نبشته ای از باقی سمندر

دوشنبه  26 جدی  1384

16 جنوری سال  2006

 

     سوار از دل پیاده نمی آید

                   و سیر از دل گرسنه

خواننده  های ارجمند و گرامی !

هنگامیکه روزانه نگاهی به اخبا ر و نشرات افغانستان مینمایم ،  متوجه میشوم که خواندن اخبار روز  به وقت زیاد نیاز دارد و ممکن بسیاری از هموطنان ما که با صفحه گفتمان آشنائی دارند بنا به دلایلی نتوانند همه  ای اخبار را بخوانند و یا در مورد آن تبصره ای بنویسند.

من با این حدس و گمان این مطلب ناتراش و ناخراش را مینویسم و امیدوارم دوستان ارجناک ما که تجربه کافی دارند ، در این مورد مرا یاور گردند تا صفحه گفتمان  و سایر صفحه های انترنتی  نتنها برای یک بخش از دوستان که علاقمند بحث های ویژه ای اند بلکه برای تعدادی زیادی از خواننده ها هم صفحه خواند نی و جالب باشد.

من نوسفرم و این آغازیست که فرجامش را خدا داند .

نگاهی به کابل از دریچه و روزنه ای موسسه خبررسا نی باختر :

 ««  برفباری اخیر در کابل و حومه ان در حالیکه با گرمی استقبال گردیده مشکلاتی را هم برای مردم در قبال داشته است

این برفباری شام دیروز اغاز شد و بدون وقفه ادامه دارد .

  برفباری اخیر تعدادی زیادی از اشجار را در محلات مختلف شهر قطع نموده که در بسیاری جا ها باعث قطع لین های برق و تیلفون شده است .

برعلاوه درجریان عادی ترافیک مشکلاتی را ببار اورده است .

 ذبیح الله علم باشنده ناحیه هشتم شهرکابل گفت :تنها مشکل ریزش برف نیست، کمبود وسایط شهری باعث شده تا شهریان یا در ایستگاه ها شهری منتظر بمانند و یا با پای پیاده به سوی مرکز شهر روان شوند موصوف از بعضی راننده گان گله کرد که نزاکت و اخلاق شهری را مراعات نمی نمایند و باعث اذیت مردم میشوند

مروه باشنده مکروریان از مسوولین شاروالی خواهش کرد تا در انتقال برف از جاده به خارج شهر اقدام نمایند تا از مشکل مردم کاسته شود. نظریات مشابه دیگری نیز درمیان مردم وجود داشت .

عبدالرحیم رجا یکتن از مسوولین موسسه نشراتی پامیر وابسته به شاروالی کابل     گفت : مشکلات ناشی از برفباری های اخیر در شهر کابل قابل درک است پرسونل تنظیفی شاروالی کابل از نیمه های شب گذشته از امکانات دو ریاست خود، ریاست حفظ و مراقبت و ریاست تنظیف کارگرفتند حداقل هفتصد تن از عمله تنظیفی شاروالی با هفتاد واسطه کثافت بر و چهارده واسطه پاک کن به شمول گریدر در نقاط مختلف شهر مصروف پاک کاری جاده ها از وجود برف میباشند که این کار از نیمه ها ی شب تا طول روز بدون انقطاع ادامه یافته است .

ریزش برف از شب گذشته در اکثری نقاط کشور اغاز یافت مگر تا ساعت 12 ظهر امروز از کدام حادثه گزارش داده نشده است .

تورنجنرال محمد رجب امر حفظ و مراقبت سالنگ ها پیرامون وضعیت سالنگ ها   گفت : در سالنگ جنوب ضخامت  طبقه برف تا ساعت ده قبل از ظهر به شصت سانتی متر رسیده بود در حالیکه در سالنگ شمالی توفان شدید ادامه داشته است و ی گفت : پرسونل خدماتی ما با کار دوامدار از مسدود شدن سالنگ ها جلوگیری نموده اند . 

حامد کرزی رئیس جمهور کشور از کشته شدن  سیزده تن از همو طنان  ما، از اثر لغزش کوه در ولایت سرپل ابراز تاسف کرد.

   دفتر مطبوعاتی ریاست  جمهوری با انتشار اعلامیه گفته است رئیس  جمهوری اسلامی افغانستان از کشته شدن  13تن و مجروح گردیدن تعدادی از همو طنان ما که دیروز از اثر لغزش کوه در قریه  غولدوری ولسوالی کوهستانات ولایت سرپل  صورت گرفت  ابراز تاسف کرد.  

در اثر این حادثه  پنج باب منزل مسکونی در ولسوالی کوهستانات نیز  منهدم  گردیده است.

رئیس جمهور با ابراز تاثر از وقوع این حادثه  مراتب همدردی و تسلیت عمیق خود را به خانواده های قربانیان ابراز میدارد.

