعد از انجام  وظیفه  قصد عزیمت  جانب ترکمنستان   را داشت  که در  فضای افغانستان   ارتباط آن  با مظفر آباد  پاکستان قطع  گردید .

 احتمالا " این هلیکوپتر  در فضا ی افغانستان  دچار سانحه  شده باشد .

دگر  جنرال  محمد دوران  قوماندان قول  اردوی  هوایی  تائید کرد  که هلیکوپتر  متذکره  به ساعت  دوازده  و سیزده  دقیقه  روز جمعه  در فضا ی شهر جلال آباد  دیده شده است  که بعدا "مفقود  گردید . وی گفت  زود است  تا  در باره  سرنوشت  این هلیکوپتر  حرف زد .

دگرمن  مایک  گودی  سخنگوی  قوای  ائتلاف  در رابطه به مفقود  شدن هلیکوپتر  کشور ترکمنستان  در خاک افغانستان  گفت ، قوتهای  ائتلاف  و آیساف  در تلاش برای  یافتن  این هلیکوپتر  همکاری می نمایند . »»

به امنیت در زمین نگاه مینماییم . خبرگزاری باختر گزارش داده است که :

 

 « یک موترپولیس درولایت غزنی مورد حمله قرارگرفت

یک پولیس  کشته  یک پولیس دیگر  زمانی زخمی گردید که موتر عامل آنان دیروز مورد حمله افراد مسلح در مربوطات ولایت غزنی قرار گرفت.

گفته میشود یک گروپ از افراد مسلح بالای موتر پولیس در ولسوالی اندر ولایت غزنی حمله نمودند که در این حمله  یک پولیس  کشته یک پولیس  زخمی گردید.

وی افزود: این حمله  توسط گروه طالبان صورت گرفته و تحقیقات در زمینه آغاز شده است ، اما تاهنوز به ارتباط موضوع کسی گرفتار نشده است.»

 بازهم باختر آژانس گزارش دادکه :

پنج تن به اتهام اختطاف اطفال دستگیر گردیدند   

دومرد و سه زن به اتهام  قضیه اختطاف یک طفل دیروز در شهر کابل بازداشت شدند.

 موظفین  پولیس حوزه شانزدهم امنیتی قوماندانی امنیه ولایت کابل یک طفل را بنام یرغل که چندی قبل اختطاف شده بود از اپارتمان 13 بلاک چهل و 2 مکروریان اول  پیدا نمودند. به ارتباط  قضیه اختطاف موصوف، دومرد و سه زن دستگیر گردیدند.  »

بد نخواهد شد تا یکبار نظر جریده دولتی انیس راهم به خوانش بگیریم . باختر آژانس گزارش میدهدکه:

««

روزنامه ملی انیس  سرمقاله اش را تحت عنوان" اولویت های مبارزه علیه تروریزم  چیست؟" اختصاص داده و نوشته است: اکنون همه متوقع اند که نباید  جامعه جهانی  دیگر این اجازه را بدهد  که بالای سرنوشت منطقه وجهان بازهم بازی گردد. اگر ازیک طرف تمرکز قوتهای  ضد تروریزم درافغانستان  بذات خود بهانه   بدست افراطیت ودشمنان کشور ما داده است ازجانب دیگر درسیاست  گذاری همسایه ما هیچ  گونه تغیر بوجود نیامده  تا صادقانه  درمسیر مبارزه  علیه تروریزم  قدم بردارد وگرنه جنازه نابودی کلی تروریزم  وتروریستان ازآنطرف  سرحد بسیار زود تر خوانده می شد.

واقعیت امر اینست  که هم اکنون  ودیروز هم آی، اس، آی  می دانست  ومی داند که ملا عمر، سایر رهبران  کلیدی طالبان،  گلبدین  وشبکه القاعده  درکجای پاکستان مخفی  اند و .. اما هیچگاه  مصمم نبوده است ونیست  که آنان را به  جانب دولت افغانستان  تسلیم بدهد .  برخلاف این گروه های  تروریستی مورد حمایت  شان قرار می گیرند وهمیش  ازآنها درطول چهار سال علیه  حاکمیت افغانستان  به عنوان گروه های فشار استفاده  شده است. اکنون زمان آن فرا رسیده  است که کشور  های که بازهم از همچو  سیاست  پیروی  می کنند از سوی  جامعه  جهانی تحت  فشار اقتصادی  تعزیرات بین المللی  برعلیه انان وضع  گردد ودرغیران  کلیه  مصارفات وتلفات  انسانی که کشور های شامل درائتلاف  ضد تروریزم  در کشور ما متقبل  می شوند به هدر خواهد رفت.

بعد از حوادث  اخیر در سپین بولدک   قندهار و  چمن وآبستن  رخداد های تازه درکشور  همسایه این تیوری یکبار دیگر دارد تقویت  میگردد تا منبعد  باید برخورد دقیق، حساب  شده را جامعه جهانی  در برابر فروپاشی ظلم  تروریزم  انجام بدهد، اگر جامعه جهانی در افغانستان  این کار را نکند درواقع پیروزی تروریزم وشکست  جامعه جهانی  دربرابر تروریزم  بحساب می اید .  اکنون که چند   روز به کنفرانس لندن باقیمانده است باید جامعه جهانی ضرورت پیروزی خود را علیه  تروریزم و رهایی مردم افغانستان  ازحملات دهشت افگنانه  تروریستان طی  برنامه های ستراتیژیک  درجهت ریشه کن ساختن  تروریزم  ومراکز اصلی آن  در آنسوی سرحد افغانستان، جستجو  وپی ریزی نماید  تا باشد  که هم منطقه وجهان  ازشر تروریستان  و شبکه مخوف دهشت افگن  تروریستان  رهایی یابند  وراه رسیدن برای اعمار مجدد افغانستان  به کمک جامعه  جهانی در موجودیت تأمین امنیت  بهتر»»

اما همکاری بین المللی چگونه خواهد بود ؟ کی حرف اول و آخررا خواهد زد.؟ یک نمونه کوچک را باهم میخوانیم تا دیده شود که شرط و شروط تاچه حد است ؟ باخترآزانس از گفته جریده چراغ گزارش دادکه :

«« چراغ:

هشدار بانک انکشاف آسیایی به توقف  فعالیت درافغانستان

شماری از نهاد های بین المللی  وسازمانهای غیر دولتی هشدار داده اند  درصورت پافشاری دولت  افغانستان  به برداشتن  موانع امنیتی از برابردفاتر این سازمانها  درکابل، آنها ناگزیر خواهند شد فعالیت خود در افغانستان را متوقف کنند.  براساس ضرب الاجلی که وزارت داخله  تعیین کرده بود، حصار های  امنیتی در شهر کابل، باید در حدود  ده روز قبل از تمام  نقاط این شهر برداشته می شد؛  ولی هنوز بیشتر این  حصار ها درسرکهای کابل همچنان باقی است.»»

اما در مورد امنیت در جنوب چراغ نوشت که :

چراغ:

ناتوباید  آماده مقابله  با مظنونین طالب  والقاعده  درجنوب باشد

نماینده  امریکا  درپیمان  ناتو درافغانستان اعلام  کرد که نیروهای  ناتو باید برای مقابله با فراریان طالب و القاعده  درجنوب افغانستان آماده  باشد . ویتکوری نولاند درمقر ناتو  اعلام داشته است که نیروهای  بریتانوی که می خواهند درجنوب  افغانستان  جایگزین  نیروهای امریکایی  شوند  باید ازآماد گی  لازم برای مقابله با نیروهای تروریستی برخوردار باشند. ماموریت  امنیتی درافغانستان  دشوار خواهد بود ونیروهای ناتو باید برای مقابله  با فراریان مسلح درجنوب  افغانستان  آماد گی لازم را داشته باشد.»»

خ«« سرنوشت هلیکوپتر مفقود شده  ترکمنستان در خاک افغانستان تا هنوز معلوم نیست

تلاش  برای  دریافت  هلیکوپتر  مفقود شده  ترکمنستان  در خاک افغانستان  ادامه دارد .

هلیکوپتر  / ام  تی 8 /  ساخت  روسیه  مربوط  به ترکمنستان  که از سوی  کمیته بین  المللی  صلیب  سرخ جهانی  غرض  امداد  رسانی  برای آسیب  دیده گان  زلزله  اخیر در کشمیر  پاکستان به کرایه  گرفته شده بود  از روز جمعه  به اینطرف  مفقود شده ا ست  .

این هلیکوپتر  که هفت  نفر عمله  داشت  بعد از انجام  وظیفه  قصد عزیمت  جانب ترکمنستان   را داشت  که در  فضای افغانستان   ارتباط آن  با مظفر آباد  پاکستان قطع  گردید .

 احتمالا " این هلیکوپتر  در فضا ی افغانستان  دچار سانحه  شده باشد .

دگر  جنرال  محمد دوران  قوماندان قول  اردوی  هوایی  تائید کرد  که هلیکوپتر  متذکره  به ساعت  دوازده  و سیزده  دقیقه  روز جمعه  در فضا ی شهر جلال آباد  دیده شده است  که بعدا "مفقود  گردید . وی گفت  زود است  تا  در باره  سرنوشت  این هلیکوپتر  حرف زد .

دگرمن  مایک  گودی  سخنگوی  قوای  ائتلاف  در رابطه به مفقود  شدن هلیکوپتر  کشور ترکمنستان  در خاک افغانستان  گفت ، قوتهای  ائتلاف  و آیساف  در تلاش برای  یافتن  این هلیکوپتر  همکاری می نمایند . »»

به امنیت در زمین نگاه مینماییم . خبرگزاری باختر گزارش داده است که :

 

 « یک موترپولیس درولایت غزنی مورد حمله قرارگرفت

یک پولیس  کشته  یک پولیس دیگر  زمانی زخمی گردید که موتر عامل آنان دیروز مورد حمله افراد مسلح در مربوطات ولایت غزنی قرار گرفت.

گفته میشود یک گروپ از افراد مسلح بالای موتر پولیس در ولسوالی اندر ولایت غزنی حمله نمودند که در این حمله  یک پولیس  کشته یک پولیس  زخمی گردید.

وی افزود: این حمله  توسط گروه طالبان صورت گرفته و تحقیقات در زمینه آغاز شده است ، اما تاهنوز به ارتباط موضوع کسی گرفتار نشده است.»

 بازهم باختر آژانس گزارش دادکه :

پنج تن به اتهام اختطاف اطفال دستگیر گردیدند   

دومرد و سه زن به اتهام  قضیه اختطاف یک طفل دیروز در شهر کابل بازداشت شدند.

 موظفین  پولیس حوزه شانزدهم امنیتی قوماندانی امنیه ولایت کابل یک طفل را بنام یرغل که چندی قبل اختطاف شده بود از اپارتمان 13 بلاک چهل و 2 مکروریان اول  پیدا نمودند. به ارتباط  قضیه اختطاف موصوف، دومرد و سه زن دستگیر گردیدند.  »

بد نخواهد شد تا یکبار نظر جریده دولتی انیس راهم به خوانش بگیریم . باختر آژانس گزارش میدهدکه:

««

اما همکاری بین المللی چگونه خواهد بود ؟ کی حرف اول و آخررا خواهد زد.؟ یک نمونه کوچک را باهم میخوانیم تا دیده شود که شرط و شروط تاچه حد است ؟ باخترآزانس از گفته جریده چراغ گزارش دادکه :

«« چراغ:

هشدار بانک انکشاف آسیایی به توقف  فعالیت درافغانستان

شماری از نهاد های بین المللی  وسازمانهای غیر دولتی هشدار داده اند  درصورت پافشاری دولت  افغانستان  به برداشتن  موانع امنیتی از برابردفاتر این سازمانها  درکابل، آنها ناگزیر خواهند شد فعالیت خود در افغانستان را متوقف کنند.  براساس ضرب الاجلی که وزارت داخله  تعیین کرده بود، حصار های  امنیتی در شهر کابل، باید در حدود  ده روز قبل از تمام  نقاط این شهر برداشته می شد؛  ولی هنوز بیشتر این  حصار ها درسرکهای کابل همچنان باقی است.»»

