باقی _ سمندر

 سه شنبه25  جنوری 2006

 چهارم دلو 1384

 

 

       در آستانه ای کنفرانس لندن

 

تاجائیکه میدانیم بروز های سی ویکم جنوری و یکم فبروری   سال روان وجاری 2006 و برابر به یازدهم تا سیزدهم ماه دلو امسال 1384  کنفرانس ای در لندن با اشتراک نماینده های هفتاد کشور وسازمانهای بین المللی دایر خواهد گردید.  این کنفرانس برای مردم افغانستان مانند کنفرانسهای پترزبرگ جرمنی، توکیو ی جاپان ، برلین جرمنی  رسم وخط نشان خواهد داد و گویا تعیین تکلیف خواهد نمود وبه حق تعیین سرنوشت ملل بدست خود ملل یکباربا تبختر ی توام با استهزا بازهم نقطه پایان خواهد گذاشت و به دولت های به اصطلاح ملی نه به اصطلاح با ایما واشاره بلکه صراحتاو بسیارشفاف و آشکارا دیکته خواهد کرد که چگونه در دوران گلوبالیسم تمام دولت های جنوب که گاهی بنام  گویاجهان سوم وچهارم و پنجم یاد میشوند ، تابع شمال شوند. مرکزیا شمال سیاست و شیوه های اقتصادی ، سیاسی وفرهنگی و اجتماعی خود یا نیو لیبرالیسم را با تمام ساز وبرگ آن   به کشورهای پیرامونی یک بار دیگر دیکته خواهد کردودولت های جنوب باید  پیش شرط هارا برای گسترش گلوبالیسم وسیر جهانی شدن مهیا ترسازندو ووسیله اتصال گویا مشروع برای سیادت وسروری شمال یا هشت کشور مرکز باشند.

 اینکه ایالات متحده امریکا تاچه حد سیادت خود را بر اروپای کهن گسترده خواهد داشت و بر اتحادیه اروپا  هژمونی خودرا تامین خواهد کرد یانه و یا اینکه گروه شانگهای چه واکنش نشان خواهد داد ، مطالبیست که نیاز به تحقیق همه جانبه دارد و اینکه فردای ائتلاف و رقابت هشت گروه صنعتی  برسر سیادت جنوب  چگونه تداوم خواهد یافت ، کنفرانس لندن همه مظاهر آن را جلوه گر خواهد ساخت .

 کوفی عنان ، تولی بیلر و حامد کرزی اعضای رئیسه  کنفرانس بین المللی لندن خواهند بود.  سه چهره از سه قاره ظاهرا" در یک صف ریاست قرار خواهند داشت .اما  این بین خود ما باشد وگوش شیطان کرکه اگر بلند تر فکر کنیم و چنان پنداریم که گویا افریقا و آسیا برابر به اروپا است ویا چنان جلوه داده شود. نه نه این صف ریاست برای دوروز وبرای کمره ها ی فلمبرداری و خبرنگاران ایست که گویا چنان جلوه خواهند داد که تونی بلیر و کوفی عنان و حامد کرزی  در یک صف برابر باهم نشسته  اند. ولو کوفی عنان رییس سازمان ملل متحد باشد و اگر باز هم  سازمانها ی جاسوسی بخواهند تمام روابط اورا کنترول میکنند چنانچه کردندومیکنند .واقعیت تلخ شاهد است که سخن از سیادت شما ل بر جنوب میباشد و گپ های دگر اضافیست.

وزیر خارجه امریکا یعنی  کاندولا رایس نماینده گی  هیئات ایا لات متحده امریکارا در این کنفرانس بدوش خوهد داشت ودر بیانیه مطبوعاتی که در مورد سفر وزیر خارجه انتشار یافته است گفته شده که :

« این کنفرانس آغاز گر مرحله جدید شرکت طویل المدت جامعه بین المللی با افغانستان خواهد بود »

{ به نقل از خبر گزاری باختر بیست ویکم جنوری }

 سخنان وزیر خارجه افغانستان عبدالله عبدالله به شکل کنده وپراگنده توسط خبر گزاری باختر پخش شده است که توقعات وی را از این کنفرانس در چند نکته خلاصه ساخته است که اینک با هم از نظر می گزرانیم .

 « یک :  در این کنفرانس که از یازده الی سیزده دلو دایر میگردد ، جامعه بین المللی همکاری اش را در تحکیم ثبات در افغانستان تکرار خواهد نمود.