رئیس جمهور کشور همچنان جهت کمک به آسیب دیده گان این حادثه به ارگان های ذیربط دستور داد تا به مشکلات آنها رسیده گی نماید. »»

 اینکه چه کمکی خواهند کرد ، این را خدا داند ولی مردم میدانند که از گزشته ها گفته اند که :

بخوان بخوان بلبلک که برف زمستان گزشت         صندلی برداشته شد مرگ غریبان گزشت

پس حالا باز مرگ غریبان شروع شده است مانند هر سال دیگر. حامد  کرزی تاحالا صدها و هزار ها  دستور را از خانه و ارگ  گرم و نرم خود بیرون داده است ولی چه بهتر که یکبار سری به خیمه ای، کلبه ای و خرابه ای بزنند و صد البته  که با  میعت محافظین رنگارنگ شان  و ببینند که ملیونها نفر در چه حال بسر میبرند و چگونه هر روزه مردم نیست ونابود میشوند. نگاهی به خبری دیگر می اندازیم : 

  «« راه های مواصلاتی پنج ولسوالی دربدخشان مسدود گردید

 از اثر برفباری  شدید  راه های  مواصلاتی  ولسوالی  های راغ ،خواهان ، درواز ، ارگو  و درایم  ولایت  بدخشان  مسدود گردیده است .

 ضخامت  طبقه  برف  در ولسوالی  های  راغ  ،  خواهان ،  درواز ،  ارگو  و درایم  به هشتاد  سانتی  و در ولسوالی  های تشکال  وکشم  پنجاه  و پنج سانتی  تخمین  شده  .

 در گزارش  گفته شده  که  از دو روز  به اینطرف  باشنده گان  ولسوالیهای  یاد شده  ، نسبت  بندش  راه های  مواصلاتی  به مشکل  مواجه بوده  وبرفباری  بطور  وقفه یی  ادامه دارد .

 

 شاهراه  سالنگ از ساعت 3  شب گذشته مسدود  گردیده است

موظفین  حفظ و مراقبت  سالنگ  ها میگویند  آنها مسافرین  21 واسطه را در اتاقهای  مصئون  تونل  که مربوط کارمندان  حفظ و مراقبت  سالنگ ها میباشد  جا داده اند .

بنابه معلومات  انجینر متین بارش  معاون فنی  سالنگ  ها، انسداد  شاهراه  سالنگ  پس از آن صورت  گرفت که  به اثر  برف کوچ  در سالنگ جنوبی  زمینه عبور و مرور  وسایط متوقف گردید .

به گفته  وی موظفین  آنها مصروف پاک کاری  برف کوچ  میباشند .

برای  حدود  دوصد نفر  مسافرکه به اتاقها انتقال  داده شده اند، نان  وسایر امکانات  از سوی  امریت حفظ و مراقبت  سالنگ  ها فراهم  گردیده است .

بنابه معلومات  وی در سالنگ جنوبی  برف باری  و در سالنگ  شمالی  توفان  ادامه دارد . 

 

 پروسه عودت مهاجرین برای دوماه به تعویق افتاد

در بهار  سال  آینده  چهار صد  هزار  مهاجر از ایران  و پنجصد هزار مهاجر  از پاکستان  به کشور  عودت می  نمایند .

پروسه عودت  مهاجرین  از طریق  کمیشنری  عالی سازمان ملل متحد در امور  پناهنده  گان  برای مدت  دوماه  بخاطر  زمستان  به تعویق افتاده  است .

بنابه معلومات  ندیم رئیس  نشرات  وزارت امور  مهاجرین  و عودت کننده گان     پروسه  برگشت  مهاجرین  درماه حمل  سال آینده  اغاز  می یابد  وبه اساس  توافقات  موجود چهار صد  هزار مهاجر  از ایران  و پنجصد  هزار  مهاجر  از پاکستان  دوباره  بوطن عودت  میکنند .  :»»»

 

بلی برف و سرما قربانی میگیرد . اما نماینده گان کویا منتخب بدخشان  ما نند همیشه در خانه گرم ونرم لم داده اند و هیچ اقدامی تا همین لحظه نکرده اند  تا راه  های مواصلا تی بدخشان  باز گررد و از حال مردم باخبر گردند و اقای کرزی درهمین حالت با رییس جمهور آینده امریکا ؟ ملاقات دارد . دیپلوما سی است ببخشید این بحال مردم مفید است!؟

 

  ««  سناتورجان کیری  وارد افغانستان شد

 سناتور جان کیری یک عضو برجسته سنای ایالات متحده امریکا و رقیب  عمده جورج دبلیو بوش در انتخابات ریاست جمهوری آن کشور دیروز د ر راس هیاتی  وارد کابل شد .

وی با حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان روی مناسبات میان دو کشور ایالات متحده امریکا  و افغانستان و همچنان در مورد کمک به باز سازی این کشور  بحث و مذاکره نمود.     

 ،کیری پس از دیدار از کشور های هند و پاکستان وارد افغانستان شده است. جان کیری پس از کاندید شدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا نخستین بار است که از افغانستان دیدار نموده و دومین دیدار وی با رئیس جمهور کرزی میباشد. حامد کرزی  در سفرش به ایالات متحده امریکا با جان کیری  ملاقات نموده بود.   جان کیری کاندید دموکرات ها برا ی ریاست جمهوری بود او چهل و هشت فیصد رای راهم گرفت، کامیاب نشد، مگردر آینده  میشود که باز خود را کاندید کند. بعضی وقت که موضوع کمکها به افغانستان  به سنای امریکا پیش میشود رای گیری  صورت میگیرد.  کیری میتواند که کمک به افغانستان شود و این کمک را بیشتر کند.

سناتور جان کیری قبل از دیدارش با حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان ، با عساکر امریکائی مقیم در میدان هوائی بگرام نیز دیدار نمود.      