اما در مورد امنیت در جنوب چراغ نوشت که :

چراغ:

ناتوباید  آماده مقابله  با مظنونین طالب  والقاعده  درجنوب باشد

نماینده  امریکا  درپیمان  ناتو درافغانستان اعلام  کرد که نیروهای  ناتو باید برای مقابله با فراریان طالب و القاعده  درجنوب افغانستان آماده  باشد . ویتکوری نولاند درمقر ناتو  اعلام داشته است که نیروهای  بریتانوی که می خواهند درجنوب  افغانستان  جایگزین  نیروهای امریکایی  شوند  باید ازآماد گی  لازم برای مقابله با نیروهای تروریستی برخوردار باشند. ماموریت  امنیتی درافغانستان  دشوار خواهد بود ونیروهای ناتو باید برای مقابله  با فراریان مسلح درجنوب  افغانستان  آماد گی لازم را داشته باشد.»» {ّ خبر گزاری باختر }

من یعنی باقی سمندر بدین باورم که :

در مورد علاقه نیروهای بریتانوی به جنوب از اغاز تلاشهای امریکا برای یکسره کردن اختلافات اش با طالبان والقاعده  بعد از یازدهم سپتامبر صحبت های بسیار مفصلی در کابینه جنگی امریکا به عنوان منطقه مورد اختلاف بین امریکا و انگلیس مطرح بود که شما میتوانید این اختلافات را در کتاب  BUSH    AT  WAR    نوشته BOB  WOODWARD که در یازدهم اکتوبر 2002  در واشنگتن دی سی منتشر شد بوجه بهتر تحقیق نمائید.

   در مورد امنیت و نقش آن تحلیل گری در کابل چنین نگاشته است که :

  ««  پاکسازی عوامل بیگانه  درکشور به ساده گی میسر نیست

بعد از فروپاشی اتحاد شوروی  وتضعیف خاد، تغییر نقشه های مداخله درکشور  ما شبکه های اطلاعاتی همسایگان  را واداشت که درتلاش جانشین  آن به تقلا  ها بیفتند وبه خاطر  منافعی که در25 سال برافغانستان  سرمایه گذاری کرده  بودند که  طرق مختلف  دست به فعالیت ها بپردازند.

آی، اس، آی که چون اختاپوتی ازمدت ها کشور ما را زیر سینه قرار داده بود، نسبت به اطلاعات کشور های  دیگر پیشی گرفته، خود را مسوول قیم رقم  زدن سرنوشت افغانستان  دانسته به بازی  های جدیدی  دست زد. خاد بی  سرپرست  وتکه تکه شده  دراطلاعات کشور های همسایه جذب  گردید بخشی ازآن درآی، اس،آی وتعدادی دردستگاه های اطلاعات دیگر کشور های همسایه به وظایف تازه اشتغال یافتند.

آی، اس، آی که بیشترین  شانس فعالیت  درافغانستان  را داشت به صورت کل از 25 سال به این طرف گروه های مستقر  در پاکستان  را زیر کنترول  ونظارت  داشت ودرین مدت امکانات  تسلیحاتی وپولی کمک شده  ازجامعه جهانی  را به دست خود ودلخواه خود برای  شان سهمیه  بندی  کرد ودرمیان  آنان به افراد بسیاری  دست یافت که امروز  با بسیاری  آنان روابط پا برجاست.

آی، اس، آی  فعلاً  دوجریان  طالب وحزب  اسلامی گلبدین  راکاملاً  دراختیار  دارد حضور  طالبان دردهات  کشور ونفوذ  اعضای حزب اسلامی درانجو ها واداره  های دولتی ... آی، اس، آی را از دسترسی به اطلاعات  درشهر ودهات  کشور بی نیاز می سازد.

پس آنچه  روشن است، اینست که  پاکسازی جواسیس واطلاعاتی های همسایگان کار آسانی نیست که دریک روز صورت بگیرد، زیرا انجام چنین کار عظیمی به میکانیزم خاص واجرای کارهای دیگر مرتبط می باشد، بناً پاکسازی عوامل  بیگانه  به ساده گی میسر نیست. وروی همین  معامله و تبانی است که شبکه های تروریستی القاعده وبقایای طالبان وگروه های وابسه به افراطیت  که پناهگاه اصلی آنان  منطاق قبایلی درکشور همسایه ما می باشد به اجرای عملیات گسترده دهشت افگنان وحرکات تروریستی منظماً  می پردازد.

پس به این نتیجه  می رسیم تا زمانی که جاسوسان  ونفوذ آنان  درکشور ما که ازمهمترین  مسایلی است  کوتاه وپاک سازی نشود، ممکن  نیست بتوانیم  امنیت را درکشور تأمین  نماییم و کشور ما از نفوذ وجود شبکه های تروریستی  نجات یابد و افغانستان  بدون کدام  مزاحمت برشاهراه  های تعالی وترقی به پیش برود.»»{ خبر گزاری باختر }

اکنون که سازمان امنیت افغانستان که در زمان ظاهرشاه بنام ضبط احوالات { رسول جان رییس ضبط احوالات } و درزمان ریاست جمهوری داود بنام سازمان مصئونیت ملی و در زمان تره کی بنام اگسا { بخ ریاست اسدالله سروری } و در زمان حفیظ الله امین بنام کام و درزمان ببرک ونجیب بنام خاد یاد میشد  . بکلی از هم پاشیده است و از زمان 1992 به بعد جنرال حمید گل پیوسته خواهان انحلال خاد بود و دست گاه جهنمی خاد هم اکنون وجود ندارد اما سازمان امنیت ای که حافظ منافع ملی افغانستان باشد، اصلا در افغانستان تاحال وجود نداشته است. صدها و هزار ها داستان جانکاه ار احوال گیرگ ها و جود دارد و هنوز بخاطر دارم که  در سالهای چهل و پنجاه هجری شمسی یا خورشیدی  وقتی در مورد مسایل سیاسی روز دوستان  ما گپ میزدند ، بعضی ها میگفتند :

««    قیل قیل و بلند بلند گپ نزن که دیوار ها  سوراخ داره و سوراخ ها  موش داره و موش ها هم گوش دارن . اگر موش ها به احوال گیرگ هاخبر بتن باز خاک سیاه برسر ما میباره.  داغ های دل ما ره تازه نکو. برو قصه محمودی ها و غبار و بلخی  و اندیوالان شانه از اولادهای شان بپرس که برت بگویند تا بفامی که یک نا ن چند فتیر است و   »»

و دیدیم که در همان زمان قانون اساسی و دیموکراسی ظاهرشاه بازهم ضبط احوالات به گیر وگرفت فعالین سیاسی میپرداخت ولی سازمان های جاسوسی خارجی در افغانستان فعالیت داشتند.و از زمان کودتای هفت ثوربه بعد  سازمان امنیت به مسلخ مخالفیت تبدیل شد. پس اینک باید در مورد امنیت بازنگری دقیق کرد و من نمیدانم که درمشی استراتیژی ملی کابینه کرزی  این مساله امنیت چگونه بارتاب یافته است .. طرح انکشاف ای آنها هم هنوز معلوم نیست. اگر معیار انکشاف را به لیلام گذاشتن معادن افغانستان قرار بدهیم ، همانطوریکه درفیصله های کابینه و فرامین توشیح شده کرزی در مورد معادن میخوانیم ، آینده انکشاف از دور هویدا میگردد.

 اداره بهتر اگر بازهم برپایه رشوه وواسطه استوار باشد ,  عاقبت بخیر میگویم.

حقوق بشر تا حال در افغانستان آنچنان پایمال است که حتی در ادبیا ت رسمی برخی از افراد در گرد ونواحی کابینه  به مردم افغانستان گله گاو وخر و مواشی خطاب میکند.و فراموش میکنند که کرامت انسانی از هر نوع تعرض باید مصئون باشد.

حکمروائی قانون خود یکی از بحث برانگیز ترین بخشها خواهد بود. یکی از حکمروایی قانون به زندان کشانیدن  و سرکوبی آزادی گفتار را میداند و دیگری تعبیر دگری داردو خون قانون اساسی افغانستان تاحال مملو از تناقضات ای آشکار مقوله های مدرن و پیش مدرن استبدادی است. حکمروایی کدام بخشهای قانون مطرح خواهد بود ؟ در سرزمینی که قوه مقننه یا پارلمان و شورا اش تا همین حالا در مورد استراتیژی ملی صحبت نکرده و روزها وشب ها را به رخصتی گزشتانده است و سخن از حکمروائی قانون طنزی بیش نیست.

مبارزه علیه مواد مخدر هم آنچنان استهزا کننده شده است که پولیس میدان هوائی و مناطق دیگر قاچاقبر هارا گرفتار میکنند و لی بالا دست ها چند لحظه بعد قاچاق بر ها را آزاد میسازند . اینکه از کشت کوکنار تا شیره کشی و نشتر زدن ان و تبدیل شدن به تریاک و بعدا تولید هیروئین و تجارت و قاچاق آن چگونه است و خواهد بود ، فکر نمی کنم که نیاز به ثبوت داشته باشد.

باخترآژانس گزارش میدهدکه :

 

 «« وزارت دولت درامورپارلمانی به منظور هماهنگی بین سه رکن دولت ایجاد گردیده است

وزارت دولت در امور پارلمانی به منظور هماهنگی بین سه رکن  دولت  ایجاد گردیده  تا در روابط کاری این سه قوه  سهولت به میان آید.

این مطلب  را داکتر غلام فاروق وردگ رئیس عمومی اداره  امور که اخیرا" به اساس فرمان رئیس جمهور کشور مسوولیت وزارت جدید التشکیل وزارت دولت در امور پارلمانی رابه  عهده گرفته است اظهار داشته افزود: دولت جمهوری اسلامی افغانستان به تعقیب ایجاد شورای ملی در کشور و بادر نظرداشت اهمیت  که این شورا در روند ملی ، سیاسی و اجتماعی کشوردارد فیصله  نمود تایک مجرای واحد و متمرکز  که بتواند از  تورم  تشکیلاتی و از تشتت امور در ادارات جلو گیری نماید اداره یا نهاد دیگری  را به نام( وزارت دولت در امور پارلمانی) ایجاد نماید تا تمام ادارات دولتی روابط کاری شان را با شورای ملی از طریق همین وزارت تامین نماید ضمنآ شورای ملی نیز میتواند به منظور تسریع امور  وسهولت در کار با ادارات دولتی  از طریق وزارت دولت در امور پارلمانی با سایر نهاد های دولتی تامین رابطه نماید.   داکتر وردگ اضافه نمود: مگر وزارت دولت  در امور پارلمانی به هیچ صورت نمیتواند از تمام  مسایل و از تمام ادارات در پارلمان نمایند گی کند بلکه این وزارت مسوولیت ترتیب و تنظیم  حضور مسوولین آن ادارات را که از سوی شورای ملی احضار میشوند به عهده  خواهد داشت.

موصوف وظایف وزارت دولت در امور پارلمانی را چنین برشمرد.

-            تامین رابطه خوب کاری ، ارایه معلومات کافی و به وقت، و پیگیری موضوعات ذریعه بین  قوای  اجرائیه و مقننه.

-            ارایه قوانین ، فرامین، قرار دادها و معاهدات و بودجه دولت به شورای ملی.

-            ارایه مصوبات شورای ملی برای رئیس جمهوری.

-            معرفی وزرا، منسوبین  قوای اجرائیه و قضائیه به شورای ملی که طبق قانون اساسی ایجاب تائید شورای ملی را میکند.

-            تنظیم و ترتیب اوقات حضور اعضای دولت در مجالس شورا برای ارایه نظر، استیضاح و سایر موارد.

