گزارشگر شما / باقی سمندر

 هامبورگ 17.12.2005

 

             باید  یکی شویم  یاران

                                     اینان هراس شان ز یگانگی ماست

 

همین حالا که ساعت چهار و چهارده   دقیقه نیمه شب یا آغاز روز شنبه (17.12.2005) است ، من شما را درجریان دو خبر درد ناک قرار میدهم.

یک :

      پولیس المان نه نفر افغان را دست بسته از آلمان خارج ساخته و به وسیله طیاره و یا هواپیمای ترکی به افغانستان میفرستاد. هواپیما در ترکیه برای گرفتن مواد سوخت فرود آمده بود و در همین اثنا  نه نفر افغان از طیاره خارج شده و در میدان هوائی ترکیه  خود را به پولیس ترکیه تسلیم نموده و تقاضای  پناهنده گی نموده اند.

     پولیس ترکیه وقتی جویای احوا ل آنها شده است ، دانسته است که از المان به ترکیه سفر کرده اند.

پولیس میدان ترکیه همه آنهارا دوباره به المان فرستاده است. سه نفر از آنها از هامبورگ  بودند.

اینکه سرنوشت آنها چه خواهد شد تا هنوز معلوم نیست.

دو :

خبرگذاری باختر گزارش بروز 24 قوس یا 14 دسامبر گذارش داد که :  « مدیر یک نشریه افغانستان به جرم اهانت به اسلام محکوم گردید ، و اکنون احتمالا به اعدام مواجه میباشد.

علی محقق نسب مدیر مجله حقوق زن در ماه اکتوبر به اتهام نشر مقالاتی که ادعا میشود غیر اسلامی است  محاکمه شد.علی محقق نسب مرافعه طلب شد ولی مدعی العمومان و شورای مذهبی در  ديوان عالی (ستره محکمه) افغانستان سعی مینماید  جزای حبس او را تمدید نمایند و احتمالا جزای اعدام را بر او تحمیل کند.

زمری امیری مدعی العموم دولت گفت محقق نسب باید جزای شدید تر به شمول اعدام ببیند . این مدعی العموم همچنان گفت که حکم بازداشت افرادی که علنی از علی محقق نسب دفاع کرده اند   نیز صادر گردیده است .»

    پس چه میتوان کرد؟

       من هر دو اقدام را به شدت محکوم مینمایم .

       ِیک :

         اقدام دولت و وزرای داخله المان و اروپا را در مورد اخراج افغانها محکوم مینمایم و خواستار ویزه وحق زند ه گی و اقامت برای همه  پناهنده ها ئی ام که در المان و اروپا  پناهنده شده اند  یا اینکه تاهنوز بنام مهمان تحمل میشوند..

از همه شما خواننده ها  خواهشمندم تا مساله را جدی گرفته و به اعتراض کننده ها بپیوندید و از اعتصاب و تظاهرات حمایه نمائید و یا خود سازمانده تظاهرات و اعتصاب ها و اعتراض ها گردید.

  دو :

      اقدام مدعی العموم دولت کرزی را به شدت محکوم مینمایم و خواستار آزادی بدون قید وشرط علی مححق نسب بودم ومیباشم . در مورد حکم اعدام علی محقق نسب باید به سویه بین المللی اعتراض نماییم و وکلای مدافع بین المللی را در جریان بگذاریم و یک صندوق پولی برای جمایت علی محقق نسب و ازادی گفتار و بیان ایجاد نمائیم وآستین را بر بزنیم و به دفاع از انسان و انسانیت و حق آزادی گفتار وبیان عملا اقدام جدی نماییم.

 به دفاع و آزادی همه انهایی برخیزیم که مدعی العموم دولت کرزی میگوید « حکم بازداشت افرادی که از علی محقق نسب دفاع کرده اند صادر گردیده است. »

   فرمان گیرو گرفت و زندانی ساختن ها و سرکوب ها صادر شده است .

باید یکی شویم  یاران 

 اینان هراس شان ز یگانگی ماست.