سناتور جان کیری  عضو سنای ایالات متحده امریکا در دعوت  شامی که به افتخار وی از جانب حامد کرزی  رئیس جمهور افغانستان ترتیب شده بود شرکت نمود»»

با همه این گپ و روابط ملی وبین ا المللی ببینیم که سرنوشت دخترک هفت ساله ای چگونه است ؟

 

 

««  دختر هفت ساله ازیک مرگ وحشتناک نجات داده شد

پولیس قوماندانی امنیه ولایت بغلان امروز یک دختر هفت ساله را از مرگ نجات داد

  از قول سمونیار عبدالروف امر دفتر مطبوعاتی قوماندانی امنیه ولایت بغلان، یک دختر هفت ساله باشنده ولسوالی خوست وفرنگ ولایت بغلان که پدرش با عزت یک دختر همسایه تجاوز نموده بود در عوض این عمل، دختر هفت ساله خود را به خانواده جانب مقابل بد داده بود انها میخواستند که این دختر هفت ساله را بعداز زجر و شکنجه زیر دیوار بکنند که حین اجرای این عمل توسط موظفین قوماندانی امنیه ولایت بغلان نجات داده شد.

 منبع علاوه نمود که دختر یاد شده در شفاخانه ملکی ولایت بغلان تحت تداوی قراردارد عاملین از محل فرار نموده و تاکنون کسی گرفتار نشده است .  »«

ما در کدام قرن زنده گی مینماییم ؟  تجاوز به عفت و تاوان آن بد دادن و انتقام هم زیر دیوار کردن !

اینها پایه های دیموکراسی دولت اقای کرزی اند !؟

به اخبار دیگر نگاه نماییم :

مهاجرین خیمه نشین درکابل به منازل کرایی جابجا میگردند

خواننده های ارجمند !

جمله بالا عنوان خبر کوتاه ایست  که مدتی پیش موسسه و یا آژانس خبر گذاری باختر منتشر ساخت. من  نخست شما را به خواندن دو خبر د عوت مینما یم وبعد از ان باهم یکجا خبرها  را تجزیه و تحلیل می نماییم.

اینک متن اصلی خبر :

 

 ««

از طریق وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان پنجصد و چهل خانواده مهاجر خیمه نشین صاحب منازل مسکونی گردیده اند .

برای این خانواده ها اکثرا" درنواحی هشتم و پنجم شهر کابل منازل کرایی از طریق آن وزارت گرفته شده است .

براساس معلومات رئیس نشرات وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان برای هرخانواده مطابق خیمه های که مهاجرین زنده گی می نمایند منازل مسکونی توزیع گردیده است .

یعنی یک خیمه ، یک اتاق محاسبه گردیده انانیکه یک خیمه داشتن یک اتاق و انانیکه در دو خیمه زنده  گی میکردند دو اتاق برای انان کرایه گرفته شده است .

 به گفته موصوف کرایه یک اطاق یک هزار افغانی میباشد

 در شهر کابل یکهزار و چهل خانواده مهاجر خیمه نشین وجود دارد که به تعداد پنجصد خانواده انها در مناطق مربوط به اعمار منازل خودسرپرداخته اند.

 منابع نزدیک به وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان میگویند همزمان برای یکهزار و چهل نفر، سه ، سه تخته کمپل و مواد محروقاتی نیز توزیع گردیده است .

وزارت امور مهاجرین امسال بعداز ان دست به این اقدام زد که در زمستان سال گذشته چند تن از مهاجر خیمه نشین نسبت سرماشدید هلاک گردیده بودند.   

 

توزیع نمرات رهایشی برای عودت کننده گان ادامه دارد

نمرات رهایشی زمین در بیست و پنجمین شهرک برای عودت کننده گان در ولایت پکتیا توزیع شد .

 تاکنون برای سی و پنج هزار مهاجر عودت کننده دراین شهرک ها نمرات زمین رهایشی توزیع گردیده است . بنابه معلومات ندیم رئیس نشرات وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان در نظر است برای صد هزار عودت کننده نمرات رهایشی زمین توزیع گردد.

دراین شهرک ها نمرات رهایشی زمین از دو تاشش هزار افغانی قیمت گذاری گردیده است .

 اولین شهرک برای عودت کننده گان در ولایت لغمان اساس گذاری گردید و اخرین ان تاکنون در ولایت پکتیا میباشد که دیروز توزیع گردید.

بنابه معلومات منابع مربوط به وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان در ولایات لوگر ، میدان وردک، کابل، پروان ، کاپیسا ، لغمان ، پکتیا ، بغلان ، تخار ، کندز، سمنگان ، بلخ ، جوزجان ، فاریاب ، سرپل ، غزنی ، زابل ، فراه ، هرات و خوست شهرک های برای عودت کننده اماده گردیده است .»»  ( خبرگزا ری باختر )

 انصاف کجاست ؟

یک متر مکعب سنگ یا یک موتر سنگ چند قیمت دارد؟

 هزار نخست  دو تا شش هزار افغانی کدام مهاجر دارد ؟

پول گلکار، نجار و کسبه کار را از کجا کنند ؟

پول خریداری مواد تعمیراتی را این مردم غریب و فقیر و بیچاره از کجا پیدا نمایند؟

آیا وزیر امور مهاجرین میداند که قیمت یک کری چوب دستک  چند است ؟

دانه خشت خام  یا پخته چند قیمت دارد ؟

میخ و کوکه و چوب برای کلکین و دروازه چند قیمت دارد؟

چونه و یا سمنت چگونه بفروش میرسد و یا چند قیمت دارد ؟

این سوال ها برای مردم غریب و بیچاره سوال هایی  حیاتی اند و کسانیکه پول ندارند ، پس خانه هم نمی توانند داشته باشند .