-            تبادل هیات پارلمانی با سایر کشور ها و تامین روابط بین المللی در تفاهم با وزارت امور خارجه .

-            انجام سایر و ظایف که به موجب قانون و هدایت رئیس جمهوری به این وزارت سپرده شود.     

وزیر  دولت در  امور پارلمانی در پاسخ  به این سوال که  ایجاد این نهاد جدید مشکلی  دیگری  بر مشکلات تشکیلاتی دولت  نخواهد بود گفت: دولت جمهوری اسلامی افغانستان  در فکر ایجاد چنان اداره  است که جوابگوی  مقتضیات ملی باشد در پهلوی آن شورای ملی نیز میخواهد تا در افغانستان یک اداره موثر و جود داشته باشد به همین  ملحوظ رئیس جمهوری،  اداره  آینده کشور  را تحت مطالعه قرار داده  در یکماه اینده که شورای ملی  جلسات  کاری خود را آغاز میکند رئیس جمهوری کابیه اینده را جهت تائید به شورای ملی پیشکش  خواهد کرد.

 بیست و نه عراده  واسطه نقلیه بدون اسناد درقندهار شناسایی و به مسوولین ترافیک تسلیم داده شد

منسوبان قول اردوی  205 اتل جهت تامین امنیت و جلو گیری از اعمال تخریبی دشمنان صلح و آرامش، وسایط  نقلیه  و باربری را به تاریخ 27 جدی در شهر و نواحی ولایت قندهار مورد کنترول وبررسی  قرار داده، در نتیجه 29 عراده واسطه نقلیه را که بدون اسناد قانونی و نمبر پلیت در آن شهر گشت و گذار مینمودند ، متوقف وبه مسوولین ترافیک ولایت  تسلیم نمودند.

همچنین طی این فعالیت 2 میل  کلاشینکوف نیز بدست منسوبان قول اردوی مذکور افتاده است.

 ده ها کیلو گرام تریاک بدست پولیس افتاد

پولیس ولایت هرات هفتاد و چهار کیلو  و ششصد  و پنجاه گرام تریاک را حین تلاشی دریک پوسته ورودی به شهر هرات از یک عراده موتر بدست آورد.

 در ارتباط قضیه دوتن توسط پولیس دستگیر گردیده و قضیه تحت تحقیق قرار دارد.

طبق یک خبر دیگر: پولیس حوزه ششم  قوماندانی امنیه  ولایت کابل دوکیلو و هشتصد وپنجاه گرام تریاک را دیروز از یک دکان واقع سرکاریز قلعه شاده بدست آورده است.

پولیس  به ارتباط  قضیه سه نفر را بشمول مالک دکان متذکره دستگیر نموده است.

زندانیان محبس درولایت فراه دست به اعتراض زدند  

  سمونوال عبدالخلیل رحمانی امر امنیت و سرپرست قوماندانی امنیه ولایت فراه ضمن تائید این خبر گفته است که اخیرا" بنابر لزوم دید ریاست محبوسین وزارت عدلیه به تعداد بیست و پنج نفر از زندانیان محبس ولایت فراه باید به زندان ولایت هرات تبدیل و منتقل میگردید که ا ین کار باعث ناراحتی و خشم محبوسین زندان ولایت فراه گردیده و دست به اعتراض زدند جریان انتقال بیست و پنج نفر محبوس از زندان ولایت فراه به زندان ولایت هرات صورت گرفته است . گفتنی است که زندانیان ولایت فراه ازامکانات ناکافی معیشتی دراین زندان نیز شکایت داشتند 

 

 

علما و نماینده گان مردم ولایت پکتیا حملات انتحاری را درقندهار تقبیح نمودند

علما ، روحانیون، امامان مساجد و اعضای شورای ولایتی ولایت  پکتیا امروز طی یک  گرد همائی حملات انتحاری را در ولایت قندهار شدیدا" تقبیح و نکو هش نمودند.

 این گرد همائی که در تالار کنفرانسهای ولایت پکتیا دایر شده بود والی پکتیا، رئیس شورای علما، و رئیس  کمیسیون ولایتی تحکیم صلح در آنولایت طی سخنرانی های شان  بغاوت و تمرد را علیه  حاکمیت مردمی در افغانستان مردود  دانسته و از دولت تقاضا نمودند تا هرچه زودتر جلواین چنین حملات  و فجایع را بگیرند.

 

درولسوالی شینوارغوربند ولایت پروان مواد مخدر زرع نخواهد شد

شورای علمای ولسوالی شینوارغوربند ولایت پروان امروز طی یک نشستی اعلام نمودند که در سطح این ولسوالی هرگز مواد مخدر زرع نخواهد شد .

  دراین نشست که قوماندان امنیه ، علما ، و نماینده گان مردم ان ولسوالی اشتراک ورزیده بودند تنی چند از اشتراک کننده گان پیرامون منع زرع خشخاش ، چرس و سایر مواد مخدر که از نگاه دین مقدس اسلام حرام وانمود شده است صحبت نموده تصمیم اتخاذ شد تا در سطح این ولسوالی از زرع مواد مخدر به صورت قطع جلوگیری گردد .

اشتراک کننده گان از دولت خواستند تا در قسمت تهیه گندم بذری و کودکیمیاوی دهاقین را یاری رسانند. 

 نهمین پروژه انتقال گازترکمنستان به پاکستان دراخیربرج دلو دایرمیگردد

نهمین جلسه پروژه انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان دراواخر برج دلو در عشق اباد ترکمنستان دایر میگردد.

دیپلوم انجنیر محمد صدیق ایشان وزیر معادن و صنایع چندی قبل در راس هیاتی عازم جمهوری اسلامی پاکستان گردید.

بنابه معلومات ریاست نشرات ان وزارت، وزیر معادن و صنایع در جریان اقامت دو روزه اش در پاکستان با شوکت عزیز صدراعظم پاکستان، امان الله خان جدون وزیر پترولیم و منابع طبیعی پاکستان در مورد پروژه انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان بحث و مذاکره نمود . دراین مذاکرات روی نمای همکاری پاکستان در انکشاف سکتور معادن افغانستان بررسی شد و فیصله به عمل امد که مذاکرات بیشتری صورت گیرد تا طرق همکاری متقابلا" مفید دراین بخش مهم تامین گردد.

این پروژه بیشتر از سه ملیارد دالر هزینه برمی دارد و افغانستان از طریق حصول عواید عبوری سالانه بیشتر از سه صد ملیون دالر عاید خواهد داشت .

قراراست نهمین اجلاس وزرای معادن و نفت کشور های افغانستان ، ترکمنستان و پاکستان در اواخر ماه دلو در عشق اباد دایر گردد. 

 موسسات غیردولتی صرف به سبب اینکه انها در وزارت اقتصاد ثبت میگردند از مالیات معاف نمی گردند

وزارت مالیه متحد المال جدید را در مورد وضع مالیات موسسات غیر دولتی و پروژه های تمویل شده از طرف کمک کننده گان صادر نمود.

وزارت مالیه دراین مورد در اعلامیه مطبوعاتی که به نشر رسانیده تاکید نموده که موسسات غیردولتی صرف به سبب اینکه انها در وزارت اقتصاد ثبت میگردند از مالیات معاف نمی گردند.  وزارت مالیه میخواهد اطمینان دهد در اینده قرار دادیها تابع مالیات برعاید ات میباشد .

در اعلامیه از قول جلالی مدیر عمومی عواید گفته شده که وزارت مالیه میخواهد که از کارمندان کشورهای کمک کننده و ادارات مالی بین المللی مالیه وضع کند.

جلالی گفته که لازم است قانون مالیات برعایدات بالای همه قرارداد یها یکسان تطبیق گردد بدون در نظر داشت این که کدام مرجع معاش انها را می پردازد .

ریزش برف درولایت غور ارتباط پنج ولسوالی را با مرکز آنولایت قطع نمود

از اثر برفباری های اخیر سرک بین شهر چغچران مرکز ولایت غور وولسوالی های جنوب غرب آنولایت بروی ترافیک  مسدود گردیده است.

 برفباری و باد کویه در منطقه بندبایان  ارتباط ولسوالی های ساغر، دو لینه، شهرک ، کیبره و تولک را  با چغچران مرکز ولایت غور  قطع نموده است

محمد اقبال مدیر فواید عامه ولایت غور گفت که در ایام زمستان در اثر برفباری ها ارتباط ولسوالی هابه مرکز و مرکزبولایت همجوارقطع میگردد.

امسال باپلان تدابیری که روی دست گرفته شده در صورت منظوری بودیجه روزانه سه صدو سی مردکار به این منظور استخدام خواهدشد.

شاهراه سالنگ ها به روی ترافیک باز میباشد

  پرسونل امریت حفظ و مراقبت سالنگها مصروف عریض سازی شاهراه ازوجود برف میباشند .

جنرال رجب مسوول حفظ و مراقبت سالنگ گفت : مااز مسافران و راننده گان وسایط مسافربری میخواهیم تاحین سفربه شاهراه سالنگ وسایط شان مجهز به تجهیزات زمستانی باشد و مسافران لباس های زمستانی با خود داشته باشد .

وی افزود: راننده گان مطابق هدایت پرسونل  حفظ و مراقبت سالنگ عمل نمایند.

 موسسات غیردولتی صرف به سبب اینکه انها در وزارت اقتصاد ثبت میگردند از مالیات معاف نمی گردند

وزارت مالیه متحد المال جدید را در مورد وضع مالیات موسسات غیر دولتی و پروژه های تمویل شده از طرف کمک کننده گان صادر نمود.

وزارت مالیه دراین مورد در اعلامیه مطبوعاتی که به نشر رسانیده تاکید نموده که موسسات غیردولتی صرف به سبب اینکه انها در وزارت اقتصاد ثبت میگردند از مالیات معاف نمی گردند.  وزارت مالیه میخواهد اطمینان دهد در اینده قرار دادیها تابع مالیات برعاید ات میباشد .

در اعلامیه از قول جلالی مدیر عمومی عواید گفته شده که وزارت مالیه میخواهد که از کارمندان کشورهای کمک کننده و ادارات مالی بین المللی مالیه وضع کند.

جلالی گفته که لازم است قانون مالیات برعایدات بالای همه قرارداد یها یکسان تطبیق گردد بدون در نظر داشت این که کدام مرجع معاش انها را می پردازد .

 

ریزش برف درولایت غور ارتباط پنج ولسوالی را با مرکز آنولایت قطع نمود

از اثر برفباری های اخیر سرک بین شهر چغچران مرکز ولایت غور وولسوالی های جنوب غرب آنولایت بروی ترافیک  مسدود گردیده است.

 برفباری و باد کویه در منطقه بندبایان  ارتباط ولسوالی های ساغر، دو لینه، شهرک ، کیبره و تولک را  با چغچران مرکز ولایت غور  قطع نموده است

محمد اقبال مدیر فواید عامه ولایت غور گفت که در ایام زمستان در اثر برفباری ها ارتباط ولسوالی هابه مرکز و مرکزبولایت همجوارقطع میگردد.

امسال باپلان تدابیری که روی دست گرفته شده در صورت منظوری بودیجه روزانه سه صدو سی مردکار به این منظور استخدام خواهدشد.

شاهراه سالنگ ها به روی ترافیک باز میباشد

  پرسونل امریت حفظ و مراقبت سالنگها مصروف عریض سازی شاهراه ازوجود برف میباشند .

جنرال رجب مسوول حفظ و مراقبت سالنگ گفت : مااز مسافران و راننده گان وسایط مسافربری میخواهیم تاحین سفربه شاهراه سالنگ وسایط شان مجهز به تجهیزات زمستانی باشد و مسافران لباس های زمستانی با خود داشته باشد .

وی افزود: راننده گان مطابق هدایت پرسونل  حفظ و مراقبت سالنگ عمل نمایند.

بررسی مطبوعات:

دوستان عزیز توجه فرمائید به بررسی مطبوعات امروز !