دو: متوقع است تا دراین کنفرانس که  ریاست آنرا کوفی عنان سرمنشی ملل متحد ، تونی بلیر صدراعظم بریتانیا و حامد کرزی رییس جمهور افغانستان بدوش خواهند داشت ، پیمانی عقد گردد که دست آوردهای دولت را تحکیم بخشیده  برای آینده افغانستان خط سیر و یا جهت را تعیین نماید

سه :وزیر خارجه به آژانس خبری رویتر گفت :

در لندن ما میخواهیم چهارچوبی را برای همکاری دراز مدت میان افغانستان و جامعه جهانی تعیین نماییم. بعد از یک سلسله بم گزاری ها طی ماه های اخیر ، شامل حملات علیه قوای خارجی و افراد ملکی ، مسایل امنیتی نیز در صدر مذاکرات ما قرار خواهد داشت .

بم گزاران در حرکت مردم افغانستان بسوی پیشرفت و در ادامه کمک جامعه بین المللی به افغانستان  موانع ایجاد کرده نمیتوانند ، حملات درحالی در افغانستان تشدید یافته که امریکا امیدوار است تا تعداد قوای خود را در افغانستان از هجده هزار تن به شانزده هزار و پنجصد تن  طی ماه آینده کاهش دهد. اعضای ناتو که تقریبا ده هزار نفر سرباز حافظ صلح در افغانستان دارد ، قرار است تعداد سربازان خودرا به پانزده هزار نفر افزایش دهد  و مسوولیت را در مناطق جنوب و شرق افغانستان از قوای امریکایی بدست خود گیرد . با وصف این ، اعضای ناتو نگران اند که سربازان شان به مناطق خطرناک اعزام میشوند.

عبدالله گفت : یقین دارد که جامعه  بین المللی به تامین امنیت در افغانستان متعهد اند .

این تعهد جامعه بین المللی  است تا قوای خود را کاهش ندهد و تعهد خود را در قبال ادامه حضور شان در افغانستان، تغییر ندهد. افغانستان به حضور جامعه بین المللی نیاز دارد. پلان جدید ما شامل مسایل امنیتی، اداره بهتر امور، حقوق بشر، حکمروایی قانون ، انکشاف و مبارزه علیه مواد مخدر میباشد.

 درعین زمان ، افغانستان در عرصه انکشاف ، بخصوص برای بدست آورد ن سهم بیشتر که چگونه کمک ها باید از طریق کدام چینل ها بدست آید ، تلاش مینماید این تنها نظریه افغانستان نبوده بلکه جامعه بین المللی نیز نظر مشابهی دارند .

تاسهم افغانستان درتمام پروسه ها ، امنیت و یا انکشاف افزایش یابد در حالیکه ما بسوی پیشرفت در حرکت هستیم ، موسسات افغانستان باید مسوولیت های بیشتر را متقبل شوند.

 عبدالله گفت ، توقع ما اینست تا مساعدت های مالی باید مستقیم به بودجه اصلی افغانستان انتقال یابد درعین زمان به ساختار ها ، هماهنگی ها و نظارت بهتر نیازاست .

 درحالی که امریکا بزرگترین کشور کمک دهنده افغانستان باقی میماند ، شرکای دیگر آن در منطقه و انطرف آن نیز برای ما حیاتی است نقش ملل متحد ،روابط ما با اروپا ، جاپان و کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی اهمیت خاص دارد  » {خبرگزاری باختر}.

 بی بی سی گزارش ایرا پخش نمود که بخشها ی آنرا باهم میخوانیم :

«انتظارات جامعه مدنی افغانستان از کنفرانس لندن

نمايندگان ده ها نهاد مد نی در کابل برای تهيه سندی که بيان کننده ديدگاه ها و انتظارات آنان از کنفرانس لندن خواهد بود گردهم آمده اند.

دو تن از اعضای جامعه مدنی افغانستان در اجلاس لندن شرکت می کنند. در يک کنفرانس سه روزه که امروز ( ۲۱ ژانويه) در کابل تحت نام ندای جامعه مدنی افغانستان برای اجلاس لندن به کار آغاز کرد ۱۰۲ تن از نمايندگان نهادهای جامعه مدنی شرکت کننده در اين کنفرانس در مورد بيانيه ای را به تصويب خواهند رساند که در اجلاس لندن ارايه می شود.

اين بيانيه بازتاب دهنده مواضع و ديدگاه های جامعه مدنی افغانستان در مورد اجلاس لندن خواهد بود که قرار است به تاريخ ۳۱ ژانويه بر گزار شود.