در پیشنهاد و طرح وزارت امور مهاجرین اصلا  مطلبی دیده نمیشود که کدام بانک ای وجود داشته باشد یا کدام موسسه ای وجود داشته باشد یا کدام منبع ایکه برای مهاجرین پول مصارف خانه شان را بپردازدو کجا استند این همه موسسات بشر دوست و خیر اند یش ؟

نقش دولت  چیست و آیا دولت کدام صندوق اختصاصی برای حل این مشکلات دارد ؟

مهاجرین افغان یکبار  در جنگ  نیابتی  پاکت  وارشا و ناتو بدبخت شدند و اینک یکبار دیگر سرگردان اند و تو حدیث مفصل این مجمل رابخوان . در اخبار خواندیم که :

 

«آنانیکه یک خیمه داشتند یک اتاق  و انانیکه  دو خیمه داشتند دو اتاق"" و « پنجصد خانواده به اعمار منازل  خود سرپرداخته اند:»

نیم نگاهی به واقعیت ایکه در بالا یاد شد ، میرساند که :

 یک خانواده مهاجر و فقیر و غریب که تعداد افراد شان  اقلا پنج نفر اند ، در زیر یک خیمه زنده گی مینمایند و خانوداه های تا ده نفر و دوازده نفر نیز دیده شده اند، پس برای پنج نفر تا  دوازده نفر فقط یک اتاق کرائی گرفته اند و این نه انصاف است و نه عدالت.

انهایکه برای خود منازل خود سر ساخته اند ، نمیتوانستند که مانند وزرا و جنرال ها خانه  های مسکونی مردم را در شیر پور خراب کنند و روی خرابه های منازل فقرا برای شان کاخ بیافرینند.

دیگر اینکه در دامنه کوه های منازل زور آباد ساخته شده است . در اکثر مناطق ایکه مردم از طرف شب  با رنج و مشقت خانه ساخته اند، نه آب آشامیدمی وجود دارد نه برق ونه راه رفت وآمد. کودکان اکثرا مواد مورد ضرورت را تا  بلندی های کوه ها انتقال میدهند. از زورآباد خیر خانه گرفته تا زورآباد های دامنه ها و ارتفاعات کوه شیر دروازه ازحصه پل آرتل یا شفاخانه گند نه ها {شفاخانه ابن سینا } گرفته تا زیر کفتر خانه چهل ستون یا دامنه علی ملنگ  زور آباد ها ساخته شده است و در همه جا از آب و برق و مواد ضروری و بازار و راه رفت و آمد خبری نیست . البته وزرا  مانند همه سواره هها  از دل پیاده  ها نمی آیند  وسیر ها از دل گرسنه ها .

خبرگزاری باختر مینویسد که :

«

 بیست و شش شهرک جهت حل مشکلات عودت کننده گان ایجاد گردیده است

در جریان   سالجاری  حدود  پنجصد وبیست  هزار خانواده  مهاجر  با  استفاده از کمک  های کمنشری  عالی  سازمان ملل متحد  در مورد  پناهنده گان  به کشور عودت  نموده وسه صد هزار  خانواده  خود  بوطن برگشته  اند .

   وزارت امور  مهاجرین  و عودت کننده گان  تا کنون  حدود بیست  وشش شهرک  مهاجرین را  بخاطر  حل مشکلات  عودت کننده  گان  در نقاط  مختلف کشور  ایجاد نموده است .

بنابه  معلومات  رئیس نشرات  ان وزارت  اکنون  سیمینار  سه روزه  غرض رسیده گی  به مشکلات  عودت کننده گان در ولایات شمال  کشور  در ولایت بلخ  تدویر یافته  و دراین سیمینار  مشکلات  عودت کننده گان  وبیجا  شده گان  مورد  بررسی  قرار میگیرد  و در پهلوی  مقررات  ان وزارت بخاطر  توزیع زمین  برای عودت  کننده گان  در روشنایی  فر مان  رئیس جمهور  کشور  توضیح  میگردد . »

ببینیم که وضعیت یک خانوا ده چگونه است تا در مورد اکثر خانواده ها بتوانیم به شکل مقایسه وی دیدی نسبی داشته باشیم. باختر آژآ نس گزارش داد که :

  منزل یک خانواده مهاجر در باغ داود شب گذشته حریق گرفت

این آتش سوزی  که در اثر بی احتیاطی  خانم خانه صورت گرفته بود توسط ساکنان محل خاموش گردیده است.

  این زن  که میخواست تیل را در اریکین بیاندازد ، تیل را بیشتر ریخته دامنش نیز با تیل الوده گردیده بود ، زمانیکه  اریکین  را روشن میکند دامنش نیز آتش میگیرد ووارد منزل گردیده قسمتی از اموال منزل اش حریق میگیرند.

 آتش توسط همسایه گان خاموش  میگردد و زن به شفاخانه ایمر جنسی بخاطر تداوی انتقال میگردد ، گفته میشود در اثر این حادثه  25 فیصد جسم زن  اسیب دیده است

و ضعیت صحی وی قناعت بخش میباشد.   »  

پس بیست و پنج فیصد صحت وی چگونه اعاده خواهد شد و قسمتی از اموال او که سوخته اند چگونه دوباره تهییه خواهند شد ؟  نقش دولت و وزرارت امور مهاجرین چیست ؟

 

ببینیم که سرما با غربا و فقرا چه برخوردی دارد ؟

گزارشگرجریده چراغ نوشت که :    

سرمای شدید  جان 60 هزار نفر را در غور تهدید  می کند

گزارش های  رسیده از ولایت  غور حاکی است که سرمای شدید  جان بش از 60  هزار خانواده را در آن ولایت  تهدید می کند .