روزنامه چراغ  سرمقاله اش را تحت عنوان" آیا ایجاد ملیشه های قومی میتواند تجربه خوب باشد؟" اختصاص داده و آورده است : این اقدام  ظاهراً به دلیل  آن صورت میگیرد که از مرزهای  شرقی کشور، پیوسته  گروه های فراری مسلح گردیده  وغرض تخریبکاری به افغانستان  اعزام میگردند.

این درحالیست که دولت افغانستان  درهمکاری با  سازمانهای  بین المللی وکشور های  دوست به خاطر  خلع سلاح  افراد غیر مسوول  برنامه های  دی دی آر و دایاگ  را عملی مینماید ؛ تصمیم  اخیر میتواند  نتایج عکس بدهد؛  چون از یکسو اگر افراد غیر  مسوول را خلع سلاح  میکند، از سوی  دیگر به تسلیح  ملیش هها میپردازد  که تابع هیچ  نظم ومقرره  نظامی نمیباشند و  هیچ تضمینی  وجود ندارد که  این ملیشه ها کاملاً  به دولت افغانستان  وفادار باقی بمانند؛ زیرا  تجارب جنگهای  چندین ساله  درکشور نشان  داده که این  ملیشه ها اگر  در یک جهت دردفاع  قرار گرفته اند؛ ولی با اندکترین  تغییر که درمنافع  مادی آنان  متصوربوده  درجهت دیگری  تمایل پیدا کرده وسلاح را  به طرف دوست دیروز نشانه گرفته  اند .

افغانستان  که بیشترین  آسیب را از  موجودیت  و توزیع سلاح  درگذشته متقبل  گردیده است،  حالا هم این اقدام  نتایج موثر را به عمل نخواهد آورد.

همین اکنون  گزارشهایی وجود دارد که  درتقابل و اختلافات   قومی اقوام  مختلف درولایات   شرقی و  جنوبشرقی  کشور، استفاده  ازسلاح، جان دهها تن را گرفته است که این  امر جز تشدید اختلافات  قومی و شستن  خون را با خون چیزی دیگری به ارمغان  ندارد.

پس دراین  حالت بهتر است تا توزیع  سلاح و مصارف  مادی دیگر که دراین جهت  به مصرف میرسد  ازآن درجهت توسعه  کمی وکیفی  اردوی ملی کار گرفته  تا ثبات  مطمئین  را در محلات  به وجود آورند.

اکنون این سوال مطرح میگردد که پول مصارف  تسلیح وتجهیزات  دیگری این  ملیشه ها از کدام  بودجه پرداخته  میشود، ازسوی  دولت افغانستان و یا ازطرف  کشور ها ویا سازمان های دیگر ؟  درحالی که  دولت افغانستان  توان بارکشی این مصارف  را ندارد.

شواهد گوناگون  حاکی ازآن است  که تاهنوز هم  پروژه  اشغال وبی ثباتی  افغانستان  دردستگاه های  استخباراتی  کشور های دیگر،  ختم نگردیده  وهنوز دامنه دسایس  وسعت دارد که دراین حالت  تاثیرات و نفوذ قومی ومحلی  دردست این سازمانها  وسیله موثر واساسی  به شمار می آید  که ازاین حربه کهنه  سالهای سال استفاده  برده اند.

همچنان ایجاد  اردوی منظم به جای  ملیشه های  غیر منظم اقدام  به جا ونیک  به حساب می آید که دولت  افغانستان  به خوبی میتواند اوضاع  را تحت کنترول خویش  داشته باشد.

ولی برای  حل معضله  عدم مراعات  قواعد مرزی، بهتر است تا با زمامداران  همسایه شرقی  کشور تفاهم گردد، نه این  که درمقابل ملیشه  های طالب، ملیشه  های دیگر مسلح وغرض جلو گیری از مداخلات   گماشته شوند؛ زیرا تجارب  سالهای گذشته  نشان داده است  که مسلح ساختن  ملیشه ها جز  این که باعث  بی ثباتی  اوضاع وایجاد درد سرهای  بزرگ برای دولت  ومردم افغانستان  گردد چیزی دیگری به بار نیاورده است .

روزنامه ملی انیس سرمقاله اش را تحت عنوان" تروریزم وتروریستان به وحشت افتاده اند " و آورده است : طوری که هموطنان ما می دانند از چندی  به این طرف تروریستان  شکست خورده می خواهند  با براندازی انفجار ها،  حملات انتحاری  به اجرای  اعمال تخریب  کارانه که گویا  حضور خود را در کشور نشان  بدهند دست به  جنایت می زنند.

شبکه های تروریستی القاعده  وبقایای طالبان و  گروه وابسته  به افراطیت که پناهگاه  اصلی آنان  مناطق قبایلی  درآنسوی  سرحد یعنی  درکشور همسایه  شرقی وجنوبی ما پاکستان  می باشد می خواهند با اجرای  عملیات  گسترده دهشت افگنی و حرکات  تروریستی  خود را نسبت  به گذشته  فعال نشان بدهند.

ازجانب  دیگر دشمنان صلح  وثبات  به حمایت مستقیم  سازمان تروریستی القاعده ومحافل  مذهبی افراطیت  درکشور همسایه  ما پاکستان  سخت می کوشند  که عراق  سازی افغانستان  را در اولویت  برنامه تروریستی  خویش قرار دهند  وبا توسعه ازدیاد عملیات انتحاری وانفجار ها واوضاع امنیتی را بیش از پیش مختل ساخته وارونه جلوه دهند اما این موضوع را فراموش نباید  کرد که تداوم نا آرامی ها،  شورش ها در صوربه بلوچستان  پاکستان ودیگر  مناطق آسیب پذیر قبایلی درپاکستان خود  نه تنها بیان اوضاع  نا استوار وبی ثبات همسایه ما پاکستان را  نشان می دهد، بلکه  گرداننده گان اصلی شبکه  القاعده درآن طرف  سرحد کشور ما که درعمق  خاک پاکستان لانه گرفته اند  به طور سیستماتیک  ازطرف  محافل رسمی واحزاب  تندرو مذهبی پاکستان مورد حمایت ودفاع قرار می گیرند می خواهند  با شیوه طالبان  اهرم قدرت وحاکمیت  را به دست آورند.

شبکه القاعده   وگروه تروریستی  با حرکات بسیار  وحشیانه ودهشت افگنانه  اخیراً دست به قبیح ترین اعمال تروریستی   زدند. که حمله  تروریستی درسپین بولدک   قندهار نمونهء آنست  اما این همه  تحرکات دهشت افگنانه  با وجودی که تروریستان  را نسبت به واقعیت  ها وپیروزی  کشور ما به  وحشت آورده است. هیچگاه درعزم واراده   مردم ما در  حرکت به سوی هدفی که انتخاب کرده اند نمی  توانند خللی وارد کند و مردم ما برای   برچیدن بساط ننگین  تروریزم وتروریستان قاطعانه  رزمیده اند و می رزمند .

روزنامه اصلاح همچنان سرمقاله امروزی اش را تحت عنوان" اعادهء  ثبات در افغانستان  به معنی اعادهء  ثبات درکشور  های همجوار است"  و نگاشته است: ضمناً  درچند  اقدام مشابهه انتحاری درولایت  قندهار سه سرباز  اردوی ملی کشته وچهار تن  مجروح گردیده است .

این اقدامات  انتحاری زمانی  صورت میگیرد که ، قوای ائتلاف بین المللی  یک هفته پیش مناطقی را در وزیرستان بمبارد نموده که درنتیجه منجر به کشته شدن هفت تن تروریست  وتعدادی از اهالی ملکی شد.

برخی صاحب نظران  مسایل منطقه  به این باور اند که ، موج نا آرامی  هادرجنوب پاسخ به اقدامات  قوای ائتلاف بوده  وبه این وسیله مخالفین  دولت میخواهند  توجه افکار  عمومی  را نسبت به  موجودیت خود در منطقه معطوف  نمایند.

مردم افغانستان  دربدترین شرایط  اقدامات تروریستی  راتجربه نکرده  ، و همیشه با دشمن خود از طریق  معرکه ومحاربهء  رو در رو مواجه شده اند .  ضمناً تاکنون از جانب  هیچ مرجع معتبر فقهی وشرعی  درافغانستان  فتوا صادر نشده است، تا علیه نظام کنونی مخالفت یک تکلیف شرعی  باشد. با درنظرداشت همین فاکتور  ها اکثراً افکار  بیطرف به این باور اند که اقدامات  انتحاری نتیجه  انگیزه های  خارجی بوده واین اقدامات توسط  شبکه های سازمان یافتهء خارجی درافغانستان  تنظیم واجرا میگردد.

به هر صورت آنچه  که دراثر تجارب گذشته به وضاحت  روشن شده است، مسأله امنیت افغانستان بوده،  درصورتیکه بحران دراین  جغرافیا توسعه بیابد شعله های آن کشور های همجوار را تحت تاثیر  قرار داده،  مصایب بیشماری را برای همسایگان ایجاد خواهد کرد. با نگرش تجارب گذشته  تأمین ثبات  درافغانستان  به معنی تأمین  ثبات و امنیت درکشور های  منطقه بوده،  وخدای ناخواسه ایجاد وتوسعهء  بحران به معنی گسترش بحران به کشور هیا مهم مرز خواهد بود.

 

اخبار از روزنامه ها:

ریزش برف درولایت غور ارتباط پنج ولسوالی را با مرکز آنولایت قطع نمود

از اثر برفباری های اخیر سرک بین شهر چغچران مرکز ولایت غور وولسوالی های جنوب غرب آنولایت بروی ترافیک  مسدود گردیده است.

 برفباری و باد کویه در منطقه بندبایان  ارتباط ولسوالی های ساغر، دو لینه، شهرک ، کیبره و تولک را  با چغچران مرکز ولایت غور  قطع نموده است

محمد اقبال مدیر فواید عامه ولایت غور گفت که در ایام زمستان در اثر برفباری ها ارتباط ولسوالی هابه مرکز و مرکزبولایت همجوارقطع میگردد.

امسال باپلان تدابیری که روی دست گرفته شده در صورت منظوری بودیجه روزانه سه صدو سی مردکار به این منظور استخدام خواهدشد.

بررسی مطبوعات:

دوستان عزیز توجه فرمائید به بررسی مطبوعات امروز !

روزنامه چراغ  سرمقاله اش را تحت عنوان" آیا ایجاد ملیشه های قومی میتواند تجربه خوب باشد؟" اختصاص داده و آورده است : این اقدام  ظاهراً به دلیل  آن صورت میگیرد که از مرزهای  شرقی کشور، پیوسته  گروه های فراری مسلح گردیده  وغرض تخریبکاری به افغانستان  اعزام میگردند.

این درحالیست که دولت افغانستان  درهمکاری با  سازمانهای  بین المللی وکشور های  دوست به خاطر  خلع سلاح  افراد غیر مسوول  برنامه های  دی دی آر و دایاگ  را عملی مینماید ؛ تصمیم  اخیر میتواند  نتایج عکس بدهد؛  چون از یکسو اگر افراد غیر  مسوول را خلع سلاح  میکند، از سوی  دیگر به تسلیح  ملیش هها میپردازد  که تابع هیچ  نظم ومقرره  نظامی نمیباشند و  هیچ تضمینی  وجود ندارد که  این ملیشه ها کاملاً  به دولت افغانستان  وفادار باقی بمانند؛ زیرا  تجارب جنگهای  چندین ساله  درکشور نشان  داده که این  ملیشه ها اگر  در یک جهت دردفاع  قرار گرفته اند؛ ولی با اندکترین  تغییر که درمنافع  مادی آنان  متصوربوده  درجهت دیگری  تمایل پیدا کرده وسلاح را  به طرف دوست دیروز نشانه گرفته  اند .

افغانستان  که بیشترین  آسیب را از  موجودیت  و توزیع سلاح  درگذشته متقبل  گردیده است،  حالا هم این اقدام  نتایج موثر را به عمل نخواهد آورد.