برگزار کنندگان کنفرانس ندای جامعه مدنی افغانستان برای اجلاس لندن بر اين نکته تاکيد دارند که بعد از پايان يافتن توافقات بن اجلاس لندن از چنان صلاحيتی برخوردار است که می تواند دور نمای آينده افغانستان را در پنج سال آينده در زمينه های امنيت، حقوق بشر، توسعه اقتصادی و سياسی ترسيم کند.

هارون شمس يک تن از مسئولان مجتمع جامعه مدنی افغانستان گفت هدف نخست اين کنفرانس انتخاب دو تن از شرکت کنندگان که يک زن و يک مرد خواهند بود برای شرکت در اجلاس لندن است.

آقای شمس می گويد اين طرح در اختيار مجتمع جامعه مدنی افغانستان نيز قرار گرفته و مجتمع جامعه مدنی ديدگاه های خود را در مورد آن به دولت ارايه کرده است. او افزود انتظار می رود اين ديدگاه ها در طرح استراتژی انکشافی افغانستان که در لندن ارايه می شود در نظر گرفته شود. او جزييات مسايلی را که از سوی مجتمع جامعه مدنی در اختيار دولت قرار گرفته فاش نساخت اما گفت نکته محوری در اين ديدگاه ها فقرزدايی از جامعه بوده است.در اين کنفرانس که برای سه روز متوالی ادامه خواهد داشت نمايندگانی از هشتاد نهاد مربوط جامعه مدنی افغانستان شرکت کرده اند.»»» { ِِّّبی بی سی }

 بی بی سی گزارشی  دیگری پخش نمود که باهم میخوانیم.

 «« - يکشنبه 22 ژانويه 2006

رامین انوری در کابل

دولت افغانستان 'استراتژی توسعه ملی' را تایید کرد

شورای وزيران افغانستان، 'استراتژی توسعه ملی' اين کشور را که قرار است به کنفرانس جهانی حمايت از افغانستان در شهر لندن ارايه شود، تاييد کرده است.

در اين کنفرانس که قرار است در آخر ماه جاری ميلادی برگزار شود، نمايندگان هفتاد کشور جهان و حدود دوصد سازمان بين المللی اشتراک خواهند کرد.

استراتژی توسعه ملی افغانستان که برای پنج سال آينده اين کشور تهيه شده است، شامل سه بخش عمده "امنيت، حکومت داری حاکميت قانون و حقوق بشر و توسعه اقتصادی و اجتماعی" می شود. اين استراتژی نتيجه هشت ماه کار وزارتهای خارجه، اقتصاد، ماليه (دارايی)، تجارت، انکشاف دهات و مشاور ارشد رييس جمهور کرزی در امور اقتصادی است.آنگونه که مقامات افغان می گويند در چند روز ديگر که به برگزاری کنفرانس لندن باقی مانده، احتمال می رود اين استراتژی مورد بازنگری قرار گيرد. مير محمد امين فرهنگ وزير اقتصاد افغانستان به بی بی سی گفت که استراتژی توسعه ملی افغانستان با در نظر داشت "عينيت های جامعه افغانی" تهيه شده و تاکيد کرد که در آن بیشتر نيازمندی های افغانستان ظرف پنج سال آينده در نظر گرفته شده است. او گفت اين استراتژی بر اساس گفتگوهای مکرر با مسئولان ولايات، علما، شهروندان عادی، سازمانها و نهادهای اجتماعی تهيه شده است. مقامات افغان به اين باور هستند که کنفرانس قريب الوقوع لندن، از نظر اهميت می تواند با کنفرانس بن که زمينه برای ايجاد ساختار سياسی افغانستان را فراهم کرد، رقابت کند. او می گويد: "افغانستان تا حالا بدون استراتژی به پيش می رفت، ولی حالا چون ما دارای يک دولت با ثبات هستيم، نياز به موجوديت استراتژی مشخص نيز احساس می شود." در کنفرانس لندن، در کنار بحث روی استراتژی پنج ساله افغانستان، نمايندگان کشورها و سازمانهای اشتراک کننده تعهدات خود در برابر افغانستان را نيز تجديد خواهند کرد.»

بهترخواهد شد تا این وزرا و مشاورین و حامد کرزی یکباردگر اعتراف و اذعان نمایند که خود شان از زمانیکه به اریکه قدرت نصب شدند ، بدون استراتیژی  بودند و اینک نیز از استراتیژِی ملی  چیزی نمی فهمند و منافع ملی برایشا ن مکدر و نامعلوم ونامفهوم است و مردم افغانستان در چهارسال گذشته تاوان آن ها را پرداخته اند و در پنج سال آینده نیز تاوان خواهند داد .