عبد الرحمن فرهنگ  رئیس انکشاف  دهات غور در تماس تیلفونی به هندوکش گفت: تااکنون  اقدام جدی و اساسی از س وی دولت وموسسات  ذیدخل دراین زمینه صورت نگرفته است. نگرانی رئیس   انکشاف دهات  ولایت غور درحالی  ابراز میگردد که از ولسوالی تیواره ولایت غور خبر می رسد که طی  روز های گذشته پنج طفل  جان خود  را به اثر شیوع امراض سیاه سرفه  وسرماه خوردگی  شدید از دست داده اند .

مسوولین ولایت غور شیوع   مرض سیاه  سرفه را درولسوالی های دور افتاده  سرجنگل وتیواره  تائید می کنند .

عبد الرحمن رئیس انکشاف  دهات گفت: " این مرض دراین  ولوسالی شیوع پیدا  کرده اما تا اکنون  کدام احصائیه دقیق از مرگ  ومیر اطفال خورد سال در دست  نیست."

این درحالیست که  سال گذشته به دلیل  برف باری های شدید راه های بعضی  ازاین ولسوالی های مسدود گردیده  بود وچندین هوا پیما از فضا برای باشنده گان این مناطق کمک  رسانده بودند."

  خبرگزار بی بی سی  گزارش داده است که :

 

افزايش تلفات سرما در افغانستان

گزارش شده است در اثر سرمای شديد دو روز پيش در ولايت بلخ در شمال افغانستان، چهار کودک و يک زن جان باخته اند

چهار تن از قربانيان سرمای سوزان مزار شريف، کودکان زير يک سال و يکی ديگر هم يک پير زن بود که در زير خيمه ها در اردوگاه بازگشت کنندگان موسوم به "گاماز" سکونت داشتند.

سرمای شديد دو روز پيش، نداشتن مواد سوختی و همچنين عدم دسترسی به امکانات درمانی، علت اصلی مرگ اين شهروندان مزارشريف بوده است.

روز گذشته (چهارشنبه 14 جدی) نيز، گزارشهايی از مرگ شش کودک در اثر سرمای شديد در ولايت غور افغانستان منتشر شد.

بيم آن می رود که زمستان امسال نيز، همانند سال گذشته، تلفات گسترده ای در افغانستان برجای گذارد.

در زمستان سال گذشته در افغانستان، دهها تن در اثر سرما و بيماريهای ناشی از آن جان باختند.

زمستان در زير خيمه

تعداد کل خانواده های ساکن در اردوگاه مهاجران مزار شريف، به بيش از ۱۲۰ خانواده می رسد که همگی در زير خيمه زندگی می کنند.

محمد جان، پدر يکی از اين کودکان که در اثر سرما جان باخته، می گويد اگر سرما همين گونه ادامه يابد و آنها از ناچاری زير همين خيمه بمانند، سه کودک ديگرش نيز جان خواهند داد.

مقامات ولايت بلخ می گويند به زودی تمام ساکنان اين اردوگاه را به خانه های امن منتقل خواهند کرد.

اردوگاه مهاجران کاماگاز، ده سال پيش پس از جنگهای گروهی در کابل برای بيجا شدگان (مهاجرين داخلی) اين شهر در ولايت بلخ، ايجاد شد و با بازگشت مهاجرين کابل به خانه های شان، متروک شد.

از آن پس، از اين اردوگاه، برای پناه دادن به مهاجرينی بی سرپناهی که از خارج کشو باز می گردند استفاده می شد.

آنچه در سطور و خط های بالا به چشم شما خورد مربوط به روز پنجشنبه پنج  ژانویه  یا جنوری سال 2006 بو ده است ، ببینیم که یکسال پیش آیا همچو حادثه ای اافاق افتیده بود یا خیر ؟

یکسال و یک ماه بعد بازهمچو حادثه ای تکرار شده است ، از خود می پرسم که چرا از ما بهتران گفته اند که  علاج واقعه را باید پیش از وقوع واقعه نمود ؟

 

- جمعه 11 فوريه 2005

زمستان سخت افغانستان جان هفتاد نفر را گرفت

نزديک به هفتاد نفر در افغانستان در هفته های اخير به دليل سرمای شديد جان خود را از دست داده‌اند. اين کشور اکنون بدترين زمستان خود را در طول سالهای اخير تجربه می کند.

تاکنون مرگ شصت و هفت نفر در آمار رسمی مسئولان پزشکی تاييد شده است اما گزارشهای غيررسمی پيشبينی می کنند که شمار قربانيان سرما در سراسر اين کشور ممکن است از صدها نفر هم فراتر برود.

محمد امين فاطمی، وزير بهداشت افغانستان اعلام کرده است که نهصد کودک به دليل بيماريهای ناشی از سرماخوردگی، مانند ذات الريه در بيمارستان بستری شده‌اند.

هرچند زمستان امسال در افغانستان، سخت و بی سابقه است اما گزارشگر بی بی سی در کابل می گويد آنچه سرمای هوا را تحمل ناپذيرتر می کند، وضعيت مردم در کشوری است که سالها از جنگ و خشونت رنج برده اند؛ اغلب ساکنان پايتخت برای گرم کردن خود تنها به هيزم دسترسی دارند.