همین اکنون  گزارشهایی وجود دارد که  درتقابل و اختلافات   قومی اقوام  مختلف درولایات   شرقی و  جنوبشرقی  کشور، استفاده  ازسلاح، جان دهها تن را گرفته است که این  امر جز تشدید اختلافات  قومی و شستن  خون را با خون چیزی دیگری به ارمغان  ندارد.

پس دراین  حالت بهتر است تا توزیع  سلاح و مصارف  مادی دیگر که دراین جهت  به مصرف میرسد  ازآن درجهت توسعه  کمی وکیفی  اردوی ملی کار گرفته  تا ثبات  مطمئین  را در محلات  به وجود آورند.

اکنون این سوال مطرح میگردد که پول مصارف  تسلیح وتجهیزات  دیگری این  ملیشه ها از کدام  بودجه پرداخته  میشود، ازسوی  دولت افغانستان و یا ازطرف  کشور ها ویا سازمان های دیگر ؟  درحالی که  دولت افغانستان  توان بارکشی این مصارف  را ندارد.

شواهد گوناگون  حاکی ازآن است  که تاهنوز هم  پروژه  اشغال وبی ثباتی  افغانستان  دردستگاه های  استخباراتی  کشور های دیگر،  ختم نگردیده  وهنوز دامنه دسایس  وسعت دارد که دراین حالت  تاثیرات و نفوذ قومی ومحلی  دردست این سازمانها  وسیله موثر واساسی  به شمار می آید  که ازاین حربه کهنه  سالهای سال استفاده  برده اند.

همچنان ایجاد  اردوی منظم به جای  ملیشه های  غیر منظم اقدام  به جا ونیک  به حساب می آید که دولت  افغانستان  به خوبی میتواند اوضاع  را تحت کنترول خویش  داشته باشد.

ولی برای  حل معضله  عدم مراعات  قواعد مرزی، بهتر است تا با زمامداران  همسایه شرقی  کشور تفاهم گردد، نه این  که درمقابل ملیشه  های طالب، ملیشه  های دیگر مسلح وغرض جلو گیری از مداخلات   گماشته شوند؛ زیرا تجارب  سالهای گذشته  نشان داده است  که مسلح ساختن  ملیشه ها جز  این که باعث  بی ثباتی  اوضاع وایجاد درد سرهای  بزرگ برای دولت  ومردم افغانستان  گردد چیزی دیگری به بار نیاورده است .

روزنامه ملی انیس سرمقاله اش را تحت عنوان" تروریزم وتروریستان به وحشت افتاده اند " و آورده است : طوری که هموطنان ما می دانند از چندی  به این طرف تروریستان  شکست خورده می خواهند  با براندازی انفجار ها،  حملات انتحاری  به اجرای  اعمال تخریب  کارانه که گویا  حضور خود را در کشور نشان  بدهند دست به  جنایت می زنند.

شبکه های تروریستی القاعده  وبقایای طالبان و  گروه وابسته  به افراطیت که پناهگاه  اصلی آنان  مناطق قبایلی  درآنسوی  سرحد یعنی  درکشور همسایه  شرقی وجنوبی ما پاکستان  می باشد می خواهند با اجرای  عملیات  گسترده دهشت افگنی و حرکات  تروریستی  خود را نسبت  به گذشته  فعال نشان بدهند.

ازجانب  دیگر دشمنان صلح  وثبات  به حمایت مستقیم  سازمان تروریستی القاعده ومحافل  مذهبی افراطیت  درکشور همسایه  ما پاکستان  سخت می کوشند  که عراق  سازی افغانستان  را در اولویت  برنامه تروریستی  خویش قرار دهند  وبا توسعه ازدیاد عملیات انتحاری وانفجار ها واوضاع امنیتی را بیش از پیش مختل ساخته وارونه جلوه دهند اما این موضوع را فراموش نباید  کرد که تداوم نا آرامی ها،  شورش ها در صوربه بلوچستان  پاکستان ودیگر  مناطق آسیب پذیر قبایلی درپاکستان خود  نه تنها بیان اوضاع  نا استوار وبی ثبات همسایه ما پاکستان را  نشان می دهد، بلکه  گرداننده گان اصلی شبکه  القاعده درآن طرف  سرحد کشور ما که درعمق  خاک پاکستان لانه گرفته اند  به طور سیستماتیک  ازطرف  محافل رسمی واحزاب  تندرو مذهبی پاکستان مورد حمایت ودفاع قرار می گیرند می خواهند  با شیوه طالبان  اهرم قدرت وحاکمیت  را به دست آورند.

شبکه القاعده   وگروه تروریستی  با حرکات بسیار  وحشیانه ودهشت افگنانه  اخیراً دست به قبیح ترین اعمال تروریستی   زدند. که حمله  تروریستی درسپین بولدک   قندهار نمونهء آنست  اما این همه  تحرکات دهشت افگنانه  با وجودی که تروریستان  را نسبت به واقعیت  ها وپیروزی  کشور ما به  وحشت آورده است. هیچگاه درعزم واراده   مردم ما در  حرکت به سوی هدفی که انتخاب کرده اند نمی  توانند خللی وارد کند و مردم ما برای   برچیدن بساط ننگین  تروریزم وتروریستان قاطعانه  رزمیده اند و می رزمند .

روزنامه اصلاح همچنان سرمقاله امروزی اش را تحت عنوان" اعادهء  ثبات در افغانستان  به معنی اعادهء  ثبات درکشور  های همجوار است"  و نگاشته است: ضمناً  درچند  اقدام مشابهه انتحاری درولایت  قندهار سه سرباز  اردوی ملی کشته وچهار تن  مجروح گردیده است .

این اقدامات  انتحاری زمانی  صورت میگیرد که ، قوای ائتلاف بین المللی  یک هفته پیش مناطقی را در وزیرستان بمبارد نموده که درنتیجه منجر به کشته شدن هفت تن تروریست  وتعدادی از اهالی ملکی شد.

برخی صاحب نظران  مسایل منطقه  به این باور اند که ، موج نا آرامی  هادرجنوب پاسخ به اقدامات  قوای ائتلاف بوده  وبه این وسیله مخالفین  دولت میخواهند  توجه افکار  عمومی  را نسبت به  موجودیت خود در منطقه معطوف  نمایند.

مردم افغانستان  دربدترین شرایط  اقدامات تروریستی  راتجربه نکرده  ، و همیشه با دشمن خود از طریق  معرکه ومحاربهء  رو در رو مواجه شده اند .  ضمناً تاکنون از جانب  هیچ مرجع معتبر فقهی وشرعی  درافغانستان  فتوا صادر نشده است، تا علیه نظام کنونی مخالفت یک تکلیف شرعی  باشد. با درنظرداشت همین فاکتور  ها اکثراً افکار  بیطرف به این باور اند که اقدامات  انتحاری نتیجه  انگیزه های  خارجی بوده واین اقدامات توسط  شبکه های سازمان یافتهء خارجی درافغانستان  تنظیم واجرا میگردد.

به هر صورت آنچه  که دراثر تجارب گذشته به وضاحت  روشن شده است، مسأله امنیت افغانستان بوده،  درصورتیکه بحران دراین  جغرافیا توسعه بیابد شعله های آن کشور های همجوار را تحت تاثیر  قرار داده،  مصایب بیشماری را برای همسایگان ایجاد خواهد کرد. با نگرش تجارب گذشته  تأمین ثبات  درافغانستان  به معنی تأمین  ثبات و امنیت درکشور های  منطقه بوده،  وخدای ناخواسه ایجاد وتوسعهء  بحران به معنی گسترش بحران به کشور هیا مهم مرز خواهد بود.

 

اخبار از روزنامه ها:

چراغ:

مسدود شدن  راه های مواصلاتی درولایت فاریاب

بارش سنگین برف درشمال  افغانستان  راه های مواصلاتی  چندین ولسوالی ولایت فاریاب را در چهارمین  روز پی هم مسدود کرده است.

لطیف ابراهیمی،  والی فاریاب  ابراز نگرانی  کرده است که این برفباری احتمالاً  تلفات  انسانی  نیز در پی خواهد داشت.

اقای ابراهیمی گفت که تا حال  هیچ کمکی از کابل به ولسوالی  های آسیب پذیر نرسیده است .

برف باری های سنگین  ومسدود شدن جاده های  مواصلاتی میان مراکز شهر ها وروستا های دور افتاده باعث نگرانی اهالی گردید ه است .

درپی لغزش  کوه درولایت  سرپل درهمسایگی  فاریاب  که 13  کشته برجای گذاشت، مقامات  ولایت غور  درشمال غرب  ولوگر درجنوب  کابل نیز از حوادث  احتمالی مشابه  هشدار دادند .

درزمستان سال گذشته  نیز حدود 350  تن شامل زنان واطفال  درمناطق مختلف  افغانستان  به اثر سردی هوا ناشی از برف باری  های سنگین  و شیوه امراض  تنفسی جان باختند، هرچند آمار غیررسمی  حکایت ازکشته شدن  بیش از 1200  نفر که اکثر اطفال بودند، وجود داشت.

***

چراغ:

شاهراه  سالنگ  دوباره بروی ترافیک بازشد

شاهراه سالنگ که درطی  دو روز گذشته  به اثر برف باری های سنگین مسدود  شده بود روز  سه شنبه  27 جدی  دوباره بروی ترافیک بازشد.

محمد رسول  آمر ریاست  حفظ ومراقبت  سالنگ ها درمورد  گفت:"  شاهراه سالنگ  شب گذشته در اثر  ریزش برف  وسرازیر شدن  برف کوچ  ها بروی مسافرین بسته شده بود که درنتیجه کار وفعالیت  کارکنان ریاست حفظ و  مراقبت سالنگ ها باز ووسایط  مسافرین که در  سرمای شدید  در زیر برف  گیر مانده بودند  نجات داده شده و  ازشاهراه سالنگ عبور کردند."

به قول وی رفت وآمد وسایط  از سالنگ  شمالی به سالنگ  جنوبی روزانه  بطور عادی  مطابق تقسیم اوقات تنظیم گردیده است .

شاهراه کابل -  بلخ که از کوه  های هندوکش  میگذرد، جنوب  وشمال افغانستان  را به هم وصل میکند  و ازاهمیت حیاتی  برخوردار است.

چراغ:

قتل یکتن از بزرگان هلمند

یکتن از بزرگان قومی  درولسوالی  گرشک  ولایت هلمند درنتیجه  حمله افراد  مسلح ناشناس  روز یکشنبه   25 جدی کشته شد.

حاجی محمد ایوب معاون قوماندانی امنیه هلمند گفت: حاجی میرزا  خان یکی از بزرگان  قومی حوالی ساعت  پنج عصر  دربازار گرشک  ازسوی افراد مسلح  ناشناس سوار  درموتر سراچه به  ضرب گلوله  کلاشینکوف  درحالی به قتل رسید که  وی درمقابل  منزلش دریک  دوکان نشسته  بود، به گفته  حاجی محمد ایوب، حجی  میرزا بارکزی دردولت  وظیفه نداشت  ونه هم با کسی  دشمنی شخصی داشت  وبرعلاوه قوم  خود درمیان اقوام دیگر نیز از احترام  برخوردار بود. وی همچنان گفت  که تااکنون  کسی را به  اتهام این قضیه دستگیر نکرده اند . اما  تحقیقات برای  دستگیری عاملین قتل آغاز شده است.