پیشتر سخنان عبدالله عبدالله و شش نکته یعنی :

یک :مسایل امنیتی

دو:اداره بهتر امور

سه: حقوق بشر

چهار : جکمروایی قانون

پنج : انکشاف

شش : مبارزه علیه مواد مخدر

را باهم خواندیم .

روزنامه  اراده به نشستی که قرار است  جهت جلب تجدید همکاری  جامعه بین المللی به افغانستان درلندن  دایر گردد اشاره نموده ونوشته است .

 ««  نشست لندن برعلاوه اینکه میتواند  در کمک جهانی درجهت رفع  بعضی مشکلات عمده  درکشور ممد واقع گردد بلکه باید کمک های  جهان ازطریق دولت افغانستان  به مصرف رسیده تا بتواند مسأله شفافیت  رادر برگیرد ودربازسازی  کشور مفید واقع گردد.

به نوشته  اراده مهمترین موضوع  دراین نشست  راه های عملی در رابطه  به طرح پلان  ، پروگرام ها  وتوافقات  است زیرا تاکنون   دیده شده که با رها چنین توافقات وطرح ها  عملی نگردیده ودردی مردم را دوام نکرده است.»» { باختر آژانس }

توجه شمارا به  گفته های حامدکرزی جلب میکنم :

 حامد کرزی: انتظارات مردم از جامعه مدنی اینست که انها باید با مردم باشند و برای حل مشکلات مردم خدمت نمایند 

 حامدکرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان بعداز ظهر امروز در سومین روز کنفرانس جامعه مدنی افغانستان حمایت دولت را از اهداف انان اعلام کرد .

 رئیس جمهور کشور در سخنانی خطاب به نماینده گان دهها نهاد جامعه مدنی افغانستان که در هوتل سرینا برگزار شده بود ، گفت : جامعه مدنی از قرن ها به این طرف اساس صلح و ثبات را در کشور ما تشکیل داده است و مردم انرا به شکلی که وجود داشته ، می شناسند رئیس جمهور کشور افزود : وقتی در باره جامعه مدنی صحبت میکنیم ، نهاد هایی عنعنوی فورا" به نظر ما میرسد که در دهات کشور وجود دارند و در وجود بزرگان ، علما ، متنفذین قوم و جرگه ها تبارز یافته توانسته اند بعنوان بنیاد های محکم جامعه عمل کنند

رئیس جمهور کشور تصریح کرد امروز جامعه مدنی کشور ما با پیشرفت های تکنالوژی دست اوردهای جدیدی حاصل کرده و در وجود افراد تعلیم یافته به ادامه همان جامعه مدنی عنعنوی کشور ما برای ثبات و امن افغانستان دارای اهمیت میباشد

 رئیس جمهور کشور گفت : که انتظارات مردم از جامعه مدنی اینست که نه به حکومت تعلق داشته باشند و نه هم با احزاب و سازمان های سیاسی مرتبط باشند نه به شرکت ها سهامی و نه هم به انجو یسم مبدل شوند انها باید با مردم باشند و برای حل مشکلات مردم خدمت نمایند

رئیس جمهور کشور اضافه کرد قوت جامعه مدنی در کشور ما در نهایت باعث قوت افغانستان میشود ، در هر کشوری که جامعه مدنی توانمند و اگاه وجود داشته باشد ، نظام ان کشور نیرومند میگردد.

رئیس جمهور کشور درادامه سخنرانی اش گفت که وجود شما مایه تقویت افغانستان میشود به شرط انکه چه نهادهای مدنی عنعنوی و چه هم نهادهای جامعه مدنی امروزی کشور ما براساس توان اقتصادی مردم افغانستان فعالیت کنند هرگاه این نهاد ها با پول های بدست امده از کشورهای خارجی فعالیت کنند ، به محض قطع شدن ان سقوط میکنند.

 رئیس جمهور کشور واضح ساخت که دلیل بقای نهادهای مدنی دهات افغانستان ، این است که از متن جامعه برخاسته اند و براساس توانمندی اقتصادی جامعه قوت گرفته اند.

 رئیس جمهور کشور ضمن اعلام حمایت از فعالیت ها جوامع مدنی درکشور گفت که از تمام کوشش های شما بخاطر ایجاد جامعه مدنی مدرن در کشور حمایت میکنم و دولت افغانستان با تمام قوت پشتیبان اهداف شما است .