اما بيشتر قربانيان که مرگشان تاکنون تاييد شده است، ساکن روستاهای دورافتاده ای بوده اند که جاده هايشان با بارش سنگين برف در هفته های متمادی مسدود شده بود.

مسئولان دولتی در افغانستان، کمکهای پزشکی را با هليکوپتر به برخی از نواحی آسيب ديده ارسال کرده اند اما دسترسی به مناطقی که بيشتر به کمک نيازمند هستند، يعنی ولايت دايکندی در مرکز افغانستان و بدخشان در شمال شرق اين کشور، به دليل شرايط بد جوی ميسر نبوده است.

وزير بهداشت افغانستان تاييد کرد که به دليل قطع ارتباط با بسياری از نواحی، هنوز اطلاعات کاملی درباره ميزان خسارات در سراسر اين کشور در دست نيست و احتمال دارد شمار قربانيان بيش از آن باشد که در آمار رسمی منعکس شده است.

همچنين با گذشت يک هفته از سقوط يک هواپيمای مسافربری در شرق کابل، هليکوپترهای ناتو هنوز نتوانسته اند به دليل شرايط بد جوی و بارش سنگين برف به بقايای اين هواپيما دسترسی داشته باشند و اجساد قربانيان را بيابند.

هواپيمای شرکت کام اير که به دليل بدی وضع هوا نتوانست در فرودگاه کابل فرود بيايد و سقوط کرد، صدوچهار سرنشين داشت که تصور می شود همگی کشته شده باشند.

خبر گزاری بی بی سی بازهم گزارش داد که

افزايش نگرانی از تعداد تلفات سرما در افغانستان

گزارشها از افغانستان می گويند نگرانيهايی در خصوص تعداد افرادی که در اثر سرما ممکن است جان خود را از دست داده باشند وجود دارد.

يک سازمان امداد رسانی بين المللی گفته است که ممکن است در حدود يکهزار نفر در اثر سرما در نقاط مختلف افغانستان جان خود را از دست داده باشند.

پيشتر مقامات سازمان ملل متحد و افغانستان در خصوص کشته شدن عده ای از جمله چندين کودک در اين کشور در اثر سرما در چند هفته اخير اظهار نگرانی کرده بودند.

مقامات سازمان ملل متحد گفته اند که اين سازمان اطلاعات کافی در خصوص افرادی که در اثر سرما جان خود را از دست داده اند ندارند و بنابر اين نمی توانند يک تصوير کلی از ابعاد اين بحران ارايه دهند.

اما بر اساس اطلاعاتی که منابع ولايت مختلف افغانستان منتشر کرده اند، آمار کشته شدگان در اثر سرما در افغانستان ممکن است زياددتر از تخمينهای اوليه باشد.

بر اساس گزارشهای خبری راههای ارتباطی هزاران نفر از مردم افغانستان نيز در مناطق دورافتاده کشور نيز بدليل سرما با بقيه نقاط کشور قطع شده است.

همين گزارشها حاکيست که عده زيادی از کشته شدگان شامل کودکانی هستند که بر اثر ابتلا به بيماری از جمله سياه سرفه و سرخکان (سرخچه) جان خود را از دست داده اند.

مقامات سازمان ملل متحد گفته اند که دارو و تجهيزات ضروری پزشکی به مناطقی که بيشتر آسيب ديده اند، ارسال شده است.

یک بار دیگر به اسنا د و ارقام مراجعه مینماییم تا دیده شود که گوشه ای از وضعیت واقعی چگونه است ؟

 «««اقتباس از سايت کميسون مستقل حقوق بشر

وضعیت اطفال افغانستان در سال 2005

 

•        نفوس  در  افغانستان  تقریبا 25.8   میلیون نفر تخمین گردیده است .

•        از هر پنج  طفل یک طفل قبل  از رسیدن به سن  پنج  سالگی میمیرد ( یعنی 257 نفر از هر 1000 نو تولد .

•        سالانه در حدود 85000 طفل از اسهالات جان خود را از دست میدهند .

•        مرگ و میر مادران در هنگام ولادت در حدود 1600 الی 1900 از هر صد هزار تخمین زده شده است . که از جمله  آن از 87%   ان توسط پروگرام های یونسف جلوگیری  به عمل آمده است .

•        در حدود 33% الی 35 % اطفال از خدمات صحی برخوردار هستند. در حالیکه  که 85 % خانم ها تحت نظر دایه های محلی کم تجربه  ولادت میکنند .

•        برای هر 50000 طفل یک داکتر تخمین زده شده  است .

•        اوسط عمر در  افغانستان 44  سال است .

•        در حدود 12 % نفوس کشور به آب صحی اشامید نی تنها در شهر ها دسترسی دارند  .

•        درسال 2005 از شش ساله  الی 18 ساله یعنی از صنف اول الی صنف  دوازده  جمعا 6546848  شاگرد به مکتب میروند . که از آن جمله 5707683  شاگردان  دوره ابتدائیه  و متباقی دروره ثانوی هستند .

•        به  اساس سروی های دفاتر یونسف و حمایه اطفال سویدن  60 %  اطفال اعضای فامیل شانرا ازدست داده اند .

•        به اساس سروی  یونسف 35 % اطفال خویشاوندان و یا رفیق های شانرا از دست داده اند .