اراده:

کانادا به بازسازی افغانستان  متعهد می ماند

دولت کانادا  در روز دوشنبه  16 جنوری، تصریح کرد که  کشته شدن یک دیپلومات  ارشد این کشور  درافغانستان  مانع ازمشارکت کانادا در بازسازی افغانستان  نمی شود. روز یکشنبه 15  جنوری، یک کاروان حامل ماموران کانادایی درنزدیکی یک ایستگاه موتر واقع  درشرق قندهار هدف بمب گذاری قرار گرفت وطی آن گلن بری، مدیر سیاسی گروه کانادایی بازسازی افغانستان کشته و سه سرباز کانادایی که وی را همراهی می کردند زخمی شدند. آقای  بری ، 59  ساله از جمله کارمندان عالیرتبه وزارت خارجه کانادا  بود وبه گفته مقامات محلی درقندهار ، سربازان همراه وی نیز   به گروه های بازسازی ولایتی پی ، آر ، تی  وابسته بودند پل مارتین ، صدراعظم کانادا که مشغول مبارزات انتخاباتی است . با خانواده  شهر وندان این کشور که درعملیات اخیر جان خو درا از دست دادند ابراز همدردی کرده است. وی گفته است که مشارکت کانادا درفعالیت های بین المللی در افغانستان  برای استقرار صلح و ثبت دراین کشور  ضرورت دارد .

کانادا  درائتلاف نظامی  به رهبری امریکا در افغانستان شرکت  دارد وواحد هایی متشکل  ازحدود ششصد وپنجاه نفر  را به این کشور اعزام  کره است که اکثر  آنان درولایت قندهار مستقر هستند.

 

اعادهء  ثبات در افغانستان  به معنی اعادهء  ثبات درکشور  های همجوار است

درین  روز ها برخی مناطق کشور شاهد اقدامات انتحاری بوده و  برمبنای ارقام رسانه ها در اثر یک  اقدام انتحاری   بتاریخ 22  جدی در ولسوالی سپین بیست تن کشته  ودست کم به همین تعداد مجروح گردیده است .

ضمناً  درچند  اقدام مشابهه انتحاری درولایت  قندهار سه سرباز  اردوی ملی کشته وچهار تن  مجروح گردیده است .

این اقدامات  انتحاری زمانی  صورت میگیرد که ، قوای ائتلاف بین المللی  یک هفته پیش مناطقی را در وزیرستان بمبارد نموده که درنتیجه منجر به کشته شدن هفت تن تروریست  وتعدادی از اهالی ملکی شد.

برخی صاحب نظران  مسایل منطقه  به این باور اند که ، موج نا آرامی  هادرجنوب پاسخ به اقدامات  قوای ائتلاف بوده  وبه این وسیله مخالفین  دولت میخواهند  توجه افکار  عمومی  را نسبت به  موجودیت خود در منطقه معطوف  نمایند.

مردم افغانستان  دربدترین شرایط  اقدامات تروریستی  راتجربه نکرده  ، و همیشه با دشمن خود از طریق  معرکه ومحاربهء  رو در رو مواجه شده اند .  ضمناً تاکنون از جانب  هیچ مرجع معتبر فقهی وشرعی  درافغانستان  فتوا صادر نشده است، تا علیه نظام کنونی مخالفت یک تکلیف شرعی  باشد. با درنظرداشت همین فاکتور  ها اکثراً افکار  بیطرف به این باور اند که اقدامات  انتحاری نتیجه  انگیزه های  خارجی بوده واین اقدامات توسط  شبکه های سازمان یافتهء خارجی درافغانستان  تنظیم واجرا میگردد.

به هر صورت آنچه  که دراثر تجارب گذشته به وضاحت  روشن شده است، مسأله امنیت افغانستان بوده،  درصورتیکه بحران دراین  جغرافیا توسعه بیابد شعله های آن کشور های همجوار را تحت تاثیر  قرار داده،  مصایب بیشماری را برای همسایگان ایجاد خواهد کرد. با نگرش تجارب گذشته  تأمین ثبات  درافغانستان  به معنی تأمین  ثبات و امنیت درکشور های  منطقه بوده،  وخدای ناخواسه ایجاد وتوسعهء  بحران به معنی گسترش بحران به کشور هیا مهم مرز خواهد بود.

اراده:

کسی زیر خیمه  زند گی نمی کند

نادر فرهاد سخنگوی  کمیشنری  سازمان ملل متحد درامور پناهندگان دریک نشست خبری  اظهار داشت  اکنون هیچ عودت کننده یی در افغانستان  در زیر خیمه  زنده گی نمی کنند .

وی افزود که این کمیشنری کمک ها  را به مهاجرینی که از کشور  های همسایه  به وطن بازگشته  اند ادامه  میدهد نادر فرهاد میگوید  که این کمیشنری برای مهاجرین  برگشت کننده از پاکستان  وایران وبیجا شده گان  داخلی کمک های  زمستانی را که شامل  مواد غذایی  وغیر غذایی میشود.

***

پاکسازی عوامل بیگانه  درکشور به ساده گی میسر نیست

بعد از فروپاشی اتحاد شوروی  وتضعیف خاد، تغییر نقشه های مداخله درکشور  ما شبکه های اطلاعاتی همسایگان  را واداشت که درتلاش جانشین  آن به تقلا  ها بیفتند وبه خاطر  منافعی که در25 سال برافغانستان  سرمیاه گذاری کرده  بودند که  طرق مختلف  دست به فعالیت ها بپردازند.

آی، اس، آی که چون اختاپوتی ازمدت ها کشور ما را زیر سینه قرار داده بود، نسبت به اطلاعات کشور های  دیگر پیشی گرفته، خود را مسوول قیم رقم  زدن سرنوشت افغانستان  دانسته به بازی  های جدیدی  دست زد. خاد بی  سرپرست  وتکه تکه شده  دراطلاعات کشور های همسایه جذب  گردید بخشی ازآن درآی، اس،آی وتعدادی دردستگاه های اطلاعات دیگر کشور های همسایه به وظایف تازه اشتغال یافتند.

آی، اس، آی که بیشترین  شانس فعالیت  درافغانستان  را داشت به صورت کل از 25 سال به این طرف گروه های مستقر  در پاکستان  را زیر کنترول  ونظارت  داشت ودرین مدت امکانات  تسلیحاتی وپولی کمک شده  ازجامعه جهانی  را به دست خود ودلخواه خود برای  شان سهمیه  بندی  کرد ودرمیان  آنان به افراد بسیاری  دست یافت که امروز  با بسیاری  آنان روابط پا برجاست.

آی، اس، آی  فعلاً  دوجریان  طالب وحزب  اسلامی گلبدین  راکاملاً  دراختیار  دارد حضور  طالبان دردهات  کشور ونفوذ  اعضای حزب اسلامی درانجو ها واداره  های دولتی ... آی، اس، آی را از دسترسی به اطلاعات  درشهر ودهات  کشور بی نیاز می سازد.

پس آنچه  روشن است، اینست که  پاکسازی جواسیس واطلاعاتی های همسایگان کار آسانی نیست که دریک روز صورت بگیرد، زیرا انجام چنین کار عظیمی به میکانیزم خاص واجرای کارهای دیگر مرتبط می باشد، بناً پاکسازی عوامل  بیگانه  به ساده گی میسر نیست. وروی همین  معامله و تبانی است که شبکه های تروریستی القاعده وبقایای طالبان وگروه های وابسه به افراطیت  که پناهگاه اصلی آنان  منطاق قبایلی درکشور همسایه ما می باشد به اجرای عملیات گسترده دهشت افگنان وحرکات تروریستی منظماً  می پردازد.

پس به این نتیجه  می رسیم تا زمانی که جاسوسان  ونفوذ آنان  درکشور ما که ازمهمترین  مسایلی است  کوتاه وپاک سازی نشود، ممکن  نیست بتوانیم  امنیت را درکشور تأمین  نماییم و کشور ما از نفوذ وجود شبکه های تروریستی  نجات یابد و افغانستان  بدون کدام  مزاحمت برشاهراه  های تعالی وترقی به پیش برود.

موقعیت افغانستان  در حوزه تمدنی

آسیایی بودن، معنای متفاوتی از اروپایی بودن دارد؛ اروپا را میتوان به یک اعتبار ، تمدنی واحد  دانست، متکی برفرهنگ  برخوردار از رگه های مشترک ، سرشت  همرنگ وسرنوشت هماهنگ؛ اما آسیا  حال وهوای  دیگر دارد؛ اسیا را نمیتوان قاره یکپارچه  وبرخوردار  ازهویت واحد  به حساب آورد.

تنوع تمدنی  درخور توجه ومشخصه  بارز آن است که  اجازه نمیدهد   ازچیزی به نام  اتحاد آسیایی سخن به میان آورد ، چیزی  که اروپایی ها  به آن دست یافته اند  که امروز به آن  میبالند.

گرچه  تمدنهای گوناگون دراین قاره،  بستر و  منشأ   واحدی ندارند؛ اما  خوشبختانه  کشور های افغانستان، تا جکستان وایران اگر  کاملاً ازاین امر  مستثنی نیستند، ولی  امتیازاتی برای ساختن  بستر مشترک،  هماهنگ وهمرنگ با وجود  برخورداری  ازواحد های   سیاسی گوناگون و  تجربه های تاریخی متفاوت ، دردست دارند.

یکی از این ویژه گیهای  مشترک برای نزدیکی کشور های شامل دراین حوزه تمدنی، انتخابی بودن رژیمها و زعامتهای آن است که میتواند  فرصت دیالوگ وگفتمان  موثر را برای   همکاریهای  همه جانبه ارزانی کند،  ازجمله شگوفایی اقتصادی وبلند بردن  میزان تبادله کالا ها، مبارزه با مواد   مخدر وتروریزم وسرمایه گذاری دربخشهای مختلف ، که  افغانستان  دراین امتداد،  موقعیت مرکزی، ولی  نه محوری  داشته و  میتواند پل خوب ومطمئین  برای این مقصد  باشد.

نشست اخیر روسای  جمهور افغانستان،  ایران و تاجکستان که قرار بود  درهفته قبل درتهران  صورت گیرد،  ارمغان خوب  اقتصادی وستراتیژیک  رابرای کشور های منطقه به خصوص افغانستان  در پی داشت؛  زیرا کشور ما که بیشتر از هر کشور  دیگر از تروریزم آسیب پذیر است  وطی سالهای  جنگ، اقتصاد آن آسیب  دید هاست، بدون شک به همکاری های  اقتصادی، سیاسی، فرهنگی  وامنیتی کشور های  منطقه وهمسایه گان ضرورت دارد .

ایران وتاجکستان   منحیث کشور های قدرتمند   اقتصادی وبا فرهنگ  درمنطقه، در رشد  وتوسعه اقتصادی افغانستان   نقش واهمیت  خاص خو درا دارند که استفاده  ازاین امکان   صرفاً درتقویت روابط  ووصلت با آنها  نهفته است . ایران ازجمله  کشورهای همسایه  است که درکنفرانس  توکیو تعهد  پنجصد  ملیون دالر را به افغانستان  نموده و اکنون پروژه  های مهم اقتصادی  ار در همکاری  با کشور هند  درارتباط دادن افغانستان  با اروپا وبندر گه های  بحری رویدست دارد که در دور نمای اقتصادی افغانستان موثریت واهمیت  خود را دارا  میباشد، چنانچه  با تکمیل این پروژه  ها، افغانستان  با هند  نیز ارتباط   پیدا میکند  وبه این طریق، حجم  تبادله کالا میان  این دوکشور افزایش خواهد  یافت.

کشانیدن  پا ی سرمایه  داران همسایه درافغانستان،  نتنها گره زدن  نفع وضرر کشور ما با آنهاست؛  بلکه میتواند وسیله یی برای  قطع دستان  مداخله گر، بند  کردن چشمان  خود ودید گاه  دشمنانه  آنها نیز باشد.

همسایه گان  با پیوند  جغرافیایی که با مادارند، بدو ن شک  تاثیرات  عمیق  دربهبود  وضعیت امنیتی و معیشتی  مردم ما نسبت به کشور های  که از ما دور افتاده اند، دارند  ودرثبات  وبی ثباتی کشور نیز  دخیل شده می توانند.