رئیس جمهور کشور در ادامه سخنرانی اش ضمن اشاره به اعمال تروریستی اخیر دشمنان افغانستان گفت که جامعه مدنی ما علی الرغم انکه این اعمال از سوی مردم در ولایات مختلف با راهپیمایی هایی محکوم گردید دراین خصوص اقدامی نکرد

در حالیکه جامعه مدنی به مطبوعات داخلی و خارجی دسترسی داشته صدای انها شنونده دارد ، جامعه مدنی باید در صف اول دفاع از حقوق مردم قرار داشته باشد و با تمام قوت از حقوق مردم خود حمایت کند.»» { باختر آژانس }

 حامد کرزی در نامه ایکه برای گشایش و افتتاح پارلمان نوشته بود ، در باره سیاست خارجی و روابط بین المللی چنین گفته بود  :

  ««

 - سیاست خارجی و روابط بین المللی :

    گام نخست دراین راستا ، برون اوردن افغانستان از انزوای بین المللی بود ما کشوری بودیم منزوی و فاقد روابط متداول بین المللی احیای روابط دیپلوماتیک افغانستان با کشور های جهان ، برگشت به سیاست بین المللی ازمسایل اساسی بود که ما با ان روبه روبودیم افغانستان باید بعد از سه دهه ، نه تنها صاحب روابط بین المللی مستقل میشد ، بلکه باید خود به مجری چنین سیاستی ارتقاء می یافت داشتن یک سیاست خارجی فعال و مثبت به مثابه کشوری صلحدوست و باورمند به منشور سازمان ملل متحد و سایر پیمان های قبول شده بین المللی ازمسایل اساسی سیاست خارجی کشور ما بود .

    ما با کشور های همسایه خود دارای روابط نیک و حسنه می باشیم مردم افغانستان از پشتیبانی کشورهای همسایه در امر بازسازی افغانستان و مبارزه با تروریزم نهایت سپاس گذار می باشند .

مردم جمهوری اسلامی پاکستان در دوران جهاد از کشور ما پشتیبانی بی شایبه نموده اند ما مهمان نوازی برادران و خواهران پاکستانی خود را در حمایت از مهاجران افغان از یادنبرده، همواره ازان با سپاس و حرمت یاد میکنیم جمهوری اسلامی پاکستان در امر بازسازی افغانستان ما را یاری می رساند هر دو کشور در مبارزه با تروریزم مشترکاتی دارند و روشن است که به تنهایی نمی توانند براین مشکل پیروز شوند .

     حجم تبادلات اقتصادی میان کشورهای ما ، به گونه بی سابقه یی افزایش یافته است امروز صادرات پاکستان به کشورما سالانه بیش از 1200 ملیون دالر میشود ما براین باوریم که روابط میان دو کشور باید برپایه احترام متقابل ، برابری ، اصل عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر هرچه بیشتر گسترش یابد .

     روابط ما با جمهوری اسلامی ایران ، روابطی است براساس اصول همسایه گی نیک ، اصل عدم مداخله درامور داخلی یکدیگر و همکاری در زمینه های اقتصادی و فرهنگی ما از پشتیبانی این کشور در امر بازسازی و مبارزه با تروریزم در کشور خود ابراز قدردانی می نمائیم دراینجا جای دارد تا از این کشور به دلیل پذیرائی از مهاجران افغانستان در سال های گذشته و امروز و پشتیبانی این کشور از امر مبارزه با تجاوزات خارجی نیز به نیکی یاد نمائیم .

     روابط ما با ایالات متحده امریکا براساس اصل دوستی ، همکاری و احترام متقابل ، روابطی است استراتیژیک که برای ما دارای اهمیت خاص میباشد این روابط در چارچوب امر مبارزه مشترک با تروریزم بین المللی و تبدیل افغانستان به یک حلقه استراتیژیک صلح در منطقه ما هر روز گسترش می یابد افغانستان و ایالات متحده امریکا دراصول مبارزه با تروریزم ، ایجاد یک اقتصاد بازار ازاد در افغانستان ، رشد دموکراسی ، رعایت حقوق بشر و بسیاری از مسایل اساسی سیاست جهانی و منطقه یی دارای دید گاه های مشابه می باشند .اعلامیه همکاری استراتیژیک دراز مدت میان افغانستان و ایالات متحده امریکا نشان می دهد که مناسبات دوجانبه میان کشور های ما از اهمیت خاصی برخوردار است .