•        در حدود 700000  زن  دراثر جنگ ها بیوه  گردیده اند  .

•        در حدود 60000 طفل فعلا در روی سرک کار میکنند .

•        در حدود 8 میلیون ماین  هنوز هم در افغانستان   موجود است  که برای هر. 3.2  نفر یک ماین میرسد .

ساحات پاک شده از ماین در سال 2004

•        خطوط اول جنگ 547861066 متر مربع الی دسمبر 2004

•        مناطق  غیر جنگی     301574537  متر مربع دسمبر 2004

•        تعدادماین های باقی مانده در افغانستان به 8 ملیون میرسد

•        تلفات ماین روزانه به  10 نفر در افغانستان میرسد که از جمله 40% ان را اطفال تشکیل میدهد

•        از جنوری 2002 الی دسامبر 2004 در حدود سی ونیم. میلیون مهاجر دوباره  به وطن  برگشت کرده اند .

•         در حدود 200000  نفر هنوز هم در داخل افغانستان بیجاشده گان داخلی هستند .

•        توقع میرود که در سال 2005  700000 مهاجر به کشور عودت کنند . »»»»

پس  دیده میشود که  اعضای بلند رتبه و پایین رتبه  در دولت افغانستان با داشتن شکم سیر از حال مردم گرسنه بی خبر اند. یکبار دیگر توجه شمارا به چند مطلب دیگر جلب مینمایم.:

اینک فراز های از گزارش ریاست عمومی اداره آماده گی مبارزه با حوادث را میخوانیم :
««

بسم الله الرحمن الرحیم

 

گزارش ریاست عمومی اداره امادگی

 مبارزه باحوادث به پیشواز هفته حسابدهی

 

      خداوند " ج " را سپاس فراوان که ملت مظلوم و بیدفاع ما بعد از گذشتاندن بیشتر از دونیم دهه جنگ و نا امنی سر انجام به همت والای فرزندان راستین کشور عزیز مان مجال یافتند تا زعیم واقعی خویشرا به میل و رغبت خود انتخاب نموده توآم با این موفقیت  بزرگ در جهت اعمار و باز سازی مادی ومعنوی کشور به کار وفعالیت شبانه روزی اقدام کنند .که خوشبختانه ما امروز شاهد هفته حسابدهی ، شفافیت ومعقولیت کار ادارات دولتی در برابر ملت پدیده ایکه در طول حیات سیاسی افغانستان تاحال تکرار نگردیده است میباشیم.

چون وطن عزیز ما از ناحیه حوادث مختلف طبیعی و غیر طبیعی اسیب پذیر بوده و این افات طبیعی منجر به  جهت مبارزه

      ریاست عمومی ا داره امادگی مبارزه باحوادث جمهوری اسلامی افغانستان  در سال 1351 بنا بر ضرورت مبرم طی فرمان نمبر 2526  در چوکات کاری صدارت عظمی وقت تا سیس شد که اداره متذکره از همان ا وا ن تا اکنون در ادوار مختلف خدمات شایانی را انجام داده است.

       این  اداره به اساس فرمان شماره 244 مورخ 2/2/1383 جلالتماب رئیس جمهور کشور به عنوان یک نهاد مستقل عرض اندام نمود و  دارای ساختار تشکيلااتی ذیل میباشد.

-          ریاست عمومی دارای معاون و سه ریاست کلیدی با بخش های مختلف و هفت زون میباشد

-          زون مرکز

-          زون شمال

-          زون شمال شرق

-          زون غرب

-          زون جنوب

-          زون شرق »

اینک مختصرا از کار کرد های این اداره مطابق مناهج کاری بخش های متذکره را به خوانش میگیریم .   

ايجاد اصول و مبانی کاری اداره :

تهیه ستراتيژی و پلان ملی منجمنت حوادث که اين دو سند  معتبر به عنوان محور و قاعده کلی اداره  توسط کميسون  مستقل اصلاعات اداری و خدمات ملکی تائید و کمیته  محترم مشورتی وزراء انرا به تصويب رسانیده  است.

  پروسه اصلاحات اداری .

در مرکز و دفاتر ساحوی مطابق پلان اصلاحات اداری تطبیق گردیده .

ايجاد دفاتر ساحوی  زونها:

دفاتر ساحوی اين اداره در هفت زون کشور فعال گرديده که همين اکنون در راستا ی وظايف خود هماهنگ با کميسون ملی مبارزه با حوادث به سطح ولايات و موسسات محترم بين اللملی فعاليت نموده و به مصابين ناشی از حوادث کمک و همکاری نموده و در بخش تطبيق منجمنت حوادث در مرکززون ها ، ولايات و ولسوالی های مر بوط به ان فعاليت مينمايند .

تدوير جلسات جهت ايجاد هماهنگی :

بيشتر از ده ها جلسه جهت ايجاد هما هنگی فی مابين نماينده کان  اعضاء کميسون ملی مبارزه با حوادث و موسسات محترم بين المللی ازطرف اين اداره در حالت نورمال  تدوير گرديده و در حالت اضطراری حد اقل  هفته يکبار و حتی  دوبار نيز اين جلسات تدوير يافته است .

عقد قرارداد چهار پروژه جهت بلند بردن وارتقای ظر فیت کاری کا رمندان وکمیسیون ملی و اگاهی عا مه

1-عقد قرارداد با موسسه انونت آلمان جهت ارتقا ء ظرفيت کاری کار مندان اداره با حزينه  $558480 پنج صدوپنجاوهشت هزار چهارصدوهشتاد دالر.