این ملت  وسرزمین  به دلسوزی نیاز دارد

جفاهای که براین خطه   واین مردم طی چند دهه روا داشته شده برای هفت پشت، کفایت می  کند. درریشه یابی  وبازشناسی این جفا ها  وجفا کاران  دو بعد  داخلی وخارجی به روشنی جلب  توجه می نماید. ازبیگانه به قول مردم گله نیست، چه بیگانه  منافع خو درا در نظرداشته  ودرراستای آن از جفا برخطه وملت ما دریغ نداشته است. اما گله  ازدوست، وازخودی بر جاست. وباید بیاد داشته باشیم  که بیشترین جفا ها برگردهء این ملت توسط خودی  ها تحمیل  گردیده است .  درروز گاری به نام  فیودال، ضد انقلاب ، دشمن مردم، ناسیونالیست، افراطی و... مردم شکنجه  شدند، احوال ودارایی  شان به غارت  رفت ومصادره  شد که این  امر فقر غربت فراوانی  راسبب  گردید.

زمانی هم  به نام جاسوس،  کمونست، میهن فروش وغیره، اموال ودارایی های مردم دردهات ومناطق مختلف مصادره  شد واز تعدادی  دیگر به بهانهء یاری به جهاد وفرض میهن،  کمک هیا  به زور وبه  رضا گرفته شد که این همه سبب بیچارگی  توده ها و ثروتمندی تعدادی ازافراد شد .

درزمان طالبان،  به نام مال بیت المال  ودارایی شر وفساد ، ثروت مردم تاراج  شد گروه گروه مسوولان به ولایت مختلف روان شدند که بعد از چند ماه غارت  مردم تفویض می گردیدند .

این پروسه  تقریباً تمامیت جامعه را به خط زیر  فقر سوق داد. در شرایط  حاضر با اینکه در صداقت دولت برای خدمت ، به سازی، تامین  امنیت وختم تجاوز وبحران آفرینی  همسایه ها و  بیگانه ها، شبیه یی وجود ندارد  فراوان  اند شخصیت ها ونیروهای  درداخل نظام که به گونهء دیگر درصدد فقر بیشتر ملت و غنای  خویش اند.  این روند در دو بخش قابل شناسایی است نخست کسانی که درتبانی  با موسسات وکشور ها ونهاد ها ، دربرنامه ریزی  های خورد ویا بزرگ  سهیم اند وزمینه  را طوری عیار می سازند  که بیشتر پول به جیب  ایشان وشرکای داخلی  وخارجی می رود وکمتر به مصرف پروژه ویا ساختمانی درکشور گروه دوم  کسانی که به فکر فروش تمام ثروت ملی وطبیعی این ملت اند یگانه مکان  ایشان بازار آزاد است . این که دربازار آزاد همه بخش ها را نهاد های خصوصی اداره  می کند ومسوولیت  دول بسیار  محدود است . این پروسه از دو دید گاه زیانبار است.

اول اینکه  ما در شرایط  حاضر کاملاً ظرفیت پذیرش  بازار ازاد را نداریم. نهاد های خصوصی با ید تا حدی رشد نماید  که درزمینه اشتغال  ملت مشکلی وجود نداشته  باشد وآنگاه می شود به خصوصی سازی کامل  رسید.

دیگر  اینکه درکشور های  به گونهء افغانستان  دولت نا گزیر است سیاست مختلط را در پیش گیرد وبخشی از خدمات  را در قبال مردم به دوش  کشد، افراد ونهاد های که از قانون خصوصی  سازی استفاده می کنند واخلاق، و جایب ومکلفیت  های بخش خصوصی را  برخویش تطبیق نمی نمایند،  این ملت را پوست خواهند کرد. وسخن دیگر این است که  افراد ونهاد های درداخل دولت به بهانهء  خصوصی سازی بی علاقه نیستند و یا  سخت علاقمند هستند به تنهایی  ویا با اشتراک  موسسات خارجی تمام داشته های ملت ، فابریکه  ، معدن، تصدی ها، شرکت ها وزمینهای این کشور را برای خویش  خریداری نمایند وآنهم به بهای کمتر از مفت درین صورت می ماند  یک دولت محدود که درهیچ زمینه ینی مردم به آن توجه ندارد، یک ملت فقیر که تمام  ثروت وهستی ملی وطبیعی  اش دراختیار  چند شخص وکمپنی است واین ضعف وفقر روز تا روز  انکشاف می یابد.

***

دوتن هنگام حفر یک زیارت دربغلان زخمی و دستگیر گردیدندMONTAG     16  JAN2006     26  JADDEI     1384  

DOSHANBA    

 

دونفرهنگامی که میخواستند دریکی از زیارت های ولایت بغلان مرکزی به حفریات خود سر دست بزنند در اثر انفجار ماین زخمی گردیده اند .

به گفته مدیر ابدات تاریخی ولایت بغلان   دونفر دو روز قبل میخواستند در صحن زیارت دانه واقع بغلان صنعتی حفریات خود سر را انجام دهند در موقع کندن کاری وسایل انها با ماین اصابت نموده و از اثر انفجار ان افراد مذکور مجروح شده اند .

پولیس قوماندانی امنیه گفته است علاوه بر دوتن زخمی ،سه تن دیگر به ارتباط همین قضیه دستگیر گردیده اند .  

حامدکرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان عاملین قتل ملا محمد خاکسار را محکوم نمود

  دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری با انتشار اعلامیه گفته است حامدکرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان عاملین قتل ملا محمد خاکسار را که دیروز در شهر قندهار اتفاق افتاد به شدت محکوم نمود.

رئیس جمهور در واکنش به این حادثه گفت : این عمل نشانه ناتوانایی و ترس رهبران شکست خورده طالبان بوده که دشمنی انها را با روند صلح نشان میدهد انها با اخلال این روند میخواهند خون انسانان بیگناه حتی طرفداران سابق شان را بریزند که این عمل یک عمل ضد مقدسات دینی و در مخالفت با ارامش مردم تلقی میگردد.

ملا محمد خاکسار در رژیم طالبان بحیث معین وزارت داخله و سایر پست های مهم اجرای وظیفه نموده بود رئیس جمهوری به این خاطر مراتب تسلیت و همدردی خود را به خانواده و باز مانده گانش ابرا زداشته است .

 مالک یک کارخانه هیروئین سازی گرفتارشد

موظفین پولیس در ولایت ننگرهار یک کارخانه تولید هیرو ئین را در مربوطات  ولسوالی خوگیانی آنولایت تثبیت و عاملین آنرا گرفتار نمودند.

مسوول دفتر مطبوعاتی وزارت امور داخله  گفت: موظفین پولیس سرحدی ولایت ننگرهار با انجام عملیات در قریه ( تورمی) ولسوالی خوگیانی آنولایت یک کارخانه تولید هیرو ئین را تثبت ومالک این کارخانه با دو همکارش  بازداشت نمودند

 برعلاوه بیست و هشت کیلو گرام  هیرو ئین، پنج کیلو تریاک مایع ، سه بشکه تیزاب تولید هیرو ئین با تعداد اسلحه و مقدار مهمات به دست  پولیس  افتاده است.

 یک موتر کرولا که از آن  در انجام امور کارخانه کار گرفته میشد نیز ذریعه پولیس انتقال یافته است.

یک حمله انتحاری درولایت هلمند ناکام شد

قصد برای انجام یک عمل انتحاری  در ولسوالی گرشک ولایت هلمند دیروز به ناکامی انجامید.

  دوتن که باجاسازی مواد انفجاریه در یک موتر تونس  میخواستندآن را در ولسوالی گرشک ولایت هلمند با یک موتر قوای ائتلاف تکر دهند.،قبل ازانجام عمل واسطه آنها انفجار نمود، یکنفر شان  راکشت و نفر دیگر را زخمی ساخت که جهت تداوی به شفاخانه منتقل گردیده است.

تخریب مزارع خشخاش درولایت لغمان ادامه دارد                    ‏

شصت و چهار جریب زمین زرع شده خشخاش دیروز در ولسوالی دولت شاه ولایت لغمان تخریب  گردید.

شاه محمود  صافی والی ولایت  لغمان گفت، به  ادامه  تخریب  زمین های زرع شده  خشخاش در آنولایت موازی شصت و چهار جریب زمین زرع شده خشخاش دیروز در ولسوالی دولت شاه  توسط مو ظفین  قوماندانی امنیه ولایت لغمان  تخریب گردید.

وی همچنان گفت: تخریب  مزارع زرع شده خشخاش درتمام ولسوالی های این ولایت  ادامه داشته و به هیچ فردی اجازه داده  نخواهد شد تا به زرع مواد مخدر در آنولایت اقدام نماید.          ‏

 

گزینه ای ازداستانهای کوتاه دختران مکاتب ازچاپ برامد

سایه بان بی سایه ، گزینه ای از داستانهای کوتاه دختران  مکاتب شهر کابل از چاپ برآمد.

  در این گزینه  24 داستان دختران مکاتب شهر کابل از صنف  10 تا دوازدهم  بچاپ  رسیده است.

به اساس معلومات تیمور شاه حکیمیار رئیس فرهنگ  بنیاد، فرهنگ و جامعه  مدنی،  این مجموعه  پس از ختم کورس  سه ماهه داستان نویسی برای شاگردان مکاتب دخترانه شهر کابل که به اساس پرو گرام بیداری ملی از سوی بنیاد یاد شده راه اندازی گردیده بود آماده چاپ  شد

قبلآ نیز مجموعه  زیر نام بهار تنهائی شامل 26 داستان کوتاه که توسط شاگردان مکاتب دخترانه کابل تحریر گردیده بود چاپ  گردیده است.

سه مکتب را به آتش کشیدند

اشخاص ناشناس  شب گذشته  سه مکتب را در دو لسوالی ولایت هلمند به آتش کشیدند.

مسوول دفتر مطبوعاتی وزارت امور داخله گفت: افراد مسلح شب گذشته  سه مکتب را در ولسوالی نو زاد و گرشک ولایت هلمند به آتش کشیده و خساراتی را به بار آوردند. عاملین  توانستند از محل فرار نمایند.

پولیس  در صدد تثبیت و گرفتاری عاملین میباشد.

طی روز های اخیر ولایات هلمند، قندهار و زابل شاهد واقعات به آتش کشیدن مکاتب  میباشند و این در حالیست که در سراسر کشور از ده هزار مکتب که و جود دارد. بیش از هفت هزار آن فاقد تعمیر میباشد.

 یک مظنون طالب حین ماین گزاری دستگیرگردید

مقامات امنیتی ولایت زابل گفته اند که یک طالب مسلح را که سرگرم  گذاشتن ماین در یک جاده  بود گرفتار نموده است.

قوماندان امنیه زابل میگوید این فرد   ملا عبد الروف نام داشته و  متهم  به موارد زیادی ماین گذاری  و حملات تروریستی میباشد 

شش تن ازمخالفین درولایت ارزگان به قتل رسیدند

قوای امنیتی افغان و عساکر بین المللی ضد تروریزم در ولایت ارزگان روز گذشته هنگام گزمه مورد حمله  افراد مسلح قرار گرفتند .

  در یک اعلامیه مطبوعاتی نیروهای ائتلاف بین المللی  آمده  است که برخورد مسلحانه میان نیروهای ائتلاف و طالبان دوروز قبل در منطقه دهراود به وقوع پیوسته است.

 در اعلامیه مطبوعاتی آمده است  که شش تن از افراد دشمن در این جریان به قتل رسیده اند.

   در این برخورد به نیروهای دولتی افغان و قوای ائتلاف آسیبی  نرسیده است. مسوولان نیروهای بین المللی ائتلاف گفتند که در جریان زمستان گزمه های مشترک آنان با عساکر افغان برای کاهش  دادن تحرکات مخالفین در ولایت ارزگان همچنان ادامه خواهد یافت

در ولایت کندز یک فیصد خشخاش زرع نشده است

این مطلب را والی کندز امروز در جلسه مسوولان  آنولایت ابرازداشت.