      روابط ما با کشور های اروپایی و جاپان ، روابطی است بسیار دوستانه و عمیق این کشور ها در روند تقویت دولت ، ایجاد اقتصاد ملی ، استقرار امنیت و در موارد فراوان دیگر از ما پشتیبانی نموده اند ما از کمک های بی شائبه این کشور ها ابراز قدردانی می نمائیم افغانستان براین باور است که امضای اعلامیه همکاری استراتیژیک با اتحادیه اروپا ، امضای اعلامیه همکاری دوامدار با کشور انگلستان و تلاش برای دستیابی به یک همکاری استراتیژیک گسترده با پیمان ناتو برای دسترسی به امنیت و توسعه اقتصادی پایدار در کشور ما واجد اهمیت اساسی میباشد افغانستان تلاش خواهد کرد تا این روابط را با رعایت ارزش های مطرح شده در اعلامیه های متقابل و اصول پذیرفته شده جهانی گسترش دهد .

    ما با کشور های منطقه دارای روابط بسیار نیک میباشیم جمهوری هندوستان دوست تاریخی افغانستان است با انکه جمهوری هند از کشورهای عمده کمک دهنده به کشور های دیگر نبوده ، اما کمک 550 ملیون دالری این کشور به افغانستان ، در جهت بازسازی و توسعه ، نشان دوستی پایدار این کشور نسبت به افغانستان میباشد رقم چشمگیری از محصلان افغان با استفاده از بورس های تحصیلی دولت هند ، دراینده نزدیک دراین کشور مصروف تحصیل میشوند کشورهای ما دارای روابط عنعنه یی دوستی میباشند ما خواهان تقویت هرچه بیشتر دوستی با این کشور بزرگ اسیایی و بزرگترین دموکراسی جهان میباشیم .

افغانستان با جمهوری مردم چین دارای روابط دوستی دیرینه میباشد . این کشور در امر بازسازی و توسعه به افغانستان کمک های فراوان نموده است . ما خواهان ان هستیم تا روابط متقابل را بیش از پیش گسترش دهیم . جمهوری مردم چین  یک قدرت بزرگ اسیایی با دورنمای روشن رشد و توسعه بوده ، تحکیم روابط با این کشور برای ما دارای اهمیت خاص میباشد .

روابط ما با دیگر همسایه گان ما و کشورهای منطقه ، ازبکستان ، تاجکستان و ترکمنستان بسیار دوستانه بوده ، گسترش همکاری های اقتصادی و تبادلات فرهنگی با این کشور ها در صدر اولویت های سیاست خارجی ما قراردارد . ما روابط کهن دوستی را با جمهوری ترکیه ادامه میدهیم و خوشحالیم از اینکه این کشور با دوستی بی شائبه با ما در تامین امنیت و در بازسازی کشور ما یاری می رساند.

ما جزء جدا ناپذیر جهان اسلام هستیم . گسترش روابط سیاسی با کلیه کشورهای اسلامی و عربی در مرکز سیاست خارجی ما قرار دارد دراین راستا تلاش هایی صورت گرفته است و ما خوشحال هستیم که کشور عربستان سعودی ، امارات متحده عربی و دیگر کشورهای عربی و اسلامی از تلاش های ما در بازسازی ، امنیت و صلح حمایت میکنند .

افغانستان خواهان تداوم روابط مبتنی بردوستی و حسن نیت با فدراسیون روسیه میباشد .

 هراغاز نو ایجاب می نماید تا به مشکلات گذشته برخوردی شجاعانه داشته باشیم مردم افغانستان در سال های تجاوز اتحاد شوروی سابق رنج های فراوان کشیده اند و قربانی های بی شماری داده اند ما خواهان گفتگوی صمیمانه بین دو کشور هستیم و امیدواریم تا فدراسیون روسیه در بازسازی افغانستان سهم شایسته بگیرد .

افغانستان امروز دارای یک موقعیت ابرومند در سازمانهای بین المللی میباشد . در سازمان ملل متحد و در کنفرانس کشورهای اسلامی ما دارای جایگاه خود هستیم. افغانستان عضو سازمان کشورهای همکاری های منطقه یی ایکو ، عضو سازمان همکاری های اقتصادی منطقه یی اسیای میانه ، ( کریک ) بوده ، خوشحالیم که کشورما اخیرا" عضویت اتحادیه همکار یهای منطقه یی اسیای جنوبی ( سارک) را کسب نموده است .»»

در مورد استراتیژی ملی  سخننرانی اش را  باهم میخوانیم :

 

 «« پیشرفت اقتصاد ملی ، کاریابی و علیه فقر مبارزه .

کشور ما ازجمله کشور های بسیار غریب است عاید مردم ما بسیار کم است تعداد زیاد هموطنان وظیفه و کارندارند ان کسانیکه وظیفه و شغل هم دارند عاید سرانه شان بسیار کم است تمام کوشش های دولت برای ریشه کن ساختن فقر و بیچارگی و در راه ایجاد یک زندگی ارام و خوشبخت متمرکز است .