که به اساس آن  تدویر هفت کورس آموزشی جهت ارتقاء سطح کاری کارمندان اداره جهت فراگیری منجمنت حوادث به اشتراک نمایندگان اعضای کمیسیون ملی مبارزه با حوادث برای مدت 50 یوم جمعاً 200 نفر ترین گردیده.

- ایجاد کورس اموزشی منجمنت حوادث در ولایت کندز به مدت چهار هفته که 85 نفر ترین و از جمله هفت نفر به حیث ترینر تربیه شده است .

- ایجاد کورس اموزشی در ولایت هرات به مدت چهار هفته 85 نفر ترین و 8 نفر به صفت ترینر تربیه گردیده .

-  ایجاد کورس های اموزشی کمبیوتر و انگلیسی در مرکز اداره غرض ارتقای ظرفیت کاری کارمندان اداره .

- تدویر کنفرانس جهت نحوه تطبیق ستراتیژی پالیسی و پلان ملی به اشتراک اعضای کابینه و نمایندگان اعضاء کمیسیون ملی مبارزه با حوادث .

2- با موسسه ايمز (  AIMS  ) در بخش تقويه سيستم منجمنت  معلوماتی  به حزينه $   158204  يک صدو پنجاه و هشت هزارو دوصدو چهاردالر.عقد معاهده صورت گرفت که به اساس آن

به همکاری موسسه AIMS در مورد سیستم منجمنت معلومات نقشه ها جهت تثبیت نقاط آسیب پذیر ترتیب گردید ه اند و هکذا برای گروپ هفت نفری از اپرات این اداره در بخش سروی  GIS و سه نفر در بخش DATABASE  آموزش دیدند. و همچنان تعداد10 نفر از اپارات اداره در مرکز عملیات مشترک اضطرار ترین شده اند.

3- با موسسه سيدس ( SEEDS   ) کشور هندوستان در جهت تطبيق پلان ملی به سطح مرکز و ولايات با حزينه $ 227225 دوصدبیست هفت هزارو دوصدوبیست وپنج دالرامریکائی صورت گرفته به اساس آن

تدویر ورکشاپ ها به همکاری موسسه سیدس کشور هندوستان جهت تطبیق پلان ملی درسطح وزارت خانه ها در مرکز وولایات که از جمله میتوان از تدویر ورکشاپ سه روزه برای روسای پلان تمامی وزارت خانه های عضو کمیسیون ملی مبارزه باحوادث و تدویر ورکشاپ جهت ساختن پلان حوادث ولایتی در ولایات چون کندز ، بامیان ، بلخ، بدخشان، پکتیا، هرات،کاپیسا، ننگرهار، قندهار،  دایر گردیده که نتایج خوبی را  بدنبال داشته.

4- به موسسه UN-HABITAT با حزینه $89206 هشتادو نوهزار دوصدوشش  دالر امریکائی عقد گردیدکه تحت نظر اداره آمادگی مبارزه با حوادث به همکاری موسه  UN-HABITAT جهت آگاهی از خطرات حوادث برای 613 شورای انکشافی قراء در 46 ولسوالی مربوط به 9 ولایت مواجه به سیلاب معلومات داده شده است جهت ارایه معلومات ازخطرات حوادث از جمله سیلاب و خشک سالی در 25 و لایت نمایندگان موسسات ترین گردیده اند .»»

این همه مصارف در داخل وخارج و این همه برنامه ریزٍ ی ها خواندیم و از طول و عرض کارمندان همه اندکی آگاهی یافتیم . ببینیم که   حوادث چگونه بوده اند ؟

 ««

. همچنان طی همين مدت با وجود تلاش ها وزحمات زیاد و به اساس راپور های واصله متاسفانه تلفات وخسارات ذیل به هموطنان ما وارد گردیده است :

1.        332 نفر تلف

2.        192 نفر زخمی

3.        28 نفر مفقود الاثر

4.        10667 راس مواشی تلف

5.        12462 باب منزل رهایشی  تخریب

6.        183 باب منزل قسماً تخریب

7.        موازی 45316 جریب زمین زراعتی تخریب و  حاصلات ان از بین رفته است  

8.        312 کیلو متر سرک با 28 ساختمان  بل تخریب

9.        147 حجره اسیاب تخریب گردیده است .»»

{

خواننده های ارجناک  !

با خواندن اخرین خبر و یکی از جالب ترین خبرها این بخش را به پایان میرسانم .

   اولین زن چاپ انداز درافغانستان دیروز دریک مسابقه بزکشی قهرمان شد

خانم صابره اولین چاپ انداز زن دیروز در مسابقات بزکشی که در ولایت غور صورت گرفت توانست بزرا به دایره حلال برساند و تیم اش را پیروز سازد .

  مسابقات بزکشی میان 9 تیم بزکشی ولایت غور در مرکز ان ولایت راه اندازی گردیده بود.

خانم صابره که عضویت تیم بزکشی ولسوالی چهارقلعه ان ولایت را دارد ازاین پیروزی نهایت مسرور بود سلسله مسابقات ادامه دارد .

بزکشی یکی از ورزش های عنعنوی در کشور بوده که تاکنون صرف مردان به تیم بزکشی عضویت داشتند خانم صابره اولین زنی میباشد که به این ورزش ثقیل روی اورده است . »»

  یار زنده و صحبت باقی