این جلسه به ریاست انجنیر محمد عمر والی کندز به اشتراک پاسوال مطلب بیک قوماندان امنیه آنولایت تدویر یافته بود، والی ولایت کندز پیرامون موضوع صحبت نموده گفت: که جای بسیار خوشی است که امسال در ولایت کندز یک فیصد خشخاش زرع نشده است.

وی افزود: امید وارهستم که با تطبیق پروسه دایاگ در کندز تمام سلاحهای که نزد افراد غیر مسوول بوده و تاکنون به کمیسیون جمع  آوری اسلحه تسلیم نکرده اند جمع آوری گردد.

 

پروژه تورید برق ازازبکستان تا دو ماه دیگر آغازمیگردد

 کار پروژه انتقال برق توریدی از ازبکستان تادوماه  اینده آغازمیگردد مگر برای تکمیل آن سه سال کار است.

این مطلب را انجنیرغلام ربانی مشاور وزارت انرژی و آب در بخش  انرژی امروز ابراز داشته افزود ،که  ظرفیت این لین برق توریدی 300 میگاوات میباشد که از طریق مزارشریف به پلخمری و کابل انتقال میگردد.

به گفته  وی عجالتا" وزارت انرژی و آب 150 میگاوات برق وارداتی را پلان نموده است که به کشور انتقال گردد.

به گفته وی  40 ملیون  دالر هزینه پروژه از قرضه بانک آسیائی و بیست و دو ملیون دالر آن از کمکهای بلاعوض کشور آلمان تمویل میگردد.    

آلمان مصارف سب ستیشن برق مزار شریف و پلخمری راتمویل میکند. انتقال این لین از ازبکستان به  حیرتان و سایر مناطق تاسال 2008 عیسوی تکمیل میگردد.   

 

         

حامد کرزی : تقاضا  می کنیم  که یک  روش  حساب شده  ستراتیژیک  در مبارزه  با تروریزم  عملی شود  

حامدکرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان  صبح امروز در نشستی با خبر نگاران داخلی و خارجی به سوالات آنها در مورد اوضاع  جاری کشور پاسخ ارایه کرد.

   در آغاز این نشست رئیس جمهوری کشور ضمن ابراز تاسف از حملهء دیروز ولایت کندهار که به اثر آن یک دیپلومات کانادائی و یک هموطن  ماکشته  وسه کانادائی دیگر به شمول چند افغان جراحت برداشتند ، از این تصمیم حکومت کانادا قدر دانی کرد که گفته است وقوع حادثه  کندهار به هیچ صورت مانع ادامه مساعدت و همکاری آنها با مردم افغانستان نمیشود.

حامد کرزی  ضمن محکوم کردن عاملان شهادت  ملا خاکسار گفت: وی یک شخصیت  بزرگ  طالبان بود، که در دوران حاکمیت  طالبان بخاطر تامین صلح و ایجاد برادری میان مردم افغانستان کار میکرد و سلسله  فعالیت های وی بعد از ایجاد اداره موقت بخاطر ترقی کشور تا اکنون ادامه داشت.

رئیس جمهور کشور افزود: کسانی که  بنام طالبان اعلان کردند که ملا خاکسار را به قتل رساندند، این مساله به مردم افغانستان یکبار دیکر نشان داد که  دشمنان کشور از کشتن هرکسی که فرزند راستین  افغانستان باشد وبرای ترقی وطن کار نماید،  دریغ نمی ورزند، آنان به قتل علما ، بزرگان قوم، معلمین ، افرادتعلیم یافته  و حتی شاگردان دست میزنند و در حادثه  اخیر ملا خاکسار را شهید کردند که یکی از افراد متعلق به طالبان بود.    

رئیس جمهور کشور در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی  ضمن تکذیب دعوت دولت از ملاعمر گفت:  ما گفته ایم ملا محمد عمر  آخند بیاید و به مردم افغانستان پاسخ اعمالی را که مرتکب شده است بدهد، او باید پاسخ قتل، در بدری، مصیبت، بیچاره گی و سوختاندن خانه ها و باغ های مردم را بدهد. اگر صلح میخواهد و از گذشته خود پشیمان است، در صورتی که  توان و آزادی داشته باشد، باید این موضوع را اعلان کند.    

رئیس جمهور کشور در پاسخ به سوالی دیگر در مورد حملات تروریستی اخیر گفت: متاسفانه کامیابی های افغانستان در ایجاد نهادهای دولتی، ترقی کشور  و تحقق آرمانهای مردم از توافقات بن تاامروز، تروریستان و دشمنان افغانستان را به وحشت انداخته است. آنان عملیاتی راکه دوسال پیش و قبل از آن براه می انداختند، امروز انجام داده نمیتوانند . تروریستان درحال حاضر از روی مجبوریت و احساسی که از شکست خوردن خود دارند، دست به عملیاتی می زنند که ظاهرا  مشابهت به حملات انتحاری دارد ولی در حقیقت افراد بی وسیله و کسانی را که معتاد به مواد مخدر هستند و اختیار زنده گی خود را  از دست داده اند، فریب داده مجبور به  انجام حملات بالای افراد کاملآ بی دفاع مانند ملا خاکسار، علما و حتی شاکردان مکاتب می نمایند.     

 تروریستان به هر اندازه که دست به اعمال  ضد منفعت کشور ما زنند، نمیتوانند مانع ترقی و سعادت ملت ما شوند.

رئیس جمهور کشور در این مورد علاوه کرد ما راجع به منبع و محلی که تروریستان تربیت می شوند و همچنین از تعداد آنان اطلاعات کافی در اختیار داریم هر چند این موضوع باعث تشویش  مااست ولی با دول منطقه و جامعه جهانی در تماس هستیم تا جلو انجام فعالیتهای دشمنان کشور را بگیریم.   

رئیس جمهور  کشور  دراین  نشست  خبری فعالیت  های دشمنان  افغانستان  را  شورش نه، بلکه  تروریزم  خوانده گفت:  آنچه  در افغانستان  توسط  دشمنان  اتفاق  می افتد  به تمام  معنا  تروریزم  است  نه شورش . در  مطبوعات  غربی   به غلط  گفته میشود  که این  یک شورش است  اگر  حمله  ای در لندن  یا  سایر  نقاط جهان   اتفاق  افتد  در مطبوعات  غربی  به ان حمله  تروریستی  گفته  میشود  در حالیکه  به عاملان  چنین حملات  در افغانستان  شورشیان  خطاب  میشود که  برداشت  درستی  نیست .

 رئیس جمهور  کشور در مورد  حمله ء اخیر  که  در منطقه  باجور ایجنسی  کشور پاکستان  صورت  گرفته اظهار  داشت :  از این حمله  ما از طر یق  مطبوعات  اطلاع  گرفتم  ، اما  مشکلات  ناشی  از موجودیت  تروریزم  در مناطق  قبایلی  پاکستان  تاریخ تقریبا"  بیشتر از  سی سال  دارد ،  دراین مدت در مناطق  قبایلی  حلقاتی  جابجا شده  اند که مردم  مظلوم  و بیچاره این مناطق  را به مصیبت  دچار  کرده اند  . مردم افغانستان  و قبایل پاکستان  از دو جهت  هم  از طرف تروریستان  و هم در جنگ  ضد تروریزم  قر بانی  میدهند مردم  افغانستان  با مردم قبایل  پاکستان  که خسارات  و تلفاتی  را متحمل  شده اند ،  همدردی  نهایت  زیاد  دارند  و میدانیم  انها خود  قربانی  تروریزم هستند  وبعنوان  سپری  در برابر  بلا   و مصیبت  استعمال  شده اند  ولی  ارزوی  ما اینست ، تمام حکومت  ها دست  به دست  هم دهند  و منطقه  قبایل  ،  سایر مناطق  پاکستان  و افغانستان  را بصورت عموم  از  نحس تروریزم  پاک  کنند .

 

رئیس  جمهور  کشور در مورد  نحوه  مبارزه  با تروریزم  گفت ، ما میدانیم  تروریزم  از کجا منشا می  گیرد  در کجا  اموزش  می بیند  و از کجا  داخل افغانستان  میشود  از اینرو  ما  تقاضا  می کنیم  که یک  روش  حساب شده  ستراتیژیک  در مبارزه  با تروریزم  عملی شود .

 حامد کرزی  همچنین گفت  که جامعه بین المللی  بعد  از وقایع  یازدهم  سپتمبر  به افغانستان آمد  قبل بران  مردم افغانستان  به اثر مداخله  و تجاوز  قربانی  می شدند  ولی کسی  به مدد شان  نمی شتافت . بعد از یازدهم  سپتمبر  جامعه جهانی  بر ضد تروریزم  در افغانستان  عمل کرد

 واین به  نفع کشور  ما بود  چون  کشور ما  از چنگال  تروریزم  ازاد شد  بنا" مبارزه  با تروریزم  در حقیقت  یک مبارزه  مشترک  افغانها  و جامعه  بین المللی  است  دراین  مبارزه  جان های  افغانها   و زنده  گی  سربازان  بین المللی  از دست  میرود  امروز  اگر دنیا  درافغانستان از خود  دفاع نکند  باید  در خانه های شان  یعنی  در اروپا  و امریکا  از خود دفاع  کنند ، این مبارزه  برای همه  است  برای  افغانها و سایر حصص  جهان .

 حامد کرزی  در مورد کنفرانس  لندن گفت: این کنفرانس  مطابق  تقسیم  اوقات  در وقت معین  ان برگزار  میشود  دراین کنفرانس جامعه  جهانی  کامیابی  های افغانستان  را تمجید  خواهند کرد  ولی ما  به جهانیان  خواهیم  گفت  که کامیابی  افغانستان باعث  کاهش  توجه  انان به کشور ما  نگردیده  ، بلکه  باید زیادترشود .  زیرا  با وجود  این کامیابی  ها کشور ما ضرورت  به دریافت  کمک  های بین المللی  تا سال  های  زیاد دارد  ، تا بتواند  روی  پای خود  بیاستد  از خود دفاع  کند و  از عواید  خود  مردم  خود را  تغذ یه  نماید .

رئیس  جمهور  کشور  در مورد حمایت  از صنایع داخلی  در رقابت  با تولیدات  خارجی گفت،  با هر وسیله  که ممکن  باشد  ما صنایع  کشور خود  را حمایت  می کنیم  به این منظور  به یک کمیسیون  اقتصادی  وظیفه  سپرده  ام  تا چگونگی حمایت  از صنایع  داخلی  را بطور  همه جانبه  بررسی  نموده  پیشنهاد ات  مشخصی  ارائه  کند .

رئیس  جمهور  کشور  در رابطه  به مصرف  شدن  بی مورد  کمک های  خارجی  به افغانستان  گفت ، یک قسمت  از پول های  کمک شده  خارجی  در مسایل  تجملی  ما نند  خانه ها  ، دفاتر،  موتر های  مفشن  و امثال  ان بی مورد  مصرف شده است  به همین دلیل  ما خواسته  ایم  تا کمک  های بین  المللی  از طریق  دولت  به مصرف  برسد ، با این هم  کمک های  بین المللی  تاثیر  قابل  ملاحظه  در  بهتر شدن  وضعیت زنده گی  مردم  و اقتصاد  افغانستان  داشته ا ست  امروز مردم  ما دارای  سرک  های بهتر  و تسهیلات  خوبتری  در مقایسه  با گذشته  اند  که درنتیجه  کمک  های جهانی  بدست امده است .  :"»» { خبر گزاری باختر }

خواننده های عزیز و گرانقدر !

آنچه در بالا خواندید بیانگر حوادث افغانستان پیش از کنفرانس لندن است. من این اخباررا خدمت شما تقدیم کردم و در برخی از جاها خودم تبصره ای نگاشتم. این اخبار را بخاطر میسپاریم و بعد از کنفرانس لندن اوضاع افغانستان را یکبار با اوضاع قبل مقایسه خواهیم کرد.

 یارزنده و صحبت باقی