قابل یاد اوری است که کمک های خارجی زمینه بعضی کارها و ابادی را مساعد می نماید اما وطن را سرمایه دار نمی کند ، بلکه از طریق تشویق سرمایگذاری های داخلی و خارجی کار اضافه ، عواید تزئید و مردم پولدار میشود .

ما میخواهیم که دولت یگانه مرجع ایجاد کار نباشد بلکه بازار و تشبثات خصوصی برای مردم زمینه وسیع کار و زنده گی خوب را برابر نماید دولت باید موانع حقوقی را رفع نماید و جلوفساد را بگیرد .

جامعه بین المللی با افغانستان مساعدت زیاد نموده است و ما ازاین کمکها تشکر میکنیم اما باید بگویم که از این کمک ها تنها 22% ازطریق بودجه دولت بمصرف میرسد ما میخواهیم جامعه جهانی کمک های شانرا زیاد تر از طریق مجاری دولتی مصرف کنند دولت در مقابل ملت و جامع بین المللی مسوولیت حساب دهی را دارد .

ما کوشش میکنم از طریق حمایه و تشویق صنایع محلی صنایع را در کشور انکشاف دهیم و زمینه بقای صنایع ملی را زیاد بسازیم .

افغانستان برای پیشرفت و توسعه عرصه زراعت و مالداری امکانات زیاد دارد تقویه این بخش منحیث حلقه مرکزی اقتصاد برای افغانستان قابل توجه زیاد است ما بخاطر رشد و انکشاف هرچه بیشتر عرصه زراعت و مالداری اقدامات لازم را در نظر گرفته ایم .

بخاطر ارتقاء سطح زندگی مردم و بمنظور انکشاف صنعت با در نظر داشت ضرورت های اقتصادی طبیعی کشور ایجاد دستگاه های تولید برق برای ما اهمیت خاص دارد بخاطر تامین انرژی برق انکشاف زراعت و مالداری و استفاده معقول از اب های موجود کشور انتخاب یک سیاست معقول بسیار ضرور است دولت باید با در نظر داشت امکانات محیط زیست ، برای پیدا نمودن انرژی مورد ضرورت کوشش های لازم بکنند توسعه راه ها ووصل نمودن مناطق مختلف باهم در انکشاف اقتصاد کشور نقش بسیار مهم دارد ما کوشش فراوان میکنیم تا این کار به جدیت عملی شود .

ستراتیژی انکشاف ملی افغانستان خطوط کلی مسایل اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، امنیتی کشور را روشن میسازد دولت افغانستان کوشش زیاد میکند تا این ستراتیژی عملی شود .»»

درمورد سیاست امنیتی و دفاعی کشور متن سخنرانی کرزی چنین بود :

 

 """  سیاست امنیتی ودفاعی کشور:

امنیت مساله صرفا" نظامی نیست ، امنیت کامل در کشور ما زمان به وجود میائید که مردم افغانستان بتوانند هم از آفت ترور وخشونت در امان بوده هم دارای حداقل تامین اجتماعی باشند .ما امنیت را به مثابه بخشی از سیاست دفاعی و هم به مثابه  بخشی از سیاست اجتماعی خود تلقی میکنیم، تکیهء محض بر ابزارنظامی سیاست معقولی  نیست. سیاست تحکیم صلح در کشور ما باید ادامه بیابد. سیاست تحکیم صلح دادن فرصت به آن هده از همو طنان ما میباشد که حاضر هستند، دست از خرابکاری بردارند. ما باید امکان برگشت به زنده گی صلح آمیز را از هموطنان خود نگیریم. در اینجا  میخواهم تا مجددآ از همه آنانی که به دین و فرهنگ مردم ما و به سر زمین افغانستان عشق می ورزند دعوت نمایم که به پروسهء صلح در افغانستان پیوندند تا از چنگال بیگانه گان رهایی یابند.

     صلح و امنیت اموری نیستند که بتوان آنهارا در این دنیای پر آشوب با بیانات اخلاقی به دست آورد.     

    افغانستان باید دارای چنان اردوی نیرومند و مسلح به آرمان میهن دوستی گردد تا تجارب تلخ گذشته تکرار نشوند. داشتن نیروهای مسلح  قوی به تنهائی کافی نیست، بالاتر از آن نیروهای دفاعی و امنیتی ماباید بدانند که آنها سربازان جمهوری و مدافعان آب و خاک افغانستان هستند. سنت فداکاری و جانبازی مردم باید همیشه در نیروهای  مسلح ما زنده نگهداشته شود. ترجیح منافع ملی بر گرایشات حزبی، قومی و منطقه یی و دیگر گرایشات تفرقه افگنانه باید به باور اصلی و به اصول آرمانی اردوی افغانستان تبدیل گردد.

     تجربه غم انگیز  تجاوزات خارجی سی ساله و تخریب  برنامه ریزی  شدهء اردوی افغانستان به دست کشور های خارجی توانست صرفا" در نبود یک آرمان ملی نزد آنانیکه دست به این کار زدند، ممکن گردد.

        ایجاد نیروهای دفاعی زمینی و هوائی که بتواند  از مرزهای کشور دفاع کند، امرالزامی می باشد. حکومت جمهوری در این راستا  کلیه تلاشهای لازم را به عمل خواهد آورد.

     ایجاد یک اردوی حرفه ئی منافی توجه به جلب و جذب جوانان افغانستان به خدمات دفاعی و اجتماعی نمیباشد. دولت افغانستان جلب جوانان کشور را برای ادای خدمت زیربیرق مورد مطالعه جدی قرار خواهد داد. اردوی افغانستان ودیگرنیروهای امنیتی باید با سلاح های مدرن دفاعی مجهزشوند. اردوی ملی، نیروهای پولیس و محافظان سرحدی کشور و همچنین نیروهای امنیتی باید به این آگاهی کاملا" دست یابند که آنها خادم  مردم و مدافع مرز های کشور میباشند. تامین امنیت در کشور، دفاع از آزادی  همو طنان و ظیفه  اصلی نیروهای امنیتی ما میباشد. نیروهای امنیتی نباید به مردم به مثابه رعایای دولت برخورد بکنند. مردم  صاحبان دولت و صاحبان قدرت سیاسی میباشند. مبارزه با خشونت ، مبارزه با شکنجه و مبارزه با آزار شهروندان یکی از دلایل مهم مشروعیت حکومت و دولت ماست.    

 سیاست خارجی:

     سیاست خارجی افغانستان بر اصول عدم مداخله درامور داخلی دیگران ، حل صلح آمیز منازعات ، پذیرش حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور ها میباشد. افغانستان به منشور سازمان ملل  متحد، اعلامیهء جهانی حقوق بشر  و به کلیه تعهدات بین المللی، دو جانبه و چند جانبه متعهد میباشد.    

     سیاست دوستی و همکاری ما با کلیه کشورهای جهان بر پایهء احترام به حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی در کشور مااستوار است. واقعیت جهان معاصر این است که جهان هر روز کوچکتر میشودو در چنین جهانی زمان و مکان مفهوم دیگری می یابند. فرهنگ ها با یک دیگر نزدیک می شوند. در چنین جهانی باید سیاست داخلی و خارجی کشور ها بر واقعیت های موجود مبتنی گردند.""

در اخر  کرزی نظرش را در مورد گلوبالیزم چنین ایراد نمود

 "مانه تنها نمیخواهیم در آنزوای تمدنی قرار بگیریم و فرهنگ های دیگر را بیگانه و دشمن بپنداریم،  بلکه میخواهیم آگاهانه در روند جهانی شدن جایگاه خود را در یابیم. "     

{ متن سخنرانی کرزی در روز افتتاح پارلمان افغانستان }

اینک که اندکی از خطوط فکری کرزی و دولت وکابینه اش آگاهی داریم ، بد نخواهد شد تا یاد آور گردم که باری چرچیل گفته بود :

"برای سیادت بردنیاباید به ملت های سیر، به ملت هایی که باشکم سیر راضی خواهندبود و برآنچه مالک آن اند , اعتماد گردد.

اگر به دنیا توسط ملت های گرسنه حکومت گردد ، همیشه خطر موجود خواهد بود....

قدرت ما مارا بر فراز دیگران قرار خواهد داد...."   Winston Chirchill, The Second  World War,Bd.5 (Hougton Mifflin,1951),S.382            .

بلی هیئات افغانستان به لندن میروند و در کنفرانسی شرکت مینمایند . امید وارم که

شهدای استقلال افغانستان ، ملیونها انسانی که در وطن ما به خاک وخون غلطیدند و خاطره محمد ولی خان دروازی که او نیز به لندن رفته بود ، از زیاد تاریخ نرفته باشد. واگرتک تک اعضای هیئات افغانستان در کنفرانس یکبار بخاطر بیاورند که از کدام خطه حرکت کرده اند و به کجا رفته اند و در پشت میز سیاست با کی ها نشسته اند ، ممکن در پایان کنفرانس دست خالی برنگردند.